
How Arab is Al-Jazeera English?   1 

 

 

Running head: HOW ARAB IS AL-JAZEERA ENGLISH? 

 

 

 

 

 

 

How Arab is Al-Jazeera English? 

Comparative Study of Al-Jazeera Arabic and Al-Jazeera English News Channels 

Abeer I. al-Najjar 

Department of Mass Communication 

American University of Sharjah 



How Arab is Al-Jazeera English?   1 

Abstract 

This paper aims to identify the similarities and differences between Al-Jazeera English (AJE) 

and Al-Jazeera Arabic (AJA) according to their representation by country and region on the 

one hand and story placement and story type on the other. Particular attention is given to the 

Arab countries and the region of the Middle East and North Africa (MENA). The study 

analyzes the content of the main evening (KSA time) news bulletins of the two channels over 

a six-month period (November 2006 – May 2007), in which 477 news stories are examined. 

The newscasts of AJE and AJA are analyzed over two rolling weeks and two constructed 

weeks. 



How Arab is Al-Jazeera English?   1 

Introduction 

           Al-Jazeera International [English] wants nothing less than to break the Western 

monopoly on the telling of history, by expanding the spectrum of perspectives participating in 

English language discussion of world issues. [It] aspires instead to create a global channel 

with a target audience of the planet’s English speakers. (Malek, 2006, p.11). 

AJE is thought to have the capacity to reach 100 million households worldwide in 60 

countries (Gibson, 2007; Mio TV, 2008). In less than two years, the viewership of AJE has 

reached 110 million households (MySinchew, July 30, 2008). Its targeted audience is large 

and diverse across continents including Europe, North America, Africa, Asia and the Middle 

East (Hanely, 2007, pp. 24–25). 

AJE is described as the “New United Nations,” where journalists from over 50 nations 

are brought together. It is supported by an “open budget.” In addition, it broadcasts from an 

Arab Muslim country and claim to have a focus on the developing countries. 

Changing the news agenda, expanding the audience choices, revolutionizing the 

international news, breaking the Western hegemony of international news production, adding 

a new perspective to global events, challenging the West or changing the direction of the flow 

of international news, and many other roles were assigned to AJE even before its launch on 

November 15, 2006. Its officials, journalists and many observers and commentators have 

various opinions and expectations concerning the new channel. 

In AJE’s statement and motto, the channel’s officials illustrate their intention of 

“setting the news agenda.” AJE was launched with the message “global media has [sic] 

changed forever” (El Naggar, November 16, 2007). Nigel Parsons, the then managing 

director of AJE, asserted: “[The channel] can take on the likes of CNN, BBC, Sky News and 

Fox News,” stating that AJE’s aim was to “revolutioni[z]e viewer choice and set out a 

different news agenda” (Jones, 2007, p. 38). 



How Arab is Al-Jazeera English?   2 

Dave Marash, a Jewish American news anchor and one of the most renowned names 

to join AJE, said: “We’re gonna seek out the areas neglected by the Western-oriented media.” 

The promise was that the audience would be provided with news coverage that was neither 

American- nor European-centric. Consequently, it could expect a wide diversity of the 

geographical map of the news bulletins. Other commentators have gone further, suggesting 

that since the news channel broadcasts from Doha and is subsidized by Qatar, a Third world 

country, then the implication is that there will be more representation of the developing world 

or the “majority world” (Franks, 2004). 

Along the same lines, Waddah Khanfar, general director of Al-Jazeera Network, said: 

“One of our goals is to reverse the flow of information to the South” (Indo-Asian News 

Service, 2006). This view is supported by various observers in the international media. A 

month after the launch of AJE, Ramzy Baroud wrote that the channel was a “notable addition 

to the growing global efforts aimed at counterbalancing American–European domination over 

world media” (Baroud, 2006). 

Nevertheless, an “alternative” or non-Western news agenda is not possible without the 

fulfillment of certain conditions. One is the location of the news channel in a Middle Eastern 

Arab country, the majority of whose population is Muslim. Another condition is what is 

described as an “open budget.” Claude Colart, senior news producer of AJE in Africa, 

explains that AJE has both “the will and the budget to cover the developing world more 

seriously” (Kwanele Sosibo, 2007). Sosibo believes that the total of AJE’s bureaus in South 

America and Africa outnumber those of CNN and the BBC put together. 

In July 2007, eight months after the launch of AJE, Aaron Barnhart McClatchy of The 

Times Union, wrote: “I’ve been monitoring the new channel for several months over the 

Internet …. It’s global, meaty, consequential, and compelling in the best sense of the word. 

And I’m not the only one who thinks so.” AJE “allows us to see the news from an Arabic 



How Arab is Al-Jazeera English?   3 

point of view without having to hire Arabic translators” (Snoddy, 2007). Although observers 

and commentators present AJE as a news voice for the Middle East or Arab countries to 

reach English-speaking audiences worldwide, AJE officials and journalists insist that the 

channel is also a new voice for the Third world or the South. 

AJE: a Change of Agenda, Direction of News and Perspective of Coverage 

One of the main challenges facing AJE in the United States, Britain, France and other 

European countries is its brand, specifically, the reputation of its sister AJA. The channel has 

been accused by many American officials as being the representative of “terrorists and 

jihadists”. The Arab satellite television Al-Jazeera (Arabic) is the enemy, or so the American 

public is told: “Osama TV” (blog), “Jihad TV,” “killers with cameras,” “the most powerful 

ally of terror in the world” (Lynch, 2003, p.36; McKelvey, 2007). Nevertheless, despite this 

negative presentation of AJE by American officials, the channel’s “news and views” are 

described by American media experts as the “greatest good” for policymakers and experts in 

Washington (Hanely, 2007, pp.24–25). 

AJE producers assert that the channel’s role exceeds presenting a fresh perspective on 

the Arab world and Middle Eastern conflicts: “[N]o other TV channel understands how 

American political policies affect the Middle East. And no other network even tries to 

interpret American culture for an Arab eye” (Haddon, 2007). AJE’s Washington bureau chief 

said in a panel discussion: “We act as a two-way highway … there are lots of things Arabs 

and Americans share. Hopefully, we can widen the circle of understanding” (Haddon, 2007). 

Besides introducing a broader view of the Middle East in its news reports and 

broadcasts, AJE is said to be the “people’s channel:” “[T]he channel broadcasts live and 

worldwide 16 hours a day, focusing heavily on the developing world.” According to its 

promotional material, it hopes to provide “accurate, impartial and objective news for a global 

audience from a grass-roots level” and to become “the channel of reference for Middle East 



How Arab is Al-Jazeera English?   4 

news” (McKelvey, 2007). Perhaps no other channel could produce a leading story on people 

suffering from leprosy in Iraq from the angle of human interest, as did AJE.
1
 The channel 

also broadcasts a weekly program called People and Power, which discusses the various 

means employed by ordinary citizens around the world to empower themselves. Listening 

Post , presented by Richard Gizbert is one further example of the channel’s policy.  

The grass-roots part is key. Al-Jazeera English offers an ambitious – perhaps quixotic 

– approach to news, placing an emphasis on ordinary people. … “CNN doesn’t go for 

the little man,” explains Hugh Miles, a Cairo-based journalist. … It shows Minister A 

meeting Minister B and talking about an important issue. Al-Jazeera produces shows 

about an ambulance driver in Gaza and a gold miner in the Congo.” (McKelvey, 

2007) 

AJE has been under scrutiny since it began broadcasting in November 2006. Its 

content has been monitored by various media monitoring groups and bodies, including the 

BBC Media Monitoring Services. Having been described, for example, as changing the flow 

of international news (Malek, 2006), as well as the “devil’s advocate” symbolizing the 

“multi-directional nature of globalization” (Caldwell, 2001), “propagandizing for Al-Qaeda” 

(Pearl, 2007), changing the news perspective on Middle Eastern issues, AJE is expected and 

seen to take various roles. 

Some important factors have produced these expectations and the atmosphere of 

excitement surrounding the channel. They include the fact that the channel broadcasts from 

an Arab country, it is part of Al-Jazeera network, and is primarily associated with AJA. These 

factors raise the question of the identity of AJE, which is at the heart of the discussion of its 

roles and duties. From this question stem two points for consideration: Firstly, can AJE be 

considered an Arab channel and on what basis? Secondly, what is its relationship with AJA? 



How Arab is Al-Jazeera English?   5 

It is problematic to define AJE as an Arab channel, even though the following factors 

contribute to that label: 

1. The channel is funded by an Arab Muslim amir, Shaykh Hamad ibn Khalifah 

al-Thani, Amir of Qatar. 

2. AJE’s headquarters are in Qatar, an Arab Muslim country. 

3. The channel broadcasts half of its daily airtime from Doha. 

4. It presents its contribution to the global stage of international news as adding a 

new perspective on reporting news about the Middle East. 

Therefore, the roles and possible contribution of AJE cannot be examined without 

consideration being given to these points, in particular, the channel’s funding, taking into 

account the sophistication of the Qatari agenda. The country is pursuing a leading position in 

the Arab world and in the Middle East in general, besides establishing and maintaining sound 

ties with the United States, Europe, and Israel.
2
 

Nevertheless, there is also a range of factors that give rise to hesitation in labeling 

AJE an Arab channel. The most important of these is that the channel’s staff and management 

consist of more than 50 nationalities, many of whom have American nationality or have had 

an American education and profession. Of its journalists, 140 have been hired from CNN, 

NBC, CBS and other US stations like Fox News Channel and the Associated Press Television 

(McKelvey, 2007). Some of these journalists continue to be “closely associated with the 

images of their former stations,” namely, CNN and the BBC (El Amrani, 2006, p. 193). 

Furthermore, two of AJE’s former managing directors came from these stations: Nigel 

Parsons from the BBC, and Tony Burman and the current managing director (2008) from the 

Canadian Broadcasting Company (CBC). This composition of AJE’s staff imports 

“Western”, in particular, American professional and ideological settings that are thought to 



How Arab is Al-Jazeera English?   6 

influence unduly news production at the channel, raising slight doubts in the public mind 

about its Arab identity and, therefore, its new perspective on international news reporting. 

Anchoring and presenting are done mostly by American and British presenters. Local 

correspondents are preferred in many of the countries from which AJE reports, which is one 

of the channel’s most distinctive policies. The same policy is practiced to a lesser extent by 

other channels, including the BBC World (BBCW), although it is more apparent in AJE. This 

policy can enhance the fresh perspective on international news that AJE promises to provide, 

that is, the national or local impression of events. 

Another factor contributing to the complexity of the Arab label is that AJE “has 

sought to meld an American news sense with the intimate – and often graphic – take on world 

conflicts that is a hallmark of its sister network” (Haddon, 2007). Here, Haddon means that in 

some aspects, the style is comparable to that of AJA, yet, at the same time, it is rooted in the 

American news culture. Furthermore, AJE is subject to some influence by the BBCW, for, 

according to viewers surveyed in Pakistan, where AJE has replaced the BBCW, there was 

little noticeable difference between the two channels (Raza, 2007). 

Editorially, AJE is far removed from AJA. AJE is affirmed to be free from direct 

intervention by its sponsor or financial patron and independent in its content and editorial 

policy from AJA. The channel’s Washington bureau chief, Will Stebbins, was quoted to 

assert: 

Not only is Al-Jazeera English editorially independent of Al-Jazeera Arabic – 

although they each share the same guiding spirit – but each of the four broadcast 

centers of Al-Jazeera English retains editorial independence over its own content, 

allowing each center to present the news as seen from its particular position in the 

world. (McKelvey, 2007) 



How Arab is Al-Jazeera English?   7 

In addition, AJA’s journalists said: “[C]ontact between the two [AJA’s and AJE’s staff] 

seems to have been minimized on purpose” (El Amrani, 2006, p. 193). 

Investigating the Arab identity of AJE is a challenging exercise, the complexity of 

which is increased by a number of factors that need to be taken into account. In particular, the 

angle from which the question is approached has its own influence in a study where different 

approaches can produce different answers. 

Besides the previous factors, the label a news channel can take is affected to large 

extent by its focus. Ideally, an international news channel has fair representations of all 

countries when it comes to news reports. The news values are used to examine the event at 

hand; hence the coverage is an event-based coverage. Unfortunately, research in international 

news proves otherwise.  

Ethnocentrism is always one of the most serious shortcomings of international news 

organizations and provokes the strongest complaints (Najjar, 2007). The BBCW and CNN 

International (CNNI), as well as the international Press, have been criticized for being 

American- or Euro-centric (Gans, 2004). Major Western international (American) news 

channels have been criticized for being ethnocentric in their representation of the various 

countries covered in their newscasts or the distribution of news items on other countries. 

There has also been disapproval expressed of their underrepresentation of other countries, 

nations and ethnicities, especially those of the Third world. In his comparative study of 

international news in the Associated Press and ten American newspapers, Horvit (2007, p. 

33) found that there was a “concentration of coverage. Even the Associated Press[…] still 

devoted most of its resources to covering a few countries. As noted earlier, 70 percent of the 

news produced by the Associated Press involved just 25 countries.” Ethnocentrism was one 

of the complaints made by members of the audience of international news organizations. In 

Banaji and Al-Ghabban’s (2008, p. 1008) study of British Asian news consumers after 



How Arab is Al-Jazeera English?   8 

al-Qa‘idah’s attack on the World Trade Center in New York on September 11, the research 

participants found that audiences said that they  

channel-hopped in the hope of finding more news than they felt they were getting on 

each of the particular channels, becoming increasingly frustrated with CNN and the 

BBC for what they saw as a monolithic and repetitive attention to America. 

 

Ray Hanania, veteran Chicago City Hall reporter, was quoted in The Times Union as having 

written in his blog that he had been watching the channel. His observation was that AJE was 

amazing because it “report[ed] things about the world that we never hear about in America” 

(McClatchy, 2007, p. E2). 

Many commentators assert that AJE is very distinct from its Western counterparts, 

including CNN and the BBC, in several ways. The “channel’s topical magazine-style shows, 

filling the second half hour of each news-hour” is believed to add a “perspective to global 

events.” Rhys Jones described AJE’s coverage of the assassination and funeral of the 

Lebanese Opposition leader, Pierre Jemayel, on November 21, 2007. Comparing AJE’s 

coverage with that of the CNNI and the BBCW, he wrote: 

            While BBC and CNN went with run-of-the-mill coverage [especially of Gemayel’s 

funeral], the analysis and depth of AJE’s thorough and thoughtful coverage set the new Arab 

channel apart. While Western channels focused largely on the rift between Gemayel’s anti-

Syrian faction and Hizbulla, AJE offered in-depth insight into the growing sectarianism in 

Lebanon, especially divisions within the Christian community – an issue which was largely 

missing from the mainstream news outlets. (Jones, 2007, p. 37) 

 

In his analysis of the unprecedented success and popularity of AJA, Miladi (2003, p. 950) 

believes that it stems from the audience’s perception of CNN and BBC coverage or, as he 



How Arab is Al-Jazeera English?   9 

puts it, “the perceived inaccurate and biased reporting of Western media, above all by CNN, 

since the Gulf War of 1992.” Whether AJE is challenging the West or competing with and 

complementing the Western channels, that is, the BBCW and CNNI, this aspect of its role is 

clearly of great importance. 

Another question at the center of the discussion about the role and character of AJE is 

its possible relationship with and independence from AJA. Jamil Azar pledged that the new 

channel would address an audience that would be different from that of AJA by the nature of 

its language and culture: “But the spirit of challenging taboos and traditions is going to be the 

same” (Charman, 2007). The same question was raised by Jo Swift (2006), who had doubts 

about AJE being a “pale shadow of its sister network.” 

AJE is confronted with various challenges concerning its audience. Its affiliation with 

its sister AJA might cast a negative shadow over it in relation to audiences in the United 

States and Western Europe in particular. On the other hand, AJE’s marked differences from 

its Arabic counterpart might disappoint its Arab audiences, who expect to have more 

“balance” in the news coverage of their concerns, especially the Palestinian question and the 

Iraq war. 

If AJE is to appeal to a wide international audience, including English-speaking Arabs 

and Muslims, it needs to provide a unique combination of news content. The channel should 

be very careful in its presentation of particularly sensitive and controversial issues that can 

provoke fierce disagreement. However, AJE is also expected to draw a geographical chart of 

its coverage that is distinct from that of other channels. That is the issue tackled in this paper. 

Research Question 

To what extent do AJE and AJA resemble each other or are sisters in their 

representation of countries and regions in their news broadcasts, in particular, the frequency 

and duration of news stories, topic preferences, and story placement? 



How Arab is Al-Jazeera English?   10 

Methodology 

A total of 477 news stories were analyzed over six months. Of this total, 237 news 

stories were broadcast by AJE and 240 by AJA. The newscasts of the two news channels 

were video recorded from November 15, 2006 to April 30, 2007. The sample included two 

rolling weeks and two constructed weeks, based on a strategy that ensured the maximum 

representativeness of the broadcasts. A sampling strategy often used for obtaining a 

representative sample of television coverage is that one continuous week – Monday to 

Sunday – [is] followed by a “rolling” or composite week, that is, Monday of one week, 

Tuesday of the following week, Wednesday of the following week, and so on. (Hansen, 

Cottle, Negrine, & Newbold, 1998, p. 103) 

The two rolling weeks began on the first day of AJE broadcasting, November 15, 

2006, and ended on November 28, 2006. The two constructed weeks included broadcasts 

from January 4 to April 30, 2007. A KSA prime-time evening newscast was recorded and 

coded from the two channels each day. The constructed weeks includes newscasts provided 

by AJA and AJE on the following dates: Thursday, January 4; Friday, January 12; Saturday, 

January 20; Sunday, January 28; Monday, February 5; Tuesday, February 13; Wednesday, 

February 21; Thursday, March 1; Friday, March 9; Saturday, March 17; Sunday, March 25; 

Monday, April 2; Tuesday, April 10; and Wednesday, April 18, 2007. 

The newscasts were recorded live and then coded. A researcher was trained to code 

the news stories according to a number of predetermined dimensions, including country 

frequency, region frequency, country duration, region duration, North/South position, story 

placement, and story type. These aspects were examined and differences and similarities 

identified between the two channels. The unit of analysis was the individual news story. Each 

story was coded first according to the news channel and then the nation first mentioned in it. 



How Arab is Al-Jazeera English?   11 

The frequency with which individual nations were mentioned in the news stories determined 

the score that they were given for content analysis. 

News items were coded according to country frequency. The subject of each news 

item was coded as the country first mentioned in it. Other countries mentioned later in the 

same news item were not counted. Therefore, for each news story, only one country was 

counted. 

News stories were coded for region frequency, covering six regions. The regions were 

coded according to the coded country and consisted of the following: the Middle East and 

North Africa (MENA), Europe including Scandinavia, North America, Asia, Africa, Latin 

America and the Caribbean. This scheme was based on Horvit’s categorization, which 

defines the world’s regions as follows: Western Europe, Asia, Eastern Europe, the Middle 

East, the Americas, and Africa (Horvit, 2003). In this study, North and Latin America are 

treated separately because of the huge gap in the coverage of these regions by AJE and AJA, 

for the United States is the most reported country globally (Wu, Denis, 2000). Both Western 

and Eastern Europe are treated as one entity here as they are physically. The Middle East and 

North Africa were coded in one category because they include all the Arab countries. 

The duration of each news story was coded according to the country, and its duration 

according to each region was calculated. Each story was monitored for up to 10 minutes, 

even if it ran for longer. 

Concerning the story placement, each news story was coded first according to the 

country and its placement in the newscast. Each story was coded as Story 1, Story 2, and 

Story 3 up to Story 10. Many of the newscasts consisted of fewer than ten news stories, and 

none exceeded this number. 



How Arab is Al-Jazeera English?   12 

Each news item was coded according to the position of the country that was the 

subject of the report. If the country was in the northern half of the planet, then the story was 

coded as North, and if it was in the southern half, then the story was coded as South. 

The story type was coded according to Hess’s six categories: accident/disaster, 

combat, crime, culture, diplomacy, domestic government, business, environment/science, 

human interest, human rights, sports and others (Hess, 1996, p. 127). 

Limitations 

There was a need for both visual and qualitative analysis of news content. The 

qualitative analysis of the content was to be conducted so that the framing of different issues 

in the news was examined with special reference to conflicts in the Middle East. An analysis 

of other non-news TV programs broadcast by AJE would provide a more accurate assessment 

of the presentation of countries and regions. The reason is that these programs tend to be 

more thematically structured and they provide more detailed information and knowledge of 

areas that are only occasionally mentioned in mainstream international news. 

Findings 

Country Frequency 

It is not surprising that most of the news (65 percent) broadcast by AJE and AJA was 

focused on only nine countries. The highest frequency of news was concentrated on Iraq, the 

Occupied Territories of Palestine (OTP), Lebanon, and the United States in that order, 

comprising around 40 percent of the total news broadcast by the two channels. These 

countries were followed by the United Kingdom, Russia, Somalia, and Iran, completing the 

65 percent. 

Iraq and the OTP claimed the highest percentage of coverage by both AJE and AJA. 

However, both channels broadcast about the same number of news stories about the OTP and 



How Arab is Al-Jazeera English?   13 

Lebanon. AJE broadcast only 25 news stories about Iraq compared with 33 by AJA, as shown 

in Table 1. 

A comparison of the number of news stories broadcast by AJA and AJE about each 

country indicated that AJA focused more on the Arab world and the Middle East, such as 

Iraq, the OTP, Somalia, Israel, Iran, Egypt and the United States. AJE, on the other hand, 

broadcast more news stories about the United Kingdom, Russia, and other countries. 

Countries like Australia, Congo, Brazil, China, Fiji, India, Mozambique, Myanmar, 

the Netherlands, New Zealand, Nigeria, North Korea, Poland, Rwanda, Singapore, Spain, Sri 

Lanka, and Zimbabwe were never reported by AJA, although they were the subject of news 

stories broadcast by AJE. However, Jordan, Libya, and Qatar were mentioned at least once in 

the news bulletins broadcast by AJA during the period under examination, though they were 

never reported by AJE. 

Table 1 

 

Country 

AJE AJA  

Count 

 

Percent Count Percent Count Percent 

Iraq 25 10.5 33 13.8 58 12.2 

OTP 26 11.0 28 11.7 54 11.3 

USA 19 8.0 24 10.0 43 9.0 

Lebanon 14 5.6 14 5.8 26 5.9 

UK 16 6.8 6 2.5 22 4.6 

Russia 13 5.5 7 2.9 20 4.2 

Somalia 7 3.0 10 4.2 17 3.6 

Iran 6 2.5 9 3.8 15 3.1 

Israel 6 2.5 9 3.8 15 3.1 

Egypt 4 1.7 10 4.2 14 2.9 



How Arab is Al-Jazeera English?   14 

Time Devoted to Each Country 

What is the mean of the time devoted by AJE and AJA to each country? Are there 

differences here between the two channels? 

 

Country 

AJE  

(Mean) 

AJA  

(Mean) 

Both Channels 

(Mean) 

Iraq 2.95 2.93 2.94 

OTP 3.51 2.62 2.78 

Lebanon 5.85 2.72 4.29 

USA 3.17 3.14 3.16 

UK 2.20 2.70 2.34 

Russia 7.48 1.86 1.61 

Somalia 1.73 3.23 2.61 

Iran 1.76 2.70 2.33 

 

There was little or no difference found in the mean of the time devoted by AJE and 

AJA to news stories about Iraq, the United States, United Kingdom, and Russia. However, 

differences appeared in the mean of the time devoted to the following countries. AJE 

allocated more time to its news stories about the Occupied Territories of Palestine and 

Lebanon, whereas AJA concentrated more on countries like Somalia and Iran, as shown in 

Table 2. These findings support those of the previous question about the frequency of news 

stories, for AJA broadcast more news stories than AJE on Somalia and Iran, as shown in 

Table 1. Clearly, AJA broadcast longer news stories than AJE except when reporting on the 

Occupied Territories of Palestine, Lebanon, and the United States. 

Region Frequency 

The MENA stood out as the region most frequently reported by the two channels. It 

occupied 55 percent of all the news stories broadcast by AJA, though only 42 percent of 



How Arab is Al-Jazeera English?   15 

those broadcast by AJE, as shown in Table 3. AJA broadcast more stories than AJE about 

North America, and considerably fewer about Europe (including Scandinavia) and Africa. 

The Caribbean was not covered at all by AJA. However, it should be noted that Europe 

occupied a high percentage – nearly a quarter – of all the news stories broadcast by AJE. 

Table 3 

Channel AJE AJA Both 

Channels 

Region Number Percent Number Percent Total 

MENA 97 42.2 129 55.8 226 

Europe inc. 

Scandinavia 

56 24.3 36 15.6 92 

North 

America 

19 8.26 24 10.3 43 

Asia 24 10.4 23 9.9 47 

Africa 26 11.3 15 6.5 41 

Latin 

America 

4 1.73 4 1.72 8 

Caribbean 4 1.73 0 0 4 

Total 230 99.96 231 99.8 461 

 

It is interesting to note that there was more frequency of coverage of Europe than the 

United States by AJE, although AJA broadcast more stories than AJE about the United 

States. AJE’s policy on coverage was based on various factors. When it began broadcasting, 

it had few viewers in the United States because most of the American cable providers refused 

to deal with the channel. According to the New York Times, the cable operators regarded AJE 

as “too hot to handle” (Pfanner, 2008). At the same time, however, the channel was available 

in Europe. 

Time Duration – Region 

Surprisingly, AJE devoted more time than AJA to the MENA by reporting longer, 

although fewer, news stories. The mean of the duration of AJE’s news stories about the 



How Arab is Al-Jazeera English?   16 

region was 3.7 minutes, compared with AJA’s mean of 2.8 minutes. The MENA and North 

America were the only regions on which AJE broadcasts news stories lasting longer than 3 

minutes, as shown in Table 4. Overall, however, AJA broadcast longer new stories than AJE 

as shown by the difference in the mean of the two channels. 

Nevertheless, there were two exceptions to this finding: the MENA and Latin 

America. AJE reported fewer news stories than AJA about the MENA, as shown in Table 3, 

although AJE’s news stories were of longer duration. The same practice was applied to 

stories about Europe and Africa, where AJE broadcast more news stories about these two 

regions, yet allocated less time than AJA to each story (see Table 4). Deborah Potter, a 

researcher and executive director of NewsLand, believes that “AJE covers stories that others 

ignore, and gives the stories everyone else covers much more time” (2007). 

Table 4a 

Channel AJE AJA Both 

Channels 

Region No. Min. Max. Mean S.D. No. Min. Max. Mean S.D. Mean S.D. 

MENA 9 

 

7 

0.2 

 

5 

15.9 

 

3 

3.684 

 

2 

2.933 

 

55.0 

 

12 

 

9 

0.3 

 

0 

 

8.68 

2.818 

 

0 

1.828 

 

68 

3.189 

 

7 

2.399 

 

76 

Europe 

inc.  

Scand. 

5 

 

6 

0.1 

 

8 

 

8.47 

1.710 

 

7 

1.648 

 

66 

 

36 

0.3 

 

7 

 

7.17 

2.236 

 

1 

1.453 

 

22 

1.916 

 

3 

1.587 

 

93 

North 

America 

1 

 

9 

0.3 

 

7 

 

7.80 

3.178 

 

1 

2.331 

 

30 

 

24 

0.5 

 

8 

10.3 

 

8 

3.146 

 

5 

2.526 

 

35 

3.160 

 

5 

2.413 

 

44 

Asia 2 

 

4 

0.1 

 

7 

 

6.18 

2.011 

 

8 

1.730 

 

87 

 

23 

0.3 

 

5 

10.1 

 

0 

2.428 

 

3 

2.008 

 

57 

2.215 

 

6 

1.861 

 

71 

Africa 2 

 

6 

0.1 

 

7 

 

4.35 

1.744 

 

9 

1.128 

 

13 

 

15 

0.5 

 

8 

 

8.65 

 

 

8 

1.892 

 

56 

2.232 

 

5 

1.572 

 

11 

Latin 

America 

 

4 

0.3 

 

0 

 

5.85 

2.137 

 

5 

2.601 

 

65 

 

4 

0.2 

 

5 

 

2.67 

1.587 

 

5 

1.099 

 

5 

1.862 

 

86 

1.872 

 

35 

Caribbean  

4 

0.3  

2.13 

 

0.8625 

0.8505 – – – – –  

0.8625 

0.8505 

 

3 

 



How Arab is Al-Jazeera English?   17 

Table 4b 

Channel AJE AJA Both 

Channels 

Region No. Mean No. Mean No. Mean 

MENA 97 3.6842 129 2.8180 226 3.1897 

Europe inc. 

Scandinavia 

56 1.7107 36 2.2361 92 1.9163 

North 

America 

19 3.1781 24 3.1465 43 3.1605 

Asia 24 2.0118 23 2.4283 47 2.2156 

Africa 26 1.7449 15 3.0778 41 2.2325 

Latin 

America 

4 2.1375 4 1.5875 8 1.8625 

Caribbean 4 0.8625 – – 4 0.8625 

 

 

Position: North/South Representation 

The regions classified as South comprised the Middle East and North Africa, Africa, 

Asia, and Latin America, and those classified as North comprised North America, the 

Caribbean, and Europe including Scandinavia. 

The data showed that both AJE and AJA broadcast more news stories about the South 

than about the North. The South was the subject of around 74 percent of all the news stories 

broadcast by AJA, compared with the smaller proportion of 65 percent of AJE’s output of 

news covering that region, as shown in Table 5. This result confirms the achievement of the 

network’s pledge. On the day that AJE was launched, Waddah Khanfar, the general director 

of Al-Jazeera network, was quoted as emphasizing: “[O]ne of our goals is to reverse the flow 

of information to the South” (Indo-Asian News Service, 2006). 



How Arab is Al-Jazeera English?   18 

Table 5 

Channel AJE AJA Both Channels 

Position Frequency Percent Frequency Percent Frequency Percent 

North Regions 79 34.3 60 26.0 139 30.2 

South Regions 151 65.7 171 74.0 322 69.8 

Total 230 100.0 231 100.0 461 100.0 

 

Story Placement 

After the Middle East and North Africa, AJA allocated most of its leading news 

stories (the first news story of each bulletin) to North America, particularly the United States. 

Iraq, the OTP, Lebanon, and the United States had an equal chance of being the subject of a 

leading news story broadcast by AJE, whereas AJA allocated 33 percent of its leading new 

stories to Iraq, followed by the OTP (22.2 percent), Lebanon (14.3 percent), and the United 

States (11.1 percent), as shown in Table 1 of the Appendix. 

Table 6a 

 

Story 

Order 

 

 

Country 

AJE AJA Both 

Channels 

No. Percent No. Percent No. Percent 

1
st
 Iraq 5 17.9 9 33.3 14 25.5 

 OTP 5 17.9 6 22.2 11 20.0 

 USA 5 17.9 3 11.1 8 14.5 

 Lebanon 4 14.3 4 14.3 5 9.1 

2
nd

 Iraq 6 21.4 7 25.9 13 23.6 

 OTP 10 35.7 3 11.1 13 23.6 

 Lebanon 3 10.7 3 11.1 6 10.9 

 USA 1 3.6 5 18.5 6 10.9 



How Arab is Al-Jazeera English?   19 

3
rd

 Iraq 8 28.6 1 3.7 9 16.4 

 OTP 2 7.1 4 14.8 6 10.9 

 Somalia 3 10.7 3 11.1 8 10.9 

 Lebanon 0 0.0 3 11.1 3 5.5 

 USA 1 3.6 3 11.1 4 7.3 

 

Table 6b: Story Placement (Both Channels) 

 

Channel 

Story 

1 

Story 

2 

Story 

3 

Story 

4 

Story 

5 

Story 

6 

Story 

7 

Story 

8 

Story 

9 

Story 

10 

All 

Stories 

AJ 

E 

AJ 

A 

 

AJ 

E 

AJ 

A 

AJ 

E 

AJ 

A 

AJ 

E 

AJ 

A 

AJ 

E 

AJ 

A 

AJ 

E 

AJ 

A 

AJ 

E 

AJ 

A 

AJ 

E 

AJ 

A 

AJ 

E 

AJ 

A 

AJ 

E 

AJ 

A 

AJ 

E 

AJ 

A 

MENA 18 19 24 16 12 14 8 19 7 13 7 13 9 12 5 11 4 7 3 5 97 129 

West 

Europe 

inc. 

Scand. 

2 2 2 1 8 4 9 2 10 3 12 5 8 7 4 3 1 5 0 4 56 36 

North 

America 

5 3 1 5 1 3 3 1 2 4 2 4 2 2 – 2 2 – 1 – 19 24 

Asia 0 0 1 3 1 1 3 1 7 5 3 3 3 3 4 3 1 1 1 3 24 23 

Africa 2 1 0 0 6 4 3 3 2 1 2 1 2 1 5 2 2 2 2 – 26 15 

Latin/ 

South 

America 

1 1 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 2 0 0 1 0 1 1 0 4 4 

Caribbean 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2 0 0 0 1 0 1 0 0 0 4 0 

Total 28 26 28 26 28 26 26 26 28 26 28 26 26 25 19 22 11 16 8 12 230 231 

Missing – 1 – 1 – 1 2 1 – 1 – 1 2 – 1 – 2 1 – 2 7 9 

Total – 27 – 27 – 27 28 27 – 27 – 27 28 – 20 – 13 17 – 14 237 – 

 

It is noticeable here that there was an emphasis on the MENA by both channels. That 

region was the subject of 24 second news stories, being the highest proportion (86 percent) of 

AJE’s second news stories in all the channel’s news bulletins (see Table 6). AJA also shared 

the tendency to report more news about the MENA in its leading news stories. The high 



How Arab is Al-Jazeera English?   20 

percentage of the frequency of news stories on the region continued toward the end of the 

news bulletins (Story 8), but decreased in Stories 9 and 10. 

The MENA occupied around 50 percent of AJA’s news stories across order and time, 

with 73 percent of its leading and fourth stories, and a decrease in its percentage of second 

and third stories, as shown in Table 6. Similarly, the MENA occupied a sizable proportion – 

64 percent – of the leading news stories broadcast by AJE. News stories covering Europe 

including Scandinavia began increasing from the third to the sixth story, where it reached a 

peak of around 43 percent of all news stories. This region occupied a range of 20 to 40 

percent of AJE’s news items from the leading to the eighth story. There was more frequent 

coverage of North America by AJE in its leading news stories than by AJA, where the region 

was more frequently reported in the channel’s second, fifth and sixth stories. 

Topic 

AJE reported considerably fewer news stories than AJA on the following topics: 

combat and military action, domestic government and internal politics, and external 

diplomacy and political conflict. However, AJE reported more news stories about 

nongovernmental attacks, internal clashes and civil war, human rights, and items of human 

interest. The difference between the level of reporting by the two channels on combat and 

military action might stem from the fact that AJA broadcast more news stories on this topic 

from the MENA, particularly from Iraq, as shown in Table 1. It could also be connected with 

AJA’s tendency to be seen as the people’s channel, reporting news from the “grass-roots 

level” (McKelvey, 2007), such as the story on people suffering from leprosy in Iraq, already 

mentioned  

Of AJE’s reports about domestic government and internal politics, 40 percent came 

from Europe and Africa, which compared favourably with only 15 percent of AJA’s stories 

of this type coming from the same regions. A similar difference between the two channels 



How Arab is Al-Jazeera English?   21 

also appeared in the level of news reporting on human right and items of human interest. As 

shown in Table 7, AJE broadcast more frequent stories about accidents and disasters. 

Table 7 

Channel AJE AJA Both 

Channels 

Story Type No. Percent No. Percent No. Percent 

Accident/Disaster 

 

10 4.2 4 1.7 14 2.9 

Combat (Wars/Military Combat/ 

Weapons)/Nuclear Power Development 

 

26 11.0 36 15.0 62 13.0 

Domestic Government/Internal Politics/ 

Elections 

 

38 16.0 54 22.5 92 19.3 

Business/Environment/Science 

 
6 2.5 8 3.3 14 2.9 

Human Interest/Human Rights/Protest/ 

Demonstrations (Memorial) 

 

27 11.4 16 6.7 43 9.0 

Health/Education 

 
9 3.8 4 1.7 13 2.7 

Religion 

 
6 2.5 9 3.8 15 3.1 

Nongovernmental Attacks/Internal Clashes/ 

Civil War/Crime/Hijacking (Violent)/ 

Terrorism 

 

53 22.4 28 11.7 81 17.0 

External Diplomacy & Political Conflict 

 
56 23.6 77 32.1 133 27.9 

Celebrity/Entertainment/Modeling 

 
6 2.5 4 1.7 10 2.1 

Total 

 
237 100.0 240 100.0 477 100.0 

 

Conclusion 

A comparison of the news content of AJE and AJA has produced both clear 

similarities and marked differences. The findings of this study show that the OTP, Iraq, and 

Lebanon – in that order – were the subject of the highest number of news stories broadcast by 

both channels, with the OTP and Lebanon, followed by Iraq, allocated the highest mean of 

time duration per news story by AJE. The OTP was given more attention by AJE than AJA, 



How Arab is Al-Jazeera English?   22 

which focused more on Iraq. This was clear from the day when AJE was launched, on 

November 15, 2006, for the first hard item broadcast by the channel covered the Palestinian–

Israeli conflict (BBC Monitoring Services, 2006). 

Both channels allocated a sizable proportion of their news reports to the MENA, 

although AJE broadcast far fewer reports than AJA on the region. Marked differences in the 

level of reporting by the two channels occurred elsewhere. Although AJA reported more 

news stories than AJE from Somalia, Egypt, and Sudan in that order, each of AJE’s news 

stories on those countries were allocated a longer time duration, as shown in Tables 1 and 2 

in the Appendix.  

Clearly, both channels reported more news from the South than from the North. 

However, while AJA focused mainly on the MENA, AJE also included other regions. AJE 

broadcast more news stories about Asia and Africa, though very few about Latin America. 

This suggests that, to some extent, AJE’s promise of focusing on the developing world has 

been supported by the findings of this study, although that is more true of Asia and Africa 

than Latin America, which is the subject of only 1.7 percent of the channel’s news stories. 

AJE performed well in presenting more news items about the Middle East than the 

remainder of Asia, Africa, and Latin America. It also reported news from areas of the 

developing world not covered by AJA, for example, Congo, China, Fiji, Myanmar, Nigeria, 

and Zimbabwe. However, Africa, Asia, and Latin America together were given less coverage 

than Europe including Scandinavia. 

According to the data, unlike AJA, AJE showed a clear interest in Europe including 

Scandinavia, for this region was the subject of 24 percent of the channel’s news items, as 

shown in Table 3 (p.17). This finding confirms the experts’ expectations concerning AJE’s 

audience. The Financial Times (2006) reported: “[A]lthough the channel is available to a 

potential audience of 80 million households worldwide, in its first year, it is targeting 5 



How Arab is Al-Jazeera English?   23 

million viewers, initially most of them will be in Europe and the Middle East.”
3
 Evidently, 

AJE reported more news stories from Europe, with the United Kingdom being given the 

highest representation. 

Although AJE broadcast from Kuala Lumpur and Washington, this was not reflected 

in the number of news stories about North America and Asia. The channel “broadcasts 

30-minute news bulletins anchored from Kuala Lumpur at 1300 and 1400 GMT, … and from 

Washington at 2300 GMT (BBC Monitoring Services, 2006). The situation in the United 

States is understandable, for the channel has faced difficulties in reaching its American 

audience. However, it is available to all English-speaking audiences in India, Pakistan, China, 

Japan, Malaysia, Indonesia, and Singapore. 

AJE’s news stories are longer and more detailed than those broadcast by AJA. Peter 

Feuilherade (2006) compared the length of AJE’s news stories with those of CNN and the 

BBC: 

[T]he channel’s news programs are good on depth but slow in pace compared with 

BBC World or CNN. AJE does not broadcast much actual news, averaging only 

around one item every five minutes in a typical hour-long bulletin. 

 

Obviously, Arab countries are at the focus of AJE’s attention. Yet, the channel does 

not equally represent other areas that are neglected by the English speaking international 

news organizations. Certainly, AJE is a major source on the Middle Eastern news for English 

speaking audiences all over the globe.  Furthermore, the channel is potentially providing a 

new local perspective on the major issues concerning Middle Eastern peoples, most of whom 

are Arabs and Muslims.  

The channel also provides quality in depth news on areas occasionally covered in the 

international news media including Asia, Africa and Latin America, yet this does not satisfy 



How Arab is Al-Jazeera English?   24 

its promise of revolutionizing international news, especially when it comes to Latin America. 

AJE is independent and different from AJE in relation to their editorial policy. This is clear in 

the differences found concerning country representations, region representations, story 

placement and story type.  

Evidently, the label of the channel is to be determined. There is a chance that AJE can 

have its own Middle Eastern label, there is little evidence to support that the channel is a third 

world channel apart from its focus on Middle Eastern issues and countries. There are two 

features to be examined concerning its potential distinctive label. These characteristics 

include firstly; “the channel of the people” emphasizing the regular citizens in all countries as 

news sources; secondly; its tendency to have local correspondents in the various areas 

covered. They can be emphasized or can fade away in the future.  

                                                 
1
 On August 9, 2008 at 1400 hours KSA time. 

2
 The channel “is rarely critical of its chief patron, Sheikh Hamad bin Khalifah al-Thani, the emir of Qatar. 

Al-Jazeera gained a reputation for hard-hitting coverage in a region of mostly state-run broadcasting. It became 

the most-watched channel in the Arab world with an estimated 40 million viewers” (Egelko, 2008). 
3
 Tony Blair, the then UK prime minister, was the first world leader to be interviewed by the channel on 

November 20, 2006, five days after its launch (McKelvey, 2007). 

 

 

 

 

 


