
 

Orayb Najjar 

Associate Professor 

Dept. of Communication 

Northern Illinois University 

DeKalb, IL 60115 

                      

 

 
                                               

                                     New Trends in Global Broadcasting:  

                   "Nuestro Norte es el Sur”  (Our North is the South) 
 
                                        

                                      
 
 

                                                Abstract 
Using  Pierre Bourdieu’s Field Theory, especially the concept of the 

interconvertability of cultural, economic, political and media capital,  I 
examine the rise of regional and global centers of broadcasting that seek 
to compete with the CNN and the BBC, namely, TeleSUR of Latin 
America, Al-Jazeera Arabic, and Al-Jazeera International (AI) of Qatar 
(launched worldwide on November 15, 2006). I also describe the Latin 
American and Arab questioning of the inevitability of following “the Anglo-

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:TeleSur.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:TeleSur.jpg


 2 

Saxon” model of “commercialization, depolitization and trivialization of 
news.”  

I examine the countermeasures the U.S., British and French 
governments are taking to fend off this regional and global competition 
from Latin American and Arab media.1    

I conclude that diversity and the expansion of the news pie is a healthy 
phenomenon that is bound to help serious news gathering and reporting 
worldwide against the rising trend of infotainment that has started to taint 
serious news dissemination in the United States.                                        

                                   New Trends in Global Broadcasting:  

                  "Nuestro Norte es el Sur”  (Our North is the South) 

                                        
“Television is a window on the world. But if you are sitting in Latin 
America, that window is more likely to be facing Baghdad than Buenes 
Aires. Or show Michael Jackson instead of Mexico City. Or offer a 
clearer view of Ukraine’s Orange Revolution than the one in Ecuador 
last month. Those networks do not cover regional news, like CNN 
Espanol, based in Atlanta, or Spain’s TVE, are often considered US or 
Eurocentric, with pundits sitting in Washington or Madrid. (Harman, 
2005, p. 1). 

“We launch Telesur with a clear goal to break this communication 
regime and present a vision, a voice which until now has been 
silenced. Telesur is an initiative against cultural imperialism.” Andres 
Izarra, TeleSur president and Venzuela’s minister of communications 
(Latin America TV takes on US Media, 2005, p. 1). 

“Al-Jazeera International is 'the most exciting television news and 
current affairs project in decades -- one which will revolutionise the 
global news industry by offering viewers across the world a fresh 
perspective on news.” (Nigel Parsons, managing director of Al-Jazeera 
International)  (A correspondent, 2005, p. 1). 

 
Introduction 
 

Bourdieu (1998: 41) suggests that for a journalistic field analysis to be 

complete, “the position of the national media field within the global media field 

would have to be taken into account.”  The dissatisfaction with Western news 

sources has a long history and dates back at least to the era of primacy of 



 3 

Western news agencies on the world news scene. NWICO discussions at 

UNESCO in the 1970s and 1980s provided “Third World” countries with a 

forum in which they complained about the unequal flow of information that 

moved mostly from North to South and from West to East. The impetus for 

the creation of alternatives to Western media, then, as now, was fueled by 

dissatisfaction with media’s content, its narrow focus, its lack of source 

diversity and the absence of serious attention to the news of the rest of the 

world.     

Decades later, the problems became worse. In the United States of the 

mid-1990s, television networks gave much less attention to serious foreign 

news than during the Cold War years. CBS maintained 24 foreign bureaus in 

its heyday; by 1995, it had reporters in only four capitals (Hess, 1996, 66).  In 

the 1970s, the networks in the US ran as much as 45% foreign news. By 

1995, the proportion was in the teens (Bierbauer, 2006). 

 

American newscasts also tend to be ethnocentric in their selection of 

news sources. Only 14 of the 401 guests who appeared in "Meet the Press" 

(NBC), "Face the Nation" (CBS) and "This Week with David Brinkley" (ABC) 

in 1994 were foreigners (Griffith, 1986, p. 72 in Hess, 1996, p. 7). During the 

first four months of 1995, foreign stories added up to 10 percent of the news 

segments, ranging from 3 percent on NBC’s "Today" to 16 percent on ABC’s 

"Good Morning America" (Stephen Hess, Telephone Interview with Tyndal on 

July 11, 1995). McGuiness examined 139 transcripts of three news talk 

shows, November 27, 2005-November 5, 2006, to see if sourcing practices 



 4 

had changed. She found that only four foreign experts were consulted in 47 

programs of “This Week with George Stephanopoulos” even though 77 

percent of the programs under study had a foreign angle. Although 122 

guests by the Stephanopoulos show, only four of them were foreign. In “Face 

the Nation,” although 28 out of the 41 transcripts examined had a foreign 

angle, only two foreign experts were included in the programs. In “Meet the 

press,” even though 35 out of 51 shows had a foreign angle, only four foreign 

experts were consulted (McGinnis, 2007). 

The Monroe Doctrine of 1823 declared Latin America as a U.S. sphere 

of influence and was recognized as such internationally. So it is not surprising 

that the U.S. established a media presence there. The three United States 

networks, NBC, CBS, ABC, sought to establish their broadcast dominance in 

Latin America through the development of the media and the purchase of 

shares in TV stations. ABC international, formed in 1959, invested in five 

Central American stations in what it called, “Central American TV Network,” 

(CATVN) (Wells, 1972, p. 104; Frappier, 1969, p. 4) 

By 1968, Worldvision of ABC operated in sixteen Latin American 

countries and broadcast to an audience of more than 20 million households 

(Frappier, 1969, p. 3). 

NBC-TV has provided technical and financial assistance to televisions 

in Argentina, Mexico, and Venezuela and provided programs dubbed into 

Spanish in Mexico City (Skorinia, 1965, p. 187; Wells, 1972, 103). CBS had 

various partnership arrangements in television centers in Argentina 



 5 

(Skornia,1965, 187) and interests in production companies in Peru, 

Argentina-and Venezuela (Frappier,1969, p. 10).  

The Latin American markets are owned by Global corporations that 

have also entered many markets in Latin America, partnering with local 

conglomerates. Two Spanish corporations, Telefónica and Grupo Prisa, have 

acquired media outlets in several countries. Grupo Prisa has purchased most 

of the shares of Caracol Radio in Colombia, and Telefónica owns television 

and radio stations throughout the region (Ketupa.net, 2005).  

Major Latin American media groups have "gone global" (whether 

through alliances or through direct investment) because the most lucrative 

markets for their products lie outside the region. The global Spanish-speaking 

market, for example, is as large as 330 million consumers - of which 24 

million are located in the US and 39 million in the EU (principally in Spain). 

Revenue from the US and Spain dwarfs those of domestic markets: peak 

audience figures are found within Latin America but the big money comes 

from sales to overseas (Ketupa.net, 2005). Thus, the content of those global 

corporations is not entirely local, and the problems U.S. networks and cable 

channels are experiencing in providing meaningful content have been 

globalized.  

 “The State of the News Media 2006:  An Annual report on American 

Journalism Project for Excellence in Journalism” funded by the Pew 

Charitable Trusts, noted that time slot rather than network type seems to 

define news judgment in the three networks. The report found that morning 



 6 

news programs build stories around emotion, and even tell viewers how to 

feel about a story by using emotive language (“shocking … horrific …brutal”). 

On the day news was examined, May 11, the commercial evening newscasts 

were so strikingly similar to each other that the first 12 minutes of news time 

on the three programs covered the same stories. 

The report found that morning news are interview-based programs, 

with a “softer” news agenda that provided a more limited range of sources 

and viewpoints than many other media. Evening news went more deeply into 

issues and contained more news sources than morning news or cable. 

The report also noted that opinion was more restrained in evening 

news. On May 11, 32% of commercial evening news stories contained 

reporters’ opinions. Less than morning news (48%) or cable (45%), but still 

substantial. Cable did not get a break from the researchers. The report added 

that while some cable companies like Fox were gaining audiences over 

network TV, their content lacks professional standards:   

For the third straight year, our content analysis of cable suggests that it 

is thinly reported, suffers from a focus on the immediate, especially 

during the day, is prone to opinion mongering and is easily controlled 

by sources who want to filibuster (The State, 2006). 

And since most Latin Americans get a large share of their news from 

the United States, they, too, get exposed to that type of news. As a result, 

international news from the Latin American perspective is almost nonexistent, 

critics say. But, says journalist Aram Aharonian, one of TeleSur’s founders, 



 7 

‘not for long’” (Harman, 2005, p. 1). More than 40 private television stations 

and 128 cable channels are operating in Venezuela, of those, only two are 

public broadcasting channels (Giordano, 2005, p. 15). TeleSUR wants to 

change that. 

Purpose of the Study 

This study aims to understand the significance and implications of the 

lack of trust in formerly dominant Western media corporations broadcasting to 

Latin America and the Middle East, and describe the rise of new types of 

regional media like TeleSUR of Latin America and Al-Jazeera Arabic and Al-

Jazeera International (AI) of Qatar.  

After laying out the conceptual framework by using the concept of 

“field” as developed by Pierre Bourdieu and utilized by others, I describe the 

latest developments in regional and global broadcasting by applying the 

relational concept among fields to examine how the fields of economics, 

politics and media interact, and by describing how the concept of the 

interconvertibility of fields affects the media. I then analyze the implications of 

these complex relationships by examining the competition between “old 

media” (i.e., CNN, the BBC and European and American media) and “new 

media” (i.e., TeleSUR of Latin America and Al-Jazeera International) from a 

professional perspective suggested by field theory. I end by describing what 

the “old media” are doing to compete with the “new media,” and then discuss 

what that ferment means for global broadcasting. 



 8 

After the privatization of the largest French television channel in 1986, 

Benson & Neveu (2005) noted that the French experienced side effects long 

taken-for-granted by “anglo-saxons” – “sensationalized, depoliticized and 

trivialized news.”  The change led to French sociologist Pierre Bourdieu’s 

impassioned public intervention in a book called On Television, which “served 

as a wake-up call for many around the world that there was nothing ‘natural’ 

about an advertising saturated, audience-ratings-driven media culture” 

(Benson & Neveu, 2005, p. 3).  Many practitioners in media systems under 

study in Latin America and the Arab world agree with that assessment and 

see the new media they are introducing as an alternative to that model. “For 

me,” says Blanca Eekhout, adviser on the establishment of TeleSur, “it’s 

indispensable for communities to have in their hands channels of 

communication which are their own. And what’s more, this had to have an 

international aspect” (Venezuela sets up ‘CNN rival’, 2005, p. 4).  

Conceptual Framework 

A field may be viewed as a microcosm that brings together the agents 

and institutions engaged in the production of whatever that particular field 

produces; e.g. literary works in the literary field, or articles in the journalistic 

field.  Members of a field both constitute it, but also are constituted by it. They 

represent the field to themselves as well as to others. Professionals who 

share a field are constrained by the forces inscribed in it, but are also able to 

act, “in ways that are partially preconstrained, but with a margin of freedom” 

(Bourdieu, 2005 p.30 in). The essence of field theory in the social sciences is 



 9 

the explanation of regularities in individual action by using the position of an 

agent within a given field vis-à-vis other fields (for example, the position of the 

journalistic field in relation to the political field) (Martin, 2003). “In analytic 

terms, a field may be defined as a network, or a configuration, of objective 

relations between positions” (Bourdieu and Wacquant, 1992, pp. 96-97).  The 

journalistic field is important because it is seen as part of the field of power; 

that is, it tends to engage with powerful agents who possess high volumes of 

what Bourdieu calls “economic and cultural capital,” both of which are 

important forms of power (Bourdieu, 2005, p. 33). By economic capital, 

Bourdieu means money or assets that can be turned into money.  Cultural 

capital includes educational credentials, technical expertise, general 

knowledge, verbal abilities, and artistic sensibilities.  The social world is 

structured around the opposition between these two forms of power, with 

economic capital, on the whole, being more powerful (Bourdieu, 2005, p. 55).  

Inside the journalistic field, economic capital is expressed via circulation, or 

advertising revenues, or audience ratings, whereas the “specific” cultural 

capital of the field takes the form of intelligent commentary, in-depth reporting, 

-- the kind of journalistic practices rewarded each year by Pulitzer Prizes.  

Each field is thus structured around the opposition between the pole 

representing forces external to the field (primarily economic, e.g. advertising) 

and the “autonomous” pole representing the specific capital unique to that 

field (e.g., artistic or scientific skills).  Fields are arenas of struggle in which 

individuals and organizations compete to valorize those forms of capital which 



 10 

they possess (Benson and Neveu, 2005, 4). Perhaps the most important 

quality of fields for this paper is the interconvertability of capitals. Since the 

structure of fields is characterized by the dynamic relationship between 

symbolic and economic assets, at any given moment some fields move closer 

to the economic end of the pole than others; i.e., the knowledge they produce 

is simply more convertible into material or political power than the products of 

other fields (Lenoir, 1997; Graham, 1998). 

  Field theory positions itself precisely between political economy and 

cultural approaches that link news production directly to the interests of broad 

social classes or the national society, and organizational approaches that 

focus too narrowly on particular news producers.  “Field research thus calls 

for the examination of ‘institutional logics’:  the simultaneous analysis of social 

structures and cultural forms, as well as the complex interplay between the 

two” (Benson and Neveu, 2005, p.12). Benson and Neveu suggest that in field 

theory, journalistic fields do not always reinforce the power status quo, but 

under certain conditions may actually transform power relations in other fields 

(2005, p. 9). “To think in terms of field is to think relationally” (Benson & 

Neveu, 2005, p. 3).  The relational approach of field theory is important for 

this analysis because it helps us “locate, situate, and explain the very real 

differences among media outlets according to their possession of different 

types and quantities of capital” (Benson and Neveu, 2005, p.19). 

Field theory is especially useful for studying international journalistic 

organizations comparatively because it provides a means of incorporating 



 11 

history into media analysis.  Field theory provides perhaps the best defense 

against “media-centrism,” helping situate journalism in its larger systemic 

environment, rather than restricting the study to its organizational features, 

such as funding, ownership, demographics of journalists and audiences.  

Against the fruitless question of whether the press is or is not “independent,” 

research could help pinpoint the journalistic field’s relative position vis-à-vis 

the range of other societal fields that compete to shape our vision of the 

social world (Benson and Neveu, 2005, p.19; Benson, 204, p. 276). Finally, 

Bourdieu’s theory takes power dynamics seriously, both within and among 

fields.  As a result, field analysis places greater emphasis on competition and 

distinctions among journalists, and thus pays greater attention to such social 

phenomena as competition over scoops, struggles over access to sources, 

changes in the relative prestige of news organizations, in short, to the 

“relational” construction of journalistic identity (Benson and Neveu, 2005, 

p.18).  

Research Questions 

Taking its cue from Hallin and Mancini, both of whom have used the 

concept of “field” in their research, this study avoids measuring media 

systems against normative ideas (as in the Four theories of the Press), but 

analyzes “their historical development as institutions within particular social 

settings  … to understand why they developed in the particular ways that they 

did; what roles they actually play in political, social, and economic life; and 

what patterns of relationships they have with other social institutions” (Hallin 



 12 

and Mancini, 2004, p. 14). Translating those insights into research questions 

leads to the following: 

Research Question I: How did TeleSur develop as an institution and what 
was the effect of the social setting in which it developed on its developmental 
trajectory?  
 
Research Question 2: How do journalistic organizations like TeleSur and Al-
Jazeera International exert influence on one another and on other journalists 
in ways that supplement or contradict constraints emerging within the single 
newsroom? In what ways do these two organizations resist or reshape 
outside economic and political pressures and national cultural idioms?  
 
Research Question 3:  What is the Latin American and Arab journalistic 
field’s relative position vis-à-vis the range of other societal fields that compete 
to shape the vision of the social world? 
 
Research Question 4: How does Al-Jazeera International plan to compete in 
the regional and global arenas? What patterns of relationships has it 
developed with other journalistic institutions?  
 

The first research question inquired how TeleSUR developed as an institution 

and wondered how its social setting affected its developmental trajectory.  

 Media ownership patterns in Latin America had a great bearing on the 

way TeleSur developed. In Mexico and Brazil, media conglomerates such as 

Televisa and Globo, respectively, have consolidated their control, particularly 

in broadcasting, although they also own companies in print, music, and radio. 

Grupo Clarín in Argentina, Organización Carlos Ardila Lule and Grupo 

Empresarial Bavaria in Colombia, and Grupo Cisneros in Venezuela clearly 

dominate the media markets in their countries. Elsewhere in Latin America, 

media outlets are typically controlled by a handful of family-owned companies 

that are frequently tied to political parties or corporations (Lauria, 2003). The 

aim of TeleSur was to break free of that monopoly. 



 13 

Televisora del Sur, Spanish for "Television Station of the South", 

named TeleSUR, is a pan-Latin American television network based in 

Caracas, Venezuela. It began broadcasting on a limited schedule on July 24, 

2005 and began full-time broadcasts on October 31, 2005 (Telesur en canal, 

2005). 

TeleSUR was intended to be a counterweight to popular privately-run 

networks in South America like CNN en Español and Univisión, and BBC 

World.  The key to TeleSUR's success is not going head-to-head against the 

giants of broadcasting but providing an alternative to what Aram Aharonian 

calls, “the hegemonic communications industry that has one way of thinking 

and one message" (Marx, 2005).  

What all fields like politics, sociology and journalism have in common, 

says Bourdieu, is that “they all lay claim to the imposition of the legitimate 

vision of the social world”  even when they do not admit that all categories are 

socially constituted and socially acquired (Bourdieu, 2005, 36). What the 

media do is crucial to politics, says Bourdieu, because “Politics is a struggle 

to impose the legitimate principle of vision and division, in other words the 

one that is dominant and recognized as deserving to dominate, that is to say, 

charged with symbolic violence” (Bourdieu, 2005, 39).  

Aram Aharonian, main director of the station, wants TeleSUR to defy 

“the dominant hegemonic media culture through its motto ‘Our North is the 

South,’ a play on the UNESCO debates of the 1970s (Victoria, 2005). The 

station can be seen in at least 15 countries through at least 53 cable services, 

http://en.wikipedia.org/wiki/CNN_en_Espa%C3%B1ol
http://en.wikipedia.org/wiki/Univisi%C3%B3n


 14 

as well as five free stations. TeleSUR runs public service announcements and 

musical interludes instead of commercials. The news channel has 160 

employees and correspondents in Argentina, Brazil, Bolivia, Colombia, Cuba, 

Haiti, Mexico, Uruguay and the United States (TeleSUR Concepto, 2005). 

TeleSUR’s area of coverage extends from Tierra del Fuego to Canada, 

reaching 370 million Hispano-Americans, 180 million Brazilians, over 50 

million Latinos in Chicago (Dos Reis, 2005). But whether those people will 

watch remains to be seen.  

Telesur went on air July 24, 2005. With Venezuela as a majority 

shareholder, it is financed jointly by the governments of Argentina, Uruguay 

and Cuba, with some support from Brazil (Brazil TV International) (Dos Reis, 

2005).  The driving force behind the station has been President Hugo 

Chavez, whose government has contributed 70% of Telesur's $10m (£5.7m) 

financing and owns 51% of the channel (Green Left Weekly, 2006).  The 

station is trying to develop talent from all over Latin America. Sixty staff 

members have been recruited from different countries. All the shows will be 

produced by Latin Americans, except some contemporary independent films 

dubbed Nojolivud (No Hollywood) (Daniels, 2005).  

The relational approach of field theory is important for this analysis 

because it helps us “locate, situate, and explain the very real differences 

among media outlets according to their possession of different types and 

quantities of capital” (Benson and Neveu, 2005, p.19).  Here, the difference 

between TeleSUR and Al-Jazeera is clear, and may be explained by each 



 15 

station’s possession of different types of capital. While Al-Jazeera possesses 

enormous political and cultural capital because it is seen as very critical of 

Arab leaders, some find that the perception of TeleSur as being too close to 

the government of President Hugo Chavez, rightly or wrongly, will hamper its 

ability to attract viewers in a region traditionally distrustful of state-run 

institutions (Sreeharsha, 2005, p. 1). The fact that Chavez has enacted new 

media laws that limit speech by commercial companies also did not endear 

him to his critics or to some human rights activists. 

The second research question sought to determine how journalistic 

organizations like TeleSur and Al-Jazeera International exert influence on one 

another and on other journalists in ways that supplement or contradict 

constraints emerging within the single newsroom. Of interest was the ways in 

which the two organizations resist or reshape outside economic and political 

pressures and national cultural idioms.  

The success of Al-Jazeera in loosening the monopoly of the West on 

international news dissemination has been watched with rapt attention in 

Latin America and elsewhere.  

From the beginning, TeleSur was compared to Al-Jazeera. A journalist 

writing for the Christian Science Monitor titled a section of his/her article, 

“Latin America’s Al Jazeera?”  (Harman, 2005, p. 2). Another writing for the 

BBC wrote that “Some have already dubbed it Al-Bolivar – a combination of 

the Arabic news channel, Al-Jazeera, and President Hugo Chavez’s favourite 

[sic] independent hero” (Bruce, 2005, p. 1). 



 16 

The founders of TeleSUR appear to understand the interconvertablilty 

of fields; the fact that economic assets can be translated into political assets, 

as Bourdieu has observed. TeleSUR helped reshape economic pressures by 

recognizing that one powerful well-funded station is much more effective than 

many alternative stations. Aram Aharonian, general director of the channel, is 

aware that funding is “an important political act. Instead of having 500 or 900 

small alternative media outlets, there will be one grand conglomerate. With 

capital. … Telesur will follow the same premises that for decades took refuge 

in small alternative and community media. But now we have left our marginal 

niche and are heading towards mass communications” (Jordana, 2005, p. 3). 

 Not everyone in Latin America thinks this is a good idea. Alberto Ravell 

of Globovision says that the station will transmit a view of Latin America, but 

“you’re going to have the view these governments want you to have, not an 

impartial view,” a leftist view because all the people working at TeleSur are 

leftist (Bruce, 2005, p. 4). Connie Mack, a member of the House International 

Relations Committee and an outspoken Chavez critic was alarmed when the 

Al-Jazeera signed an agreement with the Latin American news channel 

TeleSUR for "cooperation in training and the exchange of footage and 

logistics" (Al-Jazeera Network on Air, 2005). Mack stated that:  

When Hugo Chavez launched Telesur last year to spread his anti-

freedom rhetoric throughout Latin America I raised numerous concerns 

that he was creating a TV network patterned after Al-Jazeera. Today, 



 17 

Hugo Chavez has gone even further. … Now he’s in cahoots with the 

original terrorist TV (Mack, 2006).  

Al-Jazeera Arabic continues to resist international and especially U.S. 

efforts to silence it, local pan-Arab pressures to censor it, and efforts to starve 

it of advertising funds. It does so, by following professional norms of 

journalism other journalists (if not their governments) recognize.2
 Al-Jazeera 

Arabic tries to resist financial pressures by attempting to lure advertisers to 

the Sports Channel and children’s channels with no political content because 

advertisers shy away from what they consider controversial programs despite 

Al-Jazeera’s superb demographics (Khanfar, 2004, p. 3).  

TeleSUR resists political and economic pressures and denies 

accusations that it is supported by the state. TeleSUR is attempting to get 

outside sources of funding, not for ads, but for spots from sponsors like those 

run on PBS (Jordana, 2005, p. 4). Furthermore, Chavez’s supporters claim 

that the bad blood between Chavez and mainstream media came about when 

Chavez forced TV stations to pay taxes just like other businesses. Not only 

did Chavez tax those businesses which had allowed previous rulers of 

Venezuela to place censors in their offices in return for being tax free, but 

Chavez himself, a consummate communicator, became the media by hosting 

a weekly show called “Allo Presedente!” Chavez’s admirers are quick to point 

out that the show, unlike George Bush’s weekly radio address, is not a 

monologue. Chavez, they say, brings several secretaries to hear and jot down 



 18 

the details of people’s problems and returns a week later to announce how 

those problems had been solved (Al Giordano, 2005, p. 9).  

Al-Jazeera’s success has spawned a number of imitators in the form of 

pan-Arab satellite channels that have introduced a similar type of news 

reporting, leading Al-Jazeera to want to reinvent itself to separate itself from 

the rest (Khanfar, 2004, p. 1). The station has expressed a renewed 

commitment to reporting, and a move away from depending solely on the talk 

shows that made it famous (Schleifer, 2004, p. 3). 

The May 2006 week-long reporting from China was so successful that 

Al-Jazeera is going to India in recognition of the importance of that populous 

country.  Al-Jazeera has signed a cooperation agreement with China 

Central Television (CCTV). The partnership covers three areas: 

news and image exchanges, non-news program exchanges, and 

cross-company staff training. Al-Jazeera will also sign cooperation 

agreements with Xinhua News Agency and China International 

Radio in the near future. Al-Jazeera’s Beijing office will be expanded 

in a few weeks and a Chinese channel will be launched on Al-

Jazeera's website (Wan, 2006).  

But its most ambitious move was establishing an English-language 

station that competes with the Western media in English-speaking countries. 

Waddah Khanfar hopes that advertisers will patronize it “because this niche is 

beyond regional politics and their unfortunate effects” (Khanfar, 2004, p. 3). 



 19 

The third research question in this paper sought to discover the Latin 

American and Arab journalistic fields’ relative position vis-à-vis the range of 

other societal fields that compete to shape their vision of the social world. 

Field theory suggests that members of a field both constitute it, but 

also are constituted by it.  TeleSUR, even while introducing a revolutionary 

project, could not move away from the tenets of global journalism and from 

the negative perception of media owned by government. Because the idea for 

Telesur was initially proposed by Cuba’s President Castro (Jordana, 2005, p. 

6), and because the station’s critics were already calling it “Telechavez” even 

before it went on air, the station had to work to “unbrand” itself by moving 

away from a political field funded by the president of Venezuela, to an 

independent field similar to Al-Jazeera; i.e. funded by the ruler but whose 

board of directors is independent.  

Real power inside TeleSUR will rest on a seven-member board of 

directors led by [then] Venezuela's communications minister, Andres Izarra 

(Green Left Weekly, 2006).  Telesur president Andres Izarra stepped down as 

information minister when one of the well-known board members, English 

novelist and filmmaker Tarik Ali, said publicly that for the station to be truly 

effective it would need to be entirely independent. Izarra, who had previously 

worked for NBC's defunct Canal de Noticias NBC, CNN and Radio Caracas 

Television, a private Venezuelan network, knew that he needed to step down.  

TeleSUR's advisory council tells volumes about its ideological orientation. It 

includes Latin American as well as international intellectuals who have 

http://en.wikipedia.org/wiki/CNN
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Radio_Caracas_Television&action=edit
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Radio_Caracas_Television&action=edit


 20 

spoken about Western hegemony and called different ways of organizing 

society.3 None of them is likely to accept intervention by any government 

because they understand that legitimacy of the journalistic field demands that 

kind of separation. TeleSUR's current president, Andrés Izarra, agreed that 

once the station is on air, it needs to distance itself from the Venezuelan 

government “in order to guarantee that it complies with its aims and ethical 

standards” (Telesur keen on Aljazeera link up, 2005, p. 2). The founders of 

the station asserted their independence from the Venezuelan state 

administratively without distancing themselves from the station’s revolutionary 

purpose. Aram Aharonian is open about TeleSUR’s being “a strategic project 

that was born out of the need to give voice to Latin Americans confronted by 

an accumulation of thoughts and images transmitted by commercial media 

and out of the urgency to see ourselves through our own eyes and to discover 

our own solutions to our problems. If we do not start there, the dream of Latin 

American integration will be no more than a salute to the flag” (Jordana, 2005, 

p. 2).  

Members of a field also represent the field to themselves as well as to 

others. To themselves, they presented what they have accomplished as 

“Media from Below” fighting “media from above.” TeleSur’s supporters also 

claimed that commercial media and the U.S. government saw Venezuela’s 

access to its own pan-Latin American media as “something akin to Venezuela 

developing the atomic bomb” (Giordano, 2005, p. 1). As noted above, 

professionals who share a field are constrained by the forces inscribed in it, 

http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Andr%C3%A9s_Izarra&action=edit


 21 

thus the need to establish the independence of the station. Independence 

would free TeleSUR to act in creative ways, or, as field theory would put it, “in 

ways that are partially preconstrained, but with a margin of freedom” 

(Bourdieu, 2005 p.30 in).  The station has asserted its production 

independence from big conglomerates that own media in Latin America and 

created a new model that favors local talent; one they have dubbed, “No 

Hollywood.” 

Fields are arenas of struggle in which individuals and organizations 

compete to valorize those forms of capital which they possess (Benson and 

Neveu, 2005, 4). The journalistic field is important because it is seen as part 

of the field of power; that is, it tends to engage with powerful agents who 

possess high volumes of what Bourdieu calls “economic and cultural capital,” 

both of which are important forms of power (Bourdieu, 2005, p. 33). 

By tapping into the Arab public need for pan-Arabism and the need to 

speak truth to power (not available before the age of satellites), Al-Jazeera 

has succeeded in increasing the capital it possesses by amassing both 

political capital “the power of consecration” and cultural and symbolic capitals. 

Its experts, drawn from 22 Arab countries and all over the world, present a 

formidable challenge to Arab rulers. Arab experts comment on the foibles of 

their rulers and invite viewers to do the same via live phone calls and written 

commentary on different programs. And while almost every single Arab 

country had banned Al-Jazeera at one time or another, and while some (like 

Saudi Arabia) refuse to let it establish bureaus in the country, the station 



 22 

remains the most watched and respected Arab station, with about 50 million 

viewers. Yet, Al-Jazeera has failed to convert its important cultural capital into 

economic capital because of the boycott imposed against the station by Saudi 

Arabia and Kuwait; nations who control the Arab advertising markets, and by 

American corporations.  

Benson and Neveu suggest that in field theory, journalistic fields do not 

always reinforce the power status quo, but under certain conditions may 

actually transform power relations in other fields (2005, p. 9). In the case of 

Al-Jazeera Arabic, the station has succeeded in changing power relations by 

privileging the media over Arab rulers, and by making itself indispensable for 

Arab political deliberations. Telesur staffers agree that some things are non-

negotiable: nothing against regional integration or the struggle against neo-

liberal globalization.” (Jordana, 2005, p. 4). Enrique Botero, a Columbian 

television producer, referred to an old US comic, Lucky Luke, a cowboy who 

sells protection to a journalist who heads a small paper whose motto is, 

“independence always, neutrality never” (Jordana, 2005, p. 5).  

The fourth research question attempted to determine how Al-Jazeera 

International plans to compete in the regional and global arenas. Specifically, 

it sought to determine the patterns of relationships it has developed with other 

journalistic institutions. 

  Building on the success of Arabic-language Al-Jazeera, the station 

decided to go global by hiring the strongest international staff it could find. 

Field theory suggests that Al-Jazeera did so by amassing symbolic capital by 



 23 

using the most exacting professional standards to hire its international staff 

out of the 4,000 applications it had received. Waddah Khanfar, managing 

director of Al-Jazeera, told a gathering at the 2nd Al Jazeera Forum held in 

Qatar in 2006 that diversity was going to be the channel's motto. An 

examination of the table below suggests that the station had achieved that 

goal. The staff hired in 2005 has British, Canadian, Australian, Indian, South 

African and American journalists, including a former American Marine (Al-

Jazeera International, 2006).   

Examples of Al-Jazeera Hires 
 

Name of 
Staffer 

Former Position held New Position in JI 

Trish 
Carter  
. 

Trish Carter's career 
includes high level 
positions as Head of 
Current Affairs, Head 
of News and Deputy 
Head of News and 
Current Affairs at 
Television New 
Zealand, Media 
Centre Manager at 
the Ministry of Foreign 
Affairs & Trade, and 
Executive Editor and 
Programme Director 
at Newstalk ZB. 
 
 

Bureau chief of 
Kuala Lumpur 
News Broadcast 
Centre 
 
Responsible for 
over-seeing the 
production of 
news and current 
affairs for Al 
Jazeera 
International in  
Australasia, 

Sue 
Phillips 

Sue Phillips is an 
experienced 
broadcast 
professional. Her 
career includes senior 
roles as London 
Bureau Chief for the 
Canadian 
Broadcasting 
Corporation (CBC), 
Managing Director of 
News World 
International, and 
Senior Radio 
Producer and Senior 

Bureau chief of 
London News 
Broadcast Centre 
Responsible for 
over-seeing the 
production of 
news and current 
affairs for Al 
Jazeera 
International in   
Europe & Africa 



 24 

Television Producer at 
CBC. 

Will 
Stebbins 

Will Stebbins joins the 
channel from 
Associated Press 
Television News 
(APTN) where he was 
Regional Editor, 
overseeing the 
management of all of 
APTN's Latin 
American news. 
Stebbins is multi-
lingual and brings to 
the station a wealth of 
broadcast experience 
from his previous 
roles as Regional 
Executive, APTN, 
Miami, Senior 
Producer, APTN, 
Havana, and Bureau 
Chief, Worldwide 
Television News, 
Cairo. 

Bureau chief of 
Washington D.C. 
News Broadcast 
Centre 
Responsible for 
over-seeing the 
production of 
news and current 
affairs for Al 
Jazeera 
International in   
North & South 
America 

Anmol 
Saxena 

Anmol Saxena, in 
New Delhi joins Al 
Jazeera International 
from APTN India,  

Bureau Chief for 
India, 

Andrew 
Simmons,  

Andrew Simmons Bureau Chief for 
Nairobi. 

 Josh Rushing, a 

former U.S. Marine 

Captain who served 

in the United States 

Central Command 

media office during 

the invasion of Iraq, 

has joined the 24-

hour English-

language network, Al 

Jazeera 

International.  

 

Josh will be based 
in Washington 
D.C. and his 
actual role with 
the channel will be 
confirmed closer 
to launch. 

Jane 
Dutton 

Jane Dutton South 
African-born Jane 
Dutton has  most 
recently worked as 
presenter/ reporter for 
CNBC Europe/US on 
a special series of 30-
minute programs, The 
Business of 
Development, and as 
a freelance presenter 
for BBC World. 

Stationed at the 
headquarters, 
Doha, she will be 
responsible for the 
majority of the 
channel's daily 
news output with 
the rest of the 
transmission 
being split 
between the other 
centers.  



 25 

Prior to that Jane 
worked for CNN as 
presenter for their 
Morning International 
TV News, anchoring 
the network's four 
half-hour morning 
shows.  
She also presented 
CNN's travel show 
HotSpots from a 
different country every 
week with an 
estimated 250-million 
viewers reached per 
show.  
Her previous 
experience includes 
working as an evening 
TV news presenter for 
e.tv in Cape Town, 
including working as 
an anchor, news 
editor and executive 
producer. 
 

Riz Khan Riz Khan hosts 
"Q&A with Riz Khan" 
and "Q&A Asia with 
Riz Khan" on CNN 
International, as well 
as anchoring news 
shows and news 
events for the 
network. The Q&A 
shows are the 
network's daily 
interactive programs, 
featuring newsmaker 
and celebrity 
interviews. Before 
joining CNNI in May 
1993, he was a 
presenter and 
reporter with the 
BBC, anchoring 
World Service 
Newscasts since 
October 1991.  

Will host an 
interactive call-in 
show from 
Washington. 

Nigel 
Parsons 

Formerly with CNN 
and the BBC. 

will be the 
managing director, 

Steve 
Clark  

Hails from England's 
Sky News. 

Will be director of 
news, 

David 
Foster  

Another Sky alumnus, will serve as the 
main presenter, or 
anchor, from 
Doha. 



 26 

Shireen 
El Feki 

Dr Shereen El Feki 
has joined the 
channel. Based in 
London, Shereen 
comes from Canada, 
where she was 
raised by Egyptian-
Welsh parents. 
“Although I grew up 
in the west, I like to 
think of myself as a 
‘born-again’ Arab’” 
she says. Shereen 
speaks fluent English 
and French and is 
working on her 
Arabic. She joins Al 
Jazeera International 
from The Economist.  

Shereen will host 
the channel’s 
business and 
politics strand. 

Paul 
Gibbs 

Director of 
Programming Paul 
Gibbs.  

“In addition to 
looking at shifting 
balances of 
power, People & 
Power will have a 
strong 
investigative 
strand, 
uncovering the 
use and abuse of 
power in 
business and 
politics. We will 
approach 
business from a 
fresh perspective 
– making the 
world of business 
and politics 
accessible to 
viewers around 
the globe.” 

Josh 
Rushing 

A 14-year veteran of 
the United States 
Marine Corps who 
held the ranks private 
through to captain, 
Josh gained 
prominence as a 
central figure in the 
major motion picture 
documentary "Control 
Room", which 
chronicles his 
struggles as the 
United States 
military's lead 

Position not yet 
determined. 



 27 

spokesperson to the 
Arab world during the 
invasion of Iraq. 
 

Cyrus 
Nhara 

Zimbabe-born 
reporter who has 
worked for Reuters 
TV and as a 
cameraman/producer 
in several African 
countries for ITN, 
Channel 4, CBS nd 
the BBC 
 

 

Farai 
Sevenzo 

Correspondent for 
Zimbabwe. Has 
contributed to UK’s 
Channel 4 News and 
to the same channel’s 
Unreported World 
Program 
 

 

  
 
 

Table Sources 
(Al-Jazeera 
International 
announces, 2006; 
Rushing, 2005). 
CNN Anchors 
http://www.saja.or
g/CNNRiz%20Kha
n.htm 

Al Jazeera International 
announces setting up of 
Harare bureau 

AMEInfo, August 17 – 2006 
http://www.ameinfo.com/93996.
html 

 
 
     

Nigel Parsons, Managing Director of Al-Jazeera International said that 

AI-Jazeera had hand-picked its bureau chiefs, and strategically placed its 

news broadcast centres across the globe, to ensure that their reporting “will 

bring together a complete picture of world news and address the many 

perspectives of complex current affairs."  The station promised to introduce 

inclusive reporting, and wants to revolutionize viewer choice by offering an 

http://www.saja.org/CNNRiz%20Khan.htm
http://www.saja.org/CNNRiz%20Khan.htm
http://www.saja.org/CNNRiz%20Khan.htm


 28 

alternative to traditional Western news media by providing different 

perspectives (Al-Jazeera International, 2006). The new staffers say that the 

station will be different because locals will be covering news events so that 

news is not presented through a foreign viewpoint (Al-Jazeera International to 

go on Air, 2005). In other words, no more Michael Jackson and Terry Schiavo 

for the Middle East and Latin America, or even Asia, and more detailed 

coverage of Kuwaiti and Latin American and Indian elections. Al-Jazeera also 

announced a new service in Urdu (the National language of Pakistan and one 

of the official languages of India), in advance of plans to offer similar services 

in French, Spanish and Turkish. The agreement the station signed with the 

biggest cable company in Asia will offer a 24-hour new service meant to 

attract about 150 million viewers, most of them in Asia, according to Hamad 

al-Nuaimi, marketing manager (AlJazeera English on air by spring, 2006; and 

Urdustan.net, 2006). 

 Josh Rushing, who was hired by Al-Jazeera says that he was excited 

to be working for a global organization “when American media has become so 

nationalised.” Rushing added that he “witnessed during the war how the U.S. 

media was co-opted by the U.S. government's messaging. I am proud to be 

part of a news network that believes in the power of the un-spun truth" (Josh 

Rushing, 2005). Director of News, Steve Clark,  notes that the station’s news 

reporting will uphold the strictest guiding principles of accuracy, impartiality 

and objectivity, whilst being fearless in its reporting to earn viewer trust (Al-

Jazeera International, 2006). 



 29 

Al-Jazeera has also sought to include Africa in its news bureaus. Tumi 

Makgetla started his article on the Al-Jazeera-Africa connection by noting 

that, “If wars and genocides were Africa’s only news, African newspapers and 

international news networks like CNN would run the same stories. But Al-

Jazeera International (AJI) aims to be different.” Claude Colart, the senior 

producer at AJI’s Johannesburg bureau, promises to bring “fresh 360 degree 

[change] to news coverage.” By fresh, he meant that, finally, African news will 

be run as part of the normal news cycle -- not just when violence occurs 

(Makgetla, 2005). Al-Jazeera has established an office in Zimbabwe and is 

one of the few stations to do so. This comes at a time when many 

international media organizations, including the BBC, have had their 

correspondents expelled from Zimbabwe (BBC, January, 2006). Says Pepe 

Escobar: 

The writing on the (global) wall is now inevitable: region-to-region 

economic deals, more exports, and increased distancing from the 

weak dollar. In this renewed South-South cooperation, trade and 

commerce prevail over invasion and regime change; respect to UN 

resolutions regarding military occupations prevail over alienated 

terrorism rhetoric. There's an alternative global agenda in town 

(Escobar, 2005). 

As Bourdieu notes, cultural capital encompasses such things as 

educational credentials and technical expertise (Bourdieu, 2005, p. 55). It 

used to be that Western nations were the ones who had the technical 



 30 

expertise in television, and many directors and technicians from Africa and 

Asia went to the BBC for training. The BBC is no longer the only place for 

training, and Al-Jazeera has a training center that caters to Arabs and others 

and conducts the training in English. Al-Jazeera hires trainers and has 

become the center for ambitious people who want to train (Robinson 2005). 

Reaction to the Development of the New Stations 

Field theory suggests that journalism has its own “nomos,” and 

that its members seek to maximize their cultural resources. The type of news 

Al-Jazeera broadcast, such as interviews with Osama Bin Laden, were 

obtained in the spirit of the scoop and to fulfill its mandate to cover both sides 

of the story as its logo suggests (“The Opinion and the other opinion”), 

according to the station. Field theory also suggests that even though 

international broadcasters come from different regions, they all aspire to 

compete in providing the best news possible, or the best intellectual capital.  

 The BBC, who up to the 1980s was the most respected of news 

sources, has lost its place to regional networks, especially to Al-Jazeera. The 

BBC has regretted getting out of the Arabic news when it closed BBC Arabic 

it ran with Saudi Arabia (17 of whose staff joined Al-Jazeera). The BBC plans 

to launch BBC Arabic Television in 2007. The venture, which will cost $32.9 

million a year to run, will offer the only tri-media - television, radio and online - 

service in the region. The BBC is hiring staff it had lost in the past to Al-

Jazeera Arabic. The news editor for the BBC World Service's new Arabic-

language television station will be a former employee of its main competitor, 



 31 

Al-Jazeera, Salah Negm. Ironically, when Al-Arabiyya was founded in 2003, it 

hired away several Al-Jazeera staffers, including Negm, a former BBC 

program editor who said, "I don't underestimate the challenge - or the 

competition in a crowded media marketplace" (BBC Arabic Television, 2006).  

 The reaction of the United States government to the new forms of 

media ranged from an initial boycott, to allowing high-level employees to 

engage with it, to the establishment of Al-Hurra (The free one) TV, and the 

funding of a number of stations in Iraq (Sharp, 2003). The U.S. government is 

also aggressively spreading its message through its Public Diplomacy staff at 

the State Department (Karen Hughes, 2005). The U.S. is targeting Syria and 

Iran with its specially prepared broadcasts and planning to start targeting 

Arabs in Europe (Survey finds Alhurra, 2006; US to expand Persian-

Language, 2006; US to start Arabic Language Broadcasts to Europe, 2005). 

The main problem with this formulae is that those American efforts are 

government-driven, and so, viewed as illegitimate because they fall in the 

political, rather than in the journalistic field.  On the other hand, those 

American and British and other journalists who care about in-depth  

international news are joining Al-Jazeera English.  

 African and Latin American officials are promising not to interfere in the 

content of Al-Jazeera International or in TeleSur precisely because they know 

that being perceived as part of the political field will delegitimize the 

journalistic field enterprise. Cultural capital has to come from independent 

sources, even if funded by the government. Al Jazeera staffers insist that they 



 32 

are not competing with Middle Eastern satellite station, “Our real competition 

is the global broadcasters,” says one staffer (Sheikh, 2004, p. 3).  

 The French are also in the race. TV channel France 24, launched in 

December 2006 in English and French, added Arabic in April 2007. The 

station is counting on viewers who have become increasingly "skeptical of the 

world vision offered by the Anglo-Saxons like BBC World and CNN 

International," and "are looking for contradictory opinions — which is what 

France 24 is proposing by relying on French values." Although the project 

was the brainchild of French President Chirac in 2002, it was pushed forward 

because he was angered by the way CNN and the BBC presented France's 

opposition to the Iraq war. “Station executives say the aim is to offer an 

alternative voice in a world television news market dominated by the "Anglo-

Saxon" giants as well as the Qatar-based Al-Jazeera, which last month 

opened a service in English.” The station will be broadcasting to a potential 

Arab audience of 20 million. Interestingly, the web site of the station notes 

that it has a staff in which 28 nationalities are represented. It adds that 

“employees have come from more than 24 different televisions including 

CNN, BBC, [and] Al Jazeera” (France 24, 2007; AFP, October 31, 2006; AFP 

April 2, 2007). 

Conclusion 

The visibility and reach of TV makes it central to all political action. 

Patrick Champaign suggests that “the functional weight of the audiovisual 

sector in the total process of news production tends to be greater and greater” 



 33 

or is at least shared with newspapers” (2005, p. 60).  In the journalistic field, 

there is competition for legitimate appropriation of what is at stake in the 

struggle in the field (Bourdieu, 2005, p. 44). The media are important because 

they have the “power of consecration- the power to say who and what is 

important, and what we should think about important things and people” 

(Champaign 2005, p. 58). A Bin Laden that no one interviews is relegated to 

oblivion; thus the U.S. government’s anger at Al-Jazeera to the point of joking 

that it wants to bomb the station, and as some, including Al-Jazeera claim, 

has already bombed it twice in Afghanistan and Iraq. The United States 

government denies those charges, but does not view the Bin Laden tape in 

journalistic terms as the scoop Al-Jazeera thinks it is.    

Al-Jazeera and TeleSUR have constructed their identity globally as 

champions of Arabism and the Latin American masses. They have 

constructed their global journalistic identity relationally as one that does not 

share the values of infotainment that are gaining ground in the U.S.A.  

The power of journalists is not individual, but collective; power they 

have collectively accumulated in the course of history (Champaign, 2005, p. 

58).  Thus, there is a limit to what the United States can do to stop Al-Jazeera 

from broadcasting different Arab viewpoints as it sees fit. As Al-Jazeera 

moves into the Indian, Pakistani and Chinese markets, its power will be felt 

everywhere. But as the BBC and French TV operate in Arabic, the 

competition for defining Middle East and world events will be fierce. AND IT’S 



 34 

ALL GOOD. The days of one-way global communication; free flow to the 

East, but no flow to the West, are also SO OVER. 

There is a great deal of ferment in the global field with different 

countries and governments entering the news business. This analysis 

illustrated how the positions of different journalistic fields, old and new media, 

have changed. Stations that used to enjoy world dominance are now in a 

crowded field. Changes in news coverage of any issue are the result of 

internal transformations of the journalistic field and transformations external to 

that field (Marchetti, 2005). In the internal transformations within journalism, 

the world no longer depends solely on AFP, AP, UPI, TASS and Reuters. 

News may often travel from West to East or from North to South, but not 

without being challenged by news sent from South to South and from East to 

East. There was a time when everyone trained at the BBC. Today, the BBC 

and Al-Jazeera and French TV poach each other’s producers and anchors. It 

is interesting, then, that those who now seek to “impose the legitimate vision 

of the social world” are in a class of their own and are almost 

interchangeable. The external changes in the field involve the demise of the 

British Empire, and with it, the ability to determine what is news. The failure of 

the neo-cons to remake the Middle East in their own image in six days and to 

rest on the seventh day, put strains on the credibility of the United States 

government as a credible communicator. Those external factors opened the 

door to Al-Jazeera English and to TeleSUR.  



 35 

This study has also commented on the newly acquired clout of Al-

Jazeera in the global system, and on the ambitions of TeleSUR to do for Latin 

integration what Al-Jazeera has done for Arab Nationalism. The study has 

assessed the cultural capital both stations have amassed through their reach 

and their hiring practices. Al-Jazeera’s professional approach to hiring and 

the diversity of the voices it allows to be heard add to its credibility, If not with 

the Untied States government. Al-Jazeera is literally the station that flew over 

the cuckoo’s nest. The station has already had a great impact regionally, and 

has spawned a number of imitators. Whether or not Al-Jazeera will make it 

into the American market will not make too much of a difference because its 

global reach will be tremendous even without the American audience. As for 

TeleSur, it is too early to assess where it is going because it started only in 

2005, but the ideas that animate it promise to hasten the integration Latin 

America. 

 
 
 
 

REFERENCES 
 
US to expand Persian-language TV broadcasting to Iran. (2005, February 
28). ABC News.  Retrieved April 1, 2006, from Transnational Broadcasting 
Studies website:  
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 
Palestinians ask Al Jazeera to help develop local media. (2005, March 30). 
Al-Hayat al-Jadidah, via BBC Monitoring. Retrieved April 1, 2006, from 
Transnational Broadcasting Studies website: 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 
Syria bans correspondent from US-funded broadcasters, (2005, March 16). 
Aljazeera.net, via BBC Monitoring. Retrieved April 1, 2006, from 

http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html
http://www.monitor.bbc.co.uk/


 36 

Transnational Broadcasting Studies website: 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 
AFP. October 31, 2006. France 24 to challenge “Anglo-Saxon” CNN, BBC. 
Retrieved April 16, 2007 from 
http://www.expatica.com/actual/article.asp?subchannel_id=25&story_id=34072 
 

 
AFP. April 3, 2007. France 24 international news channel begins Arabic broadcasts. 
Retrieved on April 16, 2007, from 
http://fe5.news.re3.yahoo.com/s/afp/20070403/lf_afp/francemediaindustry_070403160731 
 

Arab – South American relations take centre stage. (2005, October 5). 
AlJazeera.com. Retrieved March 31, 2006, from AlJazeera.com website:  
http://www.aljazeera.com/me.asp?service_ID=8506 
 
Akhavan-Majid, R., & Wolf, G. (1991).  American mass media and the myth of 
libertarianism: Toward an “elite power group” theory. Critical Studies in Mass 
Communication, 8, 139–151 
 
U.S. military plants stories in the Iraqi media. (2005, November 30). 
AlJazeera.com. Retrieved April 1, 2006, from the AlJazeera.com website: 
http://www.aljazeera.com/me.asp?service_ID=10010 
 
Europe Bans Al-Manar. (2005, March 18). Al-Manar TV, via BBC Monitoring. 
Retrieved April 1, 2006, from Transnational Broadcasting Studies website: 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 
Al-Jazeera mulling Harare office no author. (2006, January 19). BBC News. 
Retrieved March 31, 2006, from BBC News website: 
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/4628280.stm 
 
Al Jazeera International announces the appointment of bureau chiefs for the  
channel's news broadcast centres. (2005, May 12). AMEInfo. Retrieved  
March 27, 2006, from the AMEInfo website: 
http://www.ameinfo.com/59961.html 
 

Aljazeera International to go on air by May.  Web posted at: 2/4/2006 6:58:41 The 

Peninsula Source ::: The Peninsula 

http://www.thepeninsulaqatar.com/Display_news.asp?section=Local_News&s
ubsection=Qatar+News&month=February2006&file=Local_News2006020465
841.xml  

 

Aljazeera English on air by May. (2006, February 1). 

http://english.aljazeera.net/NR/exeres/B4BA4C96-CC7B-4B4B-
BAD1-15E672301092.htm 

http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html
http://www.expatica.com/actual/article.asp?subchannel_id=25&story_id=34072
http://fe5.news.re3.yahoo.com/s/afp/20070403/lf_afp/francemediaindustry_070403160731
http://www.aljazeera.com/me.asp?service_ID=8506
http://www.aljazeera.com/me.asp?service_ID=10010
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html
http://www.ameinfo.com/59961.html
http://www.thepeninsulaqatar.com/Display_news.asp?section=Local_News&subsection=Qatar+News&month=February2006&file=Local_News2006020465841.xml
http://www.thepeninsulaqatar.com/Display_news.asp?section=Local_News&subsection=Qatar+News&month=February2006&file=Local_News2006020465841.xml
http://www.thepeninsulaqatar.com/Display_news.asp?section=Local_News&subsection=Qatar+News&month=February2006&file=Local_News2006020465841.xml


 37 

   
Josh Rushing, former U.S. marine, joins Al Jazeera International. (2005,  
September 22). AMEInfo. Retrieved March 27, 2006, from the AMEInfo  
website: http://www.ameinfo.com/68321.html 
 
Dr Shereen El Feki joins Al Jazeera. (2006, March 7). The Association of 
International Broadcasting. Retrieved April 1, 2006, from The Association of 
International Broadcasting website: 
http://www.aib.org.uk/newsContent.asp?node_id=8,9&content_id=1173 
 
BBC Arabic Television comes as Al Jazeera prepares to launch a 24-hour 
English-language channel this year (Middle East Times, March 15, 2006).   
 
Benson, R. (2004). Bringing the Sociology of Media Back In. Political 
Communication, 21: 275-292. Friday, June 30, 2006. 
 
Benson, R. (2005). Mapping field variation: Journalism in France and the 
United States. In R.  Benson & E. Neveu (Eds.), Bourdieu and the journalistic 
field (pp. 85-112). Cambridge: Polity Press. 
 
Bierbauer., C. On the costs of foreign and war reporting (2006, June 2). 
Retrieved June 13, 2006.  
http://www.cbsnews.com/blogs/2006/06/01/publiceye/entry1675509.shtml 
 
Bourdieu, P. (1993). The field of cultural production. New York: Columbia 
University Press.  
 
______. (1998). On television and journalism. London: Pluto Press. 
 
Champagne, P. (2005). The ‘double dependency’: The journalistic field 
between politics and markets. In R. Benson & E. Neveu (Eds.), Bourdieu and 
the journalistic field (pp. 48-63). Cambridge: Polity Press. 
 

It's a deal: South American-Arab summit results in free-trade 
negotiations: Businessmen describe the two regions as being highly 
complementary. (2005, May 12). The Daily Star.  Retrieved March 31, 2006, 
from The Daily Star website: 
http://www.dailystar.com.lb/article.asp?edition_id=10&categ_id=3&article_id=
15004 
 
Ex-CNN journo Riz Khan joins Al Jazeera Intl. A Correspondent (2005, May 
27), 21:24 IST. http://us.rediff.com/news/2005/may/26rizkhan.htm 
 
Daniels, A. (2005, July 26). ‘Chavez TV’ beams into South America: Painful 
birth for new station in war of words with Washington. The Guardian. 
Retrieved March 30, 2006, from The Guardian website: 
http://www.guardian.co.uk/international/story/0,,1535981,00.html 

http://www.ameinfo.com/68321.html
http://www.aib.org.uk/newsContent.asp?node_id=8,9&content_id=1173
http://www.cbsnews.com/blogs/2006/06/01/publiceye/entry1675509.shtml
http://www.dailystar.com.lb/article.asp?edition_id=10&categ_id=3&article_id=15004
http://www.dailystar.com.lb/article.asp?edition_id=10&categ_id=3&article_id=15004
http://www.guardian.co.uk/international/story/0,,1535981,00.html


 38 

 
Davies, H. (need date). CNBC Arabiya: the Debut. Retrieved April 1, 2006,  
from TBS Journal website: 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall03/CNBC_Debut.html 
 
DiMaggio, P. J. & Powell, W. W. (1991). The Iron Cage revisited: Institutional 
isomorphism and collective rationality in organizational fields. In W.W. Powell 
& P.J. DiMaggio (Eds)., The new institutionalism in organizational analysis. 
Chicago: University of Chicago Press. 
 
Dizard, W. (1966). Television: A World View. Syracuse: Syracuse University 
Press. 
 
dos Reis, F. A. (2005, August 22). Latin America’s Telesur: The “Al Jazeera” 
of the South.  Worldpress.org. Retrieved March 30, 2006, from 
Worldpress.org website: http://www.worldpress.org/Americas/2136.cfm 
 
Escobar, P. (2005, May 14). From Baghdad to Brasilia. Asia Times. Retrieved 
March 30, 2006, from ZNet website: 
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=7856 
 
France 24. Who are we? Retrieved April 16, 2007, from 
http://www.france24.com/france24Public/en/page-footer/about-france-24.html 
 
Frappier, J. “U.S. Media Empire/Latin America,” NACLA Newsletter, New 
York: North American Congress on Latin America, vol. 11, no. 9, January, 
1969, pp. 1-11). 
 
Gerstein, J. (2006, March 14). Al-Jazeera Finds Hurdles in Bid To Air in U.S. 
The Sun.  Retrieved April 1, 2006, from The Sun website: need website 
 
Venezuela: 10 million viewers to watch Telesur. (2006, February 1). Green 
Left Weekly. Retrieved March 30, 2006, from Green Left Weekly website: 
http://www.greenleft.org.au/back/2006/654/654p20e.htm 
 
Giordano, A. Welcome Telesur to the Struggle to Light up the Skies: Notes on 
the Civil War between Media from Below and Media from Above. The Narco 
news Bulletin (2005, July 24). , Issue 36 
 
Griffith, T. (1986, March 17). Newswatch. Time, p. 72.  
 
Hallin, D. C., & Mancini, P. (2004). Comparing media systems: Three models 
of media and politics. Cambridge: Cambridge University Press. 
 
Hess, S. (1996). International news and foreign correspondents. Washington  
D.C.: The Brookings Institute. 

http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=7856
http://www.france24.com/france24Public/en/page-footer/about-france-24.html
http://www.greenleft.org.au/back/2006/654/654p20e.htm


 39 

 
Hills, J. (2002). The struggle for control of global communication: The 
formative Century. Urbana and Champaign, University of Illinois Press. 
 
Issawi, J. (2000, October 21). How do we make up for our lagging behind 
after being overtaken by the Gulf stations? Al-Nahar, p. 12. 
 
Jordana, L. Telesur: A Counter-Hegemonic Project to Compete with CNN and 
Univision. (2005, March 2).  
Venezuelanalysis.com pp. 1-6. Accessed June 28, 2006. 
 
Kanellos, M. (2005, November 23). Al Jazeera plans to go international in 
2006. CNET  
News. Retrieved April 1, 2006, from CNET News website:  
http://news.com.com/Al+Jazeera+plans+to+go+international+in+2006/2100-
1038_3-5968650.html 
 
Ketupa.net media profiles: Latin America. (2005 May) 
http://www.ketupa.net/latamerica.htm 
 
Khanfar, W. (2006, February 24). Al-Jazeera is seeking international 
leadership in media. Al-Jazeera. 
 

Khanfar, W. (2004).The Future of Al Jazeera [sic] by Waddah Khanfar, TBS 
12, Spring-Summer, pp. 1-4 

 
 
Lauria, Carlos.  Overview: Attacks on the Press, 2003. 
 CPJ  http://www.cpj.org/attacks03/americas03/americas.html 
 
La Jornada. Telesur: A counter-hegemonic project to compete with CNN and 
Univisión. (2005, March 2). Venezuelanalysis.com. Retrieved March 31, 
2006, from Venezuelanalysis.com website: 
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=1388 
 
Latin America TV takes on US Media. AlJazeera.net. 25 July 2005. Retrieved 
June 28, 2006.  
 
Who are the Lebanese-Americans? (No Date). Lebanese Global Information 
Center. Retrieved April 1, 2006, from the Lebanese Global Information Center 
website: http://www.lgic.org/en/lebanese_americans.php). 
 

http://news.com.com/Al+Jazeera+plans+to+go+international+in+2006/2100-1038_3-5968650.html
http://news.com.com/Al+Jazeera+plans+to+go+international+in+2006/2100-1038_3-5968650.html
http://www.lgic.org/en/lebanese_americans.php


 40 

Mack: New Alliance between Chavez’s Telesur and Al-Jazeera Creates 
Global Terror TV Network (2006, February 1).   
http://mack.house.gov/index.cfm?FuseAction=PressReleases.View&Content
Record_id=173 
 
Madigan, N. & Linskey, A. (2005, August 18). Mission of Former Marine: Arab  
TV. Mediachannel.org. Retrieved April 1, 2006, from Mediachannel.org  
website: http://mediachannel.org/blog/node/680 
 
Makgetla, T. (2005, November 25). Al Jazeera's Fresh Eye On Africa. Mail & 
Guardian online. Retrieved March 31, 2006, from Mail & Guardian online 
website: 
http://www.mg.co.za/articlePage.aspx?articleid=257760&area=/insight/insight
__national/ 
 
Marchetti, D. Subfields of specialized journalism. In R. Benson & E. Neveu 
(Eds.), Bourdieu and the journalistic field (pp. 64-84). Cambridge: Polity 
Press. 
 
Martin, J. L. (2003, July). What is field theory? American Sociological Review, 
109(1), 1-49. 
 
Marx, G. (2005, July 17). Will truth go south on Telesur news? Chicago 
Tribune. 
 
McIlroy, J. & Wynter, C. (2006, February 15). Venezuela: 'Another television 
is possible’. Green Left Weekly. Retrieved March 30, 2006, from Green Left 
Weekly website:  
http://www.greenleft.org.au/back/2006/656/656p12.htm 
 
McGinnis, A. (2007). Talking to ourselves: American news programs and 
foreign sourcing practices. Unpublished Masters Degree Paper. Department 
of Communication, Northern Illinois University. 
 
Merrill, J.C. and Harold Fisher (1980). The World’s Great Dailies: Profiles of 
Fifty Newspapers. New York: Hastings House. 
 
Miles, H. Think Again: Al-Jazeera. Foreign Policy. (2006, July/August). 
Retrieved June 29, 2006. 
http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3497. 
 

Schleifer, A. Interview with Ahmed Sheikh, Chief Editor, Al-Jazeera, S. TBS 
12 Spring-Summer 2004. http://www.tbsjournal.com/sheikh.htm 

 
Skornia, H.J. (1965). Television and Society. New York: McGraw-Hill.  
 

http://mack.house.gov/index.cfm?FuseAction=PressReleases.View&ContentRecord_id=173
http://mack.house.gov/index.cfm?FuseAction=PressReleases.View&ContentRecord_id=173
http://mediachannel.org/blog/node/680
http://www.mg.co.za/articlePage.aspx?articleid=257760&area=/insight/insight__national/
http://www.mg.co.za/articlePage.aspx?articleid=257760&area=/insight/insight__national/
http://www.greenleft.org.au/back/2006/656/656p12.htm
http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3497
http://www.tbsjournal.com/sheikh.htm


 41 

Summit welcomes Algeria proposal for “New Arab Satellite.” (2005, March 
21). MENA news agency, via BBC Monitoring. Retrieved April 1, 2006, from 
Transnational Broadcasting Studies website: 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 
Sreeharsha, Vinod.  (2005, November 22).  Telesur Tested by Chavez Video. 
The Christian Science Monitor, pp. 1-4. 
 
TeleSUR Concepto. Http://Telesurtv.net/concepto.php 
Telesur keen on Aljazeera link up. (2005, July 28). Aljazeera.net. Retrieved 
June 28, 2006. 
 
Telesur Un Canal para la integración  http://www.telesurtv.net/concepto.php 
 

Tuchman, G. (1978). Making News Making News: A Study in the Construction 
of Reality. New York: Free Press. 

USA/Syria: Survey finds Alhurra TV viewed by "millions" in Syria. (2005, 
March 10). Middle East Television Network, via BBC Monitoring. Retrieved 
April 1, 2006, from Transnational Broadcasting Studies website: 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 
BBC Arabic TV appoints former Al Jazeera employee as news editor. (2006, 
March 15).  Middle East Times. Retrieved April 1, 2006, from Middle East 
Times website: 
http://www.metimes.com/articles/normal.php?StoryID=20060315-071402-
4650r 
 
Nafie, I. (2005, April 7-13). Frontline Venezuela: Ibrahim Nafie in Caracas 
interviews Venezuelan Vice-President José Vicente Rangel. Al-Ahram. 
Retrieved March 30, 2006,  from Al-Ahram weekly online website: 
http://weekly.ahram.org.eg/2005/737/in1.htm  
 
Aljazeera International to go on air by May. (2006, February 4). The 
Peninsula.  
Retrieved April 1, 2006, from The Peninsula website:  
http://www.thepeninsulaqatar.com/Display_news.asp?section=Local_News&s
ubsection=Qatar+News&month=February2006&file=Local_News2006020465
841.xml 
 
Qatar: "Al-Jazeera never anti-American" – Director. (2005, March 31). The 
Peninsula, via BBC Monitoring. Retrieved April 1, 2006, from Transnational 
Broadcasting Studies website: 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 

http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html
http://www.telesurtv.net/concepto.php
http://www.monitor.bbc.co.uk/
http://www.metimes.com/articles/normal.php?StoryID=20060315-071402-4650r
http://www.metimes.com/articles/normal.php?StoryID=20060315-071402-4650r
http://weekly.ahram.org.eg/2005/737/in1.htm
http://www.thepeninsulaqatar.com/Display_news.asp?section=Local_News&subsection=Qatar+News&month=February2006&file=Local_News2006020465841.xml
http://www.thepeninsulaqatar.com/Display_news.asp?section=Local_News&subsection=Qatar+News&month=February2006&file=Local_News2006020465841.xml
http://www.thepeninsulaqatar.com/Display_news.asp?section=Local_News&subsection=Qatar+News&month=February2006&file=Local_News2006020465841.xml
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html


 42 

Ostini, Jennifer and Anthony Y. H. Fung (2002).  Beyond the Four Theories of 
the Press: A New Model of National Media Systems.  Mass Communication & 
Society  5(1), 41–56, Sydney, Australia,  pp. 41-56. 
 
Pilger, J. (2005, November 25). A News Revolution Has Begun. The New 
Statesman. Retrieved March 31, 2006, from ZNet website:  
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=9197 
 
The Project for Excellence in Journalism. The state of the news media 2006: 
An annual report on American journalism. Retrieved March 30, 2006, from 
The State of  the News Media 2006 website:  
http://www.stateofthenewsmedia.org/2006/narrative_networktv_intro.asp?cat=
1&media 
 
Dutch ban Al-Manar. (2005, March 18). Radio Netherlands, via BBC 
Monitoring.  
Retrieved April 1, 2006, from Transnational Broadcasting Studies website: 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 
McGuiness, A. Talking to ourselves: American News Programs and Foreign 
Sourcing Practices. Unpublished Masters Degree Paper, Department of 
Communication, Northern Illinois University, 2007. 
 
Robinson, G. R. (2005, May). USC Center on Public Diplomacy, tasting 
Western journalism:  
Media training in the Middle East. Retrieved April 1, 2006, from International 
Center for Journalists website: 
http://www.icfj.org/files/Tasting_western_Journalism_May05.pdf 
 
Josh Rushing, former U.S. marine, joins Al Jazeera International.  (2005, 
September 22).  http://www.ameinfo.com/68321.html 
 
Sakir, N. (2000, Fall). Optical illusions: Television and censorship in the Arab  
world. Transnational Broadcasting Studies, 5. Retrieved April 1, 2006,  
from Transnational Broadcasting Studies website: http://www.tbsjournal.com 
 
 
Siebert, F., Peterson, T., & Schramm, W. (1956). Four theories of the press: 
The authoritarian, libertarian,social responsibility, and Soviet communist 
concepts of what the press should be and do.  Urbana: University of Illinois. 
 
Sharp, J. M. (2003, July 23). The Al-Jazeera news network: Opportunity or 
challenge for   U.S. foreign policy in the Middle East? CRS Report for 
Congress. Retrieved April 1, 2006, from Foreign Press Centers website: 
http://fpc.state.gov/documents/organization/23002.pdf 
 

http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=9197
http://www.stateofthenewsmedia.org/2006/narrative_networktv_intro.asp?cat=1&media
http://www.stateofthenewsmedia.org/2006/narrative_networktv_intro.asp?cat=1&media
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html
http://www.icfj.org/files/Tasting_western_Journalism_May05.pdf
http://www.ameinfo.com/68321.html
http://www.tbsjournal.com/
http://fpc.state.gov/documents/organization/23002.pdf


 43 

Sreeharsha, V. Telesur tested by Chavez Video. The Christian Science 
Monitor. (2005, November 22). Retrived June 28, 2006. 
 
Suspitsina, T. (2001, April). A formula of success for market-oriented 
programs in Russia: A study of economics and business administration from 
the perspective of symbolic and economic capitals. Center for the Study of 
Higher and Postsecondary Education University of Michigan, Occasional 
Papers on Institutional Change and Transformation in Higher Education. 
Retrieved March 30, 2006, from the University of Michigan personal 
homepage server: http://www-
personal.umich.edu/~marvp/facultynetwork/whitepapers/suspitsina.html 
 
Un Canal para la integración. TeleSUR.  Retrieved March 30, 2006, from the 
TeleSUR website:   http://www.telesurtv.net/concepto.php. 
 
Urdustan.net. Aljazeera plans Urdu channel. (2006, January 26).  
http://www.urdustan.net/blog/2006_01_01_archive.html 
 
Zoon, C. (2005, July 29). Latin America gets its own CNN ... or Al-Jazeera? 
Radio Netherlands. Retrieved March 30, 2006, from Radio Netherlands 
website: 
http://www.radionetherlands.nl/currentaffairs/region/southamerica/lat050729  
 
SA's Jane Dutton joins Al Jazeera International. (2006, March 3). Tonight. 
Retrieved  April 1, 2006, from Tonight website:  
http://www.tonight.co.za/index.php?fSectionId=448&fArticleId=3138747 
 
Karen P. Hughes named as future US Public Diplomacy Chief. (2005, March 
14). US State Department website. Retrieved April 1, 2006, from 
Transnational Broadcasting Studies website: 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 
US to start Arabic-language TV broadcasting to Europe. (2005, February 27).  
Yahoo!News. Retrieved April 1, 2006, from Transnational Broadcasting 
Studies website: http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 

Wan, E. CCTV Partners with Al Jazeera, 2006, May17). 

http://www.pacificepoch.com/newsstories/29166_0_5_0_M/ 

 
Wells, A. (1972). Picture-Tube Imperialism? The impact of U.S. Television on 
Latin America. New York: Orbis Books.  
 
Zoon, C. (2005, July 29).  Latin America gets its own CNN ... or Al-Jazeera? 
Radio Netherlands 

http://www-personal.umich.edu/~marvp/facultynetwork/whitepapers/suspitsina.html
http://www-personal.umich.edu/~marvp/facultynetwork/whitepapers/suspitsina.html
http://www.urdustan.net/blog/2006_01_01_archive.html
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html


 44 

http://www.radionetherlands.nl/currentaffairs/region/southamerica/lat05
0729 
 

 
 

                                                        
1
  The varied spelling of the words “TeleSUR” and Al-Jazeera is the result of following the spelling 

of the sources I am using, as is the British spelling of some words. 
 
2
  Researchers now recognize that many of the official accusations leveled against the station are 

untrue. The latest such article in Foreign Policy asserts that the station has never supported violence 
against the United States, nor has it ever shown photos of beheadings, as has been wrongly claimed. As 
for the claim that its reporter Taysir Alouni, who was imprisoned in Spain as a supporter of al-Qaeda 
because he had interviewed Usama Ben Laden, Hugh Miles writes, “conclusive evidence has yet to be 
presented to the public. And there is nothing to suggest that the network’s funding is illegitimate” (Miles, 
2006, p. 1). 
3
  The group includes Nobel Peace Prize winner Adolpho Perez Esquival, poet Ernesto Cardenal, 

writers Eduardo Galeano, Tariq Ali and Saul Landau, editor-in-chief of Le Monde diplomatique and 
historian Ignacio Ramonet, free software pioneer Richard Stallman, and actor Danny Glover. 

http://www.radionetherlands.nl/currentaffairs/region/southamerica/lat050729
http://www.radionetherlands.nl/currentaffairs/region/southamerica/lat050729
http://en.wikipedia.org/wiki/Eduardo_Galeano
http://en.wikipedia.org/wiki/Tariq_Ali
http://en.wikipedia.org/wiki/Saul_Landau
http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Monde_diplomatique
http://en.wikipedia.org/wiki/Ignacio_Ramonet
http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Stallman
http://en.wikipedia.org/wiki/Danny_Glover

