
 

Meeting the Needs of Multiple Audiences:  An Examination of the Aljazeera and 

English Aljazeera Websites from the Public Relations Perspective 

 

 

 

 

 

 

An Essay submitted for consideration and possible publication in the Fall 2004 

special issue of Global Media Journal 

 

 

Philip J. Auter, Ph.D. 

(337) 482-6106 

auter@louisiana.edu  

 

 

 

 

 

Philip Auter is an assistant professor of communication at the University of 
Louisiana at Lafayette.   

 

mailto:auter@louisiana.edu


PR Issues with Aljazeera Websites 
2 

Meeting the Needs of Multiple Audiences:  An Examination of the Aljazeera and 

English Aljazeera Websites from the Public Relations Perspective 

 

 

ABSTRACT 

 Five years after the inception of the Aljazeera satellite news network in 

1996, the organization created a companion Arabic Web site 

(www.aljazeera.net), effectively increasing its reach to any reader of Arabic with 

Internet access worldwide.  While a fairly stable entity, Aljazeera.net has faced a 

number of challenges over its short history.  Some mirror those of the parent 

organization such as criticisms from many governments about its reporting as 

well as struggles to move to an advertiser-funded model.  Other problems have 

been unique to the web experience including difficulties with video streaming, 

hacker attacks, and the challenges of developing a foreign language (English) 

version of the site. 

This essay will review the past, current status, and future prospects of 

Aljazeera’s companion Web sites from a public relations perspective.  It will deal 

with the Web site’s startup, its link to  Aljazeera TV, the difficulties with video 

streaming, and the challenges with English Aljazeera.net. 

 

http://www.aljazeera.net/


PR Issues with Aljazeera Websites 
3 

Meeting the Needs of Multiple Audiences:  An Examination of the Aljazeera and 

English Aljazeera Websites from the Public Relations Perspective 

 

 

RESEARCH 

What is commonly known as the “Arab World” is a region that stretches 

from the shores of the Atlantic to the Persian Gulf and consists of 22 nations.   

Broadcast media came to the region relatively late, with many Arab countries 

about 20 years behind the West in the development and distribution of broadcast 

radio and television.  In the 1970s, television systems in the Arab world were 

constrained by three major problems. First, the insufficient local program 

production led to external program importation, mainly from the United States 

and Western Europe. Second, close government scrutiny and control led to 

prohibitive working environments. Finally, shortages in human and financial 

resources led to dull and low-quality local programming. 

News on these predominantly state-run TV channels has been until 

recently characterized as particularly lackluster and consisting of “protocol news” 

heavily laden with government propaganda.  Newsgathering and reporting – as 

defined in the Western sense – were not central to the government-run newscast 

model.  The primary purposes of such news organizations were to improve 

dissemination of information about national government, and to control access to 

and formatting of incoming foreign news.   Newscast formats were bland and 

monolithic in both content and delivery.  Political news dealing with leadership 



PR Issues with Aljazeera Websites 
4 

speeches, official visits, and protocol activities was always topping Arab world TV 

news agendas. In many cases, video of state events essentially unedited with no 

commentary or detailed moment-by-moment breakdowns of a ruler’s event 

schedule would be the primary focus of such “news.”  Anchors were essentially 

readers and a newscast generally consisted of long items dealing with leadership 

news and short item dealing with regional and international developments.  TV’s 

visual potential was used in a very limited fashion and news packages not at all. 

 In the 1980s, however, advances in satellite and telecommunication 

technologies gave rise to a direct broadcast satellite revolution in the region.  

Arabs both rich and poor obtained satellite dishes (even in countries where they 

were banned), and used them to tap into global media satellite broadcasts that 

were beyond the direct control of their countries’ governments.   Faced with the 

competition of international television news that had been so carefully censored 

in the past, Arab governments determined that it would be better for them to 

compete by creating their own satellite channels or bringing their broadcast 

operations over to DBS.  This created the added benefit – and challenge – of 

most state-run Arab media becoming transnational – crossing regional borders.   

This created an interesting phenomenon that promised to disturb power 

dynamics and public opinion in the region.  Although government-run TV had 

now achieved the technology to get their message on the same dish as their 

global competitors, their television news was still predominantly used for 

propaganda.   Most investment was in technologies, but some channels began to 

establish networks of reporters and correspondents. 



PR Issues with Aljazeera Websites 
5 

 As a result, many Arab viewers began to see several types of direct 

broadcast channels available on their satellite dishes – those that belonged 

directly to their home government, broadcasts from other governments, and ones 

considered to be privately controlled.   The face of Arab television news was 

changing, and at the forefront of this change was Aljazeera Television. 

The home of Aljazeera is the small Gulf State of Qatar.  Although Qatar is 

a member of the Gulf Cooperation Council (GCC), its constitutional monarchy is 

has a more liberal political system than other countries in the Gulf States.  

Government control of media has varied since the establishment of the 

monarchy. The Department of Information was created in 1969.  It was replaced 

by the Ministry of Information and Culture in 1972.  In 1975, a separate 

department was added to the ministry – the Qatar News Agency. The press and 

publication law, which considered the first official censorship from the 

government to control the media and populations, was issued in Qatar In 1979.  

It was aimed at regulating the relationship between the state and press 

establishment, printing, publishing and distributing houses, libraries, bookshops, 

artistic production sale outlets, and publicity and advertisement agencies. For 

example the law banned many newspapers and books from access to the 

country because they did not agree with the government’s political, economic, or 

religion perspective. 

In 1995, while the Emir of Qatar, Shaykh Khalifa bin Hamad ath-Thani, 

was visiting Geneva, Switzerland, his then 45-year-old son, Shaykh Hamadi bin 

Khalifa ath-Thani, disposed his father in a bloodless coup.  The new emir 



PR Issues with Aljazeera Websites 
6 

ushered in a wave of liberalizations in government and society.  Censorship was 

essentially lifted in 1995 when a new – much more liberal – Press and 

Publications law was enacted – a law which is periodically reviewed and updated 

even today. 

Aljazeera satellite TV was started in 1996 with an initial government grant 

that was the equivalent of $137 million USD and the mission to speak out to Arab 

peoples and provide the many sides of stories that affect the Arab World.  

Despite its government funding, Aljazeera worked under a clear mandate of 

freedom of speech.  The climate in which it worked became even more favorable 

when Qatar abolished the Ministry of Information and Culture in 1998.   The 

nation now has government sponsored and privately owned newspapers, radio 

and TV. 

In November 1996, Aljazeera was introduced in Qatar as the first Arab all-

news and public affairs satellite channel.  Although initially funded by the Qatari 

government – with only a small amount of revenue coming from advertisers and 

subscribers – the network has grown by leaps and bounds.  Aljazeera quickly 

became the most popular TV news channel of Arab peoples in the region and 

world-wide, stealing Arab television audiences from every one of the big 

television powers in the region.  Few in the West had heard of Aljazeera, which 

operates from cramped and heavily fortified studios in the outskirts of Doha. But 

when the station started broadcasting video statements by Osama bin Laden and 

became the only foreign network to broadcast from inside the Taliban, who 

controlled Afghanistan, its name became familiar throughout the world.  In 2001, 



PR Issues with Aljazeera Websites 
7 

the network had an estimated 40 million viewers, including 150,000 Americans.  

After the start of the U.S. led war with Iraq, Aljazeera saw its European 

subscriber numbers double almost overnight. 

Aljazeera’s popularity was due in part to several major breaks from the 

formatting of traditional Arab TV news programming: a more objective, dual-sided 

approach to news coverage; more video of events and the people that were 

affected; and a much greater reliance on regularly featured anchors and 

reporters – all characteristics of the BBC and other Western media on which it 

was modeled.  Western-trained newscasters and producers use video and slick 

graphics and emphasize fast-paced, sleek deliveries on the part of anchors and 

regularly featured correspondents. Whenever possible, video – often live – of 

events and the people they happen to are emphasized.  The network also 

features many talk shows that cover controversial topics, invite guests of varying 

opinions, and are hosted by regular personalities.  Programs and news such as 

these have led Aljazeera to captivate a growing number of viewers and the 

network has soared in popularity in a region accustomed to state-controlled 

news.  

Aljazeera has become very popular by modeling much of its format on 

Western news outlets such as the BBC and CNN.  Viewers cannot seem to get 

enough of the channel.  In understanding how and why viewers use the channel, 

it is important to first review studies of Arab audience use of and gratifications 

from television. 



PR Issues with Aljazeera Websites 
8 

As the network continues to replace government funding with advertiser 

sponsorship, it has faced several governmental challenges.  First, despite claims 

of its hard hitting, investigative approach to issues that affect the Arab World, 

critics have complained that Aljazeera rarely if ever trains its eye on the 

government and social structure of Qatar.  While perhaps considering the 

sensibilities of its host/owner, as many Western media have also been accused 

of doing with their own, it has indeed angered many governments in the Middle 

East, considering the needs of its viewers above maintaining good relations with 

regional leaders.  Leaders and governments that often have significant 

persuasive pull on Arab businesses that may – or may not – advertise on 

Aljazeera. 

In many respects, Aljazeera seems to have taken into consideration the 

cultural sensitivities of the “Arab Street” – the average person in most of these 

nations with access (often in coffee houses) to satellite TV news.  A diverse 

tapestry of cultures and beliefs, with several common threads running through, 

the Arab World is a mixture of beliefs, religions, and political positions.  One of 

Aljazeera’s catch phrases, to present “the opinion and the opposite opinion,” 

addresses a common theme among viewers in different nations.  Many had to 

rely in the past on state-run censored media that would only present the 

government opinion – supplemented by news from the West that seemed to take 

a decidedly western spin on stories even when presenting both sides.  

Aljazeera’s controversial style, which at times raised concerns with almost every 

Arab nation, was precisely its strongest tool in attracting its target audience. 



PR Issues with Aljazeera Websites 
9 

Aljazeera was clearly addressing the needs and gratifications of its 

primary public – the Arab person in the street, hungry for uncensored news from 

the Arab point of view.  Like most news organizations, it had been less 

successful in pleasing another one of its “publics,” the governments and 

corporations that could affect significant sway over the company’s profitability 

and even its very existence.   Still, poised as it was at the crest of a successful 

satellite television run, Aljazeera was now prepared to extend its reach and 

influence through a companion news site on the World Wide Web. 

 

OBJECTIVE 

From its inception, Aljazeera’s organizational goal has been to provide the 

Arab World with an informative alternative to censored state-run media and also 

the news as provided by dominant western global players such as CNN and the 

BBC.  Aljazeera’s approach has at times angered governments in the Middle 

East and throughout the world.  While this in many cases has impressed its core 

audience, it has often dissuaded secondary audiences, called into question the 

network’s objectivity, and initially affected its ability to obtain support from Arab 

governments and advertising revenue from Arab businesses. 

Several complimentary, but in some cases competing, issues surround 

Aljazeera’s entry into the world wide web and its more recent attempt to expand 

from only an Arabic audience site to an English site as well.  Their goal is to 

provide Arabic audiences worldwide greater access to news content developed 

by and fore the network.  They would also like to expand their advertiser base.  



PR Issues with Aljazeera Websites 
10 

The English version of the Web site is meant to expand their base further – 

bringing their brand of journalism to non-Arabic speaking peoples around the 

world, but particularly those who speak English as their primary language – the 

West. 

 From a news editorial perspective, these are challenging, worthwhile 

goals.  From a public relations perspective, several conflicts arise with secondary 

objectives.  The primary PR objective is to expand the reach of Aljazeera via the 

Arabic and later English Web sites to provide their particular take on the news to 

a larger global audience as a supplement to the globally distributed satellite 

television news network. 

 Secondary objectives included to:  provide a companion Web site to the 

TV network that would both enhance audience experiences and drive traffic to 

the station; make a live video stream of Aljazeera’s television programming freely 

available via the internet, increasing overall program audience; develop a new 

medium in which to expand their advertising revenue opportunities; and branch 

out into English content to further expand their audience base beyond Arabic 

speaking peoples. 

 

STRATEGIES 

Aljazeera launched a companion Web site (www.aljazeera.net) in Arabic 

in January of 2001 with almost immediate plans to launch a companion English 

site.  Over 25 people were hired from a number of reputable regional media 

institutions to staff the Web site.  They were trained to work online and put to 

http://www.aljazeera.net/


PR Issues with Aljazeera Websites 
11 

work in five different departments: Editorial, Research & Studies; Monitoring & 

Analysis: Multimedia: and  E-marketing.  The original staff of the Aljazeera Web 

site grew to 60 persons independent of the television news personnel.  Of these, 

36 were editors, journalists, and researchers.  Over the last two years, the 

organization has grown to about 150 professionals – including the news staff of 

the English Web site.  

Aljazeera partnered with iHorizons (www.ihorizons.com), an Internet and 

e-business content manager founded in Qatar in 1994 to build its Arabic news 

site.  The company’s server software is designed to allow businesses to easily 

take existing content and modify it for the web and also create new content for a 

site such as user chat rooms and polling.  iHorizons personnel trained 

Aljazeera’s Web site news staff on the Arabic-language based interface and the 

Web site team began building a rich, multimedia news portal. 

An internal department of the Aljazeera Satellite Channel, advertising on 

the Web site is separate from that on the news service and is handled by the E-

Marketing Department.  In addition to advertising packages, which include 

banner ads, sponsorship banners, and newsletter ads, the department offers 

clients other services.  1) Syndication of Aljazeera content. 2) Aljazeera.net short 

messages service (SMS) to cell phones. 3) Aljazeera news via phone. 4) 

Streaming. 5) Interactive financial services. 6)  Tourism page. 

Although popular with Arabic reading audiences from its inception, after 

September 11, the Web site’s popularity doubled – jumping from about 700,000 

page views a day to about 1.2 million page views with more than 40% of them 

http://www.ihorizons.com/


PR Issues with Aljazeera Websites 
12 

from the U.S.  That increased to 3 million hits per day during the initial phases of 

the Afghanistan war was over 10 million per day by late 2002.  Aljazeera.net 

ranks top in the Arab World and as tensions in the Middle East mount and the 

Web site’s reputation grows, its popularity has skyrocketed to more than 811 

million page views and 161 million visits in 2002 alone. 

One of the popular features of the original Web site was the live streaming 

video of the channels’ programs.  This service was initially offered as a free, but 

was limited to a relatively small number of simultaneous viewers.  Particularly in 

times of great news interest, potential web-based viewers of the streaming video 

were almost never able to connect.  In order to improve the quality and allow 

more people to enjoy the service, an external company (www.jumptv.com) was 

appointed to develop it and present it to the online audience worldwide on a 

subscription basis.  In addition to program scripts, they do still offer many free 

streaming audio and a few video clips of stories that previously aired on the 

channel. 

 

English.aljazeera.net 

In part due to the enormous number or requests that began to come in 

after the network and Web site’s coverage of the war in Afghanistan, 

management decided to launch an English Web site, often non-Arabic readers – 

and particularly the West – Aljazeera’s alternative look at the news shaping the 

world. 

http://www.jumptv.com/


PR Issues with Aljazeera Websites 
13 

Initially, English.aljazeera.net was supposed to launch in late March of 

2003, and hosted by US company DataPipe (www.datapipe.com).  The site, 

which was very streamlined in content, was almost immediately shut down by an 

intense hacking attacks.  Some were in the form of “denial of service” which 

caused users to not be able to access the site since its host had been inundated 

with so much junk email and partial computing code that the system overloaded.  

Additionally, their domain name (along with that of the Arabic site) were 

“hijacked” so that users would be redirected to U.S. patriotic slogan pages or to 

porn sites. 

While Aljazeera worked to alleviate these problems, many of their Western 

partners dropped out of the venture – some claim due to political pressure from 

the U.S. government and some American citizens.  DataPipe gave notice as the 

Web site’s host.  Later, U.S.- based Akamai Technologies (www.akamai.com), a 

company that claims its serves can stand up to unprecedented traffic, signed on 

to host the English site – but promptly pulled out of the deal for unspecified 

reasons.  Additionally, some companies like “Yahoo” declined to carry ads for the 

Aljazeera programming and Web sites, citing concerns about sensitivities over 

the War in Iraq.  

The site was up and down several times, in great part due to an 

aggressive attack by hackers.  Eventually, the site found a new host, but until the 

situation was resolved, it stayed offline until the fall of 2003 when it reappeared to 

little fanfare and some criticism.  

http://www.datapipe.com/
http://www.akamai.com/


PR Issues with Aljazeera Websites 
14 

With the establishment of the English Web site, and at sometime in the 

future possibly an English second audio translation with the satellite news feed, 

Aljazeera faces a challenge in trying to attract a new target audience without 

disenfranchising its existing audience.  News from the Arab perspective, if 

considered to inflammatory by western readers, will result in the site being 

ignored by many English reading individuals.  Truly angry groups may attempt to 

hack the site – an approach that has been successful in the past.  On the other 

hand, when the cite debuted again in the fall of 2003, it had been criticized by 

many who like the original Aljazeera site as being watered down and lackluster – 

not a true representation of news from the Arab perspective. 

 

TACTICS 

Aljazeera.net – The Arabic Site 

The Arabic Aljazeera Web site covers news, sports, entertainment, 

technology, health, arts and culture throughout the Middle East and around the 

world.   Content is available as text, still images, audio files, and video clips.  Live 

streaming audio fed from the network – once freely available on the Web site – is 

now a pay service available through Jump TV (www.jumptv.com).  This change 

was made because the original free service was unable to handle the crush of 

interested viewers and Aljazeera could not afford to put more resources into this 

free service. 

The Web site presents in-depth analysis special coverage, book reviews, 

marketing, and advertising.  It also offers user interactivity options, like quick vote 

http://www.jumptv.com/


PR Issues with Aljazeera Websites 
15 

and discussion forums where the users can express their opinion directly without 

censorship. The Web site originally provided the full script of Aljazeera Satellite 

Channel’s main programs, attached with its audio file within 24 to 36 hours from 

the time of the first broadcasting.  While much of the content on the web is the 

same as the TV programming, like most TV news Web sites, the services 

provides somewhat different and sometimes additional content to the satellite 

channel.  Like its parent television channel, Aljazeera.net’s focus on war has 

increased with the increased fighting in the Middle East – and like the satellite 

news channel, it has often angered governments and “secondary audiences” with 

its graphic representations and well as a journalistic approach that its detractors 

claim is unbalanced.   

Like the satellite news channel, Aljazeera.net has often angered Arab 

country leaders with the type of content that it published on the Web site.  Initially 

praised by the U.S. as a beacon of free expression in the Arab World, its 

reputation with American government officials changed when the network began 

airing tapes of Osama Bin Laden and the Web site printed graphic pictures of the 

negative effects of the U.S. lead wars in Afghanistan and Iraq on citizens of the 

region.   

English.aljazeera.net 

The initial content of the English Web site – the first time it was launched – 

was very rudimentary.  The level of news coverage and content was nowhere 

near the amount available on the Arabic site because English.aljazeera.net was 

a new venture and the overall organization’s resources were already stretched 



PR Issues with Aljazeera Websites 
16 

due to its increasing popularity as a result of interest in the Iraq war.  

Consequently, during the site’s brief history, it limited itself to limited text and still 

photo coverage of the Iraq war. 

The focus of the site was somewhat unclear at first.  There was a stated 

goal to “bridge the gap” between news as presented in the Arab World and in the 

West.  It was not destined to be a site, however, that offered full English 

translations of all stories on the Aljazeera.net Web site or satellite news channel.  

Although the amount of content carried was dramatically less that the Arabic site, 

the graphic photos of wounded civilians and wounded and captured American 

soldiers displayed on both sites resulted in a hacker backlash against the 

Aljazeera sites. 

When the site returned, first abortively in March of 2003 and then later in 

Fall of the same year, it was greeted with lukewarm praise.  With hacker and 

server problems settled, the staff was able to focus on increasing the quantity 

and quality of the content.  Complaints were raised by critics because its initial 

second launch consisted mostly of wire stories obtained from other services and 

a few in-house stories that were not well received by reviewers.  Still, the site has 

slowly built up and now provides a significant amount of original news and 

opinion – though much less that the Arabic site does.  A polling feature exists, 

and some of the Arabic site content is translated and used, but stories featured 

on the site do differ in many cases from the Arabic content.  Multimedia content 

has yet to be incorporated.  Stories tend to focus or frame events in a 

perspective that differs from most Western news media and often times 



PR Issues with Aljazeera Websites 
17 

English.aljazeera.net carries stories that Western media do not.  The site walks a 

difficult line between presenting the news from an Arab perspective and 

alienating much of its English-reading potential audience with its particular 

editorial slant. 

 

EVALUATION 

Aljazeera.net – The Arabic Web site 

 Despite difficulties branching out into the English reading audience, 

Aljazeera has clearly established a strong following among Arabic reading 

peoples worldwide.  Many new findings about their primary audience have been 

revealed as a result of an online Arabic survey conduced In the fall of 2002.  The 

management of Aljazeera’s Web site allowed for an 80-item Arabic survey 

developed by a Qatari masters student and his professors in the United States to 

be made available through Aljazeera.net’s homepage.  The original intent was to 

leave the survey up for at least a month, but response was so great that over 

5300 useable responses were obtained in a two-week period from August 20, 

2002 to September 4, 2002.  At that point, the survey was pulled down and the 

data analyzed.  It is important to note that while this information can help to 

provide valuable insight into the Aljazeera online audience, it was a one-time 

sample and was taken prior to the war in Iraq. 

Findings were in some cases confirmatory of expectations about the 

audience and in some cases quite surprising.  Respondents hailed from over 120 

individual countries around the world, however the majority, nearly 25% of the 



PR Issues with Aljazeera Websites 
18 

sample, lived in Saudi Arabia (n=1215, 22.6%) at the time they responded to the 

survey.  The next largest groups of respondents lived in the United States 

(n=386, 7.2%), the United Arab Emirates (n=356, 6.6%), Jordan (n=304, 5.7%), 

Syria (n=265, 5%), Egypt (n=238, 4.4%), and the Palestinian territories (n=206, 

3.8%) respectively.  Interestingly, only 106 respondents (2%) resided in Qatar, 

Al-Jazeera TV’s home.  Slightly over half (n=2879, 53.5%) of the sample lived in 

the country they were originally from, while the remainder lived abroad (n=2500, 

46.5%).  The vast majority of the sample (n=4972, 92.4%) were originally from 

one of the 22 Arab World countries.  Of those originally from an Arabian nation, 

3690 (74.2%) were still living in the Arab World at the time of the survey.  At the 

time of the study, 70.3% (n=3782) of the entire sample lived in the “Arab World” – 

nations where the predominant language is Arabic (Hejleh, 2001) – regardless of 

where they were originally from. 

Although ages ranged from 18 to 65 plus, the vast majority ranged 

between 18 and 35 with male respondents surpassing female by 10 to one.  

They were about equally split between single and married, with almost none 

widowed or divorced.  The overwhelming majority of the sample was Muslim 

(96.5%), with only a very limited number of Christians, Jewish, and other faiths 

and belief systems.  Half of the group surveyed considered themselves to be 

politically and socially moderate with only a few considering themselves to be 

extremely liberal or conservative within the context of their culture.  Most had an 

advanced education, with at least the equivalent of a bachelor’s.  Many had 

pursued advanced degrees as well.  The majority of the participants had an 



PR Issues with Aljazeera Websites 
19 

annual household income equivalent to less than $15,000 U.S. dollars (35.9%) 

although another 30.4% made between $15,000 and $35,000 USD per year.  

Income varies widely in the Arab World and with Arab Diaspora dependent 

greatly on the country in which they live. 

The survey found that amount of time spent with the Aljazeera Web site 

was directly related to fulfilling socialization as well as news gathering needs.  

Web users consider the site to be extremely credible.  Interestingly, users living 

inside the Arab World – but not necessarily within their own nation of origin – 

developed stronger socialization feelings for the service than did those living 

outside the Middle East. 

 Aljazeera.net has clearly met its objectives in developing and maintaining 

a rich, multimedia Web site offering news and opinion from an Arab perspective, 

but free of regional governmental censorship restrictions.  Its success can be 

seen in the large and demographically diverse Arabic users as well as the many 

satellite channels and companion Web sites that have begun to imitate 

Aljazeera’s style. 

English.aljazeera.net  

 While the Arabic Aljazeera Web site seems to be a stunning success, the 

jury is still out on the English Aljazeera Web site.  The site faces unique 

challenges in trying to speak to an English language public about news and 

information from an Arab World perspective.  If the quality and quantity of content 

continue to expand to match that of the parent Web site, the audience may 

continue to grow.  However the overarching question that remains is will English 



PR Issues with Aljazeera Websites 
20 

language audiences accept this non-Western perspective to news and 

information?  And if not, will English.aljazeera.net be subsidized by the parent 

company and the Qatari government, or will it simply become an interesting but 

failed experiment in cross-cultural journalism. 

 



PR Issues with Aljazeera Websites 
21 

ESSAY REFERENCES 

 

Aljazeera Web site. 2002. Aljazeera Net celebrates its first year [online]. 

[cited 2 December  2002]. Available from World Wide Web: 

(http://www.aljazeera.net) 

Al-Jaber, Khaled (2002). The Uses and Gratifications and Media 

Credibility Theories Applied to Arab Broadcasting: The Case of Al-Jazeera. 

Unpublished master thesis. Pensacola, Florida: The University of West Florida.   

Alterman, J. New Media, New Politics: From Satellite Television to the 

Internet in the Arab World. The Washington Institute for Near East policy, 1998. 

Al-Makaty, S., Boyd, D., & Van Tubergen. N. (1994, Spring). Source 

credibility during the Gulf War: AQ-study of rural and urban Saudi Arabian 

citizens. Journalism Quarterly, 71, 55-63.  

Al-Tamimi, E. “Mass media and development in state of Qatar.” Ph.D. 

diss.,  Boston University,  1995. 

Alterman, J. (1998). New Media, New Politics: From Satellite Television to 

the Internet in the Arab World. The Washington Institute for Near East policy. 

Al Wakeel, D.  (2002, July 3)  Arab world must work together to achieve 

self-sufficiency.  Jordan Times.  [Online].  Available:  

http://www.jordanembassyus.org/07032002003.htm  

Arafa, M., Auter, P.J., & Al-Jaber, K.  (2003, August).  Instrumental vs. 

ritualized use of Arab satellite television.  Paper presented to the International 

http://www.aljazeera.net/
http://www.jordanembassyus.org/07032002003.htm


PR Issues with Aljazeera Websites 
22 

Communication Division of the Association of Educations in Journalism and 

Mass Communication at the annual national convention, Kansas City, MO. 

Arafa, M., & Auter, P. J.   (2003, August).  Audience perceptions of Al-

Jazeera TV.  In Auter, P. J. (Chair), Al-Jazeera TV:  What type of voice for the 

Arab World?. Panel sponsored by the Radio TV Journalism Division of the 

Association for Educators in Journalism and Mass Communication for their 

annual national convention, Kansas City, MO. 

Auter, P. J., & Al-Jaber, K.  (2003).  Qatar media/Al-Jazeera TV.  In D. 

DesJardins (Ed.), World Press Encyclopedia, 2nd ed.  Farmington Hills, MI:  Gale 

Group. 

Auter, P.J., Arafa, M., & Al-Jaber, K.  (2003, October 12-15).  Identifying 

with Arabic journalists: How Al-Jazeera tapped parasocial interaction 

gratifications in the Arab World.  Paper presented to the Arab-USA 

Communication Education (AUSACE) conference, Dubai, United Arab Emirates. 

Ayish, M. I. (2002). Political communication on Arab world television: 

Evolving patterns. Political Communication. 19(2), 137-154. 

Ayish, M. I. (2001, Spring). American-style journalism and Arab World 

television: An exploratory study of news selection at six Arab World satellite 

television channels. Transnational Broadcasting Studies, 6, [Online.] Available: 

http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring01/Ayish.html  

Boyd, D. (1972). An historical and descriptive analysis of the evolution and 

development of Saudi Arabian television: 1963-1972. Unpublished doctoral 

dissertation, University of Minnesota, Minneapolis. 

http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring01/Ayish.html


PR Issues with Aljazeera Websites 
23 

Boyd, D.A. Broadcasting in the Arab World: A survey of the electronic 

media in the Middle East. Ames: lowa State University Press, 1999. 

Cable News Network (2001, November 6) Aljazeera presents Arabic view 

of war. Retrieved November 6, 2001, from: http://www.cnn.com/  

Campagna, J. 2001. Between two worlds: Qatar Al- Jazeera satellite 

Channel faces conflicting expectation. [cited 12 January 2001]. Available from 

World Wide Web: (http://www.cpj.org/Briefings/2001/Al- Jazeera_oct01/Al- 

Jazeera_oct01.html)  

Cozens, C. (2003, March 25).  Europeans flock to Aljazeera.  

MediaGuardian.co.uk [Online.]  Available: 

http://media.guardian.co.uk/broadcast/story/0,7493,921693,00.html  

el’Nawawy, M., & Iskandar, A. (2002). Al Jazeera: How the Free Arab 

News Network Scooped the World and Changed the Middle East. Westview 

Press. 

Ghareeb, E. New media and the information revolution in the Arab World: 

an assessment. Middle East Journal, (Summer 2000). 54, 395-418. 

Hejleh, M.  (2003). The countries & people of Arabia.  [On-line.]  Available: 

http://www.hejleh.com/countries/  

Higgins, J.  (2002, April 1).  Aljazeera media pariah or pioneer?  Satellite 

Broadband [Online].  Available: 

http://thebroadbandeconomy.com/ar/broadband_aljazeera_media_pariah  

Ibrahim, S.  (2003).  Head of E-Marketing for Aljazeera Web sites. 

(Personal interview.) 

http://www.cnn.com/
http://www.cpj.org/Briefings/2001/Al-%20Jazeera_oct01/Al-%20Jazeera_oct01.html
http://www.cpj.org/Briefings/2001/Al-%20Jazeera_oct01/Al-%20Jazeera_oct01.html
http://media.guardian.co.uk/broadcast/story/0,7493,921693,00.html
http://www.hejleh.com/countries/
http://thebroadbandeconomy.com/ar/broadband_aljazeera_media_pariah


PR Issues with Aljazeera Websites 
24 

Jones, B.  (2003, March 1).  All that Al jazeera voice for freedom.  World 

on the Web, 18(8).  [Online.]  Available: 

http://www.worldmag.com/world/issue/03-01-03/cover_2.asp  

Kawach, N.  (2002, January 27).  UAE becomes second richest in the 

Arab world.  Gulf News Online Edition.  [Online].  Available:  http://www.gulf-

news.com/Articles/print.asp?ArticleID=39103  

Sakr, N. (2000, Fall). Optical illusions: Television and censorship in the 

Arab World. Transnational Broadcasting Studies, 5, [Online.]  Available: 

http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall00/sakr1.htm   

Sallam, A.  (2003).  Business Development Supervisor for Aljazeera 

Web sites.  (Personal interview.) 

Sampedro, V. (1998). Grounding the displaced: Local media reception in 

a transnational context. Journal of Communication. 48(2), 125-143. 

Williams, D. “Al- Jazeera ascends to world stage.” The Washington Post, 

13 October    2001, p. A22    

 

http://www.worldmag.com/world/issue/03-01-03/cover_2.asp
http://www.gulf-news.com/Articles/print.asp?ArticleID=39103
http://www.gulf-news.com/Articles/print.asp?ArticleID=39103
http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall00/sakr1.htm

