
1 

TITLE  

Is the BBC Urdu Service becoming Pakistan’s national broadcaster? An enquiry 

into the causes of BBC Urdu’s success in Pakistan 

 

AUTHOR 

Wasim Ghani 

PhD candidate (ABD) 

Joint Graduate Programme in Communication and Culture 

Ryerson University-York University, Toronto. 

 

MAILING ADDRESS 

Apartment 3,  

No. 82 Maitland Street,  

Toronto (Ontario) 

M4Y 1E1 

Canada 

 

E-MAIL: wghani@ryerson.ca 

TEL. 416-413-1148 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



2 

For submission: Democratic Communiqué.  

Submission Deadline: 15 May 2007 

[Author Guidelines: All manuscripts undergo a double-blind peer-review. DC uses the 

Notes-Bibliography style of The Chicago Manual of Style 15th ed. rev. (University of 

Chicago Press, 2003). Manuscripts should be double-spaced throughout with a detachable 

title page containing the author(s) full contact information and should not exceed 8,000 

words, excluding endnotes and references. Abstract of 150 words required. 

 

Submission deadline for Democratic Communiqué 21.2: May 15, 2007. 

 

Please send three copies of the manuscript to: 

Democratic Communiqué 

James Tracy, Editor 

School of Communication and Multimedia Studies 

Florida Atlantic University 

777 Glades Road GCS238 

Boca Raton, FL 33431, USA 

 

 

Dear James Tracy, 

 

I would like to submit an article for publication in the Democratic Communiqué. The 

article is entitled: Is the BBC Urdu Service playing the role of Pakistan’s national 

broadcaster? An enquiry into the causes of BBC World Service’s popularity in Pakistan. 

The article has 5600 words including abstract and bibliography. 

 

I hope you find it suitable for publishing in your journal.  

 

 

 

Wasim Ghani 

PhD candidate (ABD)  

Joint Graduate Programme in Communication and Culture 

Ryerson University, Toronto. 

E-mail: wghani@ryerson.ca 

  



3 

Is the BBC Urdu Service functioning as Pakistan’s national broadcaster? 

 

Abstract 

Excessive control of state-owned radio broadcasting by various governments in 

Pakistan has diminished its credibility among the people of the country. The state 

broadcaster, Pakistan Broadcasting Corporation lacks the credibility to efficiently 

convey information and ideas to the home and overseas audiences. Pakistani 

governments often rely on a foreign radio station, the Urdu language 

programming of the BBC World Service, to transmit their messages to Pakistanis. 

The practice on the one hand erodes the authority and credibility of the national 

radio broadcaster and on the other, increases the influence of BBC World Service 

in the national life of Pakistan. The BBC Urdu Service thus seems to function as 

the national radio broadcaster of Pakistan. The interests of the country as indeed 

the nation-building project itself may be partly under the influence of a radio 

station whose basic operating policies are determined by the government of Great 

Britain. This paper explores BBC Urdu Service’s role in the national life of 

Pakistan. Additionally, the paper studies the state’s media policies and its 

interaction with BBC Urdu. 

 

Introduction 

Freedom of expression is antithetical to authoritarian rule. Pakistani governments – 

civilian or military – often display their bias against developing institutions helpful in 

establishing democracy. The institution of mass media is critically important for sustaining 



4 

democracy. The Pakistani civilian and military governments routinely undermine the country’s 

media. Various regulations and laws hinder the work of the country’s independent print and 

electronic media while the state-owned radio and television (Pakistan Broadcasting Corporation 

and Pakistan Television Corporation, respectively) remain under strict government control. News 

is a particularly important output of the mass media. The collection and dissemination of 

information about the various features of society including the governments and the people (or 

the rulers and the ruled) on the one hand can show the workings of the government and on the 

other hand, provide a channel for the expression of the will of the people. The conveying of 

societal information through news thus help establish and sustain basic democratic values and 

institutions. The situation threatens autocratic rulers who take an oppositional stance towards 

news and the mass media producing it. Ultimately, authoritarian governments seem opposed to 

broadening the base of information, making it more diverse and discursive. Since the mass media 

are the basic vehicle for the diversification of information, and eventually the empowerment of 

the people, the authoritarian rulers apparently consider them an oppositional force needing to be 

checked. Thus both information and the conduits of information, i.e., the mass media are the 

target of suppressive government actions. Siebert (1956) posits (as cited in Al-Obaidi, 2007) that 

in an authoritarian state legitimizes the direct involvement of governments in the operation and 

control of mass media.  Regardless of whether parts of the media are independent or under the 

control of the state, governmental suppression targets both. In the case of the former, their 

freedom of expression is curbed while in the case of the latter, their freedom is annulled. The 

national broadcaster, Radio Pakistan is one such media organization whose freedom is annulled 

and whose status is increasingly downgraded. A national broadcaster performs the crucial 

function of propagating common values and discourses in society. News programming is perhaps 



5 

the most important mechanism used to perform that function. A national broadcaster suffering 

from diminished status and lacking credibility arguably cannot fully perform that vital duty. The 

vacuum of an authoritative national voice informing citizen about their society and important 

issues is increasingly filled by the national broadcaster of another country. The Urdu language 

programming of Great Britain’s British Broadcasting Corporation (henceforth the BBC Urdu 

Service) seemingly has more listenership and credibility than Radio Pakistan among a large 

proportion of the Pakistani public.  Is the BBC Urdu Service functioning as Pakistan’s national 

broadcaster? 

 

Radio Listening in Pakistan 

The electronic media, particularly radio, is often the only source of news and information for the 

majority of the country’s population of over 165 million. With a 54% literacy rate, almost a 

quarter of the population lives below the poverty line (World Bank, 2009). Pakistan’s former 

Information Minister Javed Jabbar, noting the low literacy rate and high poverty rate, stresses 

that “radio deserves the highest priority” (Jabbar, 2003).  

Radio and its news programming play a very important role in their everyday life. With a 

per capita annual income of about $840, radio is often the only information device the average 

Pakistani can afford. In remote areas, it is generally the only way to access the outside world. 

People in rural areas, often lacking electricity and the infrastructure necessary for receiving the 

channels – besides having lower incomes – are generally not exposed to the relatively free 

coverage of the Pakistani society by Pakistan-based private television channels. The television 

channels reach mainly the urban audience having the financial means to subscribe to them.  

 



6 

There is no reliable data on the current radio audience in Pakistan nor the number of radio 

receivers in the country. The Government of Pakistan’s Board of Investment (BOI), puts radio 

listenership at 23 million (Board of Investment, 2003) without satisfactorily explaining how it 

arrived at the figure. In 1997 the country reportedly had 13.5 million radio sets (UNdata, 1997). 

 

BBC Urdu Service 

The low credibility of Radio Pakistan’s news programming and the non-existence of an 

alternate independent national radio apparently induce a large number of Pakistanis to listen to 

foreign radio services to fulfill their information needs. The most popular of such foreign radios 

is arguably the British Broadcasting Corporation’s World Service broadcasting in the Urdu 

language commonly known as the BBC Urdu Service.  

The BBC Urdu Service is part of the BBC World Service which offers 42 other language 

services. The World Service claims a weekly world-wide listenership of over 183 million, about 

82% of whom are in the so called developing countries of Africa, the Middle East and the Asia 

and Pacific regions.  (BBC World Service Annual Review 2006/2007). Over half of BBC World 

Service programming comprises news and current affairs.  

Although the BBC World Service is part of the British Broadcasting Corporation, it is 

funded separately by a grant-in-aid by the Parliament. According to the BBC World Service 

Annual Review 2005/2006, the amount of the grant-in-aid in 2005-2006 was 239 million pounds, 

increasing to 245 million pounds for the year 2006-2007 (BBC World Service 2006). The 

agreement between the Foreign and Commonwealth Office and the BBC World Service posted 

on the broadcaster’s website states that the FCO the grant-in-aid “to provide services defined in 

the agreement”. The agreement makes the Foreign Secretary responsible for “agreeing with the 



7 

BBC World Service its objectives and medium term priority target audiences...” (Foreign and 

Commonwealth Office/BBC World Service Broadcasting Agreement, 2005). 

In operation since 1949, the main fare of the Urdu Service’s thrice-daily broadcasts 

totalling two hours is news and current affairs programming about political and social issues in 

Pakistan and world events. The programming also covers sports and entertainment, again 

keeping in with the particular interests of the country’s audience.  BBC Urdu uses news reports 

filed by its correspondents in Pakistan and other countries.  

Most of BBC Urdu Service’s staff is made up of former journalists from Pakistani and 

Indian print media. Due to their lack of experience in radio broadcasting, the quality of their 

production is appears lower than that of the English language BBC World Service programming.   

It is BBC Urdu Service’s news programming which primarily draws-in the information-

hungry Pakistani audiences. The Service reveals in its Annual Review 2005/2006 that its reach in 

Pakistan was 9% of the population segment over 15 years of age. The figure translates to roughly 

8.5 million listeners.
1
 The Urdu Service’s audience base may be boosted by its plans to “shortly” 

deliver brief news bulletins on mobile phones in Pakistan (Parliament of the United Kingdom, 

2007). BBC Chief Executive Mark Byford claimed in June 2000 that the BBC Urdu Service had 

“at least” 16 million listeners in Pakistan. (Dawn, 2000) 

 

Radio Pakistan 

Radio Pakistan was founded in 1947 at the time of the partition of India and the creation 

of Pakistan. Operating as a department of the Ministry of Information and Broadcasting, it 

started its external service in 1949 broadcasting programming on 100 kilowatt short-wave 

transmitters. In 1972, the national broadcaster was reorganized as a statutory corporation under 



8 

the federal government and renamed the Pakistan Broadcasting Corporation (PBC) but it 

continues to use its old call sign of Radio Pakistan. 

Radio Pakistan has 25 broadcasting stations equipped with some 40 transmitters having 

250 kilowatts to 1000 kilowatts power and broadcasting 300 hours of programming daily. The 

programming can also be heard on the Internet. Radio Pakistan claims to reach 80% of the area 

and 95% of the country’s population or 95.5 million listeners (Pakistan Broadcasting 

Corporation, 2009). It is financed through a government grant which covers 80% of its expenses. 

The rest of financial requirement is met through advertising and radio licence revenues. 

Radio Pakistan operates under the Pakistan Broadcasting Corporation Act, 1973 

amended through a Presidential Ordinance in 2002. Radio Pakistan’s mandate includes (among 

others): “To present news of events in as factual, accurate and impartial manner as possible and 

to carry out instructions of Federal Government with regards to general pattern of policies in 

respect of programmes.” It is interesting to note that the radio’s assigned task for impartial 

reporting is mentioned in the same sentence with its responsibility to follow government 

instructions. (Pakistan Broadcasting Corporation, 2007).  

The Pakistan Broadcasting Corporation is governed by an eleven-member board of 

directors including seven ex-officio members belonging to various government ministries with 

the Secretary of the Government of Pakistan Ministry of Information and Media Development as 

Chairman. 

Radio Pakistan broadcasts 149 daily news bulletins in 31 languages for a duration of 900 

minutes (Pakistan Broadcasting Corporation, 2009). Its news gathering is done by its network of 

correspondents in the country. It also uses domestic and international news agencies and foreign 

radios which it monitors round the clock. However, much of its news seems to be based on 



9 

government news releases supplied to it by the state-owned news agency, Associated Pakistan of 

Pakistan (APP). Besides government activities, the national news bulletins cover very little 

general domestic happenings in the country. Among the issues almost never covered by the radio 

are crime, conflict among ethnic, tribal, religious groups, labour unions and labour issues, etc. 

The radio news bulletins also avoid general political activities as well as opposition politicians 

although criticism of those politicians by government officials is broadcast. It is not unusual to 

hear the government reaction to an opposition politician’s statement without hearing the details 

of the statement itself.   

For instance, on May 13, 2007 the top story in the BBC Urdu news bulletins and the 

Pakistani newspapers was the violent clashes between supporters and opponents of the 

government which left six dead and nine injured. The Radio Pakistan news bulletins did not 

carry any coverage of the violence. The violence on that day was a continuation of the violence 

of the previous day in which 34 persons were killed in various parts of the city. Pakistani 

journalists often complain about the routine lack of coverage by Radio Pakistan (and Pakistan 

Television Corporation) of issues important to Pakistanis. When a particularly significant 

incident of violence in Pakistan’s largest city Karachi killed ten persons resulting in the 

imposition of curfew, Radio Pakistan, “as usual, provided re-assuring statements – no news,” 

writes veteran Pakistani journalist Zamir Niazi. (Niazi, 1986, p. 218). Niazi argues that the 

excessive government control of Radio Pakistan has resulted in people turning to foreign media 

“particularly the BBC” to receive news of important events rather than rely on the home-based 

media (1986, p. 185). 



10 

Ardeshir Cowasjee, a newspaper column writer recalls telling an information secretary of 

Pakistan’s information ministry: “ no one, just no one believes one word uttered by PTV 

[Pakistan Television Corporation] or Radio Pakistan.” (Cowasjee, 1999, Internet). 

In short, Radio Pakistan’s news bulletins mainly inform listeners about what is happening 

in government circles but not what is happening in the country. As for foreign news, including 

developments in neighbouring countries such as Afghanistan, India, Iran, etc., the radio relies on 

Western news agencies, AP, AFP and Reuters and foreign radio news. 

 

Government Media Policies and Practices 

In August 2000, ten months after seizing power in a coup in Pakistan, General Pervaiz 

Musharraf was the guest in the radio show Talking Point of the BBC World Service.  During the 

programme, he verbally answered questions in English put to him in phone calls or through e-

mails. Most of the questioners were Pakistanis living in the country or abroad. The event was 

noteworthy on two counts: Firstly, because it was the first time the military ruler had answered 

live questions from the general public, albeit the English-speaking general public. Secondly, he 

chose to interact with the people through a foreign radio service, ignoring the state controlled 

Radio Pakistan.  

Three years later, on December 2003 General Pervaiz Musharraf participated in yet 

another Talking Point show, this time hosted by BBC Urdu Service. This time he answered 

listeners’ telephonic questions in Urdu. From his office in Rawalpindi, he took calls from mainly 

Pakistanis who asked questions about matters that concern them: Pakistan’s internal political 

situation, its policy towards India and Kashmir, US invasion of Afghanistan and Iraq, Pakistan 

fight against terrorism, etc.  



11 

It was the first time any Pakistani head of state or a high government official had 

participated in a phone-in show on the electronic media in the national language. Ignoring Radio 

Pakistan the President chose to speak to his people through the BBC Urdu service whose target 

audience are the Urdu speaking Pakistanis. As Musharraf took the phone calls in Rawalpindi, 

BBC relayed his conversations to London from where they were relayed back to Pakistan via the 

BBC transmitter in the Persian Gulf. He could have found a less convoluted way to talk to 

Pakistanis mostly situated in the same country as he was. And he wasn’t even getting the ear of 

the ‘important’ Western audience for he was neither the guest of the BBC English service nor 

was he speaking in English. Granted there are Urdu speaking callers living in other countries but 

they could have also talked to Musharraf if the show was hosted by Radio Pakistan. The show 

was a coup for the BBC Urdu service. Weeks before the show, the Urdu service publicized the 

event in its Urdu and Hindi services as well as announcing it on their website.  

The BBC Urdu Service once again demonstrated its superiority over the entire Pakistani media 

who were reduced to merely covering the President’s call-in session. The state-run news agency 

Associated Press of Pakistan (APP) next day ran stories picked up dutifully by Radio Pakistan 

and broadcast all over the country. Newspaper covered the event.  The top two English language 

newspapers, Dawn and The News published on the front page Musharraf’s disclosure that 

Pakistan was willing to withdraw troops from Kashmir, the border with India. (Dawn, 2003; 

News, 2003) A host of other English and Urdu newspapers either ran an APP copy or monitored 

BBC Urdu.   

The Pakistani media, not having this kind of an opportunity with their own president were 

arguably shown to be ‘inferior’ as far as access is concerned. It was definitely not a situation 

helpful for the Pakistani media’s self-image nor its image in the minds of the public. And neither 



12 

was it helpful in strengthening confidence in the local institutions of democracy. If the president 

of the country gives less importance to the local media, the chances for democracy itself would 

not be too bright. 

BBC Urdu Service’s had managed to surge ahead in the Pakistani public’s estimation as 

being a media organization with access to the highest authorities in Pakistan. At the same time, 

arguably, they could not have helped reflect on the relative lack of access of the Pakistani media 

to their top leadership.  

Musharraf could have helped the credibility and prestige of Radio Pakistan and indeed 

the prestige of Pakistani journalism by using an indigenous media organisation for his phone 

show. He could have shown some respect to the country’s media. Instead he chose to privilege 

BBC Urdu while seemingly ignoring the Pakistani media; as though it was not worthy of his 

attention.  

A few months earlier, in May 2003, the then Prime Minister Zafarullah Jamali gave an 

exclusive interview to BBC Urdu announcing Pakistan’s willingness to hold talks at any level 

with India and to foster “people to people contacts”. His conciliatory offer was important in the 

tense political state of affairs existing at the time between the two rivals. It is important to note 

that Jamali chose to make this important offer first on BBC Urdu rather than conveying it 

through the Pakistani media.  

Recently, on December 29, a senior Pakistani official made the important admission for 

the first time that the surviving terrorist involved in the Mumbai terrorist attacks in November 

2008  “could be” a Pakistani citizen. The comment was made to the Indian television channel 

CNN-IBN on December 29 last year by Pakistan’s national security advisor Mahmood Ali 

Durrani. Durrani did not give the information directly to the Pakistan state or the private media. 



13 

Pakistan until then had been strongly rejecting Indian claims that the terrorist was of Pakistani 

origin. Later on 7 January 2009, Durrani broke the news to CNN-IBN, that Pakistani 

investigators have found that the terrorist was indeed a Pakistani national. The Pakistani media, 

official or private was not informed about the development. The same day, Pakistan Information 

Minister Sherry Rehman confirmed the finding to BBC World Service. The Pakistani Prime 

Minister immediately dismissed Durrani over the revelation. Radio Pakistan did not report 

Durrani’s admission nor his firing by the prime minister.  

There are several other instances where Pakistani rulers have chosen to communicate 

their messages through foreign media rather than the national media.  A pertinent question arises: 

Why do Pakistan’s civil and military governments routinely undermine the credibility and 

importance of the state controlled media while enhancing the stature of the BBC and other 

foreign media? Why do the rulers not strengthen the state media which can then become more 

efficient at influencing the people at home and abroad? What advantage do the rulers see in 

keeping the state media down? 

The main reason for the counter-intuitive practice of Pakistani rulers seems to be their 

opposition to the idea of sharing power. Power is held mainly by three groups in Pakistan: The 

military, the bureaucracy and the elite belonging to rural and urban areas. Since political parties 

are headed by the elite, the formation of ‘civilian’ governments does not threaten the basic power 

sharing partnership among the groups. The democratization of the society threatens the perpetual 

dominance of the three groups. Institutions that lead to democratization therefore need to be kept 

in check to maintain the status quo. The mass media serve as a vehicle for expressing the 

aspirations of the common citizen – the rightful wielder of political power and – as well as a 

device for mobilizing them. It is not surprising that the power groups are engaged in 



14 

undermining the mass media. In undermining the mass media, the power groups seem to have a 

deeper objective: To suppress the generation and availability of information itself. The practices 

and institutions that create information and normalize its usage are antithetical to autocratic rule. 

Thus information whether it is produced in a controlled or free state state is harmful to such rule 

as it sustains the institution of the mass media. The objective to hinder the creation and 

dissemination of information is achieved through three means: Firstly by controlling the content 

that the media carry, i.e., restraining information that negatively affects them and propagating 

information favourable to them. Secondly, they by restricting the spread of media coverage, i.e., 

restricting the publicising of certain issues in an attempt to deny legitimacy to special interests as 

well as alienating certain segments of the populace. The strategy can hinder mobilization moves. 

It also prevents the mass media from establishing deeper and wider connections with all societal 

groups. Thirdly, by controlling the volume of information to ‘starve’ the mass media, 

information being the diet they live on.  

The subject of the strategy are both the private and the state controlled media. The 

rationale for suppressing the latter is not merely to control their information flow and content – it 

already is controlled. The purpose is to prevent them from becoming efficient, viable and capable 

of acquiring power. Because they are close to power and operate on public funds, their gaining 

credibility in the eyes of the common people can infuse them with political power. That 

eventuality is pre-empted by the autocratic rulers by not letting them become effective observers 

and commentators of society by minimising the information they handle. As a consequence, 

while the rulers want to periodically communicate with the Pakistani people, they do not want to 

strengthen the national information media.  



15 

A credible national media, expressing national concerns can be a destabilizing force for 

the autocratic rulers.  The danger posed by a strong national media has been much in evidence in 

the last few months of former President Musharraf’s rule. The national private news media, 

particularly some private television channels were arguably a potent force behind the agitation 

over the dismissal of the Pakistani Chief Justice. The Pakistani government officials called the 

agitation media generated. The agitation and the media reportage increased Musharraf’s 

unpopularity and possibly contributed to his downfall in August 2008. The national media being 

a national institution and representing the opinion of the people can adopt an activist role and 

challenge government authority and stability.  

The BBC is a relatively safe institution for rulers. It can put rulers under pressure but its 

coverage of national issues is selective lacking criticism that can disturb the fundamental power 

structure of the society. While the BBC covers civil disturbances in Pakistan, it does not go into 

the fundamental causes destabilizing society. It neither has the inclination nor the time. Its two-

hour daily transmission in a magazine format leaves little room for extended social and political 

comment. Talking to the people through BBC has the advantage of restricting the message 

within a two-hour limit. On the other hand, messages on Radio Pakistan can be repeated around 

the clock. Radio Pakistan broadcasts news broadcasts 149 news bulletins in 31 languages for a 

total duration of 900 minutes every day. Its broadcasts reach even remote areas of Pakistan.  

Besides suffering the indignity of successive Pakistani government ignoring them in 

favour of the BBC World Service-Urdu, the Pakistani media are further disadvantaged by 

repressive media laws hindering their work.  For instance on 26 October 2002, the President 

issued five ordinances related to the media: Press, Newspapers, News Agencies and Books 

Registration Ordinance, 2002; Press Council of Pakistan Ordnance 2002;  Freedom of 



16 

Information Ordinance; Defamation Ordinance 2002 and; Pakistan Broadcasting Corporation 

(Amendment) Ordinance, 2002. 

Earlier in September, he had issued the Contempt of Court Ordinance – 2002.  The 

Pakistan Electronic Media Regulatory Authority (Pemra) was launched under the ‘Pemra 

Ordinance’ promulgated in March 2002. These laws were enacted on top of the restrictions 

already placed on the media under the country’s constitution of 1973 which makes it a crime to 

publish anything bringing hatred upon the military. That means that nothing about the military 

can be published even when the matter is of corruption or similar misdemeanour.  

Additionally, General Musharraf’s government made several attempts to pressure private 

television channels to stop covering certain issues. Pakistani journalists are prevented from 

covering the tribal insurgency in certain areas bordering Afghanistan. ( Intermedia, 2007)   

The suppression of the independent media and the stifling of the state owned radio and 

television has arguably hindered their proper growth. For columnist Irfan Husain the censored 

news and discussions on state media is it has taught the people “not to believe anything radio or 

television tells them.” (Husain, 2004).  Journalist Omar R. Quraishi argues against the continued 

broadcasting of Pakistan Television Corporation’s prime time news show (Khabarnama) due to 

its routine poor coverage of important developments.  Quraishi refers to the story of the 

disappearance of Wall Street journalist Daniel Pearl and  complains: “All the action is happening 

in Pakistan... but how many Pakistanis turn to Khabarnama news show if they want the latest 

update...?” (Quraishi 2002)   

Dawn writer Hafizur Rahman, makes a case for Free radio & television!  and wonders if 

Radio Pakistan and the Pakistan Television Corporation, can “ever be completely free?” 

(Rahman, 2003.) That’s a pertinent question.  In the past few years the government of Pakistan 



17 

has allowed the establishment of several private radio stations and TV channels. While the TV 

channels have some freedom to cover social and political issues, none of the private radio 

stations are permitted news programming. The reason perhaps is radio’s geographic reach and 

financial accessibility by the common man. Political and social ideas carried by the radio can 

empower the masses. Empowerment fosters freedom and freedom – whether of the media or of 

the people – undermines authoritarian rule.  

It seems as long as authoritarian rulers remain in Pakistan, radio’s freedom will be 

suppressed. The rulers want to heighten its importance in the national life for two reasons: 

Firstly, because it belongs to the country with which the past Musharraf government and the 

present governments are in alliance and partially gain legitimacy for their rule. Secondly, the 

privileging of BBC Urdu automatically serves to give it more prestige while showing the 

indigenous media in a bad light to the people. In this way, the growth and power of the 

indigenous media is checked so that it does not become too much of a bother for the 

authoritarian rulers.  

 

BBC’s Presence in the National Imagination 

A national broadcaster not only exists in the national imagination, it helps create that 

imagination and its discourse. Programs presented by national radio and television become part 

of the national conversation and life. They become, in the words of communication scholar 

Andrew Skuse “part of the social fabric of society...” Skuse, who studied the place of BBC 

World Service radio (Pushtu and Darri language service) in Afghanistan likens the radio’s role to 

that of national broadcaster for the country because the BBC World Service was dominant due to 

its large audience. (Skuse, 2002). The Service’s dominant position according to Skuse is due to 



18 

the failure of Afghanistan’s own radio to establish itself as a reliable source of information, 

preventing it from developing a relationship of trust with its audience. The BBC World Service 

was perceived by the Afghans to be more credible than their own national broadcaster and was 

therefore able to gain the trust of the Afghan audience. Because the Afghan radio could not be 

trusted, it could not influence the imagination of the majority of the people of Afghanistan. That 

place was taken by a radio that the audience trusted. For the audience, the ‘national’ broadcaster 

is one who can be trusted; not one who carries the nomenclature of the national broadcaster. 

What place does the BBC Urdu Service occupy in the national imagination of Pakistan? To what 

extent does it play the role of the national broadcaster?  

In the absence of an audience survey, the position of the BBC Urdu Service in the 

Pakistani society could arguably be estimated in two ways: Firstly, from its discussion and 

reflection in the national media, primarily the private newspapers. Secondly, from the listeners’ 

relationship with the broadcaster. That relationship is discernable in the listeners’letters to the 

BBC Urdu Service. The letters are broadcast by the radio. 

 

Comparative Coverage of BBC and Radio Pakistan in daily Dawn 

The daily Dawn is perhaps the most authoritative of all English newspapers of Pakistan. 

Its on-line edition (available at http://www.dawn.com) has an archival search facility going back 

to five years, or from October 2001 to the present, i.e., May 14 2007. A simple search for the 

term BBC Urdu Service, BBC World Service and, BBC Radio gives 60, 129 and 488 results 

respectively. The search for Radio Pakistan and Pakistan Broadcasting Corporation returned 99 

and 166 hits respectively.  



19 

The frequency of the mention of BBC by Dawn and other influential print and electronic 

media points to a disproportionate notice of the broadcaster while the state owned Radio 

Pakistan is not considered deserving of that attention.  

 

Listeners Letters to BBC Urdu 

BBC Urdu receives annually about 22,000 letters in Urdu. The volume of the letters is 

significant for they are not written in response to some competition as is the case with many 

international radio broadcasters’ listener letters. For instance, in an e-mail message to the author 

on November 5, 2003, Deutsche Welle revealed that it receives about 70,000-80,000 letters but 

“many of these are just competition and quiz entries” and so do not reflect a spontaneous and 

varied response.   

It is not known if the letters broadcast by BBC are representative of the total letters it 

receives. BBC letters are received in Islamabad and Delhi where they are selected for onward 

transfer to London where the final selection is made. (BBC World Service, 2003).  Between 

September 2003 to April 2004, 76 such letters broadcast on BBC Urdu Service were monitored. 

(The letter reading segment of programming is usually of 2-3 minutes duration.) The content of 

these letters, in Urdu, is analysed and categorised according to the following nine topics: India, 

local development issues, local politics, local sports, neighbouring countries, the Muslim World, 

international politics, entertainment and BBC.  

Of the 76 letter writers, four were women. Five letters were from India and three from 

Canada. The volume of letters falling under each of the nine topics is given in percentage form. 

1. BBC 46% : The highest number of letters (35) were about the BBC programming or 

organisation. Most letters were requests to increase program duration, to repeat certain 



20 

popular series, to requests for BBC to start certain kinds of programs, etc. A listener 

reminded that a famous Baluchi singer had died but the BBC did not report his death. 

2. Local Development issues 11.8% : Nine letters drew the attention of BBC towards 

issues affecting their local/regional community. One letter requested the broadcaster to do 

a program on the underdevelopment of the province of Balochistan. Another wanted it to 

prepare a special program on his tribe. A third letter writer complained that his village 

was burnt in a huge fire but the BBC did not cover the incident. A fourth letter reported 

sexual victimisation of school children in his area. 

3. International politics 10.5%: Eight letters talked about world political issues such as 

‘US imperialism’, World War II, Peace, British weapons expert Dr. Kelly’s suicide, etc. 

4. Entertainment 6.6%: Letters about entertainment referred to the state of Pakistani 

cinema, music shows, etc.  

5. Local sports 5%: Comments on cricket matches, etc. 

6. Muslim World 2.6%: Two letters were broadcast regarding the Muslim World. One 

letter referred to the suicide bombers and the other US invasion of Afghanistan and Iraq.  

7. Local politics 2.6%: A listener mentioned problems in joining the army for people 

living in the Sindh province.  Another listener brought up a local council issue. 

8. Neighbouring countries 1.3%: A single listener wrote about the Kashmir dispute 

between India and Pakistan. 

It not known how representative the broadcast letters are of the total letters received by 

BBC Urdu, but it is significant that by far the biggest volume of letters is about BBC itself. The 

engagement of the people with the broadcaster is remarkable in that there is nothing in it for 

them materially. They just appear to feel very connected with the organization and how it works. 



21 

If BBC is deliberately broadcasting more letters about itself, it could indicate its desire to be seen 

as an organisation close to the Urdu Service listeners, appealing to the imagination of the 

listeners.  

The connection of the listeners to the BBC and their understanding and expectation of the 

role of the broadcaster is indicated by the letters about local development issues. It seems that 

listeners imagine that by bringing up local developmental issues such as health and general 

underdevelopment to the attention of the BBC, the problem could be addressed in some way. It 

appears that people expect that the BBC enjoys some influence with the state authorities. This is 

similar to what people might expect of a national broadcaster; that it should be able to bring 

some pressure on local authorities to solve a local problem.  Despite the relatively small size of 

the sample, it can be discerned that BBC Urdu arguably has a special place in the national 

imagination of Pakistan. 

 

BBC Urdu in the Context of Globalization and Cultural Imperialism 

The 1997 'World Communication Report' of the United Nations Scientific and Cultural 

Organization (UNESCO) noticed an imbalance in communication flows between the 

industrialized western counties (the global North) the developing countries of  the global  South: 

More communication was flowing from the former to the latter and the report thought the gap in 

reciprocal communication seemed to be widening. 

  The imbalance in communication flows is exacerbated due the underdevelopment of 

mass media institutions in many developing countries. The relative lack of media freedom partly 

acts as a barrier to media development. The people of many developing countries, not having 

reliable mass media information sources of their own, try to satisfy their need to receive 



22 

information and express opinion by turning to mass media institutions of other countries. The 

most popular of such media institutions are the international radio services of the developed 

countries such as Britain, France, Germany, USA, etc. These radio services fulfill (to some 

extent) the information needs of the people in information deficient countries. This 

communication relationship between the international broadcasters and their audience in the 

developing countries is part of arguably the most pervasive form of media globalization 

considered by many media scholars as an illustration of the process of cultural imperialism. 

There is wide consensus among a number of scholars that international broadcasting carries out 

propaganda and agenda setting among audience in foreign countries (Brown & Parrish, 1990; Browne, 

1992; Hale, 1975; Hendy, 2000; Mowlana, 1995; Price 2003; Outhwaite & Bottomore, 1993; Schiller, 

1976; Wood, 2000; Wu, 2003). Schiller defines cultural imperialism as the processes pulling 

traditional societies into the modern world system and then pressuring the influential segments of 

those societies to shape their policies to align or to support, “the values and structures of the 

dominant centre of the system.” (Schiller, 1976, p. 9) 

Nations are imagined communities, says Anderson (1991) and a process seriously 

threatening that image is a matter of grave concern. When the tools of image making are made 

less effective, nations feel without sufficient power to maintain their self-image. It is this erosion 

of power and control over actions and decisions that is resented by nations. What is opposed then 

is disempowerment and the incapacity to execute political and social will.   

International radio broadcasting from Western countries can have a similar effect on the 

ability of indigenous radio broadcasting and other media institutions to form a self-image This is 

particularly harmful for the developing and formerly colonized countries for whom the idea of 

nationhood is instrumental in developing a cohesive society that can work towards independent 

common national goals. Communication scholar Mowlana (1995) is of the view that by 



23 

monopolizing the global information system, Western powers harm the development plans and 

cultures of nations that hold less power in the global information system. In the field of media, 

international radio can render national media markets and projects in subservient positions or 

reduce their capacity to serve national interests.  Babe (2000) quotes an article written by high-

ranking officials of the US military-industrial establishment in the magazine Foreign Affairs to the effect 

that the soft power of information and communication was more effective than military armaments over a 

long period. (84-85). 

As noted earlier, more than half of international radio programming is taken up by news 

and current affairs. Wu (2003) quotes Hopkins and Wallerstein as proposing that news 

programming is important because it reflects, and is itself part of, the global systems constructed 

by politics, economy and cultures.   

It is not known precisely how international broadcasting affects the listener's mind but 

Wu maintains that studies point to "discrete but solid” effects of news on audiences for whom 

such news  is often the main or even the only source of information. The author refers to several 

studies revealing that foreign media news engage in “significant agenda-setting.”  He concludes 

that international news' power was greater than generally perceived. A 1990 study of BBC World 

Service's Portuguese listeners thought the programming positively predisposed listeners toward 

Great Britain. (Brown, Michael & Parrish, 1991)  

The controlling function of international broadcasting does not merely have ideological 

and political implications for the listener societies.  Capitalism needs “autocratic powers in the 

peripheries” or the so called Third World countries. Samir Amin contends that autocracy in the 

peripheries is not a remnant of the past but a “consequence of modernization operating in the 

frame of global polarization of wealth and power. (Amin, 1997, p. 22).  



24 

It is difficult to determine the overall benefit of international radio broadcasting to the 

Western countries. But it would be naive to imagine altruism as the driving force in spending 

substantial sums of money on providing information to the people of developing countries.  

The BBC World Service fiercely competes with other international broadcasters for 

international media markets. It has the will and the skill to dominate other nations’ outperform 

indigenous media organisations, and is often apparently ‘helped’ in the process by authoritarian 

rulers in the developing countries. The result is that it seems to be operating as a national 

broadcaster in some countries including Pakistan.  

 

Footnotes 

1. The proportion of Pakistan’s population between the ages of 15 and 64+ was 57% of 

the total population of in 1998 (Population Census Organization n.d.). If that proportion is 

maintained in the latest population figure of over 165 million persons in 2009 (according to 

Pakistan’s Population Census Organization), the number of persons in that age group come to 

about 94 million. BBC Urdu Service’s 9% listeners would translate to a weekly audience number 

of roughly 8.5 million. However, Mark Byford, BBC’s Chief Executive told Pakistan’s Dawn 

newspaper in June 2000 that the BBC audience in Pakistan was over 16 million listeners.(PBC to 

Replay BBC Programmes (2000, June 6). Dawn the Internet Edition. Retrieved 24 September 

2004 from http://www.dawn.com/2000/06/24/nat12.htm) 

 

Reference List 

Ahmed, A. (2006, June 26). Doubling per capita income in six years. Dawn.  

     Retrieved 9 May 2007 from http://www.dawn.com/2006/06/26/ebr15.htm 



25 

Amin, S. (1997). Reflections on the International System. In P. Golding & P. Harris. (Eds.),  

     Beyond Cultural Imperialism: Globalization, Communication and the New international   

     Order (pp. 10-25). Thousand Oaks, CA: Sage. 

Babe, R. E. (2000). Canadian Communication Thought: Ten Foundational Writers. Toronto: University   

     of Toronto Press. 

 BBC (2003). BBC World Service Annual Review 2002/2003. London: BBC. 

BBC World Service (2006). Annual Report and Account, 2005/2006. Retrieved 10  

     May 2007 from http://www.bbc.co.uk/bbctrust /assets/files/pdf/review_ 

     report_research/bbcannualreport.pd 

BBC World Service (2006). Annual Review 2005/2006. Retrieved 11 May 2007 from  

http://www.bbc.co.uk/worldservice/us/annual_review/2005/e.shtml 

Board of Investment (2003). Media in Pakistan. Retrieved May 9, 2007 from  

http://www.pakboi.gov.pk/BFacts/media.html.   

Brown, D. R. (1982). International Radio Broadcasting: The Limits of the Limitless 

     Medium.  New York: Praeger. 

Brown, M., and Parrish, J. (1991). Research for Broadcasting Decisions,  

Measuring BBC World-Service Effectiveness in a Non-Experimental Setting.   

     Report of Seminar on the Expansion of Broadcast Media: Does Research Meet the  

     Challenges? Madrid  20th-23rd January 1991. Amsterdam: E.S.O.M.A.R.,1991, 287- 

     307. 

Cowasjee, A. (1999, June 29). Weavers of lies. Dawn the Internet Edition. Retrieved 3 April   

      2004 from http://www.dawn.com/weekly/cowas/990629.htm 

Dawn (2000, June 6). PBC to replay BBC programmes. Dawn the Internet Edition.   

     Retrieved on 5 March 2004 from http://www.dawn.com/ )  

 



26 

Dawn (2003 December 2). Musharraf offers troop pullout from LoC.  Retrieved 2 April 2002  

     from http://www.dawn.com/2003/12/02/top1.htm 

Dyke, G. (2002). BBC World Service Annual Review 2001-2002. Retrieved 7 March  

2004 from http://www.bbc.co.uk/worldservice/us/ annual_review/2001/director.shtml 

Fletcher, F. J. & Everett, R. (2000). The Media and Canadian Politics in an  

     Era of Globalization. In M. Whittington and G. Williams (Eds.), Canadian Politics in  

     the 21
st
 Century, 5

th
  ed.,  (pp.361-402). Toronto: Nelson. 

Foreign and Commonwealth Office/BBC World Service Broadcasting Agreement.  

(2005). Retrieved 11 May 2007 from http://www.bbc.co.uk/worldservice/us/ba_ 

2005.pdf 

Guttman, C. (1999). International Radio Makes New Waves. UNESCO Courier, December,  

     vol. 52 issue 12, pp.43-45 

Hussain, I. (2004, January 24). Switching Channels. Dawn. Retrieved 19 March 2004   

from http://www.dawn.com/weekly/mazdak/20040124.htm.  

Intermedia. (2007). Pakistan media comes of age despite rising violence: Annual state of  

Pakistan media report 2006-2007. Retrieved 13 May 2007 from http://intermedia. 

org.pk/mediaarticles/vo_yr_pk.php.  

Jabbar, J. (2003, September 19). Community-based radio and TV. Dawn Internet  

Edition. Retrieved 10 May 2007 from http://www.dawn.com/2003/09/19/fea.htm 

Jabbar, J. (2004, February 14). Electronic media freedom: sweet and sour. Dawn Internet  

Edition. Retrieved 14 May 2007 from http://www.dawn.com/2004/02/14/fea.htm 

Mowlana, H. (1995). The Communications Paradox. Bulletin of the Atomic   

     Scientists, July. Retrieved 12 April 2004 from http://www.thebulletin.org/issues/ 



27 

     1995/ja95/ja95.mowlana.html.  

Mohammadi, A. (1997). Communication and the globalization process in the developing world.  

In A. Mohammadi (Ed.), International Global Communication and Globalization: A Critical 

Introduction. Thousand Oaks, CA: Sage 

Mytton, G. (Ed.).  (1993) Global Audiences: Research for Worldwide Broadcasting. 

     London:  John Libbey 

News, The (2003 December 2). Musharraf offers simultaneous withdrawal from Kashmir.     

     Retrieved 2 April 2004 from http://www.jang.com.pk/thenews/dec2003-daily/02-12    

     2003/main/main2.htm 

Niazi, Z. (1986). Press in Chains. Karachi: Karachi Press Club Publications. 

Nordenstreng, K., ed., (1979). National Sovereignty and International Communication.  

     Norwood, NJ: Ablex. 

Pakistan Broadcasting Corporation. (n.d.). News Broadcasts. Retrieved 13 May 2007  

from http://www.radio.gov.pk/n-broad.htm 

Pakistan Broadcasting Corporation. (2009). News Broadcasts.  Retrieved 11 January 2009  

     from http://www.radio.gov.pk/n_broad.htm 

Pakistan Broadcasting Corporation, 2009. Retrieved 17 January 2009 from   

     http://www.radio.gov.pk/aboutus.htm 

Population Census Organization. (n.d.). Retrieved 12 May 2007 from http://www.statpak. 

gov.pk/depts/pco/index.html 

Population Census Organization. (n.d.). Statistics. Retrieved 17 January 2009 from  

     http://www.statpak.gov.pk/depts/pco/statistics/statistics.html 

Parliament of the United Kingdom (2007). Publications and Records.  Retrieved 13 May  



28 

2007 from http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200607/cmselect/cmfaff/55/ 

55we15.htm. 

Quraishi, O. R. (2002, February 9). No point in having a Khabarnama. Dawn Internet  

Edition. Retrieved 13 May 2007 from http://www.dawn.com/2002/04/20/fea.htm 

Rahman, H. (2003, July 9). Free radio & television! Dawn Internet Edition.  Retrieved 7  

May 2007 from http://www.dawn.com/2003/07/09/op.htm#3.  

Siebert, F.S.; Peterson, T.; Schramm, W. (1956). Four Theories of the Press: The Authoritarian,  

     Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts of what the Press should   

     be and do. Urbana, Ill.: University of Illinois Press. 

Wu, H. D. (2003). Determinants of International News Production.  Gazette: The   

     International Journal for Communication Studies, vol. 65/1, February. 

 


