Global Media Journal ISSN: 1550-7521
Volume 13 Issue 25

International media organizations’ role in assisting the media

sector in lraq after 2003

Ahmed Al-Rawi

Concordia University, Montreal, Canada. E-mail: ahmed.k.alrawi@gmail.com

Abstract

Several international media organizations worked in Iragq after 2003 to assist Iragi news
organizations and journalists in their work. This kind of assistance included providing technical
guidance, equipment, logistical support, training, media monitoring and general consultancy in
order to assist in building a new Iraqi media. Many of these international media organizations
cooperated with the US authorities that offered funding for various media projects. Aside from
critically reviewing previous declassified documents from Wiki leaks on the role of international
media organizations, the study is complemented by an interview with the former head of IWPR in
Irag, Ammar Al Shahbander who was killed in Baghdad in May 2015. This cooperation was
facilitated by the US government in the first phase to send a message to other Arab countries
showing the positive change that can come with the new political and media system in Iraq.
Whether by US authorities or international organizations, millions of dollars were spent after
2003 on improving the Iragi media, yet what was achieved was not up to expectations partly due
to lack of coordination among international media organizations and/or Iraqgi institutions and the

epidemic deterioration in the security situation.

Keywords: Iragi media, International media organizations, Media assistance, Media training,

Media intervention


mailto:ahmed.k.alrawi@gmail.com

Global Media Journal ISSN: 1550-7521
Volume 13 Issue 25

Introduction

The goal of this study is to provide a brief survey of international media organizations that work in Iraq
by highlighting their sources of funding, type of activities and assistance, and the security threats that they
encounter. Before the beginning of the military operations against Iraq in 2003, some international media
organizations worked on media plans to develop the media sector. The aims of this assistance are related
to training lragi journalists, empowering news organizations, supporting news agencies, and providing
guidance and specialized expertise in certain areas. It is not clear whether they acted alone or were funded
by the US government. The “The White Paper project” documents released by the National Security
Archive clearly emphasized involving international media organizations in reforming the Iraqi media
sector. This included establishing an independent public broadcasting service like the BBC which was
later called the lraqi Media Network (IMN) (www.imn.ig) and the Communications and Media
Commission (CMC) (www.cmc.ig/en), Iraq’s regulatory telecommunication and media body (Al-Rawi,
2013a). The Office of Reconstruction and Humanitarian Affairs (ORHA) that was later named the

Coalition Provisional Authority (CPA) was responsible for developing the media sector and gave the Iraqi
Free Media contract (DASWO01-03-F-0533) to a US corporation known as Science Applications

International Corporation (SAIC) in order to:

Provide media development, and production support services and training
for the Office of Reconstruction and Humanitarian Assistance and the
Inter-Agency task force. The media team shall quickly establish a free and
independent indigenous media network consisting of radio, television, and
print media components to enable the Office of Reconstruction and
Humanitarian Affairs to communicate with the indigenous population in a
post-conflict environment in the country of Irag (The National Security
Archive, 2004, p. 23).

SAIC received over $82.3 million as of September 30, 2003 to establish IMN, yet there were
many documented irregularities noticed in the expenditure (The National Security Archive, 2004, p. 17).
As mentioned above, the original goal was to create “free and independent” media outlets, yet IMN and
CMC never became independent because they remained polarized and controlled first by the CPA and the
consecutive prime ministers who ruled Iraq (Al-Rawi, 2013b). According to the recent declassified
document released by the Rumsfeld Library, the US administrator of Iraq, Paul Bremer, listed on October

4, 2003 the CPA activities in terms of establishing IMN, saying: “I want to advise you on a number of


http://www.imn.iq/

Global Media Journal ISSN: 1550-7521
Volume 13 Issue 25

steps we have and will be taking to make IMN’s TV programming more appealing to viewers, more
professional in its approach, and more directly supportive of CPA objectives” (Coalition Provisional
Authority, 2003). It seems that the original plan of establishing independent public broadcaster was only
communicated to the public as the real objective was to create a media tool to serve the US efforts in Irag.
In fact, the cable cited above revealed that the aim of changing the Iragi media in 2003 was not only
meant to address the information needs of the Iragi population but the Arab public as a whole. Bremer
discussed the need to develop public affairs programs such as TV shows on writing the Iragi constitution
and the electoral process, stressing: “We believe that exposing these advances to the larger Arab world
will have a profound impact. Arabs watching other Arabs go to the polls will inevitably raise the question,
‘Why not here?”” (Coalition Provisional Authority, 2003). In fact, even the hame given to IMN’s TV
channel, Al-lragiya, was “deliberately” chosen to look like the pan-Arab Al-Arabiya and Al-Jazeera
channels for the sake of making Al-Iragiya a “major regional TV broadcaster” (Coalition Provisional
Authority, 2003). As will be explained below, the US government and its aid agencies like USAID and
the National Endowment for Democracy (NED) were instrumental in assisting the Iragi media with the
help of international media organizations. This cooperation underlined international cooperation to prove
that Iraq opened up to the international community after decades of sanctions during Saddam Hussein’s
rule. In fact, Iraqi journalists were in dire need for training as they lacked contact with the outside world
(Al-Rawi, 2013b). Further, the US government wanted to send a positive message to other Arab countries
in order to suggest that the new political system in Irag can also be successful in their respective

countries.

The Beginnings
One of the first international media organizations involved in assisting the lIragi media sector was the
London-based Arab Press Freedom Watch (APFW) which held a discussion in September 2002 in
London on the Iragi media after the overthrow of Saddam Hussein. Another APFW meeting in which the
Iragi media was discussed was in May 2003 in Cairo with the involvement of some Iragi journalists
(AFPW Report, 2003, p. 2). It is not clear who supported APFW, but the organization and funding for
these two activities certainly came from sources outside APFW.

Before the official end of military operations on Iraq, twenty media organizations met on 24 April
2003 in London to discuss future media plans. Among the participants were representatives from Baltic
Media Centre, BBC World Service Trust, Danish School of Journalism, European Journalism Centre,
International Research & Exchanges Board (IREX), International Federation of Journalists, Internews
International, Internews Europe, Media Action International, Media Diversity Institute, Open Society

Institute, Press Now Foundation, U.S. Committee for a Free Press in Irag, and World Association of

3



Global Media Journal ISSN: 1550-7521
Volume 13 Issue 25

Newspapers (International Media Support, 2003). After the invasion of Irag, many international media
organizations worked closely together to develop the Iragi media, and they shared information in order
not to duplicate efforts (Jayasekera, 2003) though this was only done for a short period of time. Some of
these organizations included: Index on Censorship, International Media Support (IMS), the International
Federation of Journalists (IFJ) Internews, Index on Censorship, Alliance Internationale pour la Justice, the
Institute for War and Peace Reporting and Article 19.

Under the international law applicable to occupied countries, the UN is mandated to work and
UNESCO in particular is the organ specialized in implementing any media project together with UNDP.
It is important to refer here to the Iraqi Trust Fund (ITF) that is linked to the United Nations Development
Group (UNDG) which has 21 themed projects. The total amount of money allocated and spent was over
$1.3 billion from January 2004 until the end of 2014 (UNDG, 2014). The media development sector is
not a main theme but a sub-theme. UNDGP is “one of two trust funds of the International Reconstruction
Fund Facility for Iraq (IRFFI)” which is organized by the World Bank and the United Nations in
coordination with Iraq and the donors. In total, “25 donors have signed a Letter of Agreement with the
UNDP Multi-Partner Trust Fund Office (MPTF Office), as Administrative Agent of the UNDG ITF”
(UNDG, 2014). In fact, the European Union is the largest donor for this fund with over $594 million
spent, while Japan came second with $360 million and Spain third with over $93 million. The total
amount given by USAID for this fund was $5 million. UNESCO received over $71 million to fund its
activities from this Trust (ibid.) of which $7.2 million was spent on developing the media and
communication sector by providing “sustainable local initiatives in defense of freedom of expression and
press freedom” (UNDG Iraq Trust Fund, 2012, p. 9).

Foreign governments & International Media Organizations in Iraq

In relation to the coordination between the US government and international media organizations, the US
Department of State through Internews organized a conference in Athens, Greece between 1-3 June 2003
in order to discuss the future of Iraqi media and to propose a code of conduct. Ironically, the event took
place without the presence of “indigenous” lIragi journalists (Price, 2007, p. 7). There were 75 media
experts from 21 countries that attended this meeting. Yet, some CPA experts, who were involved in
writing the new Iragi media codes, were not aware of this conference, according to spokesperson of the
Coalition, Naheed Mehta, while State Department experts did not know about the CPA’s new media
decrees that were being written (Daragahi, 2003). This lack of coordination was reflected on the level of
confusion at the time of restructuring the new Iragi media. During this conference, an “Iragi Media Law
Working Group” was formed and co-chaired by the Iraqgi exile, Hamid AlKifaey, who later became the

spokesperson of the Iragi Governing Council. The Conference advocated new rules to be applied with its

4


http://web.worldbank.org/servlets/ECR?contentMDK=20631599&sitePK=491458

Global Media Journal ISSN: 1550-7521
Volume 13 Issue 25

motto: “A Law to Promote, Protect and Regulate Free, Independent, Pluralistic Media During the
Transition to Democracy”. During the conference, it was suggested establishing the Interim Media
Commission which later became the CMC as well as establishing a “Press and Broadcast Council”
(Internews, 2003). The organizers suggested having the Iragi Media Network (IMN) representatives
present in order to be able to assist the public broadcaster. The aim of this gathering was stated in its
report: “To achieve a free, independent and pluralistic Iragi media that promote and protect freedom of
expression in a democratic society” (World Free Press 2003).

In terms of US funding, there are no clear figures except for a few pieces of information. For
example, the Institute of War and Peace Reporting (IWPR) received $109,000 in 2004 from the National
Endowment for Democracy (NED) allegedly to “strengthen the independent media sector” in Iraqg
(National Endowment for Democracy, 2004). However, the activities of IWPR were always shown to be
an initiative from the organization itself rather than funded from another side. According to NED’s
records, about $325,000 was given between 2003 and 2005 to Iragi media outlets and publications and
about $105,000 to other projects that involved media and publications (Barker, 2008, p. 122). Indeed, the
US government provided such funding to different international media organizations not only because of
their expertise but also to avoid highlighting its presence as many lIragi journalists or news organizations
would often find it risky to be connected with the new “occupier” due to fears from militant groups. In
fact, the highest number of journalists killed in Iraq from 2003 to 2010 worked for IMN because there
was a general understanding that they worked for the occupying powers (Reporters Sans Frontiéres, 2010,
p. 7; Al-Rawi, 2013b).

Aside from NED, USAID was also active in supporting international media organizations in Iraq.
For example, Internews, which did not have an operational office in Irag, received from USAID $160,359
in 2003 in order to work on developing the Iragi media (USAID Report, 2004). It is important to note
here that USAID, which is mostly funded by the US Department of State, became one of the tools in the
US military after 9/11 events in terms of public diplomacy whose aim is to “seek international support for
US policies”. Andrew Natsios, USAID director, revealed in 2003 that his organization is “an arm of the
U.S. government” (The Media Missionaries, 2004, p. 26). In fact, USAID sponsored the “Iraq Civil
Society and Independent Media” project between 08/16/2004 and 06/30/2007, spending $57,104,492. Part
of this project was “developing a professional independent media sector” (USAID, 2007) though no
details are published on what was done and/or who received the assistance. It is relevant to note here that
before the Athens Conference took place, Internews held in coordination with Cairo Institute for Human
Rights Studies (CIHRS) a meeting in Cairo to prepare a draft media law in order to submit it in Athens.
CIHRS, which worked on translation and technical issues for the Athens conference, was mainly funded
by the NED getting $160,000 from 1994 to 1999 alone (National Endowment for Democracy, 2004).



Global Media Journal ISSN: 1550-7521
Volume 13 Issue 25

Further, USAID assisted in forming the National Iragi News Agency (NINA) with the help of IREX to
replace the infamous Iragi News Agency (INA) which functioned as a propaganda tool for Saddam
Hussein’s government. The former dean of the College of Communication at Baghdad University
revealed that IREX donated $400,000 to a group of Iragi media experts to form NINA. This news agency
did not only disseminate news but also provided subscribed wireless Internet connections to some areas in
Baghdad (Al-Samr, 2011). In 2006, the US Ambassador to Irag, Zalmay Khalilzad was pleased to know
that over 100,000 visitors viewed NINA’s website every month and that the website had a “link with
BBC Arabic news” (Wikileaks, 2006a).

Further, the US National Democratic Institute (NDI) supported the creation of an lragi media
organization called Al-Mir’at (Mirror) Center for Monitoring and Developing Media Performance in
August 2005 (NDI, n.d). Al-Mir’at conducted monitoring of the Iraqi media coverage of the 2005 and
2010 general elections. During the 2005 general elections, there were five local media NGOs that aided
Al-Mir’at which were all involved in the monitoring activity: (1) New Iraq Media Organization in Dhi
Qar; (2) Bent Arafidain Organization in Babil; (3) Kirkuk Institute for Human Rights Studies; (4)
Organization of Social and Democratic Support; (5) Organization of Ideal Youth. It is not clear how much
NDI paid but funding for the website of Ben Arafidain and Al-Mira’at organizations came from NDI that
gave $8,985 for their construction (United States Internal Revenue Service, 2006, p. 20).

Further, the government of the United States supported other NGOs in the 2002 and 2003 as part
of the Middle East Partnership Initiative (MEPI) which had two bureaus in the Arab world: The UAE and
Tunisia (Sakr, 2006, p. 3). In addition, the US Department of States supported in 2010 two media
organizations, IWPR and IREX, via its Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor (DRL). A two-
day conference was held in Erbil on the 27" of September in order to investigate the possibility that Iraq
uses new technology, information, and E-Governance which included training sessions on managing
blogs and “visualising information” (IWPR, 2010). In his overall account of the achievements of the US

government, Khalilzad proudly wrote:

Since April, 2005 over 1,000 Iraqgi journalists and managers have received
technical training from USAID on investigative journalism and strategic
management. Over two hundred journalists have received informal training
by working with MNFI and Embassy press officers, and up to 100 have
participated in PAS exchange programs in the U.S. and the region (ibid.).

The US Embassy in Baghdad was also active in assisting lragi journalists; for example, it
supported the Iragi media organization, the Journalistic Freedoms Observatory (JFO), in different ways

such as training journalists, capacity building, and holding a “Press Courage Awards Ceremony” on the



Global Media Journal ISSN: 1550-7521
Volume 13 Issue 25

6" of December 2009 in order to award Iragi journalists who risked their lives to uncover government
corruption and wrong practices in the society (Wikileaks, 2009b; Wikileaks, 2009a).

It is important to note here that some Arab governments supported the US as well as the UK
efforts in rebuilding Iraq’s media sector especially during the first phase of the occupation. This included
the UAE especially the government of Dubai that helped in training 16 IMN employees at Dubai Media
City in 2003 (Coalition Provisional Authority, 2003). Also, the Emirati and US Embassies in Baghdad
invited ten Iraqi journalists to the UAE in order to attend a workshop entitled ‘Effective Use of the
Internet for Journalists’ for the period 25-30 September, 2004 (Wikileaks 2004b). Besides, BBC World
Service Trust started in August 2005 al Mirbad TV and radio station in Southern Irag where British
troops were stationed. The Department of International Development (DFID) spent $11.81 million to
cover the expense for two years after which the station should search for funding from other sources
(Cochrane, 2006). Other expenses came from the UAE Sheikh Mohammed Bin Zayed Al Nahyan, ruler
of Abu Dhabi, to fund the construction of studios in the southern Iraqi city of Basra. Al-Mirbad had about
150 staff who were locally employed and trained by the BBC World Service Trust (BBC World Service
Trust, 2006). Later, the US Department of State offered funding for Al-Mirbad radio station and its
website in addition to the assistance from the Finish government and the United Nations Democracy Fund
(BBC Media Action, 2012).

Finally, other countries offered their assistance to train Iragi journalists and support the Iraqi
media, mostly to improve their images and win supportive voices. For example, the Index on Censorship
was partly funded by the British Foreign Office’s Human Rights Programme Fund to support a group of
Iragi journalists in writing reports that will be later published online and on paper (Jayasekera, 2003).
Also, the Jordanian government sponsored a three-day ‘Media Training Workshop’ in Amman between
October 6-8, 2003. The theme of the workshop was focused on the ‘Relations between Journalists and
Media Officials’. Twenty journalists from Iraq, Palestine, and Jordan were invited to attend; amongst
them five Iragi journalists (Wikileaks, 2003). Further, the Italian state-sponsored network, RAI, invited
ten journalists and technicians from IMN for training in January 2004. Interestingly, the Italian Ministry
of Foreign Affairs organized and sponsored the whole training, yet it asked RAI to keep the training issue
a secret from the press without giving any justification (Wikileaks, 2004a). This move corresponds with
the author’s claim cited above about some governments’ tendency to use media organizations to
implement training programs in order to avoid any kind of association with the new occupying powers.
Also, the Czech NGO, People in Need (PIN), supported a training program in 2006 for Iragi journalists in
Amman, Jordan with the help of the Czech Ministry of Foreign Affairs. After the training, PIN paid the
journalists money for every article they published in local Iragi newspapers. PIN sought more cooperation

with the US government to further assist Iragi journalists (Wikileaks, 2006b).



Global Media Journal ISSN: 1550-7521
Volume 13 Issue 25

International Media Organizations & Iragi media

In terms of consultancy, CMC and the lragi High Electoral Commission (IHEC) (www.ihec.ig.en)

benefited from the work of many international media organizations in setting rules and regulations like
the programs’ code and practice as well as other policy recommendations (Communications and Media
Commission, 2007 & 2009). The documents were made public in Arabic since their sole purpose was for
distribution to Iraqgi journalists working during the sectarian tensions and election times. For the latter, a
group of international organizations that included UNESCO, International News Safety Institute, Index on
Censorship, Reuters Foundation, and Article 19 published 4 Reporter’s Guide to Election Coverage
(2008) which was often cited by IMN and CMC on how lragi media organizations must cover this
important event. In fact, these rules and regulations were largely taken from the guidelines of the
Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) that monitored election and its coverage in
a number of former Communist European countries (UNESCO, 2008, p. 3). Another report was written
by the United States Institute of Peace in coordination with UNESCO in 2010 that was entitled “User
Guidelines for Preventing Media Incitement to Violence in Iraq - Elections Edition”. The report was
mostly focused on minimizing the use of sectarian or provocative terms in the media that might trigger
some sensitivity among the different ethnic and religious groups in Irag (United States Institute of Peace,
2010).

Sensing the important role of the Iragi media during the civil war period, UNESCO held a
conference in Paris between 8" and 10th January 2007. The conference, which was entitled “Freedom of
Expression and Media Development in Iraq”, witnessed the participation of 300 people including 200
Iragi media personnel and 20 Iragi MPs. Among the main recommendations of the conference were
discussing the challenges of the civil conflict in post-2003 Irag and the means of making IMN an
independent media body by being “politically, financially and editorially independent of the Iraqi
Government” (UNESCO Conference, 2007; Wikileaks, 2007). In the following year, UNESCO held
another meeting in Amman, Jordan where 37 Iragi journalists signed a professional code of conduct in
order to develop the professional level of journalism and encourage pluralism in the Iragi media
(UNESCO, 2008).


http://www.ihec.iq.en/

Global Media Journal ISSN: 1550-7521
Volume 13 Issue 25

Though some international media organizations preferred to work on a small scale from outside
Iraq especially in Jordan and Lebanon due to the deteriorating security situation, the support from these
organizations continued throughout the years that followed the invasion. For example, the United Nations
Development Fund for Women supported the establishment of ‘Al-Mahaba Radio’ [Love] for Iraqi
women with a budget of $500,000 as of January 2005. The radio aired its programs for about 8 hours a
day and discussed women’s issue and was regarded as the first women’s radio in Iraq and the Arab world
(Wong, 2005). In relation to research consultancy, the Iragi Institute for Economic Reform (2011)
conducted a study entitled “Analysis of Iragi Media Coverage on the Energy Sector” that was
implemented by UNESCO, UNDP and UNAMI. The project was funded by the Government of Spain
through the Iragi Trust Fund (ITF) cited above. The study analyzed three Iraqi media outlets: al-Sabah
and al-Zaman newspapers, and Aswat al-lraq news agency. Aside from the general analysis of the news
reports, the study examined the accuracy of reporting on the oil industry. In fact, UNDP was instrumental
in establishing Aswat al-Iraq allegedly being “Iraq’s first independent news agency” (UNDG Iraq Trust
Fund, 2012, p. 7). Further, UNESCOCAT and UNESCO supported another report on the Iragi media that
highlighted the developments that occurred after 2003 particularly in relations to freedom of speech,
digital media, and ICT use by Iragi journalists (Al-Mawlawi, Fadhel & Qazzaz, 2010).

It is important to mention that among the drawbacks in the activities of international media
organizations were the repeated duplications and lack of coordination among those organizations and
other relevant UN agencies especially in the first phase after the US invasion. For example, during the
2007 UNESCO conference cited above, an Iraqi participant pointed out that he lately witnessed in
Amman “three different UN and UN agency-sponsored training programs, all concerning media in lrag”.
Ironically, these training sessions were “held in the same hotel with none of the meeting organizers aware
of the fact that other UN groups were present” (Wikileaks, 2007). This is similar to the confusion that
occurred during the Athens conference as mentioned above which is understandable since most of these
media organizations had the funding and wanted to spend the money without much prior planning.
Further, many lIraqgi journalists who did not have the right contacts were marginalized, whereas other
well-connected journalists got several training opportunities.

Currently, many media organizations are still involved like BBC Media Action which runs a
program called Consolidating Media Freedom in Irag which is funded by the UK government’s Foreign
and Commonwealth Office, the United States government's Department for Democracy, Human Rights
and Labour and EuropeAid (Kaisy, 2014). Other active media organizations include International Media

Support which has a special section for Iraq on its website (www.i-m-s.dk/areas/mena/irag/) and has

issued some relevant reports and updates on the media scene like “Democracy Stutters in Iraq”

(International Media Support, 2010). Also, the Institute for War and peace reporting has a fruitful

9


http://www.i-m-s.dk/areas/mena/iraq/

Global Media Journal ISSN: 1550-7521
Volume 13 Issue 25

program as some of its locally trained staff have become responsible for the operations in the country

(www.iwpr.net/programme/irag). Further, the German Media in Cooperation and Transition (MICT

International) is also working and is supported by the German Foreign Office. MICT established the

Media Academy lraq (www.mict-international.org/p_iraq_training.php) whose role is to train Iraqi

journalists in order to maintain high professional standards. Finally, the Dutch Free Press Unlimited is

another active organization (https://www.freepressunlimited.org/en/file/irag), and is partly supported by

the Dutch Ministry of Foreign Affairs. It has many activities in the Iraqi Kurdistan region due to safety
concerns  wherein it has established the Independent Media Center  Kurdistan
(http://imckirag.blogspot.nl/). In the following section, the results of the interview with the head of

IWPR’s Iraq branch is presented.

IWPR in Iraq

The researcher conducted an email interview with Ammar Al Shahbander, IWPR’s former head in Iraq,
on April 27, 2014 in order to further understand the kind of assistance international media organization
offered in Irag. Unfortunately, Al Shahbander was killed in a car explosion in Baghdad on May 2, 2015
after serving several years in the country especially working on developing the media sector. His death
has been regarded as a loss for all Iragi journalists and media practitioners (Borden, 2015; Packer, 2015;
Gienger, 2015). In the interview, Al-Shahbander revealed that IWPR, which employs 26 Iraqgi staff
members, held about 230 training courses without taking into account the various other gatherings like
seminars, conferences, and other types of activities. IWPR spent almost $30 million since it started
working in Irag in the summer of 2003. Unfortunately, no local or Iraqi parties offered any support for
IWPR as the funding exclusively came from foreign sides. In relation to the kind of challenges and risks
faced, Al Shahbander categorized them into three main types: (1) Security as four IWPR employees were
killed between 2005 and 2007, which was the most difficult situation faced. Despite this fact, the
organization did not relocate to outside Iraq unlike the case of several other humanitarian and media
organizations, (2) Operational as IWPR needs to keep “stakeholders engaged.... given the political
turmoil and other priorities”. Those stakeholders include governmental and non-governmental Iragi
institutions, (3) Financial as “raising funds for journalism related projects is becoming increasingly
difficult and scarce”. In relation to IWPR’s main achievements, Al Shahbander summed them up in two
main areas: leadership training for women and issue-focused training. In relation to the first area, he

stressed that:

Undervarious components of the Women Media Initiative established in 2005,
IWPR has trained hundreds of women leaders, within politics, media and civil

10


http://www.iwpr.net/programme/iraq
http://www.mict-international.org/p_iraq_training.php
https://www.freepressunlimited.org/en/file/iraq
http://imckiraq.blogspot.nl/

Global Media Journal ISSN: 1550-7521
Volume 13 Issue 25

society. The existing Women in the Commercial Sector project is a prime
example of this type of programming, under which women leaders are trained
on leadership, management and media awareness, and which is developing
Iraq’s first women-owned and operated advertising agency. Other relevant
programs include the ongoing Human Rights Media Links program, under
which leaders within the human rights advocacy community (which includes
both men and women) on advocacy and mobilization.

In relation to issue-focused training, IWPR conducted a variety of training sessions in Irag. For
example, “with support from the UK’s Foreign and Commonwealth Office in 2003-2005, IWPR’s Special
Issues Reporting project trained more than 600 reporters on politics, security, economics, women’s issues,
human rights, and service delivery; IWPR’s Local Governance Reporting Project has trained hundreds
more reporters and activists on governance and service delivery”. Finally and similar to what was planned
for Iraqi media by Paul Bremer, it seems that IWPR’s Iraq program, which began before many other
countries in the region, “can be used as a template for what needs to be done in other Arab countries”

especially after the Arab Spring events.

Conclusion

The cooperation between foreign governments especially the USA and international media organizations
was made to serve two purposes. First, the US government wanted to indirectly send a message to other
Arab countries to implement political reforms by encouraging Iragi media outlets in covering the election
process and the constitution issue. Second and aside from their specialized media expertise, international
media organizations were supported by the US government because it needed a different “face” to run its
media projects and activities. In general, most international media organizations remain largely paralyzed
to freely work in Iraq due to the security situation. The unfortunate death of Ammar Al-Shahbander who
has been interviewed for this study is another sad reminder of the kind of risks media organizations are

taking in order to implement their programs and be actively engaged with Iragi journalists.

References

1. Al-Mawlawi A, Fadhel H, Qazzaz Q (2010) The media revolution in Iraq in the post-Saddam era.
In Arab New Media for Peace and Dialogue: Best Practice Guide and Pedagogical Toolkit (pp. 81-
91) UNESCOCAT supported by UNESCO - office for Iraq. Barcelona.

11



Global Media Journal ISSN: 1550-7521
Volume 13 Issue 25

http://www.unescocat.org/fitxer/1482/ ARAB%20NEW%20MEDIA%20FOR%20PEACE%20AND

%20DIALOGUE .pdf

2.

10.

11.

12.

13.

Al-Rawi AK (2013a) The US influence in shaping Iraq’s sectarian media. International
Communication Gazette, 75(4), 374-391.

Al-Rawi AK (2013a) Media Practice in Iraq. Hampshire: Palgrave Macmillan.

Al-Samr, Abdul Salam (2011) The American Propaganda Activity in Iraq (In Arabic). Center of Iraq

for Studies. http://www.markazaliraq.net/?state=news&viewld=7243

Arab Press Freedom Watch (APFW) (2003) Final Report of its Fact Finding Mission to Iraq: 10 —
17 June 2003’ and ‘Working with Iraqgi Journalists: Towards a Free and Independent Media:
London July 2 2003". http://apfw.org/data/report/english/spe1100.pdf

BBC World Service Trust (2006, July 5) Al Mirbad: Choice of Southern Iraqg.

http://www.bbc.co.uk/worldservice/trust/mediadevelopment/story/2006/07/060620 almirbad jun

e_update.shtml
Barker, Michael J (2008) Democracy or Polyarchy? US-funded Media developments in

Afghanistan and Irag Post 9/11. Media Culture & Society, 30, 109-130.
BBC Media Action (2012) Supporting media in southern Iraq: Radio Al Mirbad.

http://www.bbc.co.uk/mediaaction/where we work/middle east/irag/almirbad.html

Borden, Anthony (2015, July 17) Ammar Al Shahbander: Baghdad head of the Institute of War
and Peace Reporting who inspired many to follow his hopeful visions for Iraq. The Independent.

http://www.independent.co.uk/news/people/ammar-al-shahbander-baghdad-head-of-the-institute-

of-war-and-peace-reporting-who-inspired-many-t0-10394913.html

Coalition Provisional Authority (2003) Update on Iragi Media Network (IMN) Activities. The
Rumsfeld Papers. October 4.
http://library.rumsfeld.com/doclib/sp/2909/200304%20from%20Paul%20Bremer%20re%20Upda
te%200n%20Iraqi%20Media%20Network%20Activities.pdf#search="IMN"

Communications and Media Commission (2007, January) Policy Recommendations Concerning
Broadcasting in Irag. Stanhope Centre for Communications Policy Research.

http://www.global.asc.upenn.edu/fileLibrary/PDFs/CMCPolicyRec.pdf

Communications and Media Commission (2009) Broadcasting Programme Code and Practice.

http://www.icmc.ig/pdfcmc/22.pdf

Daragahi, Borzou (2003) Occupiers Propose Iragi Media ‘Code of Conduct’. The Associated Press.
http://www.salon.com/news/wire/2003/06/04/irag_media/index.html

12


http://www.unescocat.org/fitxer/1482/ARAB%20NEW%20MEDIA%20FOR%20PEACE%20AND%20DIALOGUE.pdf
http://www.unescocat.org/fitxer/1482/ARAB%20NEW%20MEDIA%20FOR%20PEACE%20AND%20DIALOGUE.pdf
http://www.markazaliraq.net/?state=news&viewId=7243
http://apfw.org/data/report/english/spe1100.pdf
http://www.bbc.co.uk/worldservice/trust/mediadevelopment/story/2006/07/060620_almirbad_june_update.shtml
http://www.bbc.co.uk/worldservice/trust/mediadevelopment/story/2006/07/060620_almirbad_june_update.shtml
http://www.bbc.co.uk/mediaaction/where_we_work/middle_east/iraq/almirbad.html
http://www.independent.co.uk/news/people/ammar-al-shahbander-baghdad-head-of-the-institute-of-war-and-peace-reporting-who-inspired-many-to-10394913.html
http://www.independent.co.uk/news/people/ammar-al-shahbander-baghdad-head-of-the-institute-of-war-and-peace-reporting-who-inspired-many-to-10394913.html
http://library.rumsfeld.com/doclib/sp/2909/200304%20from%20Paul%20Bremer%20re%20Update%20on%20Iraqi%20Media%20Network%20Activities.pdf#search="IMN
http://library.rumsfeld.com/doclib/sp/2909/200304%20from%20Paul%20Bremer%20re%20Update%20on%20Iraqi%20Media%20Network%20Activities.pdf#search="IMN
http://www.global.asc.upenn.edu/fileLibrary/PDFs/CMCPolicyRec.pdf
http://www.icmc.iq/pdfcmc/22.pdf
http://www.salon.com/news/wire/2003/06/04/iraq_media/index.html

Global Media Journal ISSN: 1550-7521
Volume 13 Issue 25

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.
24,

25.

26.

27.

28.

Gienger, Viola (2015) Tribute to Iragi Peacebuilder Ammar Al-Shahbander. United States
Institute of Peace. http://www.usip.org/olivebranch/2015/05/06/tribute-iraqi-peacebuilder-

ammar-al-shahbander

International Media Support (2003). Media Development in Post-war Iraq Report. http://www.i-
m-s.dk/files/publications/Iraq%20post%20war%20media%20development%202003.pdf

International Media Support (2010, March 12) Democracy Stutters in Iraqg. Retrieved June 28,

2010, from http://www.i-m-s.dk/article/democracy-irag-stutters

Internews (2003) 'Designing Democratic Media for Iraq. Internews Newsletter, Winter
2003/2004.

Iraqgi Institute for Economic Reform (2011) Analysis of Iragi Media Coverage on the Energy
Sector. Supported by UNESCO, UNDP & UNAMI. December.
http://www.unesco.org/new/fileadmin/ MULTIMEDIA/FIELD/Irag/pdf/Publications/Oil%20repor

t_en.pdf
IWPR (Institute for War and Peace Reporting) (2010) Iraq Event Charts Course for Information

Age. http://iwpr.net/report-news/irag-event-charts-course-information-age

Jayasekera, Rohan (2003) Free Media in a Free-for-All. Indexonline. Retrieved June 5, 2003 from

www.indexonline.org/news/20030523 irag.shtml

Kaisy, Aida (2014) Coming home for the first time. BBC Media Action.

http://www.bbc.co.uk/blogs/bbcmediaaction/posts/Coming-home-for-the-first-time

National Endowment for Democracy (2004). Democracy Projects Database. Retrieved July 1,

2009, from http://geniehost25.inmagic.com/dbtw-wpd/projects-search.htm

NDI (n.d.) Irag. Retrieved 4 October, 2011, from http://www.ndi.org/iraq
Packer, George (2015) A Free Life in Iraq. The New Yorker.

http://www.newyorker.com/news/daily-comment/charlie-hebdo-journalism-iraq

Price, Monroe E (2007) Foreword: Iraq and the Making of State Media Policy. Cardozo Arts &
Entertainment, 25(5), 5-21.

Reporters Sans Frontiéres (2010, August) The Irag War: A Heavy Death Toll for the Media, 2003-
2010. http://en.rsf.org/IMG/pdf/rapport_irak_2003-2010_gb.pdf

Sakr, Naomi (2006) Foreign Support for Media Freedom Advocacy in the Arab Mediterranean:
Globalization from Above or Below?. Mediterranean Politics, 11(1), 1- 20.
The Media Missionaries (2004) Bush Policy: Independent Media or Pro-U.S. Media? Report for

the John S. and James L. Knight Foundation, February.

13


http://www.usip.org/olivebranch/2015/05/06/tribute-iraqi-peacebuilder-ammar-al-shahbander
http://www.usip.org/olivebranch/2015/05/06/tribute-iraqi-peacebuilder-ammar-al-shahbander
http://www.i-m-s.dk/files/publications/Iraq%20post%20war%20media%20development%202003.pdf
http://www.i-m-s.dk/files/publications/Iraq%20post%20war%20media%20development%202003.pdf
http://www.i-m-s.dk/article/democracy-iraq-stutters
http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Iraq/pdf/Publications/Oil%20report_en.pdf
http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Iraq/pdf/Publications/Oil%20report_en.pdf
http://iwpr.net/report-news/iraq-event-charts-course-information-age
http://www.indexonline.org/news/20030523_iraq.shtml
http://www.bbc.co.uk/blogs/bbcmediaaction/posts/Coming-home-for-the-first-time
http://geniehost25.inmagic.com/dbtw-wpd/projects-search.htm
http://www.ndi.org/iraq
http://www.newyorker.com/news/daily-comment/charlie-hebdo-journalism-iraq
http://en.rsf.org/IMG/pdf/rapport_irak_2003-2010_gb.pdf

Global Media Journal ISSN: 1550-7521
Volume 13 Issue 25

29.

30.

31.
32.

33.

34.

35.

36.

37.

38.

39.

40.

The National Security Archive (2004) Acquisitions: Contracts Awarded for the Coalition
Provisional Authority by the Defense Contracting Command-Washington (D-2004-057).
Department of Defense - Office of the Inspector General. March 18.
http://www?2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB219/iraq_media_02.pdf

UNDG Iraq Trust Fund (2012, January) Final Quarterly Newsletter.
http://mdtf.undp.org/document/download/7856

UNDG (2014) Irag: In focus. http://mptf.undp.org/factsheet/fund/ITFO0

UNESCO Conference (2007) Towards a Free, Pluralistic and Vibrant Media in Iraq: An
International Conference on Freedom of Expression and Media Development in Iraq. Paris-
France. January 8-10.

http://portal.unesco.org/ci/en/files/23849/11691287391declaration_engl.pdf/declaration+engl.pdf
UNESCO (2008, March 25) Launch of Professional Code of Conduct for lIragi Media.
UNESCOPRESS.http://portal.unesco.org/en/ev.phpURL _1D=42110&URL_DO=DO_TOPIC&URL
SECTION=201.html

UNESCO, International News Safety Institute, Index on Censorship, Reuters Foundation & Article
19(2008)A Reporter’s Guide to Election Coverage.

http://www.reuterslink.org/docs/electionhandbook.pdf

United States Institute of Peace (2010) User Guidelines for Preventing Media Incitement to
Violence in Iraq - Elections Edition. May 7.
http://www.usip.org/sites/default/files/Preventing%20Media%20Incitement-
User%20Guidelines.pdf

United States Internal Revenue Service. (2006). Return of Organization Exempt from Income

Tax. http://apps.sos.wv.gov/business/charities/readpdf.aspx?DoclD=76292

USAID. (2004). USAID Iraq Reconstruction Financial Summary. Retrieved on July 2, 2009, from
http://www.reliefweb.int/library/documents/2004/usaid-irq-27apr.pdf

USAID. (2007). America's Development Foundation (ICSP). Retrieved July 1, 2009, from

http://www.usaid.gov/irag/contracts/

Wikileaks. (2003, October 27). Media Training Workshop combines Iraqi, Palestinian, and
Jordanian journalists. 03AMMANG6912. Embassy Amman.
http://wikileaks.org/cable/2003/10/03AMMANG6912.html

Wikileaks (2004a, May 8). Iraq: Italy Trains Iraq TV Journalists. 04ROME1806. Embassy Rome.
http://wikileaks.org/cable/2004/05/04ROME1806.html

14


http://www2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB219/iraq_media_02.pdf
http://mdtf.undp.org/document/download/7856
http://mptf.undp.org/factsheet/fund/ITF00
http://portal.unesco.org/ci/en/files/23849/11691287391declaration_engl.pdf/declaration+engl.pdf
http://portal.unesco.org/en/ev.phpURL_ID=42110&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
http://portal.unesco.org/en/ev.phpURL_ID=42110&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
http://www.reuterslink.org/docs/electionhandbook.pdf
http://www.usip.org/sites/default/files/Preventing%20Media%20Incitement-User%20Guidelines.pdf
http://www.usip.org/sites/default/files/Preventing%20Media%20Incitement-User%20Guidelines.pdf
http://apps.sos.wv.gov/business/charities/readpdf.aspx?DocID=76292
http://www.reliefweb.int/library/documents/2004/usaid-irq-27apr.pdf
http://www.usaid.gov/iraq/contracts/
http://wikileaks.org/cable/2003/10/03AMMAN6912.html
http://wikileaks.org/cable/2004/05/04ROME1806.html

Global Media Journal ISSN: 1550-7521
Volume 13 Issue 25

41.

42.

43.

44,

45.

46.

47.

48.

Wikileaks. (2004b, October 12). Embassies Abu Dhabi and Baghdad Join Forces to Train Iraqi
Journalists on Effective Use of the Internet, September 25th to 30th, 2004. 04ABUDHABI3583.
Embassy ABU DHABI. 12 October. http://wikileaks.org/cable/2004/10/04ABUDHABI3583.html

Wikileaks. (2006a, February 22). Freedom of Speech In Iraqg 2006, Part I: Media Gold Rush In A

‘virtual’ Marketplace. 06BAGHDAD554. Embassy Baghdad.
http://wikileaks.org/cable/2006/02/06BAGHDAD554.html

Wikileaks. (2006b, October 30). Public Diplomacy In Closed Societies: Lessons Learned From
Czech Experience. 06PRAGUE1349. Embassy Prague.
http://wikileaks.org/cable/2006/10/06PRAGUE1349.html

Wikileaks. (2007, Janaury 18). ‘UNESCO conference on freedom of expression and media
development in Iraq. 07PARIS168. Embassy Paris.
http://wikileaks.org/cable/2007/01/07PARIS168.html

Wikileaks. (2009a, April 21). Journalists' Rights Defenders Worry Goi Clamping Down On Media.

09BAGHDAD1077Embassy Baghdad.
http://wikileaks.org/cable/2009/04/09BAGHDAD1077.html

Wikileaks (2009b, December 13) Four Iragi Journalists Given Awards for Courageous Reporting
InFaceOfThreats.09BAGHDAD3192.EmbassyBaghdad.
http://wikileaks.org/cable/2009/12/09BAGHDAD3192.html

Wong, Edward. (2005,September 4). On the Air, on Their Own: Iragi Women Find a Forum. The

New York Times. http://www.nytimes.com/2005/09/04/international/middleeast/04broadcast.html

World Free Press. (2003, June 1-3) Framework for Change: Transforming lrag’s Media

Landscape. Athens. http://www.worldfreepress.org/Documents/IragMediaFramework.pdf

15


http://wikileaks.org/cable/2004/10/04ABUDHABI3583.html
http://wikileaks.org/cable/2006/02/06BAGHDAD554.html
http://wikileaks.org/cable/2006/10/06PRAGUE1349.html
http://wikileaks.org/cable/2007/01/07PARIS168.html
http://wikileaks.org/cable/2009/04/09BAGHDAD1077.html
http://wikileaks.org/cable/2009/12/09BAGHDAD3192.html
http://www.nytimes.com/2005/09/04/international/middleeast/04broadcast.html
http://www.worldfreepress.org/Documents/IraqMediaFramework.pdf

