
2017
Vol.15 No.29:83

Review Article

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

1© Under License of Creative Commons Attribution 3.0 License | This article is available in: http://www.globalmediajournal.com

Tal Samuel-Azran*

Sammy Ofer School of Communications, 
The Interdisciplinary Center (IDC) Herzliya, 1 
Kanfe Nesharin Street, Herzliya 46150, Israel

*Corresponding author:  Tal Samuel-Azran

 azrant7@gmail.com

Sammy Ofer School of Communications, 
The Interdisciplinary Center (IDC) Herzliya, 
1 Kanfe Nesharin Street, Herzliya 46150, 
Israel.

Tel: 972 9-952-7272

Citation: Samuel-Azran T. An Al-Jazeera 
Effect in the US? A Review of the 
Evidence. Global Media Journal 2017, 15:29.

Introduction
In the last decade and a half, the Al Jazeera media network has 
made tremendous efforts to penetrate the US market, in what 
has possibly been the most ambitious attempt in history by a non-
Western media network to broadcast to the heart of the world’s 
leading Western power. Qatari-sponsored Al Jazeera's attempts 
to enter the US market were largely in response to growing 
interest in images from the battle zones of the Middle East and 
the Arab world following 9/11. Al Jazeera's efforts to implant itself 
in the US market as a legitimate and credible news source can 
be divided into three phases that correspond to the successive 
launch of various Al Jazeera media network platforms targeting 
US audiences. The first phase started after 9/11, when Al Jazeera 
Arabic signed content exchange agreements with leading US 
news stations that sought the use of its exclusive images from the 
Afghani battle zone and its exclusive videos featuring Al-Qaeda's 
leaders. The launch of Al Jazeera English television channel in 
November 2006 indicates the beginning of the second phase, 
designed to reach English-speaking television viewers, and finally, 
the launch of Al Jazeera America in August 2013 represents the 
third and most recent attempt to target US audiences specifically 
by creating the look and feel of a local US channel.

In light of Al Jazeera's export of its news materials to the US, 
various voices over the years have argued that dissemination 
of the channel's news materials in the West promotes the 
advent of an Arab perspective to the US. Volkmer [1] argues 
that the global spread of Al Jazeera's images during the war in 
Afghanistan constitutes the birth of "…a new dimension in the 
global news flow, which not only refines domestic and foreign 
news in national journalism in times of crisis but also the news 
angle of transnational networks, such as CNN." [2]. El-Kikhia 
and Iskandar [3] posit that Al Jazeera footage forced the Arab 
perspective on the Bush Administration. The titles of several 
works, such as Al-Jazeera: The Story Of The Network That Is 
Rattling Governments And Redefining Modern Journalism [3] and 
The Role of New Arab Satellite Channels in Fostering Intercultural 
Dialogue: Can Al Jazeera English Bridge the Gap? [4], further 
testify to the popularity of the notion that Al Jazeera promotes 
an Arab perspective in the US. Finally and importantly, in their 
comprehensive evaluation of the Al Jazeera effect in the West, 
Powers and El-Nawawy [5,6] found that a greater amount of AJE-
viewing correlated with decreased dogmatic views.

While most of these studies examined the Al Jazeera effect 
during a particular episode, such as the use of exclusive Al Jazeera 

An Al-Jazeera Effect in the US? A 
Review of the Evidence

Received: September 03, 2017; Accepted: September 21, 2017; Published: September 
30, 2017

Abstract
Some scholars argue that following 9/11Al Jazeera has promoted an Arab 
perspective of events in the US by exporting its news materials to the US news 
market. The study examines the validity of the argument through a review of the 
literature on the issue during three successive periods of US-Al Jazeera interactions: 
(a) Al Jazeera Arabic's re-presentation in US mainstream media following 9/11, 
specifically during the wars in Afghanistan and Iraq (b) Al Jazeera English television 
channel’s attempts to enter the US market since 2006 and (c) the reception of 
Al Jazeera America in the US, where the paper also adds an original analysis of 
Al Jazeera America's Twitter followers profiles. Together, these analyses provides 
strong counterevidence to the argument that Al-Jazeera was able to promote an 
Arab perspective of events in the US as the US administration, media and public 
resisted its entry to the US market.

Keywords: Al Jazeera; Qatar; Counter-public; Intercultural communication; United 
States; Twitter



ARCHIVOS DE MEDICINA
ISSN 1698-9465

2017
Vol.15 No.29:83

2

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

This article is available in: http://www.globalmediajournal.com

images from the battlefield in Afghanistan [1,2,7] the launch of 
Al Jazeera English or the Arab Spring [8], and thus often offer 
anecdotal findings, this paper aims to encompass the majority 
of studies on Al-Jazeera presence in the US since 9/11 using a 
comprehensive analysis of the literature on Al Jazeera interplay 
with the US during the three phases mentioned above, as well as 
a study of Al-Jazeera America Twitter profile followers (in light 
of the scarce literature on Al Jazeera America) with the aim to 
reach a more inclusive conclusion regarding the overall evidence 
regarding whether Al Jazeera's activities in the last 15 years was 
about to promote an Arab perspective in the US.

The analysis, thus, is divided into three periods, each focusing 
on past evaluations of a specific Al Jazeera platform that also 
represents a particular phase in Al Jazeera’s development 
and efforts to target the US using a variety of platforms and 
incarnations. The study begins with an analysis of the re-
presentation of Al Jazeera Arabic's news material during the wars 
in Afghanistan and Iraq in 2001-3, then moves to document the 
attempts by Al Jazeera English TV channel to gain distribution 
on US cable and satellite audiences around since its November 
2006 launch and finally, it examines the reception of Al Jazeera 
America, specifically via evaluation of the profile and activity 
patterns of Al Jazeera America Twitter followers.

Phase I: The Resonance of Al Jazeera 
Arabic in the US after 9/11
The Al Jazeera media network rose to fame in the West following 
the 9/11 attacks, specifically when, on October 7, 2001, Al Jazeera 
Arabic gained exclusive access to Osama bin Laden’s video and 
audio recordings, the first of a series of tapes featuring bin Laden 
and Al-Qaeda leaders to which Al Jazeera had exclusive access. 
In addition to airing the first bin Laden tapes, which Western 
stations widely re-broadcasted, Al Jazeera was also the source 
of exclusive images from the Afghanistan war, secured by its 
exclusive access to Kandahar and Kabul. Like the bin Laden tapes, 
these images appeared on the main Western networks with an “Al 
Jazeera exclusive” mark. In many respects, then, the aftermath 
of the 9/11 attacks marks Al Jazeera’s entry to the center of the 
global news scene.

Accordingly, the early responses to the advent of Al-Jazeera 
news maetrail to the West welcomed the new perspective and 
predicted a rosy future for the Qatari station as an influencer on 
Western public opinion. Ingrid Volkmer argued that Al-Jazeera’s 
rise to global fame erodes ‘national (or local) public spheres’ 
worldwide and has the potential to lead towards the emergence 
of a ‘global public sphere’ [1]. Similarly, in an article published 
in Columbia Journalism Review, Journalist Rick Zednik argued 
that the global spread of Al-Jazeera’s reports can affect public 
opinion in the receiving countries [9]. El-Nawawy and Iskandar [3] 
published a highly cited book on Al-Jazeera- Al-jazeera: The Story 
of the Network That Is Rattling Governments and Redefining 
Modern Journalism – which further introduced the Qatari 
station to Western audiences and decision-makers and claimed 
for a revolutionary effect for the channel on Western public 
discourse. Next, Jasperson and El-Kikhia’s [2] were among the 

first to examined empirically the role Al-Jazeera’s news material 
played in building the governance, military and humanitarian 
media frames in the reporting of U.S. news networks, using CNN 
as a case study. Jasperson and El-Kikhia argued, based on their 
qualitative analysis, that Al-Jazeera gave a new perspective to U.S. 
media reporting, which was not evident in former conflicts. Their 
empirical research, however, suffers from several methodical 
flaws. Most notably, it used CNN as a case study representative of 
the major U.S. news networks, while CNN was the only network 
that signed an exclusive content-exchange agreement with Al-
Jazeera during the War in Afghanistan, thus making deduction 
on the general interplay between Al-Jazeera and US stations less 
viable.

Indeed, Samuel-Azran's Analysis of the re-presentation of Al 
Jazeera Arabic's material on the five major networks (ABC, CBS, 
NBC, FOX and CNN) at the peak of the war in Afghanistan strongly 
contradicts their findings and indicates that Al Jazeera's news 
images were mostly ignored and Al Jazeera played a limited role 
in the US coverage of the war. His analysis found that although 
Al Jazeera aired daily images of dead and injured Afghanis 
during the war in Afghanistan, the US networks merely used of 
Al Jazeera’s footage of civilian casualties. According to Samuel-
Azran, a possible explanation of US media’s self-censorship of 
Al Jazeera's images is the demonization of the channel during 
the war by the George W. Bush administration. Specifically, US 
Defense Secretary Rumsfeld argued that Al Jazeera had fabricated 
images of Muslim casualties, casting a long shadow over the 
channel’s credibility. In an interview on NBC Evening News on 
October 28, 2001, Rumsfeld described Al Jazeera’s coverage 
as “propagandistic and inflammatory,” claiming that Al Jazeera 
fakes images, and that “…when a bomb goes down, they grab 
some children and some women and pretend that the bomb hit 
the women and the children.” A similar conclusion regarding the 
stereotypical and distant nature of the re-presentation of images 
from Al-Jazeera emenates from Wessler and Adolphsen (2008) 
analysis of the re-presentation of Al-Jazeera's images on Western 
stations during the 2003 War in Iraq, which revealed that it was 
characterized by Western stations distancing themselves from 
the source and "warning" their audiences that these Al-Jazeera 
images represent the Arab perspective of events only and not 
necessarily the truth.

Later analyses continued to cast doubt on the advent of Al-
Jazeera as a bearer of the Arab perspective in the US. Zaharna 
[10] argued that Al-Jazeera and the US relationship resembles a 
dance of intercultural miscommunication as it is accompanied by 
systematic cultural clashes leading to high suspicion towards the 
Qatari station. In addition, Zayani [11] raised serious concerns 
regarding Al-Jazeera's motivations, suggesting that it serves 
as a public diplomacy tool for Qatar, a contention that was 
established empirically a few years later in Samuel-Azran, adding 
to the tension and suspicion towards Al-Jazeera.

In light of Al-Jazeera's managers' frustration regarding the ability 
of Al-Jazeera Arabic to gain fair re-presentation in the US via led 
the Al Jazeera media network executives' decision to launch Al 
Jazeera English.net on February 16, 2003, the eve of the war in 



ARCHIVOS DE MEDICINA
ISSN 1698-9465

2017
Vol.15 No.29:83

3

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

© Under License of Creative Commons Attribution 3.0 License

and blessed attempt to counter the traditional Western news 
hegemony with information flowing from the non-Western 
perspective to the West. In addition, some analyses identified 
that several Western outlets welcomed the advent of the new 
English-speaking Qatari-originated station. According to King and 
Zayani [15], who conducted a global analysis of the coverage of 
Al-Jazeera English materials in world newspapers found that Al 
Jazeera English gained a lot more positive coverage than its Arabic 
counterpart as newspapers associated it less with terrorism in 
comparison to Al-Jazeera Arabic and more as a globally-oriented 
news station.

In stark contrast, many other US news outlets expressed fierce 
resistance to Al Jazeera English erupted as soon as the channel 
announced its launch. On November 16, 2006, one day after its 
official launch, US stations questioned the values of the channel 
after AJE’s Riz Khan said live that “he is not the one to judge” 
whether Hezbollah and Hamas are terrorist organizations. 
Considering that both Hamas and Hezbollah are officially 
classified as terrorist organizations by the US (Hamas is also 
considered a terrorist organization by Canada, the European 
Union, Israel, Japan, Australia and the United Kingdom; Hezbollah 
is on the terrorist list of six Western countries), Khan’s comment 
was considered a highly provocative statement in the eyes of US 
commentators. Another hostile welcome for the new channel 
came from Fox News, which portrayed the launch of Al Jazeera 
English as a joke:

Hume: 	 Finally tonight, the new English-language Al Jazeera 
network is not being carried on a single major American cable or 
satellite TV provider, but you can take my word for it, it will soon 
be a huge hit here. With promos like this, they can’t miss.(begin 
Fox News Channel–produced video clip).

Announcer: Coming soon to the United States, it’s the Al Jazeera 
network for America. The leader for news, sports, and quality 
entertainment in the Middle East is now available in the land of 
the great Satan. Check out exciting dramas and hilarious sitcoms. 
Shows like I Love Uzi, Kurd Your Enthusiasm, 30 Rocks, Dancing 
with the Shiites, Extreme Makeover: Cave Edition, Saddam 
Squarepants, My Name is Oil, and, of course, everybody Hates 
Israel.

The Al Jazeera network for America - call your Zionist-controlled 
cable company today. Samuel-Azrran's analysis of Al Jazeera 
English's efforts to penetrate the US market reveals that such 
critical sentiment and welcome affected Al Jazeera English’s 
efforts to find distributors in the US was mostly blocked by 
US cable and satellite carriers, acting under some pressure 
from American conservatives. Thus, although the channel was 
originally reported as being on the verge of signing a distribution 
contract with Comcast, the largest US cable provider, to carry the 
channel on the Detroit cable system where 200,000–300,000 of 
the 1.8 million Arabs living in the US live are located), Comcast 
reportedly backed out of the negotiations only days before 
Al Jazeera English’s launch. Comcast’s decision was a major 
blow for Al Jazeera for two reasons: First, it meant that no 
major carrier would distribute its broadcasts on its launch day; 
second, Comcast is the number one cable carrier in other Arab 

Iraq with the aim of reaching US audiences without mediation. 
However, Samuel-Azran's analysis showed that Al Jazeera 
English.net clout in the US online realm is minor and reaches little 
resonance of US0-based website. Accordingly, it is not surprising 
that the Al Jazeera Media network decided to launch Al Jazeera 
English TV channel in November 2006 with the aim to gain direct 
access to US television viewers, as described in more detail below.

Phase II: Al Jazeera English TV Channel 
Launched and Blocked
On November 15, 2006, the Al Jazeera network launched Al 
Jazeera’s first 24/7 television news channel in English. This 
significant step furthered their objective to advance from the 
category of regional ethnic media providers in the Middle East 
to that of major international news networks, and the network 
became the world’s first English-language news channel to have 
its headquarters in the Middle East. Al Jazeera English strategically 
focused on appealing to three target groups:

(1) Viewers in developing countries who seek exposure to non-
Western perspectives of global news events that substitute for or 
complementing BBC World News and CNN. AJE did not position 
itself as an Arab network that broadcasts in English, but rather as 
a channel with a “global” identity, claiming in its public material 
that it covered regions that were under-reported by prominent 
Western media such as CNN International and BBC;

(2) Second- and third-generation Arab and Muslim immigrants in 
English-speaking countries, who prefer the English language but 
wanted to watch the news from an Arab perspective; and

(3) Westerners who are familiar with the channel and want to 
hear the news directly from the channel itself rather than from 
local channels that are merely re-presenting Al Jazeera materials.

Importantly, Al Jazeera implemented a proactive penetration 
strategy from day one. For example, it chose to station Al Jazeera 
English in four key cities: Doha, London, Washington, DC and Kuala 
Lumpur. The initial choice of stationing one of their broadcast 
headquarters in the US capital, with over 150 staff members and 
4 hours of daily broadcasts from Washington during prime time, 
was clearly intended to appeal to the US market, acknowledge 
this market’s global significance, and stress Al Jazeera English's 
focus on appealing to this market. A further move to gain 
credibility in the US is also evident in AJE’s recruitment strategy 
of capitalizing on the reputations of well-known TV figures in the 
West, including Dave Marash (formerly with ABC), David Frost 
(formerly with BBC) and Riz Khan (formerly with CNN).

Optimistically, academic evaluations identified that Al-Jazeera 
English presents in its stories a good balance between Western 
and non-Western regions, thus providing a great mix for the 
Western viewers interested in better understanding the non-
Western regions like Africa, which have little coverage on 
Western stations [12,13]. According to Figenschou [14], Al Jazerra 
English focus on suffering of the other and transmitting it to the 
West is blessed since it could radiate Arab civilians' sufferings. 
Painter also noted that Al-Jazeera English represents a genuine 



ARCHIVOS DE MEDICINA
ISSN 1698-9465

2017
Vol.15 No.29:83

4

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

This article is available in: http://www.globalmediajournal.com

centers in America, and its withdrawal set a precedent against 
carrying Al Jazeera in other strategic regions. After the Comcast 
announcement, Nigel Parsons, the founding managing director 
of Al Jazeera English, stated his belief that the decision was the 
result of political pressure. Al Jazeera English’s negotiations with 
the other major cable carriers-Cox Communications and Time 
Warner-in subsequent months also failed.

Accordingly, when AJE was launched in November 2006, only 
two small cable carriers agreed to carry it-Burlington TV (BT) 
in Vermont and Buckeye in Toledo, Ohio. Buckeye’s decision 
to carry the channel was based on the large Arab population 
living in Toledo. With Burlington Telecom, a city-chartered and 
privately financed cable company in Vermont, the decision was 
based more on the progressive nature of the city of Burlington 
than on the nature of Al Jazeera, and was related to efforts to 
challenge the monopoly of Adelphia, acquired in 2006 by Time 
Warner and Comcast, shortly before AJE was launched. While 
Burlington Telecom in Vermont and Buckeye in Ohio were 
both positioned in small cities with negligible distribution, their 
decision to carry Al Jazeera English elicited criticism and threats 
from pressure groups. Considering their peripheral standing, the 
degree of pressure placed on these two small cable carriers to 
stop offering Al Jazeera English, by both the public as well as by 
lobbyist groups, particularly the conservative group Accuracy in 
Media [16].

Due to AJE’s increasingly problematic image in the US, AJE also 
struggled with the issue of credibility with US advertisers. To 
overcome its rocky start, AJE hired a high-profile Manhattan-
based PR agency to enhance its status and promote its brand 
name. Brown Lloyd James (BLJ) was hired to monitor anti-Al 
Jazeera English messages 24/7 on television, newspapers and 
the web, and to respond instantly to any negative commentary 
about the channel. Additionally, BLJ launched an “I want Al 
Jazeera English” campaign, which included a website dedicated 
to debunking “myths” about the Al Jazeera brand. It presented 
Al Jazeera as a network that adheres to a strict code of ethics, 
emphasizing that it does not show beheadings, and that, despite it 
being “Arab-sourced,” even Israelis consume some of their news 
from Al Jazeera. They further stressed the last point, highlighting 
that Al Jazeera conducted more interviews with Israeli officials 
than either CNN or BBC. In efforts to dispel another alleged 
myth that by broadcasting unedited videos from bin Laden and 
Al-Qaeda members, the channel treats them as credible figures 
and potentially allows them to send hidden messages to their 
followers, BLJ stressed that Al Jazeera only shows a fraction 
of the videos, which, they insist, are newsworthy material. By 
dispelling these alleged myths, BLJ sought to achieve the site’s 
ultimate goal: to encourage Americans to proactively support 
the distribution of AJE by writing to their local cable and satellite 
providers and asking them to carry the channel, and to encourage 
US advertisers to advertise on the channel.

However, these efforts mostly failed, as the cost-benefit ratio 
seemed too low for US advertisers who were extremely fearful 
of potentially antagonizing US consumers. An article in December 
2007 in the business magazine Fast Company revealed that US 

advertisers were not likely to buy any airtime on AJE. Reporter 
Linda Tischler asked the major commercial buying companies - 
OMD, Starcom, MediaVest, MindShare, and Carat — about their 
intentions to buy ads on Al Jazeera English. They all reportedly 
“refused to respond or politely declined to comment.” One 
account executive who agreed to be quoted only if remained an 
anonymous, reportedly stated, “Politically, this is a nightmare. 
Never in a billion years would I bring this to our client.” The 
magazine further quoted Marketing guru Ernest Lupinacci, 
formerly CEO of the ad agency Anomaly, who explained why US 
companies will never advertise on Al Jazeera English: “If you’re 
a marketer, your worst nightmare is to wake up and read a 
headline on the Drudge Report: ‘U.S. Widgets to Buy Airtime on 
Al Jazeera’ [17].

Davis' [18] study of the reasons behind Al Jazeera English's 
faltering in the US and Canadian markets identified that the 
US administration negative comments against Al-Jazeera as 
an enemy source trickled down and affected public interests 
groups and non-commercial mechanisms to thwart Al-Jazeera's 
distribution in the US. This anti-Al-Jazeera spirit allegedly affected 
major advertisers such as Yahoo! And America Online who 
decided to retract ad campaigns on the network. Finally, on the 
ground as well, US citizens grasped the anti-Al-Jazeera sentiment 
message and hackers perceived Al-Jazeera as a legitimate target 
and thus hacked its website, redirecting traffic to porn sites.

The US failure of Al Jazeera English was further explained by a 
study of US citizens' perception of gaining messages from Al0-
Jazeera which revealed possible racial and cultural bias. Youmans 
and Brown [8] studied the reception of Al Jazeera in American 
society during what some thought was Al Jazeera English’s 
“greatest moment” in the US, the coverage of the Arab Spring. 
In their experiment, 177 US participants representing a sample 
of the US population were randomized into one of three groups: 
viewers of an AJE clip, viewers of a CNN International (CNNI) clip, 
and a control group. Participants in the AJE and CNNI groups 
viewed a news story that originally had aired on AJE about the 
Taliban and its position on peace talks with the government in 
Kabul. As part of the experiment, for the CNNI group, AJE markings 
were removed and replaced with CNNI branding. Those in the 
control group did not watch a video. Participants were then asked 
to rate AJE and CNNI in terms of bias and trustworthiness, and 
about their intentions to watch AJE and CNN. Participants were 
also asked various questions about their attitudes toward AJE 
and CNNI, such as, “If your local cable company was considering 
carrying Al Jazeera English/CNN International, would you have a 
preference or try to influence its decision?” The findings of the 
experiment clearly showed that even during the so-called “AJE 
moment,” substantial prejudice against AJE persisted among the 
American public, as the average respondent gave more credit to 
CNNI for an AJE-produced news clip edited to look like it had been 
produced by CNNI than the credit attributed to AJE for the same 
clip. Not surprisingly, prejudice against AJE was highly correlated 
with conservative political ideology and anti-Arab sentiments. 
However, as noted, the bias was found in average participants, 
and not only conservative participants, which indicates that the 
bias against Al Jazeera in the US is rooted in religious and cultural 



ARCHIVOS DE MEDICINA
ISSN 1698-9465

2017
Vol.15 No.29:83

5

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

© Under License of Creative Commons Attribution 3.0 License

New York, Los Angeles, Dallas, and other major markets, creating 
a substantial increase in viewership reach that raised the total 
number of homes in the US with access to the channel to 55 
million.

Since the beginning, however, there were very strong indications 
that AJAM is unlikely to become a commercial success. Since 
its inception, AJAM has been broadcasting exclusive American 
content from twelve bureaus across the US. Although this is an 
impressive feat, the channel attracted an average of only 17,000 
prime-time viewers in its first year of operation. When AJAM 
began reporting in late 2014 about Gaza, ISIS, and the racial 
events in Ferguson, Missouri, where a Black, unarmed 18-year-
old was killed by a White police officer, viewership rose by 50%, 
although AJAM’s prime-time viewership average was still less 
than 5% of CNN’s, which has 600,000 viewers in comparison to 
AJAM’s 25,000; Fox News has 1.87 million loyal viewers [20].

Considering Al Jazeera’s image and viewership, US advertisers 
unsurprisingly avoided launching advertising campaigns on 
AJAM. According to Ad Age magazine, of the 153 advertisers that 
used to buy advertising time on Al Gore’s Current TV, only a few 
national brands bought time on AJAM when it was first launched, 
among the few companies that had advertised on Current TV 
and decided to continue advertising on AJAM were Gillette and 
Thermo Spas. AJAM managed to attract several other advertisers, 
but often they, too, decided to withdraw their advertisements.

Originally, the limited advertising shown on the channel was 
portrayed by AJAM as a strategic move during its “trial period,” 
with CEO Ehab Al Shihabi attributing it to AJAM’s desire to present 
unbiased, fact-based journalism without the clutter of advertising 
by aiming to reduce the commercial load to about 6 minutes an 
hour, compared to 15 minutes per hour at competitive networks. 
However, assessing AJAM’s advertising situation one year after 
its launch, Business Insider stated that there were no signs of 
change in advertisers’ initial beliefs that the network had little to 
offer them, with the result that few major brands advertised on 
the station.

Importantly, in comparison to these commercial failures AJAM 
has had impressive successes in the content department, and won 
several Peabody awards, including two for its flagship investigative 
show Fault Lines, and others for documentaries on cholera in 
Haiti and on a deadly factory fire in Bangladesh. A Huffington Post 
article recognized AJAM for its unique contributions to the news 
market: “Though it remains controversial for many, its reporting 
from the Middle East during and after the Arab Spring gave it a 
vastly increased profile — and a new credibility — inside the US” 
[19].

However, as these prizes failed to win viewers or advertisers for 
the network, AJAM started to cut back on expenses and lay off 
staff (between 60 and 100 staff members) in 2014, one year after 
its launch, leading to the ultimate closure of Al Jazeera America 
in April 2016.

Since there are not enough studies so far to illuminate both 
the reasons for its failure and address whether it reached 
US mainstream audiences, as it originally hoped, this paper 

differences. These results point to the limits of Al Jazeera’s 
potential as a soft power tool in the US, explaining why the 
billions that Qatar poured into accessing the US media realm 
were unsuccessful in penetrating through cultural, religious and 
national biases.

In light of all the above mentioned hurdles, eventually, AJE 
transferred its Washington, DC offices to Doha on January 28, 
2011, clearly signaling defeat after the countless failed attempts 
to penetrate the US television market,. However, in 2013 it 
returned, making its most bold initiative to reach specifically US 
audiences in the form of Al Jazeera America.

The Third and Last Attempt: Al Jazeera 
America
Following its unsuccessful attempt to gain wide access for Al 
Jazeera English in the US via cable and satellite, the Al Jazeera 
media network looked for a new approach. On January 2, 2013, Al 
Jazeera purchased Current TV for $500 million and subsequently 
closed down its operations and set up Al Jazeera America in its 
place. According to Los Angeles Times writer Joe Flint, acquisition 
of Current TV represented Al Jazeera America’s attempt to gain 
access to over 50 million viewers over the heads of the cable 
satellite providers who originally declined to give it access.

Accordingly, Al Jazeera announced its intention to reorganize 
its overall broadcast structure in English, with Al Jazeera English 
broadcasting globally while Al Jazeera America would broadcast 
exclusively to the American audience, providing both domestic and 
international news to US viewers. Launched on August 20, 2013, 
the Al Jazeera America channel (AJAM) established headquarters 
in NYC and employed a team of close to 800 journalists and staff. 
It also opened twelve bureaus in major US cities as well as three 
broadcast centers, making it the news organization with the 
largest news-gathering capabilities in the US. Along with its goal 
of becoming and integral part of the American landscape, AJAM 
focused its hopes on challenging the major US news networks 
such as CNN, Fox News and MSNBC.

Although AJAM inherited Current TV’s existing distribution 
deals, not all distributors were on board with this acquisition—
Time Warner Cable, the largest pay-TV provider in Los Angeles, 
chose to drop Current TV at the news of its sale to the Al Jazeera. 
According to The Huffington Post, the reason given for this 
decision was that it had not consented to the acquisition, which 
triggered accusations of political cowardice directed at Time 
Warner [19]. The Al Jazeera network also filed a lawsuit against 
AT&T after it decided to remove AJAM from U-Verse-the AT&T 
brand of telecommunications services in 22 states of the US -the 
night before the launch, reducing the launch’s reach by around 
5 million U-Verse customers. Ultimately, at its launch, Al Jazeera 
America premiered in about 45 million homes. On June 27, 
2014, AT&T and U-Verse added AJAM to its offering as part of a 
settlement of the AJAM lawsuit. Similarly, on October 24, 2013, 
Time Warner Cable and Al Jazeera America announced that they 
had reached an agreement and were bringing Al Jazeera America 
to Time Warner Cable. The deal brought AJAM broadcasts to 



ARCHIVOS DE MEDICINA
ISSN 1698-9465

2017
Vol.15 No.29:83

6

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

This article is available in: http://www.globalmediajournal.com

includes a social network analysis to identify the profile of Al 
Jazeera America followers with the hope to illuminate their 
news following and activity patterns. The social network 
analysis was originally conducted to understand the US news 
consumers who consume their news from Al Jazeera America 
but in light of l-Jazeera America's closure soon after the analysis 
was conducted it will be used to try to under post-mortem the 
reasons for its fiasco. The social network analysis study uses 
data from Twitter (an internet platform through which users 
connect and communicate with each other and which is highly 
popular among news consumers) to reconstruct the network 
of Al Jazeera America followers and identify the other news 
sources to which these followers are exposed. AS noted, it was 
conducted on March 21, 2015, one year before the final closure 
of Al Jazeera America and 18 months after its launch, the data 
of Al Jazeera America's 290,102 Twitter followers was collected 
and downloaded. We examined the news following habits of Al-
Jazeera America Twiitter following to understand whether they 
represent mostly liberals or, alternatively, from all walks of the 
political spectrum. The media outlets the users in our sample 
follow were compared with Groseclose and Milyo’s [21] analysis 
of US media network's political sentiment in which ideology 
scores of 20 US media outlets were computer; thus, for example, 
Fox News was high on the conservative scale and MSNBC high 
on the liberal scale. The political sentiment score was decided 
by counting the times that a particular media outlet cites various 
think tanks and policy groups, and then comparing this number 

with the times that members of Congress cite the same groups. 
Their ideology score ranges from 0 (indicating a conservative 
outlook) to 1 (indicating a liberal outlook). As indicated in Figure 
1, 167,348 (58%) of Al Jazeera America followers follow at least 
one additional news outlet from our list. Table 1 presents the 
outlets in an ascending ideology score order. The number of users 
who follow both Al Jazeera America and each outlet appears in 
the third column (Figure 1 and Table 1).

To reconstruct the network of Al Jazeera America re-tweets, the 
study used information on links within our sample of Twitter 
users. The result of this process is depicted in Figure 2. In 
particular, for the list of re-tweets (of tweets originally tweeted 
by Al Jazeera America) was downloaded. I then mapped who re-
twitted Al Jazeera America's original tweets, and reconstructed 
the network of Al Jazeera America followers using these links 
(Figure 2).

The distribution of the re-tweets made by the users in the sample 
demonstrates a heavy-tailed distribution [22]; that is, there are 
a small number of users who tweeted many tweets, while the 
majority of the Twitter users tweeted a small number of tweets. 
The same heavy-tailed distribution was evident when one looks 
at the number of followers of each user in the network: A small 
number of users had many followers, while the majority of these 
Twitter users had few followers (Figures 3 and 4).

To conclude, the analysis identifies that 42% of the Al Jazeera 
America’s 290,102 followers on March 21, 2015 refrain from 

News outlet Twitter Handle Percentage of Al Jazeera followers who 
follow this outlet

Number of Al Jazeera followers who follow this 
outlet*

Fox News FoxNews 0.026 7,543

The Drudge Report DRUDGE_REPORT 0.027 8,337

Washington Times WashTimes 0.029 8,413

Wall Street Journal WSJ 0.041 11,894

US News & World Report USnews 0.049 14,215

The L.A. Times LAtimes 0.051 14,795

USA Today USAtoday 0.051 14,795

Good Morning America GMA 0.051 14,795

The News Hour NewsHour 0.052 15,085

CBS News CBSNews 0.053 15,375

Newsweek Newsweek 0.054 15,666

Washington Post Washingtonpost 0.054 15,666

The Today Show TODAYShow 0.055 15,956

Time Magazine TIME TIME 0.057 16,536

ABC World News ABCWorldNews 0.057 16,536

CNN Breaking News CNNbrk 0.058 16,826

NBC Nightly News NBCNightlyNews 0.058 16,826

The New York Times nytimes 0.06 17,406

Morning Edition (NPR) MorningEdition 0.066 19,147
*Of the 290,102 Al Jazeera followers in our sample, 167,348 (58%) follow at least one other media outlet from the above list.

Table 1 Breakdown of Al Jazeera followers who follow at least one other media outlet.



ARCHIVOS DE MEDICINA
ISSN 1698-9465

2017
Vol.15 No.29:83

7

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

© Under License of Creative Commons Attribution 3.0 License

 

Other 
outlets

Al 
Jazeera 
America

167K (58%) of Al Jazeera America 
followers, follow at least one 
additional media outlet from the 
above list 

Figure 1 Overlap between users who follow Al Jazeera America 
and at least one other media outlet.

 
Number of tweets 

 

 

Frequency 

 

 

Figure 3 Re-Tweet distribution of Al Jazeera followers.

Number of followers 

 

 

Frequency 

 

 

Figure 4 Degree centrality of Al Jazeera followers.

Figure 2 Overlap between users who follow Al Jazeera America 
and at least one other media outlet.

following any other US new station. Based on past studies that 
found that Al Jazeera’s news consumers in the US are mostly 
Muslims or belong to the radical left of the political map [23], 
it is possible that many of the 42% of Al Jazeera America 
Twitter followers who do not follow other news outlets belong 
to these categories. In addition, the majority of followers did 
not demonstrate high re-tweet activity. Overall, the findings 
demonstarte that Al-Jazeera's followers were not active and 
nearly half followed only Al-Jazeera, thus to an extent illuminating 
patterns of a secluded station that did not manage to become 
part of the mainstream US media.

Discussion and Conclusions
The article examines Al Jazeera’s position and audience in the 
US since 9/11 via three analyses, and reveals that resistance and 
distortion of Al Jazeera's attempts to broadcasts to US audiences 
have persisted despite the different incarnations of Al Jazeera. 
Resistance is evident in US media networks’ self-censorship 
during the re-presentation of Al Jazeera's news material in the 
wars in Afghanistan and Iraq (Phase I); refusal of cable and 
satellite carriers to carry AJE and conservative pressure groups’ 
ability to pressure those that did consider carrying AJE (Phase 
II); and the little activity and tendency to re-tweets amongst Al 
Jazeera America on Twitter as (Phase III as further indicator of 
Al-Jazeera's little clout and success of Al-Jazeera in the US despite 
its various incarnations.

The studies show, then, that the US media, administration, 
and cable companies, amongst other institutions, as well as US 
mainstream viewers for the most part consistently denied the 
Arab perspective entry into the US public sphere. Thus, the main 
finding of the paper based on the state of evidence is that the 
idea that Al Jazeera's advent promoted an Arab perspective of 
events in the US is a myth, and Al Jazeera by and large failed to 
reach US market. In contrast to optimistic globalist perspectives 
that predicted that Al Jazeera would inevitably force the US to 
include the Arab perspective in the mix of opinions to which the 
US public is exposed, this study indicates, then, that the chances 



ARCHIVOS DE MEDICINA
ISSN 1698-9465

2017
Vol.15 No.29:83

8

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

This article is available in: http://www.globalmediajournal.com

of a genuine exchange of differing cultural perspectives are slim.

While the analysis of studies does not illuminate the exact 
reasons behind the evidence, one possible explanation to the 
general blockage of Al Jazeera perspective could be a general 
bias against Al Jazeera America and Al Jazeera English is, at least 
partially, part of the wider prejudice against all things Muslim 
that was revealed in many surveys, particularly after the 9/11 
attacks. According to a 2010 ABC News/Washington Post poll, 
only 37% of Americans have a favourable opinion of Islam, the 
lowest rating since 2001. According to a 2010 Time Magazine 
poll, 28% of voters do not believe that Muslims should be eligible 
to sit on the U.S. Supreme Court, and nearly one-third think they 
should be barred from running for president [24]. In addition, a 
USA Today/Gallup poll [25] found that 22% of Americans would 
not want to have a Muslim as their neighbor, and 39% also said 
they favored requiring Muslims, including US citizens, to carry 
special identification. Thus, the refusal to give Al Jazeera a fair 
chance, which is part of the Al Jazeera English and Al Jazeera 
America campaign, is most likely related to ethnocentric feelings 
no less than it does to Al Jazeera English and Al Jazeera content, 
which is, as noted, was largely created or adapted to suit the 
US audiences’ tastes. Youmans and Brown [8] study mentioned 
above, which found that the Al-Jazeera brand promotes strong 

scepticism towards content that otherwise perceived credible 
strongly supports this notion.

However, taken together, the studies also illuminates that not all 
is lost as some liberals, as indicated in the news following habits 
of Al-Jazeera America followers on twitter described above, 
appear to be more likely and open to follow Al Jazeera's material: 
These followers could be described as news consumers that aim 
to engage and be exposed to an alternative Arab news angle of 
events. Future studies should target this news consumer’s and 
further identify and characterize the motivations of to follow 
Al-Jazeera. Another recommended route for upcoming studies 
is to examine specifically whether the groups that follow Al-
Jazeera comprise mostly minorities, including ethnic minorities, 
particularly Muslims, who are dissatisfied with the local US media 
and decide to follow Al Jazeera America as their sole news source 
as a demonstration of protest.

Finally, , future studies should continue to examine Al Jazeera’s 
clout in other Western countries, as well as other exchanges 
between audiences and international foreign media, to determine 
whether the results presented here characterize other Western 
countries or whether intercultural dialogue flourishes in other 
regions and countries.

References
1	 Volkmer I (2002) Journalism and political crises in the global network 

society. In: Zelizer B, Allan S (eds.) Journalism after September 11. 
London and New York: Routledge, pp: 235-246.

2	 Jasperson AE, El-Kikhia MO (2002) U.S. and Middle Eastern media 
perspectives on the aftermath of the Sept. 11 terrorist attacks. In: 
Harvard Symposium Restless Searchlight: The Media and Terrorism.

3	 El-Nawawy M, Iskandar A (2003) Al-jazeera: The Story of the Network 
That Is Rattling Governments and Redefining Modern Journalism. 
New York, NY: Basic Books.

4	 Khamis S (2007) The role of new Arab satellite channels in fostering 
intercultural dialogue: Can Al Jazeera English bridge the gap? In: Seib 
P (ed.) New Media and the New Middle East. New York, NY: Palgrave 
Macmillan, pp: 39-52.

5	 El-Nawawy M, Powers S (2010) Al-Jazeera English: a conciliatory 
medium in a conflict driven environment? Global Media and 
Communication 6(1): 61-84.

6	 Powers S, El-Nawawy M (2009) Al-Jazeera English and global news 
networks: Clash of civilizations or cross-cultural dialogue? Media, 
War and Conflict 2: 263-284.

7	 Jasperson AE, El-Kikhia MO (2003) CNN and al Jazeera’s media 
coverage of America’s war in Afghanistan. In: Norris P, Kern M, Just 
M (eds.) Framing Terrorism: The News Media, the Government and 
the Public. New York and London: Routledge, pp: 113-132.

8	 Youmans WL, Brown K (2011) After Egypt: Can Al-Jazeera leverage 
its “Egypt moment” into an American audience? Arab Media and 
Society V: 13.

9	 Zednik R (2002) Perspectives on war: inside Al Jazeera. In: Columbia 
Journalism review.

10	 Zaharna RS (2005) Al Jazeera and American Public Diplomacy: A 
Dance of Intercultural (Mis-Communication), In: Zayani M (ed.) 
Critical Perspectives on Al-Jazeera. London: Pluto Press, pp: 183-202.

11	 Zayani Md (2005) The Al-Jazeera Phenomenon: Critical Perspectives 
on Arab Media. London: Pluto.

12	 Al-Najjar AI (2009) How Arab is Al-Jazeera English? Comparative 
study of Al-Jazeera Arabic and Al-Jazeera English News Channels. 
Global Media Journal.

13	 Meltzer K (2012) The U.S. launch of Al Jazeera English in Washington, 
DC: An analysis of American media coverage. Journalism: Theory, 
Practice & Criticism 14: 661-677.

14	 Figenschou TS (2011) Suffering Up Close: The Strategic Construction 
of Mediated Suffering on Al Jazeera English. International Journal of 
Communication 5: 233-253.

15	 King JM, Zayani M (2008) Media, branding and controversy: 
Perceptions of Al-Jazeera in newspapers around the world. Journal 
of Middle East Media 1: 27-43.

16	 Zeppernick J (2006) Defenders Council of Vermont. True North.

17	 Tischler L (2006) Al Jazeera's Global Mission, Fast Company.

18	 Davis IK (2013) Political and Economic Regulation of North American 
Public Spheres: Institutional Reception of Al Jazeera in Canada and 
the United States. International Journal of Communication 7: 67-88

19	 Fung K, Mirkinson J (2013) Al Jazeera buys Current TV. The Huffington 
Post.

20	 Winsor B (2014) Al Jazeera America has an ambitious plan for its 
future in the U.S. Business Insider.

21	 Groseclose T, Milyo J (2005) A measure of media bias. Quarterly 
Journal of Economics 120: 1191-1237.

http://www.usatoday.com/news/nation/2006-08-09-muslim-american-cover_x.htm


ARCHIVOS DE MEDICINA
ISSN 1698-9465

2017
Vol.15 No.29:83

9

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

© Under License of Creative Commons Attribution 3.0 License

22	 Cha M, Mislove A, Gummadi KP (2009) A Measurement-driven 
Analysis of Information Propagation in the Flickr Social Network. 
Proceedings of the 18th international conference on World wide 
web 721: 30.

23	 Johnson TJ, Fahmy S (2008) The CNN of the Arab World or a Shill 
for Terrorists? How Support for Press Freedom and Political Ideology 

Predict Credibility of Al-Jazeera among its Audience. International 
Communication Gazette 70: 338-360.

24	 Altman A (2010) TIME Poll: Majority oppose Mosque, many distrust 
Muslims. TIME.

25	 Saad L (2006) Anti-Muslim sentiments fairly commonplace. Gallup.


