
 1 

 

Disciplining Civil War: Serbian and U.S. Press Coverage 

 

of the 1990s Conflicts in Yugoslavia 

 

 

Martin Yoanis Marinos 

 

Florida Atlantic University 

 

 

 

 

 

 

 

Abstract 

This essay explores Serbian and US print media coverage of a number of war crimes committed 

in the former Yugoslavia. Utilizing Deleuze and Guattari work on fascism, the paper examines 

the theoretical concepts of overcoding, micropolitics and the rhizome in order to argue that both 

U.S. and Serbian print media coverage of the conflicts failed to provide adequate picture of the 

wars. The study focuses on newspaper articles in Borba (Struggle), a major Belgrade pro-

government newspaper, and in Nasa Borba (Our Struggle), a leading opposition daily from Novi 

Sad/Serbia, during the Srebrenica crisis (July, 1995) and the fall of the breakaway Serb Republic 

in Croatia, (Republic of Serbian Krajina, RSK) (August, 1995). These newspapers’ portrayal of 

the incidents are, then, compared and contrasted to the coverage offered by the New York Times 

and the Washington Post for the same period. The paper also studies the pro-government Borba 

coverage of the conflict in Kosovo (1998-1999).  

The first part presents the collapse of Yugoslavia and the violence which accompanied it, 

arguing that the understanding of the tragedy necessitates attention at the micropolitical level. On 

the basis of Deleuze and Guattari theoretical concepts I contend that molar explanations should 



 2 

co-exist with molecular analysis of sentiments and desires that invite for a new explication of the 

mobilization of war-like behavior in former Yugoslavia.  

The second part of the paper highlights how the newspapers mentioned utilize overcoding as a 

strategic device to present the complexity of the civil wars. The analysis calls for a novel view to 

understand conflict, namely through a social practice of molecular and open discussion 

beneficial for a larger audience in global times.  

 

 

 

 

Disciplining Civil War: Serbian and U.S. Press Coverage  

     

 of the 1990s Conflicts in Yugoslavia 

 

Mass Media and the Yugoslav Conflicts 

The inability to rationalize war and create a coherent story out of a mosaic of complex 

fractures and awkward developments is one of media’s major problems, in general. The coverage 

of the ongoing war in Iraq illustrates this difficulty. Up to this day, it remains unclear who the 

insurgents really are, as broad and vague descriptions continue to create ambiguous image. For 

example, the New York Times characterizes the rebels as “a nasty stew” (Oppel, 2007). In 

addition, journalists as well as US soldiers, fail to understand the tactics and motivations of the 

guerrillas. War correspondent Richard Oppel describes the “astonishment” of American forces 

operating on the main road in western Baquba after a night in which  “over the course of an hour 

and 15 minutes, they gunned down four teams of guerrillas trying one after the other to plant a 

bomb in the same spot” (2007). The fighting itself is also hard to characterize. John Burnett, a 

war correspondent for the National Public Radio, struggles to place in context a situation in a 

rural community south of Baghdad. There, a Sunni group was fighting another Sunni group when 



 3 

the Americans entered the village. Burnett described the perplexing standoff as “the enemy of 

my enemy is my enemy” (Burnett, 2007).  

This paper focuses on similar complexities experienced by the media when attempting to 

rationalize the dissolution of Yugoslavia and the violence which accompanied it. The tragedies 

during the breakup (1991-1999) attracted significant attention mainly because of Yugoslavia’s 

location in Europe and the controversial notion of the Balkans. Similarly to the coverage of the 

war in Iraq, the representations of the violence were irreducible to common sense. The horror of 

the war crimes was unimaginable and the developments on the ground were unintelligible. For 

these reasons the media struggled to reduce them to common sense. Complicated historical and 

political developments became a challenge for the ethical attitudes underpinning media’s 

presentations of the conflicts. Between 1993 and 1995 the Muslim Autonomous Province of 

Western Bosnia united with the Bosnian Serbs to fight the central government of Alia 

Izetbegovic which they perceived as Islamist
 
(Cohen, 1993). In 2002, in what was described as 

fratricide, the leader of the autonomous province, Fikret Abdic was found responsible for the 

deaths of more than 100 Muslim civilians in the Bihac area (“Bosnian Candidate Jailed,” 2002). 

The unity between Muslims and Serbs and the “fratricide” (Cohen, 1993) between Muslims in 

North Bosnia was perplexing for the Western media, because it distorted the traditional and 

deeply embedded “good” versus “evil” narrative. 

I argue that the vast majority of the press accounts of the collapse of Yugoslavia fall into 

oversimplified narratives that do not reflect the complexity of the conflicts. Most of the stories 

reduce the depiction of these multifaceted civil wars by assigning immutable roles of victim to 

one side (non-Serbs) and perpetrator to another (Serbs) while disregarding a perpetually 

changing environment. The media in Yugoslavia and Serbia in particular is treated as 



 4 

undifferentiated entity which gets the blame for inciting all of the violence and hatred. 

Erroneously labeled as “state-controlled” or “nationalist” the Yugoslav media was treated as a 

unified whole, not including opposition voices, such as the one of the mainstream newspaper 

examined in this study.  

Through examining print media coverage of the conflicts I will bring to the fore the 

failure to understand the violence perpetrated by the paramilitaries in Yugoslavia. Thus I will 

argue that the extreme violence perpetrated by paramilitary units across the former Yugoslavia 

was not just the result of political developments on a grand scale, but it was also an expression of 

collective hatred which found its outlet not in the presidents of the republics (Milosevic, 

Tudjman, Izetbegovic), but in local warlords, such as Zelko Raznatovic—Arkan, Voislav Seselj, 

Ante Gotovina and Naser Oric. Accordingly, I will contend that locating a center or an entity to 

be blamed for the whole crisis (i.e. “the media,” Slobodan Milosevic, the IMF, “the Balkans”, 

etc.) omits micropolitical developments such as the social investment of hate and desire for 

annihilation at the grassroots level.  

The first part analyzes the violence in Yugoslavia on a micropolitical level while the 

second part focuses on newspaper articles in Borba (Struggle), a major Belgrade pro-government 

newspaper, and in Nasa Borba (Our Struggle), a leading opposition daily from Novi Sad/Serbia, 

during the Srebrenica crisis (July, 1995) and the fall of the breakaway Serb Republic in Croatia, 

(Republic of Serbian Krajina, RSK) (August, 1995). These newspapers’ portrayal of the 

incidents are, then, compared and contrasted to the coverage offered by the New York Times and 

the Washington Post for the same period. The paper also studies the pro-Milosevic Borba 

coverage of the conflict in Kosovo (1998-1999). Utilizing Deleuze and Guattari work on 

fascism, the essay examines the theoretical concepts of overcoding, micropolitics and the 



 5 

rhizome in order to argue that both U.S. and Serbian print media coverage of the conflicts failed 

to provide adequate picture of the wars. 

Gilles Deleuze, Felix Guattari and the concepts of the Rhizome and Microfascism 

Deleuze and Guattari (1987) claim that everything is political, but all politics are 

simultaneously macropolitics and micropolitics. Social classes, parties, gender and ethnicity are 

examples of molar aggregates through which we interpret the world. However, there are 

micropolitics of perception, affection, conversation and so forth, which are inseparable from the 

great binary aggregates. These theorists also distinguish two systems—arboreal and rhizomatic. 

The arboreal is the centralized system of the tree—a deep root, a single trunk. It is a system 

which implies a hierarchical, one-way organization. The rhizome on the other hand, has a 

subterranean stem and it is absolutely different from roots and radicles. It is the decentralized 

system of the grass which assumes very diverse forms.  

Civil war and asymmetrical warfare are rhizomatic and as such they resist being captured and 

arborified either by the media or the State. But during and after the Yugoslav wars journalists 

and academics attempted to do this by making “a portion of the signified [the war] to correspond 

to a sign or group of signs for which that signified has been deemed suitable, thus making it 

knowable” (Deleuze & Guattari, 1987, p.114). Since the outbreak of the Yugoslav wars in 1991, 

there has been an “unprecedented outpouring” of both scholarly and journalistic writing on the 

causes of the breakup. Reviewing this literature, Gale Stokes and his colleagues discuss more 

than forty possible causes (Allock, 2000). Sabrina Ramet’s (2005) review of the literature on the 

collapse of Yugoslavia also strives to tackle “a potentially confusing avalanche of work” on the 

issue with “dramatically different interpretations of what happened” (Ramet, 2005, p.ix). But 

what all interpretations and speculations share is the fact that they are so broad and general that 



 6 

they cannot be wrong. Each line of thinking seeks to locate a single source or center which 

“caused” the collapse and often sink into what Guattari refers to “reductionist, neo-behaviorist 

and systemist perspectives typical of the Anglo-Saxon tradition” (Genosko, 1996, p.70).  

What remains unclear is why all of a sudden neighbors turned against each other after coexisting 

peacefully for many years. In the complex ethnic mixture of the former Yugoslavia, “ethnic 

unmixing” (Duijzings, 2000, p.17) took place not only on the city, town, village and house to 

house level but also on the level of perceptions and affects. Such radical change in the collective 

behavior of the Yugoslav people calls for attention to sentiments and attitudes at the grassroots 

level. Deleuze and Guattari argue that “groups and individuals contain microfascisms just 

waiting to crystallize” (1987, p.213). It is important to note that when these theorists discuss 

fascism they talk about fascism with a lowercase “f,” as for them fascism assumes the social 

desires of repression and death and as such it can proliferate in every soul. Hence Deleuze and 

Guattari describe it as emotionally unstable regime propagated by the grassroots that is distinct 

from the rigidity of the Stalinist totalitarian states. Thus the well known French far-right 

politician, Jean-Marie Le Pen is described by Felix Guattari as a “collective passion looking for 

an outlet, a hateful pleasure machine that fascinates even those that it nauseates” (Guattari, 1995, 

p.15). 

Deluze and Guattari argue that eventually microfascisms can crystallize and form a State which 

is suicidal. Following Paul Virilio, they claim that self-destruction of the nation is the goal and 

outcome of fascism. The suicide is facilitated by a war machine that turns the means of 

production into means of pure destruction (Deleuze & Guattari 1987). However, Deleuze and 

Guattari’s theory needs to be modified in respect to its relation to the Yugoslav state. 

Microfascisms can proliferate in non-Western societies, and Guattari discusses the term in 



 7 

relation to Iran under Khomeini. In Yugoslavia the mobilization of microfascisms was 

instrumental in changing the collective subjectivity of the peoples inhabiting its territory. But, 

the notion that they merge to form a suicidal Nation State is related to Western European 

Fascisms in particular. Yugoslavia was a loose federation with republics in which socially, the 

Communist Party was much more important than the State or the ethnic identity of its citizens. 

For this reason, the fragmentation of Yugoslavia cannot be analyzed as a process of self-

destruction because of the establishment of some sort of a fascist regime on a molar level. In 

fact, it was a process of ethnic unmixing which was often peaceful.  

The weak tradition of statism, in the Occidental sense of the word, did not permit for the 

crystallization of microfascisms into statesmen of the Hitler or Le Pen type. But on the molecular 

level, microfascist desires were invested in local warlords (voivodi) in which Bosnian Muslims, 

Croats, Serbs and later Kosovo Albanians found an outlet of their hatreds. This is the main 

difference between the European fascisms of the twentieth century and the fascist manifestations 

in former Yugoslavia. 

Warlords in the Former Yugoslavia 

More often than not, scholars and journalists look for evidence of hatred only in the Serbian 

media and Milosevic’s speeches. However, the persisting grassroots support for the leaders of 

paramilitary volunteer squads such as Zelko Raznatovic—Arkan and Voislav Seslej continue to 

be ignored. 

Zelko Raznatovic—Arkan and his gunmen are accused of some of the worst war crimes in 

Bosnia-Herzegovina. According to Burg and Shoup (1999) his incursion into Bosnia from Serbia 

was a major factor in escalating the tensions in Bosnia. His volunteer army (Arkan’s Tigers) 

consisted of thousands of well-trained fighters, many drawn from the notorious Red Star soccer 



 8 

firm. His militias were associated with some of the most heinous crimes committed against 

civilians. Slavenka Drakulic describes Arkan as “notorious for his ‘war’ against the civilian 

population, of which no real officer can be proud” (Drakulic, 1996, p.88). Nevertheless, there 

was tremendous grassroots support for Arkan among the Serbs. After his assassination in 2000, 

thousands attended his funeral and he continues to enjoy the status of a national hero. Arkan is a 

subject of folk songs throughout Serbia and the tributes to him on YouTube and other similar 

websites continue to proliferate. 

Voislav Seselj, indicted for war crimes and crimes against humanity by the Hague Tribunal, is 

another popular warlord in Serbia. He was the leader of the White Eagles paramilitary, which 

also committed some of the worst crimes against civilians and POWs. There are many 

manifestations of the persisting grassroots support for him. According to the Los Angeles Times 

in December 2006, more than 30,000 people marched in the Serbian capital, Belgrade, in support 

of Seselj during his hunger strike in the Hague (“30,000 protest,” 2006). In Serbia’s capital, his 

picture appears on trees and telegraph polls, and his name is written in graffiti on the walls of 

student buildings (“Seselj still,” 2006). However, the support for him was best illustrated during 

the 2007 general election in Serbia. The Serbian Radical Party, whose leader remains Seselj, 

despite the fact that he is in jail, won the election. Almost 1,200,000 Serbs voted for a war 

criminal notorious for stating that he hates “the Croats so much that [he] would have liked to 

gouge their eyes out with a rusty spoon” (Karpat, 2007). 

In the Serbian area of Bosnia-Herzegovina, Ratko Mladic and Radovan Karadzic have avoided 

NATO’s troops for more than a decade because of the support of the local population. Despite 

the fact that they are accused in genocide and crimes against humanity they have gained the 

status of legends and are subjects of folk songs. Posters with the slogans “Don’t touch them” can 



 9 

be spotted in Serb villages and towns. Bottles of Rakia, or local plum brandy, are sold with 

photos of them on the labels. Clocks with their visages and the inscriptions “Serbian heroes” are 

also manufactured. The support for them is so strong that it is believed that Serbia is resisting 

their arrest because the government fears alienation of right-wing voters if they hand the 

fugitives to the war crime tribunal.  

Collective investments of desire for annihilation were concentrated in warlords across 

Yugoslavia and the Serbs were not the only ethnic group susceptible to this phenomenon. In 

Bosnia, a popular Bosnian Muslim warlord was Naser Oric. Oric spent three years in the Hague, 

for commanding troops that destroyed 50 Serbian villages around Srebrenica causing thousands 

of Bosnian Serbs to flee (“Bosnian Muslim,” 2006). Similarly to Arkan, Mladic and Karadzic, 

Oric is regarded as a hero and he is not only a subject of folk songs but of a whole “Naser Oric 

Song Contest.”
1
 

In Croatia, Ante Gotovina is a good example of a warlord with tremendous grassroots support. 

He led the Croatian Army in recapturing the breakaway Serb Republic of Krajina when hundreds 

of civilians died and more than 200,000 had to flee their homes. Gotovina spent much of the 

1980s in Latin America where he trained right-wing paramilitaries. Similarly to Arkan he had 

previous convictions for extortions and robberies issued by Western European governments 

(“Profile,” 2006). After his arrest two popular Croatian musicians known for their right-wing 

views, recorded songs with lyrics implicitly praising the general and his flight. Both songs 

became huge hits, especially among younger fans. In December 2005, shortly after his arrest 

several rallies took place. Some of them attracted more than 40,000 protesters (Karpat, 2006).  

 

 

                                                 
1
 To contest can be viewed at: <http://youtube.com/watch?v=7e2QuYVI66g> 



 10 

The New York Times, the Washington Post and the Fall of Srebrenica 

The extreme violence perpetrated by armed groups headed by local strongmen resisted 

explanation. In the West the media responded to this difficulty by overcoding the news. The 

French theorists Gilles Deleuze and Felix Guattari, define a code as a device of power. They 

define a machine of overcoding as an entity which organizes the codes by fixing their position 

and rigidifying them. Overcoding differs from framing because it does not imply just a top-down 

process where the media outlet defines the boundaries of a certain topic. Deleuze’s and 

Guattari’s concept also acknowledges other forces, such as common people’s desires that feed 

into a machine of overcoding. Thus the audience search for a imaginable and common sense 

reporting affected the news coverage of the complex Yugoslav conflicts. The New York Times 

and the Washington Post served as machines of overcoding because they rigidified the codes or 

the information flow from the civil war. They followed three rigid lines of reporting, all of them 

bereft of a coherent political analysis. The most popular was the story of the Balkans as a cradle 

of “ancient hatreds” and ethnic violence. The second technique was to report exclusively of the 

atrocities committed by the Serbs as if they had a monopoly on the violence. Third, Serbia and 

Milosevic were compared to Nazi Germany and Hitler which rendered any serious analysis of 

the violence needless.    

The problem of comprehending the tragedies was best revealed after the fall of the town 

of Srebrenica in Eastern Bosnia. On July 11 1995, Bosnian Serb forces took over the UN-

protected “safe area” and in less than a week of terror in what came to be referred as “Europe’s 

worst massacre since World War II”, more than 7,000 Muslim men and boys perished in and 

around the town. An article in the New York Times entitled Bosnian War Bewilders a Midwestern 



 11 

Town, portrayed the struggle of the American public to understand the conflict. For example, the 

Father of the local church in this Midwestern town stated:         

If I condone the bombing of the Serbs, or the arming of the Bosnians, am I not saying ‘It’s O.K’ 

to violence? If nothing is done, am I not being passive to genocide? I don’t have the answers. It’s 

painful.  

Another citizen claimed: 

I try to follow the war in Bosnia, but it’s so confusing. It’s been going on for 300 or 400 years, I 

know there are atrocities going on.  I understand Serbs are raping Muslim women, and 

kidnapping their sons (Rimer, 1995). 

The newspapers’ response to this bewilderment was to overcode the information, through the 

three rigid lines of reporting described earlier. The Washington Post and the New York Times 

reported the atrocity but it seemed that they did not regard it as unique, but rather as yet another 

unpleasant event in Bosnia. On July 18, Washington Post journalist Mary McGory reported 

rather casually in her article Dog Days for the News that: “In the season that is meant for better 

things, for picnics and pleasure, Srebrenica brought all the summer sorrow we would need” 

(1995). Despite the fact that more and more information about the atrocity emerged, Srebrenica 

was still not a popular story and it almost disappeared from the pages of the US newspapers in 

late July and the months of August and September. Intentionally or not, the US obtained satellite 

photos of mass graves in Srebrenica in October just before the signing of the Dayton Peace 

treaty. It was then but not July that the New York Times and the Washington Post exploded with 

news of the atrocity.  

 

 



 12 

Borba (“Struggle”) and the Fall of Srebrenica  

 Similarly to the US newspapers the pro-government Serbian newspaper Borba overcoded 

the news. During the Bosnian war, Belgrade severed its relations with the defiant Bosnian Serb 

leadership. Borba followed the government’s decision by avoiding as much as possible the news 

from Bosnia. When Srebrenica came under attack the newspaper tried to block the information. 

In the seven days during which the massacre took place Borba did not report it on its front page. 

Instead three head titles addressed the annual harvest and four Slobodan Milosevic. 

Nevertheless, it could not ignore the tragedy completely. Borba followed a rigid line of reporting 

in terms of insisting that the Serbs were the only victims of the war. However, when the Bosnian 

Serb forces invaded the UN protected enclave inhabited by approximately 30,000 Bosnian 

Muslims, the Serbs unmistakably were the aggressors. Borba responded by representing the 

attack as an act of self-defense and claimed that the Muslims used the UN “safe area” as a 

military base.  It reported that the Muslims confiscated UN weapons and conquered UN 

observation posts in order to attack the Serbs (“Jihad springs,” 1995). Borba’s allegations of the 

abuse of the “safe area” were not entirely false. Between 1992 and 1995, 50 predominantly Serb 

villages and hamlets in the Srebrenica area were burnt and plundered by Muslim armed units. As 

a result thousands of Serbs had to flee the area. In addition, in 2006 the Hague Tribunal found 

the former Bosnian Muslim Commander of Srebrenica Naser Oric “guilty of failing to prevent 

men under his command killing and mistreating Bosnian Serb prisoners” (“The trial,” 2006).  

However, Borba’s argument that the Bosnian Serbs “liberated” Srebrenica from the 

“mujahedins” was not enough to counter the emerging news of atrocities committed by them. On 

July 27, Borba published a response to a UN report which accused the Bosnian Serbs of 



 13 

committing “barbaric acts” against the Muslims in Srebrenica. A journalist criticized Tadeusz 

Mazowiecki, the UN special rapporteur for human rights and accused him in being:            

the specialist in accusing the Serbs in human rights violations against Croats, Muslims, 

Albanians, Hungarians  and all the other nationalities on the territory of former Yugoslavia from 

Vardar to Triglav! If he is dispatched to Tibet, Greenland or Rwanda, he will find evidence of 

Serbian barbarities there as well. Soon he would probably blame the Serbs for the disappearance 

of the dinosaurs (Gavric, 1995). 

Mazowiecki was labeled “Serbophobe who represents the clearest example of the double 

standards of the West.” The author’s tone was angry: “If the Serbs did not exist he would have 

had to work for some Catholic weekly in Poland” (1995). It was clear that Borba was not 

comfortable with the issue. It continued to avoid the atrocity and it never included the specifics 

of Mazowiecki’s accusations. Between July 16 and July 31, Srebrenica was never mentioned. On 

July 31, the newspaper published a report on the Serbian civilian return to the town. It claimed 

that the Muslims left the town plundered, filthy and devastated. The journalist, Miodrag 

Negovanovic, reported that they kept their livestock in the church and as a result its floor was 

littered with goat and sheep excrement. The report presented a very grim picture of the Muslims’ 

behavior and praised the Bosnian Serbs: 

These days in the hospital in Bratunac, several Muslim women gave birth. The [Serbian] doctors 

following their medical ethic and humanity provided them with help—help which does not 

recognize religion or nationality. However, this was not the case in Srebrenica. During the 

Muslims’ retreat from the town, they massacred Ivanka Gordic, a seventy-year-old [Serb] 

resident. [She] was slaughtered in her own home (Negovanovic, 1995).  

 



 14 

Nasa Borba (“Our Struggle”) and the Fall of Srebrenica 

The opposition newspaper Nasa Borba also followed a rigid line of reporting in terms of 

blaming only one party for the violence. However, it was fundamentally different from both the 

US newspapers and the pro-government Borba because in many aspects it also followed a supple 

line of news coverage. 

Nasa Borba’s history is very interesting. In 1994, 126 of 171 journalists of Borba (“Struggle”), 

the pro-government newspaper examined in this study, left it to create an opposition one—Nasa 

Borba (“Our Struggle”). They worked in very difficult conditions and in October 1995 the 

journalists went on strike against their private owner. Between January and September 1995 this 

major opposition newspaper was published in a space of 150 square meters, using borrowed 

equipment, three telephones and no photo-lab. In addition, typewriters were brought from home 

and the journalists’ salaries were irregular (Matic, 1995). Their struggle against both the state 

and later against a private enterprise makes Nasa Borba’s history unique.  

Unlike Borba, Nasa Borba followed the developments in Bosnia and published the statements 

and actions of the Bosnian Serb leadership. What is more, in contrast to the New York Times and 

the Washington Post which did not discuss the massacre in detail until October, Nasa Borba 

reported on the atrocities in Srebrenica from the beginning. After July 7, the event became a 

major topic of the newspaper. On July 14, Nasa Borba’s front page announced: “Ethnic 

cleansing on a voluntary basis.” On the next day, the newspaper declared the attack on 

Srebrenica “the most barbaric act during the war in Bosnia so far” and added that “serious 

violations of the Geneva Convention and crimes against humanity took place” (“New additions,” 

1995). On July 18, it reported that Dutch peacekeepers witnessed severe war crimes around 

Srebrenica and three days later it published an appeal by the Muslim Humanitarian Union, 



 15 

“Merhamet-Sandjak,” in which the organization pleaded to the international community to 

prevent the “genocide” in Srebrenica (“The failure,”1995). On the same page Nasa Borba 

included Doctors Without Borders claim that its workers witnessed the “murders of thousands of 

Muslims in Srebrenica” (“The government,” 1995).  

The newspaper’s supple line of reporting consisted of an array of opinions, ranging from those of 

the perpetrators, such as Mladic, General Gvero and Karadzic, to the ones of organizations 

opposed to the invasion, such as the Serbian Civilian Council. The council demanded an 

immediate end of the war and “the useless dying for the foolish idea of an ethnically pure 

Serbian state within the territory of Bosnia and Herzegovina” (“Serbian sons,” 1995). In 

addition, Nasa Borba constructed its narrative by assembling information from a medley of 

Bosnian, Croatian, Serbian and international information sources such as UN reports, Radio 

Sarajevo (Bosnian Muslim medium), SRNA (The Bosnian Serb News Agency), Beta Belgrade, 

FoNet Croatia, AFP and various government and non-government organizations. But most 

important of all was the fact that Nasa Borba did not hesitate to cover the suffering of the 

Bosnian Muslims.  

Although it provided multiple perspectives on the conflict, its line of reporting was also rigid 

because it aimed at utilizing every chance to blame Milosevic. However, the important point is 

that during the Srebrenica tragedy, mainstream Serbian media covering and condemning the 

Bosnian Serbs’ crimes existed. This newspaper exposes the inaccuracy of almost all accounts on 

the Serbian media which treated it as a singular, homogenous entity, such as a “brainwashing” or 

a “propaganda” machine. What is more, Nasa Borba reacted faster and more adequately than the 

majority of the Western media outlets. 

 



 16 

The New York Times, the Washington Post and the Fall of Krajina 

Less than a month after what was widely described as “Europe’s worst massacre since World 

War II” another crisis took place which yet again proved the rhizomaticity of the civil war. In 

1991 Croatia declared its independence from Yugoslavia, but the Serbs in the Krajina region of 

Croatia rebelled. They established a new state—the Serbian Republic of Krajina (RSK)—which 

existed as an autonomous entity until its fall in August 1995. On August 5 1995, forced by the 

invading Croatian Army, more than 200,000 Serbs from the Krajina area in Croatia fled their 

homes in long columns of cars and tractors laden with their possessions. Hundreds of Serb 

civilians were shot, stabbed or burned during the offensive. The crisis is regarded as “Europe’s 

largest refugee exodus since World War II” (“Long road,” 2005). 

The Krajina exodus was an ephemeral event for the US newspapers. It was overcoded by either 

being treated cynically or altogether ignored. The disaster was often described as a “window of 

opportunity” or a “triumph that has altered the Balkan balance of power” (Bonner, 1995). In the 

rare moments when the disaster was acknowledged, the US journalists tried to dampen its 

gravity. Statements such as “only two peacekeepers were killed during the fighting” and the 

“capital was not severely bombed” were abundant. In their attempt to lessen the seriousness of 

the situation some reports sounded schizophrenic. For example, Raymond Bonner of the New 

York Times reported: “For one thing, the hospital was not shelled, as had been reported. Only one 

shell hit the modern hospital building” (1995). 

More often than not, the event was simply ignored because as an editor once told to Martin Bell, 

a BBC war correspondent: “In a war in which the Serbs had been the aggressors, stories of 

murder of hapless Serbs were ‘too emotionally confusing to be good for the public’” (Seaton, 



 17 

1999). Nevertheless, the crisis could not be completely overcoded. Charles Krauthammer of the 

Washington Post wrote:  

Why no anguish over the fall of Krajina, a region the Serbs have inhabited for 500 years, longer 

than we have inhabited  North America? Ethnic cleansing will be tolerated if it might help end 

the war. There is either one moral standard regarding ethnic cleansing or none (1995). 

Nasa Borba (“Our Struggle”) and Borba (“Struggle”) during the Fall of Krajina 

Of the newspapers examined, the Serbian opposition newspaper Nasa Borba was affected the 

most by the crisis. On August 6, Sunday a special edition of the newspaper came out to announce 

the fall of Krajina. “World”, “Economy”, “Culture”, “Sports” and “Entertainment” sections 

disappeared to be replaced by reports from the refugee column. Unlike the Washington Post and 

the New York Times, Nasa Borba presented the situation in Krajina as critical. It did not report of 

“only two peacekeepers” being killed but instead it announced that two Czech and a Danish UN 

soldiers were “murdered by the Croat Army for refusing to leave their observation posts” (2,000 

grenades,” 1995). Also it did not report of “only one shell” falling on the hospital in Knin, but 

stated that a Croatian plane crashed over a medical convoy which was evacuating injured 

civilians out of the burning hospital in Glina (“Knin fell,” 1995). 

Similarly to the Srebrenica crisis, Nasa Borba used diverse sources to describe the extremely 

dangerous situation of the refugees. However, the interviews with them were the real reason why 

Nasa Borba’s coverage of the crisis seemed intense and detailed. For example, one refugee 

claimed that grenades fell constantly over the column and one hit a car close to his own. Two 

women and a child trapped inside burned to death in front of his eyes. Other interviewees 

recounted how the Croatian soldiers indulged into a rampage of killing, looting and burning as 



 18 

soon as they entered Serbian towns and villages. A young girl described how her parents and 

sister had been slaughtered before she managed to run away (Buniac, 1995).  

The interviews with the refugees did not only reveal the humanitarian crisis but also their anger 

at Milosevic. They accused him in betrayal because he did not send the Yugoslav Army (JNA) to 

help them repel the Croatian invasion. They also accused him in using them as a demographic 

weapon. Many claimed that they would be resettled in Kosovo to boost the dwindling Serb 

population there. One refugee protested: “I have been punished enough with five years of war in 

Krajina. I would rather go back there than go to Kosovo and fight there as well” (“The police,” 

1995). 

 The major change in the opposition newspaper was its shift in relations with the West and 

the US in particular. In its special Sunday edition which was printed specifically to announce the 

fall of Krajina, Nasa Borba reported that two American planes destroyed Serbian radar stations 

around the rebel republic capital Knin. When reports of shelling, burning and plundering 

appeared, the EU criticized Croatia. In response to the criticism Croatia’s Foreign Minister, Mate 

Granic, announced at a meeting in Geneva that the “USA advised Croatia how to accomplish a 

massive attack on the Serbs in Krajina and it approved the operation” (“War will,” 1995). U.S.’s 

involvement changed the line of reporting of the newspaper. Before the crisis Nasa Borba was 

full of criticism directed at Milosevic and never discussed the role of the U.S. or the EU. 

However, a week into the exodus, an article by the Editor-in-Chief, Gordana Logar, signaled a 

change. Logar condemned the U.S. not only for its support and approval of the attack, but also 

for ignoring the human rights violations committed by the Croatian Army: “Is an ethnic 

cleansing equal to the Holocaust when the Serbs do it, while justice when others do it?” (Logar, 

1995). Criticism against Milosevic continued in many forms: through providing the bitter 



 19 

opinion of Serb refugees; through the letters of readers who criticized him; through critical 

articles; statements of non-government organizations and many caricatures. But after the crisis, 

American politicians were portrayed as “ignorant” because they divided the people in former 

Yugoslavia between the “good” and the “bad” guys just like in a “cowboy film,” as Logar wrote. 

The pro-government Borba reported the fall of Krajina and recounted the armed attacks against 

the refugees. Borba claimed that “Croatia went from destroying antifascist monuments to 

shooting at refugees and ethnically cleansing its territory” (Lukic, 1995). It also condemned the 

US interference and praised the volunteer efforts and blood donations organized by Serbia. 

However, its reporting was not as detailed as the one provided by Nasa Borba. Unlike the 

opposition newspaper it did not include interviews with the refugees but only short summaries of 

what they supposedly said. There was a sense of uneasiness with the fall of Krajina and Serbia’s 

inaction.  

Serb Pro-Government Coverage of the Crisis in Kosovo 

The war in Bosnia ended with the signing of the Dayton Accords in October, 1995. However, the 

peace agreement was a disappointment for the Kosovo Albanians because it did not address the 

future of the province. One year later, the Kosovo Liberation Army (KLA) launched a guerilla 

war against the Serbian forces in the region and Yugoslavia once again started to dominate the 

headlines. With the mounting threats by NATO to bomb Serbia, the opposition in the country 

found it difficult to counter the increasing support for Slobodan Milosevic. During the bombings 

in 1999 the dissenting voices almost completely disappeared (Pavlowitch, 2002). Nasa Borba 

was not spared and on October 15, 1998, amidst growing tension in Kosovo, under the “Decree 

on Special Measures,” the Serbian Ministry of Information closed the newspaper along with two 

other opposition publications.  



 20 

The rest of the paper describes the pro-government Borba coverage of the Kosovo crisis. In 

contrast to its limited coverage of the Bosnian war, Borba dedicated most of its attention to 

Kosovo. The majority of its articles covered the attacks by the KLA against Serb police, army 

personnel and civilians. 

 Borba’s reporting changed in two main aspects since the Bosnian war. In 1995, the newspaper 

often discussed the conflict in relation to a greater “Muslim problem” that threatened Europe in 

general. Thus it appeared that they accused the entire Bosnian Muslim population for the war. In 

contrast, during the Kosovo conflict, Borba’s accusations targeted the KLA specifically. The 

Belgrade publication aimed at demonstrating that even ethnic Albanians struggled with the KLA. 

For instance, in the beginning of August 1998, it included an article which reported that a fifty-

year-old ethnic Albanian man killed his son because he was a member of the KLA and did not 

want to surrender to the police (“Killed his,” 1998). The newspaper also argued that the Serbian 

authorities were naturally incapable of committing atrocities against civilians regardless of their 

ethnicity.  

In addition to no longer identifying the enemy with an entire ethnic group, but rather with a 

terrorist organization, Borba also attempted to reach audiences outside of Serbia. Since 1998, a 

summary of the main news from the previous day appeared in English on page seven or eight of 

the newspaper. 

Another change was the increase of anti-West and anti-U.S. rhetoric. Unlike the ongoing war in 

Iraq, the bombing of Serbia attracted broad support in the West. Even members of the Green 

Party in Germany, such as the German Foreign Minister, Joschka Fischer, advocated military 

intervention. In the U.S., Bill O’Reilly urged the U.S. government to destroy the entire Serbian 

infrastructure and insisted that “any target is OK” (Ackerman
 
2000, p.97). He was joined by 



 21 

more “moderate” journalists, such as Thomas Friedman of the New York Times, who called for 

the bombing of “every water pipe” in Serbia (Ackerman
 
2000, p.106). Borba responded by 

increasing its critique of the U.S. and referred to the New York Times as “one of the extended 

arms of the US propaganda machine” (“Truth denies,” 1998). Front-page articles by the Editor-

in-Chief, Zivorad Djordjevic, accused leaders in the West in “pedophilia, perversity and 

tendency to marry their secretaries” (“Psychological barbarism,” 1998). Opposition parties’ 

statements also started to be published because they condemned the US double standards and 

hostility against Serbia. For example, Vuk Draskovic, a long-term opponent of Milosevic, was 

often quoted in Borba. On August 12, 1998, Borba published his response to the German 

Defense Minister call for the bombing of Serbia: 

On Monday Hezbollah killed one Israeli soldier. The entire Israeli Air Force responded with 

massive bombings of bases on the territory of a foreign country. In Serbia, Albanian terrorists 

killed four policemen and injured three just in a one attack and the German Defense Minister 

requested military revenge against Serbia because it resisted the terrorists. This is a criminal act 

against international law, the UN, and the sovereignty of our country (“The West,”1998). 

Conclusion: Overcoding Civil War and Rigidifying Coverage 

The difficulties of understanding the dissolution of Yugoslavia continue to proliferate. To this 

day the major media in the West refers to the conflicts as “Balkan Wars,” despite the fact that 

Bulgaria, Greece, Turkey, Albania and Romania were not at war in the 1990s. The debate over 

the breakup and the violence is not only not over, but in fact it has turned acrimonious. In 

Thinking about Yugoslavia: Scholarly Debates about the Yugoslav Breakup and the Wars in 

Bosnia and Kosovo, Sabrina Ramet describes scholars who argue that military intervention did 

not solve the problems as “moral relativists.” Ramet and others who hold this opinion claim that 



 22 

arguments such as this one are essentially approvals of genocide. In 2007, Robert Hayden 

responded in kind in Moralizing about Scholarship about Yugoslavia. By quoting Tzvetan 

Todorov he describes Ramet’s argument as a “‘moralizing discourse,’ in which an author who 

claims to distinguish good and evil subjects the work of others to her putative criteria, ‘putting 

[her]self on the right side of the fence’” (Hayden, 2007, p.184). 

What we need to realize is that during every war information is constantly budding and 

overcoding its manifestations hinders the possibility to understand it. The New York Times and 

the Washington Post followed three rigid lines of reporting the war. When they were challenged 

by information which could not be completely overcoded, such as the enormous Serb refugee 

exodus from Croatia, the U.S. newspapers seemed uncomfortable and even paralyzed. 

The local newspapers, Borba and Nasa Borba, also overcoded the information, but the 

consequences for them were more serious. The pro-government Borba accurately reported on 

many acts of violence against Serbs that were excluded by media in the West. However, its rigid 

line of coverage was challenged by news of fictional and real atrocities committed by Serb forces 

and similarly to the U.S. newspapers Borba was not always successful in overcoding them. 

Today Borba insists that the government no longer interferes in its affairs, and it is obvious that 

the newspaper is very different from the one printed in the 1990s.  

Nasa Borba line of reporting was rigid in the sense that it aimed at blaming Milosevic for 

everything. In addition, the financial support that it received from entities such as the European 

Commission did not help its image in Serbia. After the fall of Milosevic, Nasa Borba Editor-in-

Chief, Gordana Logar, stated that the newspaper used “newsprint donated by the European 

Union” and admitted that Nasa Borba would not have survived without the “generous help of the 

European Commission” (Kurspahic, 2003, p.125). With the increasing tough talk from the West, 



 23 

five months before the destruction of Serbia’s infrastructure, Nasa Borba’s line of reporting 

could not be sustained and was closed by the government. 

However, Nasa Borba also followed a supple line of reporting. During the Srebrenica massacre 

and especially after the fall of Krajina, it presented the opinion of both victims and perpetrators. 

It used a wide range of sources to describe the tragedies in detail and also did not hesitate to 

criticize the West when its role seemed detrimental to the Serb people. To some extent Nasa 

Borba illustrates how a conflict can be treated as an open system where reporting is flexible and 

knowledge is gradually built but not predetermined.  

In conclusion, overcoding of the news produces a static picture and creates certainty which 

conceals the complexity of a civil war. Media that construct rigid lines of reporting are always 

confronted by lines of information which cannot be accommodated. This causes visible 

discomfort in these media and, furthermore, it can discredit and even destroy them. 

There is a degree of impossibility on the part of language to describe violence such as ethnic 

cleansing and mass executions. Deleuze and Guattari state that language “always seems to 

presuppose itself, if we cannot assign it a nonlinguistic point of departure, it is because language 

does not operate between something seen (or felt) and something said, but always goes from 

saying to saying” (1987, p.76). An illustration of this is the testimony of a survivor of the 

Virginia Tech shooting. He remained alive while the majority of his co-students in the classroom 

were shot dead. In the interview he stated that “one of the worst things a human being can smell 

is death” (“VT Massacre,” 2007). This example shows how language goes from “saying to 

saying” and nothing in between. This missing part constitutes our inability to comprehend the 

event. Language can not bring us understanding of what exactly is the “smell of death” and why 

it affected the victim more than witnessing the shootings of fellow students.  



 24 

However, the solution to this problem should not be the overcoding of the news. Instead war and 

violent conflict should be treated as an open system, where reporting is flexible and our 

understanding is gradually built and not predetermined. The hatreds, desires and genuine 

attitudes of the society should be taken into account, but not just the “leaders” and “major 

players” role in a conflict. Victims should be allowed to speak for themselves without a narrator. 

Every source must be treated as a valuable addition to the story. Religious narratives of good and 

evil should be avoided and the collective memory of the participants should not be abused. 

      

       

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 25 

       
References 

 

Ackerman S. & Naureckas J. (2000). Following the Washington script: The United States media  

and Kosovo. In Hammond, P. & Herman E. (Eds.) Degraded Capability: The media and the 

Kosovo Crisis (pp.97-111). London: Pluto Press 

 

Allock, J. (2000). Explaining Yugoslavia. New York: Columbia University Press. 

 

Bonner, R. (1995, August 8). The battleground; Croats celebrate capturing capital of Serbian 

rebels. The New York Times, p.A.1 

 

Bosnian candidate jailed for war crimes. (2002, July 31). BBC News Online. Retrieved July 14, 

2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/2165007.stm 

 

Bosnian Muslim Sentence Contested (2006, July 30). BBC News Online. Retrieved August 27, 

2007, from <http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/5229926.stm> 

 

Buniac, M. (1995, August 8). A mass of 200,000 women, children and seniors hopes to find 

salvation on Drina. Nasa Borba, p.2 

 

Burg, S., & Shoup, P. (1999). The war in Bosnia-Herzegovina. Ethnic Conflict and International 

Intervention. New York: M. E. Sharpe 

 

Burnett J. & Amos D. (War Corrspondents) (2007, July 13). Day to Day [Radio Broadcast]. 

Washington, DC: Natl. Public Radio.  

 

Cohen, R. (1994, June 22). Fratricide in Bosnia: Muslim vs. Muslim. New York Times, p. A3 

 

Deleuze, G., & Guattari, F. (1987). A Thousand Plateaus. Capitalism and Schizophrenia. 

Minneapolis: University of Minnesota Press. 

 

Djordjevic, Z. (1998, October 8). Psychological barbarism. Borba, p.1 

 

Duijzings, G. (2000). Religion and the Politics of Identity in Kosovo. New York: Columbia 

 

University Press. 

 

Drakulic, S. (1996). Café Europa. Life After Communism. Bembo: Penguin Books 

 

Gavric, S. (1995, July 27). The unwelcome Tadeusz. Borba, p.13 

 

Genosko, G. (Ed.) (1996). The Guattari Reader. Cambridge, Massachusetts: Blackwell 

Publishers.  

 

Guattari. F. (1995). Chaosophy. US: Semiotext(e). 



 26 

 

 

Hayden, R. (2007). Moralizing about Yugoslavia. East European Politics and Societies, 21(1), 

182-193 

 

Hawton, N. (2006, November 28). Seselj still Serb ‘people’s hero’. BBC News Online. Retrieved 

August 17, 2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6190938.stm 

 

Jihad Springs out of the Enclave. (1995, July 10). Borba. p.4 

 

Karpat, C. (2006, December 12) Vojislav Seselj: The Last Chetnik of Serbia. Global Challenges 

Research. Retrieved July 7, 2007, from <http://www.axisglobe.com/article.asp?article=1162> 

 

Karpat, C. (2006, December 19) Ante Gotovina: Gangster, General, National Hero…War 

Criminal? Global Challenges Research. Retrieved July 8, 2007, from 

http://www.axisglobe.com/article.asp?article=548 

 

Killed his terrorist son. (1998, August 1-2). Borba, p.3 

 

Knin fell – the political and military leadership fled the city (1995, August 6) Nasa Borba p.1 

 

Krauthammer, C. (1995, August 11) …Ethnic Cleansing That’s Convenient The Washington 

Post p. A.23 

 

Kurspahic, K. (2003). Prime Time Crime Balkan Media in War and Peace. Washington: 

United States Institute of Peace Press 

 

Logar, G. (1995, August 12-13). The illusion of the political powers. Nasa Borba, p.1 

 

Lukic, D. (1995, August 8). Ethnically pure Croatia. Borba, p. 11 

 

Matic, J. (1995, October 15) Whose is Nasa Borba. AIM. Retrieved August 20, 2007, from 

http://www.aimpress.ch/dyn/trae/archive/data/199510/51018-004-trae-beo.htm 

 

McGrory, M. (1995, July 18) Dog days for the news. The Washington Post. p. A1 

 

Negovanovic, M. (1995, July 31). The Serbs see the injuries of the town. Borba, p.7   

 

New additions to Mladic’s  and Karadzic’s dossiers. (1995, July15-16). Nasa Borba, p.2 

 

Oppel, R. (2007, April 13). Attacks surge as militants overshadow city. New York Times,  

 p. A1. 

 

Partos, G. (2005, December). Long road from Krajina to captivity. BBC News Online. Retrieved 

July 18, 2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4510542.stm. 

 



 27 

 

 

Pavlowitch, S. (2002). Serbia: The history of an Idea. New York: New York University  

Press 

 

Profile: Ante Gotovina (2005, December 9). BBC News Online. Retrieved August 30, 2007, from 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4514150.stm 

 

Ramet, S. (2005) Thinking about Yugoslavia: scholarly debates about the Yugoslav breakup and 

the wars in Bosnia and Kosovo. Cambridge: Cambridge University Press. 

 

 

Rimer, S. (1995, July 24). Bosnian war bewilders a Midwestern town. The New York Times, pp. 

A1, A7 

 

Seaton, J. (1999) The new ethnic wars. In Tim Allen & Jean Seaton (Eds.), The media of conflict 

(pp.43-64). London: Zed Books 

 

Serbian sons die for a foolish idea. (1995, July 17). Nasa Borba. p.3 

 

The failure of the world organizations. (1995, July 18). Nasa Borba, p.1 

 

The government in Sarajevo close to desperation. (1995, July 20). Nasa Borba, p.3 

 

The police allows us to go only to Nis and Kosovo. (1995, August 12-13). Nasa Borba, p.4 

 

The trial of Naser Oric to commence on Wednesday October 6. (2004, October 4). The Hague, 

Retrieved August 30, 2007, from http://www.un.org/icty/pressreal/2004/p897-e.htm 

 

The West does not defend its own principles. (1998, August 12). Borba, p.2 

 

Truth denies Radfelder’s fabrication (1998, August 10). Borba, p.6 

 

2,000 grenades fell on Knin (1995, August 5-6) Nasa Borba, p.1 

 

 

VT Massacre Survivor’s Horrifying Description. (2007, April 18). Liveleak.com, Retrieved 

August 8, 2007, from http://www.liveleak.com/view?i=c45_1176890967 

 

30,000 protest Serb detention. (2006, December 3). The Los Angeles Times, p. A9 

 

War will be over in 24 hours. (1995, August 7). Nasa Borba, p.2 

 

 

 

 



 28 

 

About the Author 

 

Martin Marinos is a native of Bulgaria, currently finishing his Master’s degree at Florida Atlantic 

University, School of Communication and Multimedia Studies. He is a research assistant for an 

international journal and an instructor. Martin’s research focuses mainly on international media 

coverage of conflict and theoretical perspectives on warfare, Eastern Europe and the intersection 

between culture, politics, economics and militarism.  

 

Contact Information: 

            

Martin Marinos 

Florida Atlantic University 

School of Communication 

& Multimedia Studies 

777 Glades Road 

General Classroom South, 259 

Boca Raton, FL 33431 

Tel: 561.297.3850 

Fax: 561.297.2615 

E-mail: martinmarinos@gmail.com 

 

KEYWORDS: former Yugoslavia, Bosnia, Kosovo, Deleuze and Guattari, Eastern Europe, civil 

war, warlords, violence, media coverage 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 29 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


