
Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

Global Media Journal 
Volume 4, Issue 6  Spring 2005  ISSN 1550­7521 

Exploring the World 
of Communication 

Whose Sound and Fury? 

The 1967 Riots of Hong Kong through The Times 
Haipeng Zhou 

Georgia State University 

ABSTRACT 

The 1967 Riots in Hong Kong were investigated through The Times’ 

reports, so as to further understanding of the anti-British movement in the 

colonial city from a new angle, to see the stance of the British press in the crisis 

and its influence on the decision-making by the Hong Kong and British 

governments. The study includes 3 main factors: 1) The Times’ analysis of the 

origins and causes of the event; 2) The Times’ portrayal of the different groups 

(the rioters, the British people and the Hong Kong people); 3) The Times’ 

obsession with the pro-communist newspapers and neglect of other camps. 

Primary sources of research are the original reports of The Times and of some 

Hong Kong newspapers, memoirs by The Times’ and Hong Kong local reporters, 

by the participants of the movement, and by the officials of the Hong Kong

http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/
http://www.gsu.edu/


Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

government. In addition, the Queen’s speech and parliamentary discussions 

also serve as primary sources. Published literature, unpublished theses and 

internet articles are secondary sources. The finding is that The Times’ reports 

on the 1967 Riots were a slanted coverage, but a precise mirror of Britain’s real 

interest in Hong Kong. Whose Sound and Fury? 

The 1967 Riots of Hong Kong through The Times 

May 1st is a national holiday in China. On that day of 1967, David Bonavia, the 

foreign correspondent of The Times posted in Hong Kong, should naturally report on 

China’s celebration of the May Day. He wrote about the issue of a set of stamps – each 

featuring portraits of Mao Tse­tung or quotations from his works. He analyzed the 

meaning of this set of stamps, meanwhile quoted the news he got to know from Agence 

France Presse that Mao Tse­tung made the first public appearance since the previous 

November. As a journalist, he might have wished that he would be in Beijing himself to 

see Mao with his own eyes and give more detailed report, but it was not until 1972 that 

The Times had him as its first resident correspondent in Beijing since the establishment 

of the People’s Republic of China. It was very hard to get a visa from the Chinese 

Embassy in London then because China did not have the open­up policy and China 

was in the Cultural Revolution. Therefore, what he could do in 1967 then was only to 

watch Beijing from Hong Kong, the closest place to the mainland of China. Besides the 

major events in China, he also mentioned in his report with around merely 100 words 

about a strike taking place at a cement factory in Hong Kong then. Four days later, 

Bonavia (May 2, 1967) gave report on another strike at a plastic flower factory with only



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

50 words, together with two other pieces of news about Beijing. To British readers, the 

tiny pieces of reports about the two strikes were almost invisible, which were 

submerged in the report about China, or more so in the 30 pages of The Times for each 

day. 

To Bonavia, these incidents were normal in Hong Kong those days. During the 

months of January through April of 1967, local organizations like trade unions and 

teachers from Communist schools, had been causing problems and making sporadic 

industrial disputes. The strikes at the cement factory and the plastic flowers factory, 

therefore, were seen as common as previous others. It was not until a week later, when 

the big strikes continued in the whole period, and when Chinese demonstrators invaded 

the British Consulate in Macao in response to the Hong Kong strikes, did The Times 

have detailed coverage of the events. Moreover, it was on the front page. 

These strikes, originally almost invisible in the coverage of The Times, later turned out 

to be the trigger of the 1967 Riots in Hong Kong, which lasted for seven months starting 

from May 6 to late December, and was the one of the greatest challenges from the local 

people to the British government in Hong Kong ever since the territory came under its 

rule in 1842, and the greatest challenge after WWII. 

One interesting incident can demonstrate the significance of this event in Hong 

Kong’s history. I am a member of a fan website most of whose members are in 

America. There are several people from Hong Kong though. Once a post asked about 

the ages of all the members. One member from Hong Kong replied that “When he was 

borned, there were bombs and riots in Hong Kong.” He let all other members except



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

those from Hong Kong to make a guess about his age, taking it for granted that it was 

an easy game since the event was so well­known in Hong Kong. Many had made wrong 

guesses until I finally gave the correct answer, since most of them were in America. 

This paper might serve to make more people know about the eventful year of 1967 in 

Hong Kong. 

Hong Kong was a very unique place. People with different stances could live in 

peace with each other. British Government there gave a loose control; the local 

Communists with connection with China, ran their business and had their own 

newspapers; anti­communist Nationalists with Taiwan as their leader, also took Hong 

Kong as their base to fight against the mainland of China. Hong Kong was a place of 

various powers in confrontation, yet it had enjoyed a remarkable degree of social 

harmony since World War II. There were serious civil disturbance in only two years – 

1956 and 1967. 

The 1956 riots were the result of a confrontation between supporters of the Chinese 

Communist Party and the Kuomingtang. They were started by the Kuomingtang side, 

who attacked communist trade unions and workers. Although they were damaging to 

the territory’s normal peaceful atmosphere, they did not signify any inherent problems 

other than natural tensions between the two poles of the Chinese revolution. One result 

of these disturbances was an increase in the Hong Kong security forces’ vigilance 

towards KMT agents; another was a recognition that capitalist Hong Kong had to keep 

on good terms with its communist neighbor if it were to survive.



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

The 1967 Riots were much more serious. They started in May with peaceful 

demonstration of thousands of workers. But as police tried to control the situation, 

rioting and mobbing elements appeared, with rioters throwing stones, burning cars and 

the police using tearing gas. At the peak, police fired at the agitators and agitators used 

real or false hand­made bombs. They were fights mainly between the local Communists 

in Hong Kong and the Hong Kong government, as spillovers of China’s Cultural 

Revolution into Hong Kong. The deciding factor in the end was that Beijing and Canton 

did not give full official support to the rioters and strikers in Hong Kong, so that by the 

end of 1967 the anti­British movement fizzled out. 

Chinese and Hong Kong media historians have studied Hong Kong newspaper 

coverage of this event (Lee, 1999; Chen, 1997, pp58­64). But so far no study has been 

done on the coverage of the British press on this event. The British press had relatively 

extensive coverage on this anti­British movement in the colonial city. A study of the 

reports of the British press will further understanding of the development of the event 

from all sides. The portrayal of the whole event in the British press is a key indicator of 

the attitudes of the British government toward Hong Kong. How did the British press 

draw a clear picture to help the British readers understand the chaotic situation in Hong 

Kong? Did it show the true sound and fury in Hong Kong? If so, whose sound and fury 

did it define as? 

An analysis of these reports in the British press will show that Britain’s major interest 

in colonial Hong Kong during the crisis was Hong Kong’s ties with China. In addition, it 

will also reveal the changes of strategies of the UK in coping with the Riots in different



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

stages. Hong Kong was significant to the UK mainly as a watchtower of China at that 

time. The Times, as Lahiri (2000, p.82) put it, “the mouthpiece of official government 

opinion” (p.82), especially revealed Britain’s attitudes concerning Hong Kong in this 

period. 

The Times was the newspaper voice of Britain in 1967. There was such a 

widespread assumption among foreign governments that The Times was a government 

organ of the UK. Therefore, they were much concerned about the reports of the 

correspondents working for The Times and expected diplomatic discretion from Times 

men who they regarded as reconnaissance scouts for the more formal battalions of the 

foreign office (Heren, 1988, pp. 185­186). Sometimes this kind of expectation can be 

misleading, but it is surely true that a nation’s foreign news, like its perception of history, 

reflects its attitudes and sentiments; it ignores the events and places we want to forget 

and it emphasizes the events, places, and faces we prefer or are concerned with. What 

are Britain’s concerns in the 1967 Riots in Hong Kong then? From the very beginning of 

the event, The Times had its own particular angle. 

How did the Riots start? The reports from The Times on this point were ambiguous. 

As we have known, The Times did not pay much attention to the 1967 Riots until it had 

continued for a whole week. The real big strike broke out on May 6, but meager 

information on it was available on that day’s Times: Riot police were called today to an 

artificial flower factory in Kowloon to protect a press photographer from angry workers 

demonstrating in favour of Mao Te­tung. About 600 men have been locked out of the 

factory because of a strike. The Green Island Cement Company, one of Hongkong’s



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

oldest established firms, closed its works at midnight last night after a week’s labour 

crisis. (“Maoist Rival Groups in Clashes,” p.4) 

Three days later, a 36­word relevant report appeared at the very bottom of page 7, 

where few people could manage to see them (“21 in court after Hongkong strikes”, May 

9, 1967, p.7). These reports revealed that there was a strike, that the workers were in 

favor of Mao Tze­tung, and there was labor crisis. However, there were no clues as to 

what the labor crisis was about. The British readers who knew little about Hong Kong, 

could only knew that there was a strike but could make no sense why it was there. 

Then when it did become the front page news a week later, it was not because what 

happened in Hong Kong – “British Consulate in Macao Invaded” – the headline was 

about “the British Consulate;” the focus place was in “Macao,” where the British 

Consulate was. But at least there was more detailed information about what was going 

on in Hong Kong as well: 

When I [Bonavia] visited the scene of the riots earlier today, it was clear that teenagers 
and children had begun to take over the disturbances, which blew out of an industrial 
dispute at a plastic flowers factory. Subsequent reports from the riot areas suggested 
that the political aspects had begun to fade into a general background of hooliganism… 
The big question now is whether the Chinese authorities in Peking and Canton will 
further inflame local passions by coming out with an official statement of support for the 
rioters. ( May 13, 1967, p. 1) 

China, instead, was still the major concern, the “big question”. Bonavia revealed 

Britain’s worries about China’s role in this event. Furthermore, since the local 

communists were seen as representatives of Chinese government in Hong Kong, 

Bonavia went on with the following concerns in that report:



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

It is undoubtedly regrettable that the Hongkong Government is unable to 

communicate with local communist leaders, like trade unionists, newspaper editors and 

traders, except through the medium of a press statement. 

With Bonavia’s focus more on local communist leaders, it was very likely for the readers 

to connect the labor disputes with the local communists, whom seemed to be the sole 

cause of the riots Meanwhile, Bonavia speculated China’s role in the riots. Yet still there 

was no explanation of what the labor disputes were about. 

In July, two months after the rioting, The Times revealed what some Parliamentary 

members held in mind about who were responsible: 

I [Leicester Bowden, a parliamentary member] would not like anyone to assume … that 
these incidents are all based on bad labour relations. They are not. This is communist 
activity, either instigated or supported by China, but certainly of such a nature that it is 
much bigger than anything likely to arise from labour disturbance. (July 9, 1967, p. 10) 

The view that China supported the Riots was common among the elite in the UK, 

who consisted of the major readership of The Times. They were men of power, position 

and authority in Britain and the Empire, much like the owners, editors, and writers of 

The Times. This is not to say that women or working­class people did not read The 

Times, only that the target audience was the powerful male elite of the imperial state 

whose educated, propertied and professional views “counted” in the public sphere 

(Walker, 2001, p.4). 

The actual situation in Hong Kong at that time was much more complicated. Both the 

left­wing trade unionists, who received influence from the mainland China’s ongoing 

Cultural Revolution, and Hong Kong’s internal economic unrest triggered the rioting.



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

The Chinese Cultural Revolution reached its height in 1967, which changed from 

verbal argument to violence. In Canton, from where the Hong Kong left­wings used to 

receive directions, the former leaders were pulled down from their positions. The chaotic 

situation in Canton made the left­wing leaders in Hong Kong confused. They were either 

afraid of being thrown away by possible local new rebellions, or gave themselves the 

pressure to take similar action as what people were doing in the mainland, so as to 

either reinforce their leading position, or to show their achievement to the mainland 

leaders in Beijing and Canton. In this sense, the local left­wings did make use of the 

strikes and turn it into their movements after it had started. Nevertheless, there is 

evidence that China did not interfere in the beginning. In July, Ming Pao Monthly, one 

influential independent local newspaper gave testimony that no one had ever seen any 

Communist from the mainland went to Hong Kong to lead the riot together with local 

people (Jiong, 1967). As the strikes broke out, however, they did attracted attention 

from Beijing. At that time, Lin Biao and “the Gang of Four” had taken charge of the 

Foreign Ministry, whose representative in the Foreign Ministry was Yao Dengshan. He 

showed his support to the Hong Kong strikes, which caused Xinhua News Agency in 

Hong Kong took further action to promote the Riots. Therefore, if we say that neither 

Chinese influence nor Hong Kong’s local left­wings started the Riots, they did have 

great influence in promoting it after it started. 

Another important factor that caused the Riots was the social contradictions in Hong 

Kong. In the 1960s, with substantial industrial development, there was greater and 

greater discrepancy between the rich and the poor. The conditions of the workers were 

deteriorating. According to Welsh (1993), the standards of employment in Hong Kong



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

were generally accepted as disgraceful by European standards and even by Asian 

standards (p. 457). As early as in 1965, many labor disputes took place and workers’ 

movements were here and there in Hong Kong now and then. Workers were 

discontented with welfare policy, their wages and the tendency of raise of prices. The 

root causes of the original disturbances were probably deprivation and endemic 

boredom. With very few communal facilities available, street life was the center of social 

intercourse. A young man who lived in a shared cubicle in an overcrowded tenement 

would find it very difficult to stay out of any excitement on the streets, and the criminally 

minded would find the cover irresistibly useful. Had the Hong Kong government realized 

these factors, or the British press, especially The Times reported on them, thus 

attracting the attention of the authorities, things might have developed in a different 

direction. David Bonavia did noticed something contradictory to what the authorities 

assumed: in a report on a dockyard strike on May 23, 1967, he wrote about the fact that 

although there were only 300 hard core communist union men, over 3,000 men joined in 

the strike. “It is significant that so few are able to call out protest strikes by the majority 

of uncommitted or even right­wing workers”(May 24, 1967. p. 5). But he was not able to 

point out the real reason why it was significant. 

One person did her best to draw attention to the very real causes for distress. Elsie 

Elliot, a member of the Legislative and the Urban Councils, wrote to officials of the Hong 

Kong government about underfunding of education, about examples of corruption, 

especially among the police, negligence and brutal indifference. The Colonial Secretary 

“was not willing to listen to anything that might lead him to the truth. His own reign in 

Hong Kong was short”(Welsh, 1993, p.467). Her complaints were led to attacks from



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

officials like Sir Michael Hogan (Chief Justice of Hong Kong) and the Police Counsel, 

D.J.R. Wilcox. They accused her of “inciting” the demonstrators, and of making 

“unsubstantiated” allegations against the police. As a result, Sir Michael sentenced Mrs. 

Elliot “to the bar of public opinion where she must meet the censure and repudiation of 

all those right­minded people”(p.467). Hong Kong authorities themselves, replicated a 

top people’s life of the UK in the colonial, had the same concern as their counterparts in 

the UK. We can predict what kind of reception The Times might have if it did the same 

as Mrs. Elliot. 

In London, what The Times did most, on the contrary, was to reinforce the 

Parliament’s opinion that the rioting was caused by the communists in the mainland of 

China and Hong Kong. At the starting stage of the event, the reports associated the 

strikes with hooliganism, which means unruly and destructive behavior, usually by 

gangs of young men, its origin unknown. “Teenages and children have began to take 

over the disturbance” (Bonavia, May 13, 1967, p.1), and the scene was “ugly, with 

squads of steel helmeted riot police firing tear gas at mobs,” and the “mobs throwing 

stones” (“Tension Eases,” May 15, 1967, p. 4). Nevertheless, the mobs’ titles changed 

after May 15, when Beijing broke her silence and accused the British government in 

Hong Kong. It was the second time that news about Hong Kong made the front page 

since the Riots broke out. And from then on, the demonstrators became “left­wing 

demonstrators,” “communist demonstrators,” “communist mobs” or “communist 

agitators”(Bonavia, May 20, 1967, p. 3; May 22, 1967, p. 1). They “burned the Union 

Jack,” “attacked or assaulted the police,” and “insulted British people;” they also



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

“chanted revolutionary songs,” “shouted anti­British slogans,” “wore Mao Te­tung’s 

badges” and “waved red books of Mao Te­tung’s thoughts.” 

Situation worsened in July. When policemen were attacked, the police shot at the 

rioters on July 10. Then on July 26, the rioters started to use bombs. The crisis was 

described as moving to a new stage of terrorism. The communists were called 

“terrorists,” “extremists” using bombs to attack police and to intimate common people, 

thus creating violence (Bonavia, July 17, 1967, p. 1; August 2, p. 4; “More Hong Kong 

Bomb Blasts,” October 16, p. 6). All the reports showed was a picture of the rioters, the 

mobs, the terrorists, the violent criminals, in all, an image of the communists. This 

image had come into existence long before in Britain. What communism then to the 

Western people was like what the new terrorism now to the world. China, one of the 

largest countries under its influence, cast shadows to what British people saw of Hong 

Kong, thus easy recognition of this image of the rioters. Interestingly, when similar 

actions were taken by non­communist Chinese, the reporter used different terms: 

Large numbers of organizations… have come out with statements of support for the 

government’s policy in handling the disturbance. In one recent instance a representative 

with communist sympathies was forced by his committee to express support for the 

government….In one village three men who tried to form a communist committee were 

beaten up by a local pugilist who had just been released from the goal and objected to 

seeing his village “get a bad name”(Bonavia, June 15, 1967, p.5). There were no clues 

as to how the representative with communist sympathies was forced to show his



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

support to the government; when the villager took violence to deal with the communists, 

he changed from a “criminal” to a “pugilist.” 

The group of communist agitators, whether creating troubles or dying, whether 

arrested, charged or injured, only had the above group identity in reports in The Times. 

Here are several typical example: “Eighteen people were arrested in Hong Kong 

tonight… Two women were among the arrested” (“Police Raid,” August 1, 1967, p.5); 

“Sixteen people were injured by bombs as small crowds of communist agitators 

gathered...”(Bonavia, September 21, 1967, p.4) “…three women were hurt by 

explosions”(“ Women injured,” November 3, 1967, p.5). However, when it was British 

people that were concerned, there were often detailed explanation, and they were 

treated as individuals, with either names or specific descriptions of incidents or both. 

On August 10 report titled “Woman injured by Camera Bombs”: 

A young British woman was hurt in the second of two explosions which injured a total 

of six persons in Hong Kong today. 

Miss Jacqueline Turner, aged 21, was on duty at the information desk of the Ocean 

Terminal when a home­made bomb exploded. She was taken to the hospital with 

injuries that were later described as not serious. Her desk apparently shielded her from 

the full blast of the explosion. (p.4) 

The report gave full details of the British victim, including her name, age, occupation, 

the condition of her injury (even though it was not serious). As to the other five local 

Chinese people injured together with this Miss Turner, people could know nothing from 

this report. Furthermore, the reporter went on to describe Miss Turner as a benevolent



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

British lady helping people who lost his/her camera: The bomb is reported to have been 

placed in a camera case which was left on a seat near the desk. The case was handed 

over to Miss Turner as lost property. An hour later it exploded, throwing her to the 

ground. 

Beside the report, there was also a photo of Miss Jacqueline Turner. Therefore, the 

report now only showed the concern with British people from the newspaper, but also 

made the government policy toward the Riots more justified. 

It is true that 1967 left most Hong Kong people with the memory of terror, of those 

“pineapples” – real or false bombs, but still more than that. Tsang Yok Sing(1996), who 

was a student and striker among the leftists during the Riots, reflected his memory on 

the event in a different way from The Times’ reports: 

The demonstrations of that year marked the first time I had ever taken part in any 
political activity. The government handled the riots in a very high­handed, colonial 
manner. I felt that it was protecting the interests of the capitalists, and, in doing so, 
suppressing the workers. I personally knew many of the people, the workers and trade 
unionists, involved in the violence, and they were good people. When we were together, 
none of those people was prone to violence. They were simple workers who had been 
exploited all their lives. Yes, they harboured a lot of resentment towards their employers 
and capitalists, but, no, they were not bandits; they were not taking to violence for 
violence’s sake. They were oppressed so they had to protest themselves. (p.93) 

Tsang gave another picture of the “rioters” and “terrerists” different from that of The 

Times. They were kind people, good citizens, only to be forced into violence by the 

high­handed unreasonable policy and capitalists’ exploitation. 

In the meantime, Tsang also revealed what his view on the Government and the 

police, contrary to that of The Times:



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

The prevailing view now is that the police acted with a great deal of restraint at the time, 
and that people in the leftist camp were just a violent mob, throwing bombs and 
escalating the violence. This is not true, and the Government’s firm action was neither 
necessary nor justified. We saw how the workers started with a peaceful sit­in. They just 
sat there with the “little red book” (of Mao's quotations) in their hands, chanting and 
singing. I saw the riot police come and beat up the workers. When some police officers 
were killed by the terrorist bombs, many of us thought they deserved it because they 
were working for an oppressive government. (p.95) 

Tsang’s brother, “a timid boy,” was imprisoned for handing out leaflets calling for the 

reform of the school curriculum and denouncing the British for the Opium War. Tsang’s 

fifteen­year­old sister, was also arrested because she and thirteen other girls refused to 

go back to the classroom when the school bell rang. She was sentenced to the 

women’s prison for one month, guilty of breaching the emergency legislation in force 

during 1967. 

Tsang represented what the group of people in the “mob” were thinking then. But it 

was impossible for their message to reach the British readers then. Henry 

Lethbridge(1985) also had a different image of the young people who participated the 

demonstration in the beginning. He described them as “reminiscent of a children's 

crusade … a procession, twisting and turning like lion dancers … boys, laughing, 

grimacing and showing off”(p.57). The playfulness turned more destructive as looting 

and arson spread. Neither can the readers got to know of this kind of change of the 

processes. 

China watching in the Hong Kong Riots was the most apparent with so many 

quotations from Hong Kong pro­communist press. One of the foci of The Times reports 

about the 1967 Riots was the role the pro­communist press played and how the event



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

was reported in those left­wing newspapers. It was because the local pro­communist 

press was seen as representatives of Chinese government. 

In 1950, the Hong Kong pro­Communist press did play a subtle role in Sino­British 

relationship. Britain was among the first, in January 1950, to offer recognition of the new 

regime of Beijing. However, Britain also continued to acknowledge the legitimacy of 

Taiwan. The relations between the two countries thus were not formalized by exchange 

of ambassadors till many years later. Since Beijing refused to agree that Hong Kong 

was anything other than an integral part of China, temporarily under foreign 

administration, it was impossible to have diplomatic links between the two. 

Consequently, the Xinhua News Agency’s Hong Kong Branch, which had operated 

since 1945 as something more than a news agency, became the representative of the 

PRC government and its ruling communist party. 

During the 1967 Riots, the Hong Kong government was not able to have any contact 

with any Chinese officials until 26 November that year, because no Chinese official was 

willing to take responsibility of negotiating. Deprived of the Beijing government as a 

direct source for news, The Times watched China’s reaction through the Xinhua News 

Agency’s Hong Kong Branch and through left­wing newspapers, which were assumed 

to receive directions from the Beijing government. A definite advantage of The Times 

was that David Bonavia, the foreign correspondent in Hong Kong, was fluent both in 

Mandarin and in Cantonese, thus having precise interpretation of the Chinese 

newspapers.



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

In 1967, Hong Kong had several dozen Chinese newspapers, classified into three 

groups – pro­Beijing, pro­Taiwan and independent. There had always been bitter battles 

among these local Chinese newspapers because of different political stances. During 

the 1967 Riots, the battle was the most heated. 

The leftist newspapers not only supported the riots but also followed and explained 

the policy of the Hong Kong leftists. One major leftist newspaper, the Ta Kung Pao 

charged that the riots were caused by a planned intervention of the Hong Kong 

government in a labor dispute. The “savage act” by the authorities represented the 

racial oppression of the Chinese by the British colonial government. As the government 

called to maintain law and order, the newspaper regarded it as a means of suppression 

(“Editorial,” May 18, 1967) and denied the value of the existence of colonial laws 

(“Editorial,” June 7, 1967). 

For the independent newspapers, the Ming Pao Daily, urged citizens to remain calm 

and united. Its editorials pointed out that “Hong Kong people supported the government 

efforts to end the riots not because they fully endorsed the colonial government, but 

because of their eagerness for freedom. They would rather remain free in a colony than 

live under the rule of the communists”( “Editorial,” October 28, 1967). 

The rightist newspapers, the Hong Kong Times for example, expressed the view that 

the riots were not caused by internal conflicts in Hong Kong, but was actually planned 

by the communists. It urged people to trust the government and at the same time, urged 

the government to take strong action against the Hong Kong leftists (“Editorial,” May 12, 

1967).



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

Despite all the arguments among all those newspapers, The Times focused its attention 

only to the reports of the leftist newspapers because what it tried to do was understand 

China’s attitudes toward and relationship with Hong Kong’s rioters, thus providing the 

British and the Hong Kong government with information for further decision­making. 

As the Riots just broke out, when speculating on China’s attitude, Bonavia (May 13, 

1967) speculated Hong Kong leftist plans by studying their newspapers: 

Editorials in these newspapers have launched personal attacks on the governor and 
denounced British handling of the riots in terms reminiscent of those used during the 
Macao crisis last year….The big question now is whether the Chinese authorities in 
Peking and Canton will further inflame local passions by coming out with an official 
statement of support for the rioters. 

On balance this seems likely in view of the attitude taken by local Chinese 

newspapers normally subservient to Peking. (p.1) After China’s Foreign Ministry, under 

the control of the “Gang of Four” then, showed support to the Hong Kong Riots by a 

statement on May 15, The Times quoted one left­wing newspaper that "units of the 

Chinese People's Liberation Army were gathered at the border ready to 'support the 

struggle of their compatriots in Hong Kong'"(“160 Arrested,” May 23, 1967), which 

turned out to be fake news. 

On June 8, after more study of the Chinese newspapers, The Times came out with 

more updated information about China’s position in Hong Kong, that Hong Kong was a 

relatively minor issue to Chinese government: 

The Hong Kong issue is being crowded out of Chinese propaganda by expressions of 
support for the Arabs in their war with Israel.



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

Observers feel that Hong Kong is at present a very small issue from the point of view 

of the leadership in Peking. (“Hong Kong’s Ferry Stopped,” p.6) 

Here are two more examples, among the many in that period. In July, Bonavia found 

out that the local communists were simply taking cue from Beijing’s newspapers to 

decide on their strategies in Hong Kong. China did not give them directions at all: “…As 

far as can be ascertained they (the local communists) are taking their cue from 

ambiguous leading articles in the Peking People’s Daily rather than from directives of 

the authorities in Canton, who fully understand Hong Kong's value to China (July 

19,1967, p.4). On August 9, The Times’ reporter decoded a message from Xinhua 

News Agency’s Hong Kong Branch and further his findings that Beijing did not give the 

local communists real support. 

…Yesterday’s New China news agency message from Hong Kong acclaimed a “new 
upsurge in the struggle of the patriotic Chinese.” The expression is a familiar one in 
communist Chinese reporting. It can be rendered: “this campaign is going rather badly; 
we must give it a puff.” Certainly the puffs keep coming from Peking, but all along the 
purpose has seemed to be the nourishing of the emotions of mainlanders in need of a 
cause for righteous indignation rather than giving any effective backing to the 
communists in Hong Kong. (“Office Block Guerrillas,” p.1) 

Every several days, there were either direct quotations from the local left­wing 

newspapers or from the Chinese newspaper People’s Daily, or the reporter’s own 

interpretation of news from these newspapers, which served as information for the 

British government to make their decisions on their policies accordingly. Both the 

reports and the policies indicated that in the crisis, Britain considered China for the first 

place rather than Hong Kong when making their decisions on Hong Kong.



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

In 1949, when the People’s Republic of China was just established, things had been 

different. Britain had a firm intention to protect Hong Kong from infiltration then. Hong 

Kong was very important for the UK then because, for one thing, the British government 

still clung to the concept of Great Britain as a world power, and Hong Kong was an 

important base for her influence in the Far East, especially since Malaysia was also her 

colony; for another, a lot of British capital still remained in Hong Kong. However, by the 

time of Malayan independence in 1957, British strategic interests in the Far East were 

almost an end. The “withdrawal was signaled in Hong Kong first by the reduction of the 

garrison to a level compatible only with the maintenance of internal security, and later, 

in 1958, by the closure of the naval dockyard. From that date Hong Kong was an 

appendage, one without any strategic significance, and from which decreasing 

commercial advantage was to be expected. British Parliamentary interest was minimal, 

and British public interest in Hong Kong, except as an exotic spot for expensive 

holidays, somewhat less” (Welsh, 1993, pp. 452­453). Immediate interest appeared only 

when the larger question of relations with China was involved. Therefore from then on, 

Hong Kong’s significance to the UK mostly lied in its particular relationship with China. 

When the rioting started, Britain’s stance on Hong Kong was clear, that if China 

would like to take Hong Kong back, Britain would simply leave Hong Kong, and that if 

China would not take it back, Britain would stay. Many in the Government, worried by 

what was becoming an increasing dangerous situation, even took advantage of their 

summer leave to go back to Britain. Among those who left were the Commissioner of 

Police and the Governor himself, Sir David Trench. However, despite the instigating 

message of local pro­communist newspapers, Beijing leadership actually tried to resist



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

to exporting the Cultural Revolution. Sir Jack Cater (1996), Personal Assistant to the 

Governor, who took charge of the situation as the Governor had vacation in Britain, 

recalled that Premier Zhou Enlai himself held an underlying message to help the British 

administration contain the situation. After the first two months of passive defense, the 

Government started to take high­handed actions and raid the communist headquarters 

in Hong Kong in July. Despite this, the struggle continued till late December. In the 

tough process, when the Hong Kong Government could get no direct help from Beijing, 

The Times’ interpretation of the message from the pro­communist newspapers did 

played an important role in reinforcing the confidence in Hong Kong for both the Hong 

Kong Government and the Britain and in their decision­making. 

The substantive attention The Times paid to pro­Communist press contrasted with its 

absence of coverage on independent and right­wing newspapers in Hong Kong. There 

were only 3 times when The Times had reports about the rightist or the independent 

newspapers during the Riots. Why The Times only focus on reporting the voice of the 

pro­communist side? The fact that it did not give equal report on other camps of 

newspapers again showed British concerned more with China rather than just Hong 

Kong, since the other camps of newspapers were either independent or affiliated with 

Taiwan. 

The Hong Kong government surpassed the Riots with support of the British 

government, with Beijing’s acquiesce, and with support from the Hong Kong population. 

Nevertheless, The Times gave almost no report to the people in Hong Kong.



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

The Times’ interest in stereotypic portrayal of communist terrorists contrasted with its 

neglect of the Hong Kong public. There were very few reports on the general Hong 

Kong public opinion of the event, though occasionally mentioned by The Times. When 

they did appear in The Times reports, they were either in the background as the foil of 

the communists, or as a group of anonymous people, for example: “About 50 agitators 

began shouting slogans, but they again failed to arouse any public interest or 

support…(“Hong Kong Bombs,” September 11, 1967, p.5). There was hardly an identity 

of general Hong Kong people in the Times. It appeared in the reports of The Times that 

the power either lay in Beijing or the British Hong Kong government. But in reality, the 

public were the people who had utmost concerns with Hong Kong’s fate. British 

authorities could leave if things went out of control; China was too concerned with her 

internal chaos to care about Hong Kong then. But the Hong Kong public could not leave 

their home and they could not do without a peaceful Hong Kong. Therefore, their full 

support for the Government played one of the decisive roles in the final victory. The 

Times’ unduly neglect of the Hong Kong public again revealed what was its major 

interest in Hong Kong. 

In late December, eventually the 1967 Riots approached its end, with 51 deaths, over 

800 injuries (Li, 1996, Ch.4). There was no exact record of the total number of people 

imprisoned. But the following figures can be indicative of the total arrests. By May 24, 

only 19 days after the Riots broke out, 781 were arrested and 427 convicted (Bonavia, 

May 25, 1967, p. 3). On July 17, more than 600 were arrested for that single day 

(Bonavia, July 17, 1967, p. 1). On August 1, 117 people were arrested (Bonavia, August 

2, 1967, p. 4).



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

As the situation calmed down, the Hong Kong Governor and the British officials 

discussed the lessons. In Parliament, Lord Hervey Rhodes thought it imperative that a 

major attempt to be made to clean up the jungle of labor relations; Lord Antony 

Moynihan said he would like to see a Hong Kong governor taking off the ridiculous hat, 

which carried with it the old imperial role. Lord Malcolm Shepherd, the Minister of State 

at the Commonwealth office, described the new situation in Hong Kong, that there 

seemed to be a new feeling among employers: a desire to associate themselves more 

closely with the needs and aspirations of their employees and establish an atmosphere 

in which good labor relations might develop and flourish; he also suggested labor 

legislation reform in the Hong Kong government (“Parliament,” November 19, 1967, 

p.5). The result, as Cater (1996) puts it, was that “A number of reforms included the 

provision of compulsory, free primary education, and the setting up of the City District 

Officer System as well as several other innovations which might otherwise have taken 

light­years to achieve…. It was very clear that the New Territories people and the 

fishermen came out of 1967 in much better shape than the townspeople did” (p.112). 

The Times reports on the 1967 Riots in Hong Kong presented British government’s 

concerns with and views on China and Hong Kong. The reports sounded the minds of 

the people in power in the UK. Firstly, the origins and causes of the event was nothing 

but the political conspiracy of either the local communists or communists from the 

mainland of China, while the labor disputes were not a big issue, which was even 

negligible. Secondly, all people who participated the Riots were mobs, agitators, 

terrorists, communists (when actually even right­wing workers took part in the 

movement in the beginning). Then to decide who were the leaders of the Riots and their



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

plans, attention went to the pro­communist newspapers. Voices of independent and 

rightist newspapers were seen as not informative enough to be primary sources, thus 

not heard in The Times. Finally, British interest in Hong Kong was very much a political 

concern. Therefore, the Hong Kong public, which should have been the real spot light, 

possessed only a vague image as an intangible group. In The Times’ reports through 

the Riots, we hear the sound and fury of the Hong Kong Governor and the police; we 

hear the sound and fury of the leftist minority troublemakers; but we can hear almost 

nothing from the public, the ordinary everyone in Hong Kong. Therefore, Hong Kong 

was important to the UK mainly as a watchtower of China, while the Hong Kong people 

were of no interest to the British government at a time of crisis. The Times’ reports on 

the movement were a slanted coverage, but a precise mirror of Britain’s real interest in 

Hong Kong. 

References: 

Primary Sources 

160 arrested during Hongkong riots. (1967, May 23). The Times, p. 4. 

21 in court after Hongkong strikes. (1967, May 9). The Times, p.7. 

16 injured by Hongkong bombs. (1967, September 21). The Times, p. 4. 

Bonavia, D. (1967, July 17). 600 arrested in Hongkong round­up. The Times, p.1. 

Bonavia, D. (1967, August 2). 117 held in raids on Hongkong union. The Times, p.4. 

Bonavia, D. (1967, May 13). British Consulate in Macao invaded. The Times, p.1. 

Bonavia, D. (1980). The Chinese. New York: Lippincott & Crowell. 

Bonavia, D. (1967, June 15). Farmers of Hongkong stand firm. The Times, p.5.



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

Bonavia, D. (1985). Hong Kong, 1997: The final settlement. Hong Kong: South China 
Morning Post. 

Bonavia, D. (1967, May 20). Hongkong Chinese on march again,” The Times, p.3. 

Bonavia, D. (1967, May 22). Hongkong rioters defy ban. The Times, p.1. 

Bonavia, D. (1967, July 19). No need for more Hongkong troops. The Times, p.4. 

Bonavia, D. (1967, July 17). Stocks of weapons seized. The Times, p. 1. 

Bonavia, D. (1967, May 15). Tension eases in Hongkong. The Times, p.4. 

Cater, J. (1996). The 1967 Riots. In S. Blyth & I. Wotherspoon (Eds.), Hong Kong 
remembers (pp. 102­112). Hong Kong: Oxford University Press. 

China frees two policemen. (1967, November 27). The Times, p.3. 

China’s part in Hongkong riots. (1967, May 9). The Times, p.9. 

Editorial. (1967, May 18). Ta Kung Pao, p.1. 

Editorial. (1967, June 7). Ta Kung Pao, p.1. 

Editorial. (1967, May 12). Hong Kong Times, p.1. 

Editorial. (1967, October 28). Ming Pao Daily, p.1. 

Hong Kong bombs delay trains: Public ignore agitators. (1967, September 11). The 
Times, p.5. 

Hong Kong’s ferry stopped. (1967, June 8). The Times, p. 6. 

Jiong, W. (1967). Xianggang Saodong Shijian De Taiqian Muhou [Current situations 
and background of the Hong Kong Riots].Ming Pao Yue Kan [Ming Pao Monthly], 
19, 28­33. 

Luo, F. (1997). “Xianggang Shi Wenge” Fengbao [The riots of “Hong Kong Cultural 
Revolution”]. Chinese News Digest, 130. Retrieved May 1, 2004, from 
http://www.hxwz.com/HXWZ/ZK97/zk130.hz8.html. 

Maoist rival groups in xlashes. (1967, May 6). The Times, p. 4. 

More Hongkong bomb blasts. (1967, October 16). The Times, p. 6. 

Office block guerrillas. (1967, August 9). The Times, p.4.

http://www.hxwz.com/HXWZ/ZK97/zk130.hz8.html


Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

Parliament: The Lords: Strikes and payment of benefits. (1967, November 10). The 
Times, p.6. 

Police raid Hongkong unions. (1967, August 1). The Times, p.5. 

The Queen’s speech in full. (1967, November 1). The Times, p.5. 

Stamps show China’s isolation. (1967, May 2). The Times, p. 4. 

Strikes called in Hongkong. (1967, May 24). The Times, p.5. 

Tsang, Y. S. (1996). Coming of age in ’67. In S. Blyth & I. Wotherspoon (Eds.), Hong 
Kong Remembers (pp. 92­101). Hong Kong: Oxford University Press. 

Woman injured by camera bomb. (1967, August 10). The Times, p.5. 

Women injured by bombs in Hongkong. (1967, November 3). The Times, p. 5. 

Secondary Sources 

Bishop, R. L. (1985). Regional media export centers: The case of Hong Kong. Gazette, 
35, 61–70. 

Chan, J. M. & Lee, C. C. (1988). Press ideology and organizational control in Hong 
Kong. Communication Research 15(2), 185–197. 

Chan, M. K. (Ed). (1994). Precarious balance: Hong Kong between China and Britain, 
1842 – 1992. Armonk: M.E. Sharpe. 

Chang, T. K. (2002). China’s window on the world: TV news, social knowledge and 
international spectacles. Cresskill, Hampton Press, Inc. 

Chang, W. H.(1989). Mass media in China: The history and the future. Ames: The Iowa 
State University Press. 

Cheek, T. (1997). Propaganda and culture in Mao’s China. Oxford: Claredon Press. 

Chen, C. F. (1997). Hong Kong Bao Ye Zong Heng Tan [A general view of Hong Kong 
newspapers]. Beijing: Law Publishing House. 

Cheung, K. Y. (2000). Jin Yong (Louis Cha) and the press. Hong Kong: Ming Pao 
Publishing Ltd. 

Chu, G.. C. (1978). Popular media in China: Shaping new cultural patterns. Honolulu: 
The University Press of Hawaii.



Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

DOD’s Parliamentary companion. (1972). Epsom: Sell’s Publications Limited. 

Donald, S. H., Keane, M. & Hong, Y. (Eds.) (2002). Media in China: Consumption, 
content and crisis. New York: Routledge Curzon. 

Giles, R., Snyder, R. W. & Delisle, L. (Eds.). (2001). Covering China. New Brunswisk: 
Transaction Publishers. 

Hachten, W. A. (1993). The growth of media in the third world: African failures, Asian 
success. Ames: Iowa State University Press. 

Heren, L. (1988). Memories of Times past. London: Hamish Hamilton. 

Knight, A. & Nakano, Y. (Eds.) (1999). Reporting Hong Kong: Foreign media and the 
handover. New York: St. Martin’s Press. 

Lahiri, S. (2000). Indians in Britain: Anglo­Indian encounters, race and identity, 1880­ 
1930. London: Frank Cass Publishers. 

Lee, A. Y. L. (1999). The Role of newspapers in the 1967 Riot: A case study of the 
partisanship of the Hong Kong press. In C. Y. K. So & J. M. Chan (Eds.), Press 
and politics in Hong Kong: Case studies from 1967 to 1997 (pp.33­65). Hong 
Kong: The Chinese University of Hong Kong. 

Lee, C. C. (Ed.) (1994). China’s media, media’s China. Boulder: Westview Press. 

Lee, C. C. (2000). Power, money and media: Communication patterns and bureaucratic 
control in cultural China. Evanston: Northwestern University Press. 

Lee, C. C. (Ed.) (2003). Chinese media, global contexts. New York: Routledge. 

Lent, J. A. (Ed.) (1971). The Asian newspapers’ reluctant revolution. Ames: The Iowa 
State University Press. 

Lethbridge, H. J. (1985). Hard graft in Hong Kong: Scandal, corruption, the ICAC. New 
York: Oxford University Press. 

Li, G. C. (1996). Xianggang Xinhua She De Gongneng Yu Jiaose [The function and 
roles of Xinhua News Agency Hong Kong Branch]. Retrieved May 1, 2004, from 
http://202.76.36.61/vol%2018/vol18Doc1_2.htm. 

Li, G. C. (2000). A comment on the press of Hong Kong. Hong Kong: Ming Pao 
Publishing Ltd. 

Lo, H. L. (1963). Hong Kong and western cultures. Honolulu: East West Center Press.

http://202.76.36.61/vol%2018/vol18Doc1_2.htm


Haipeng Zhou Georgia State University 
April 05 1 

Macswan, N. (1982). The man who read the East wind: A biography of Richard Hughes. 
Hong Kong: Kangaroo Press. 

McCargo, D. (2003). Media and politics in Pacific Asian. London: RourtledgeCurzon. 

McIntyre, B. T. (1998). Mass media in the Asian Pacific. Philadelphia: Multilingual 
Matters. 

Shipp, S. (1995). Hong Kong, China: A political history of the British Crown colony’s 
transfer to Chinese rule. Jefferson: McFarland & Company. 

Tsang, S. (1997). Hong Kong: Appointment with China. London: I.B. Tauris. 

Walker, K. W. (2001). The Indian terrorist in the British imperial imagination: The 
Kennedy, Wyllie and Hardinge incidents in The Times, 1908­1914. Unpublished 
master’s thesis, Georgia State University, Atlanta: Georgia, USA. 

Welsh, F. (1993). A borrowed place: The history of Hong Kong. New York: Kondansha 
International. 

Woods, O. & Bishop, J. (1983). The story of The Times. London: Michael Joseph. 

Yahuda, M. (1996). Hong Kong: China’s challenge. London: Routledge. 

Zhao, Y. Z. (1998). Media, market, and democracy in China: Between the party line and 
the bottom line. Urbana: University of Illinois Press.


