
2019
Vol.17 No.32:183

Review Article

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

1© Under License of Creative Commons Attribution 3.0 License | This article is available in: http://www.globalmediajournal.com

The Global Network of 

Gl
obal Media

Journal

Hamad Humood Al Khalifa*

	 Global Media and Postnational 
Communication of SOAS, University of 
London, London, UK

*Corresponding author: 
Hamad Humood Al Khalifa

 alk.brn@gmail.com

Global Media and Postnational 
Communication of SOAS, University of 
London, London, UK

Tel: +97334445444

Citation: Al Khalifa HH. Aljazeera’s Coverage 
of the Qatar Crisis on June 5th 2017: A Frame 
Analysis. Global Media Journal 2019, 17:32.Introduction

Hamad bin Khalifa wanted Qatar to be a regional power [1,2]. 
To achieve its foreign policy, Qatar mainly depends on its wealth 
from its oil and gas reserves. It has done so by buying large 
stakes in companies in addition to property in many countries 
around the world. Abu Sulaib [1] believes that Qatar diversified 
its economic investments to serve its foreign policy. Another 
factor that Qatar depends on to achieve its foreign policy is the 
use of its media networks. Aljazeera, being the most popular 
of the media networks of the country, has been used since its 
establishment in 1996 to serve the foreign policy of Qatar. 
Mediation is also one of the aspects that Qatar uses to achieve 
its foreign policy. Traditionally, large states like Saudi Arabia have 
leaded mediations in the region. Qatar is interested in having 
more influence regionally and to enhance its global image, and 
mediation is the tool Qatar uses to achieve its objective. Qatar’s 
mediation efforts in Yemen, Lebanon, and Sudan did emphasize 
Qatar’s presence internationally [3].

The shift in Qatar’s foreign policy took place during the Arab 
Spring, when Qatar decided to use military intervention in Libya 
and support the Muslim Brotherhood with all the means they 
needed to get them into power [2]. The shift was also evident 
in Aljazeera’s coverage of the protests in the Arab countries 
which encouraged the protests to continue and to achieve the 
overthrow of the leaders of those countries. This shift in Qatar’s 
foreign policy has deteriorated Qatar’s relations with its Gulf 
neighbors [3]. To be more specific, Saudi Arabia, the United Arab 
Emirates, and Bahrain were the most concerned in this shift. This 

was evident in the withdrawal of their ambassadors in 2014 and 
the current Gulf Crisis. The current crisis also includes Egypt which 
has shared similar concerns.

This dissertation will consider Aljazeera’s coverage of the Qatar 
Crisis on its first day. Based on the work of Robert Entman [4], 
author has used frame analysis to look at the framing Aljazeera 
used to define and construct the Qatar Crisis on its first day. 
Author has also referred and relate to Herman [5] and Chomski’s 
propaganda model, Daniel Stout’s [6] work on mediated religion, 
and Soft Power by Joseph Nye. By looking at all the articles posted 
by Aljazeera on the June 5th 2017, author will look for sentences 
and keywords used to create certain frames. After finding 
the frames used author would analyze why such frames were 
used and whether the results prove the influence of the Qatari 
government on Aljazeera.

Theoretical Framework
Framing is one of the ways in which media narratives are 
interpreted. It is a process where a news organization defines and 
constructs a political issue or conflict. Professor of communication 
studies, Robert Entman, suggests that framing “offers a way to 
describe the power of a communicating text” (Entman, 1993, p. 
51). He adds that the analysis of the framing shows the effect of 
the transfer of information on the human consciousness. Frames, 
as suggested by Entman, facilitate four tasks in critically analyzing 

Aljazeera’s Coverage of the Qatar Crisis on 
June 5th 2017: A Frame Analysis

Abstract
Qatar’s foreign policy faced a turning point since May 1995 when Hamad bin Khalifa 
Al Thani overthrew his father in a bloodless coup. Generally, Qatar maintained 
good relations with its neighbors before Hamad came to power. However, with 
Hamad coming to power, Qatar’s foreign policy transformed to a policy that is 
intimidating to its Gulf Cooperation Council (GCC) neighbors. These changes were 
evident with establishing the Israeli trade office in 1996, making it the first Arab 
Gulf state to have relations with Israel. Qatar also developed good relations with 
Iran. By this stage, Qatar had already developed good relations with the region’s 
rivals. Qatar also strengthened its alliance with the United States by hosting two 
U.S. military bases in Al Udeid and Sayliyah, Qatar. As Faisal Abu Sulaib states, 
Qatar’s foreign policy has become hard to describe after 1995.

Keywords: Regional power; Regional power; Arab Spring

Received: April 08, 2019; Accepted: May 10, 2019; Published: May 17, 2019



ARCHIVOS DE MEDICINA
ISSN 1698-9465

2019
Vol.17 No.32:183

2

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

This article is available in: http://www.globalmediajournal.com

media narratives: define problems, diagnose causes, make moral 
judgements, and suggest remedies. Framing defines problems 
by figuring how a concerned agent, such as a broadcaster or 
news outlet, distributes information and what are the costs and 
benefits to the agent. Benefits are often orientated around power 
through ideological influence. They diagnose causes by figuring 
out the forces causing the problem. They make moral judgements 
by assessing the agents and their effects. Last but not least, they 
suggest remedies by offering and justifying solutions to these 
issues and predict the effects of these solutions.

Entman suggests that texts contain frames that are demonstrated 
by “the presence or absence of certain keywords, stock phrases, 
and stereotyped images, sources of information, and sentences 
that provide thematically reinforcing clusters of facts or 
judgements” [4]. For example, the news headline “Saudi Cleric 
Barks at Tourist” instantly conjures up an animalistic impression 
of the Saudi Cleric, and supports a long standing stereotype of 
Arabs being sub-human [7]. Entman also introduces the idea 
of ‘salience’, which is defined as making the information more 
memorable, easily noticed, and worth meaning. This is achieved 
by many ways including repetition, placement in text, and 
associating the information with symbols that are familiar to the 
audience’s culture. However, researchers have found that the 
presence of frames in texts does not guarantee their effect on 
audiences due to factors like existing schemata.

Entman places particular emphasis on frames used in political 
news. He highlights that in political communication; frames 
focus on some parts of the reality and ignore other parts. For 
example, in reporting a conflict, a news outlet may emphasize 
the aggression of one party over another. News frames are 
therefore used by politicians and journalists to compete with 
each other in influencing the ‘mental models’ or attitudes 
of people and representations of reality. Framing in political 
news clearly illustrates the use of political power, especially 
in a news text where the text shows the identity of the actors 
or their interests in dominating the discourse. One of the signs 
that such manipulation is taking place, according to Entman, is 
the inconsistency of particular terms. For example, use of words 
such as, ‘blockade’, ‘terrorist’, ‘war’ ‘genocide’ might be applied 
to certain contexts and not to others despite clear similarities, 
depending on how the event is intended to be represented. This 
may also cause a media outlet to lose credibility [4].

Entman uses the word ‘slant’ to describe “when a news report 
emphasizes one side’s preferred frame in a political conflict 
while ignoring or derogating another side’s. One-sided framing 
emphasizes some elements and suppresses others in ways that 
encourage recipients to give attention and weight to the evaluative 
attributes that privilege the favored side’s interpretation” [8]. 
Similarly, van Dijk’s ‘ideological square’ conceptualizes the biases 
of media narratives whereby the good of the self and the bad of 
the other are emphasized, while the bad of the self and the good 
of the other are de-emphasized. This is particularly relevant to 
reporting on groups of social, political or racial division. Slanted 
framing is common according to Entman even though mainstream 
news organizations claim to be objective. This concerns the idea 
of ‘content bias’ where, for it to exist, there must be a consistent 
pattern of slant that supports certain interests or actors that look 

for power and disapproval of their opponents. Slants exist over a 
certain period of time and are evident in most influential media 
outlets. Decision-making bias as mentioned by Entman is often 
referred to when journalists’ personal beliefs effect the news 
they produce. Although many observers believe that journalists’ 
ideologies are what are causing slant framing, they ignore other 
forces that might effect what the journalists are producing, such as 
the political economy of the media outlet. The propaganda model 
introduced by Herman and Chomski is one of the scholarly works 
on the political economy of mass media. The model considers the 
other forces that have effect of the news being produced. Entman 
defines content bias as “consistent patterns in the framing of 
mediated communication that promote the influence of one side 
in conflicts over the use of government power” [9]. Therefore, 
to prove that content bias exists in the media, we have to prove 
that a pattern of slant exists that ‘prime’ audiences in favor of the 
interests of people in power or those that are seeking power.

In another article, Entman [9] connects agenda setting to the 
first function of framing which is identifying the problems which 
are worth the attention of the audiences. The second level of 
agenda setting includes three tasks of strategic framing which 
are: “to highlight the causes of the problem, to encourage moral 
judgements (and associated affective responses), and to promote 
favored policies” [9]. The main goal and intended effect of the 
actors behind the framing activities is priming. This refers to when 
the standards people use to make political evaluations change. 
For example, when a news outlet connects certain issues or 
benchmarks to the evaluation of politicians or governments [10].

Herman [11] in The Propaganda Model: a retrospective, also 
discussed biases in the media and explains that propaganda 
campaigns can occur when they are consistent with the interests 
of those controlling and managing the filters suggested in the 
propaganda model. For news to be published or broadcasted by 
a media outlet it must pass the five filters suggested in the model 
which are ownership, advertising (as primary income source), 
sourcing (reliance on information providers), flak (means of 
disciplining the media), and anti-communist ideology. An example 
of the latter is the U.S. media coverage of the Polish government’s 
crackdown on the Solidarity Union in 1980-1981, which received 
a lot of attention, coverage, and condemnation due to the Polish 
government being supported by the Soviet Union. Whereas, the 
Turkish military government’s crackdown at about the same time 
did not receive the same coverage or condemnation. This was 
because the U.S. government and the U.S. business community 
supported the Turkish government’s anti-communist stance. 
Herman adds that the “model does suggest that the mainstream 
media, as elite institutions, commonly frame news and allow 
debate only with the parameters of elite perspectives; and that 
when the elite is really concerned and unified and/or when 
ordinary citizens are not aware of their own stake in an issue or 
are immobilized by effective propaganda, the media will serve 
elite interests uncompromisingly.” [11].

Biases can also come about within media narratives through the 
influence of independent groups or parties. Daniel Stout in his 
book, Media and Religion [6] specifies a chapter for ‘The News’, 
where he highlights the fact that certain religious groups try to 
have political influence on the media. Some organizations try to 



ARCHIVOS DE MEDICINA
ISSN 1698-9465

2019
Vol.17 No.32:183

3

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

© Under License of Creative Commons Attribution 3.0 License

responded by normalizing its diplomatic relations with Iran in 
August 2017.

Pradhan [3] in his article Qatar Crisis and the Deepening Regional 
Faultlines, explains that the four countries have accused Qatar of 
supporting extremist and terrorist groups, having close ties with 
Iran, undermining the security and stability of the Gulf states, and 
using Aljazeera as a propaganda tool. In addition, a list of demands 
was set by the four countries for Qatar to accept in ten days in 
order to end the boycott. Some of the demands are: cutting ties 
with Iran, the closure of the Turkish military base in Qatar, to end 
the support and funding to terror groups, paying compensation 
to the states, and to end any contact with opposition groups in 
the states. However, Qatar denied the allegations set by the four 
countries and considered their actions a violation of international 
law and a violation of its sovereignty. Qatar has also refused to 
accept the conditions set by the four countries.

On the 10th of July 2017, CNN was able to access leaked 
documents of the 2013 and 2014 Riyadh agreements that were 
breached by Qatar according to the boycotting countries. The first 
Riyadh agreement of 2013 was signed by King Abdulla of Saudi 
Arabia, Shaikh Sabah Amir of Kuwait, and Shaikh Tamim Amir of 
Qatar. The agreement states that the countries agreed on the 
following principles:

1. No interference in the internal affairs of the Council’s states, 
whether directly or indirectly. Not to give asylum/refuge or give 
nationality to any citizen of the Council states that has an activity 
which opposes the country’s regimes, except with the approval 
of the country; no support to deviant groups that oppose their 
states; and no support for antagonistic media.

2. No support to the Muslim Brotherhood or any of the 
organizations, groups or individuals that threaten the security 
and stability of the Council states through direct security work or 
through political influence.

3. Not to present any support to any faction in Yemen that could 
pose a threat to countries neighboring Yemen.

The supplementary Riyadh agreement of 2014 came after Saudi 
Arabia, the UAE, and Bahrain withdrew their ambassadors from 
Qatar. This agreement unlike the first was signed by the leaders 
of Saudi Arabia, Kuwait, Bahrain, Qatar, and the UAE. They agreed 
on the following points:

1. Stressing that non-commitment to any of the articles of the 
Riyadh Agreement and its executive measure amounts to a 
violation of the entirety of the agreement.

2. What the intelligence chiefs have reached in the aforementioned 
report is considered a step forward to implement Riyadh 
agreement and its executive measures, with the necessity of 
the full commitment to implementing everything stated in them 
(agreement and the Intelligence report) within the period of one 
month from the date of the agreement.

3. Not to give refuge, employ, or support whether directly or 
indirectly, whether domestically or abroad, to any persons or a 
media apparatus that harbors inclinations harmful to any Gulf 
Cooperation Council state. Every state is committed to taking all 

maximize their impact on as much media channels as possible 
and this situation is called ‘media synergy’. This is a result of the 
number of channels that these organizations have to compete 
with. Stout refers to Neil Postman, who argues for a balance of 
comparative religion and religious texts in media narratives, which 
could encourage compassion and ethical conduct. Postman warns 
about insularity, which is the ignorance of or lack of interest in the 
other that could lead to intolerance and separation.

Nye [12] in his article Soft Power suggests that a representation 
of the Middle East region cannot depend solely on the status 
and characteristics of its superpowers, but also depends on the 
presence and influence of transnational religious groups, oil 
companies, and terrorist organizations. He points out that the 
role of states is very important but more complex coalitions affect 
the outcomes. Military force still remains the ultimate form of 
power but the use of force is becoming more costly. Instruments 
like communication, organizational and institutional skills, and 
manipulation of interdependence have become increasingly 
important in influencing both domestic and international 
attitudes.

Traditional power resources are used today by major states, 
however, in many cases, private actors and small states have 
become more powerful using non-traditional means. For Nye, 
five trends have contributed to the diffusion of power: economic 
interdependence, transnational actors, nationalism in weak 
states, the spread of technology, and changing political issues. 
Nye clarifies that new power sources like effective communication 
and the development and use of multilateral institutions are more 
relevant to deal with the dilemmas of the modern world.

Nye suggests an alternative power to the traditional ‘hard’ way 
or a second aspect which is co-optive or soft power. Soft power is 
the opposite of hard power which is known as ‘command power’ 
or when a state orders others by force. Alternatively, soft power 
is achieved by intangible power resources like culture, ideology, 
and institutions. More importantly, Nye states that soft, co-
optive power is as important as hard, command power. If a state 
makes its power look legitimate it will receive less resistance to 
its wishes. Co-optive power allows a state in a certain situation 
to make other countries develop preferences or define their 
interests that are consistent with it the state’s own preferences 
and interests

Case Study
The Qatar Crisis started on June 5 2017 when Saudi Arabia, United 
Arab Emirates, Bahrain, and Egypt decided to cut diplomatic ties 
with Qatar and close all air and land routes to Qatar. According 
to Gasim [2] there are several factors that led to the crisis. Most 
importantly Qatar has established its independent foreign policy 
which in many instances, clashes with the foreign policy of Saudi 
Arabia. The Gulf Cooperation Council (GCC) member states have 
raised concerns about Aljazeera since its establishment. It was 
not until the Arab Spring when the political contention between 
Qatar and its GCC allies increased due to Aljazeera’s coverage of 
the Arab Spring. Qatar’s foreign policy adopted the movements 
and adapted a pro-Arab Spring policy. Another reason stated by 
the boycotting countries is Qatar’s close relations with Iran. Qatar 



ARCHIVOS DE MEDICINA
ISSN 1698-9465

2019
Vol.17 No.32:183

4

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

This article is available in: http://www.globalmediajournal.com

the regulatory, legal and judicial measures against anyone who 
[commits] any encroachment against Gulf Cooperation Council 
states, including putting him on trial and announcing it in the 
media.

4. All countries are committed to the Gulf Cooperation Council 
discourse to support the Arab Republic of Egypt, and contributing 
to its security, stability and its financial support; and ceasing all 
media activity directed against the Arab Republic of Egypt in all 
media platforms, whether directly or indirectly, including all the 
offenses broadcasted on Al-Jazeera, Al-Jazeera Mubashir Masr, 
and to work to stop all offenses in Egyptian media.

The boycotting countries have stated that they believe Qatar 
continued to support the Muslim Brotherhood and other groups 
that threaten the stability and security of their countries. This 
support also includes Aljazeera and other Qatari-owned media 
outlets support to these groups and using these media platforms 
against the interest of the boycotting countries.

Methodology
The methodology author will answer his research question is 
frame analysis. Author looked at all the news articles posted by 
Aljazeera on June 5 2017, which is the day the four countries (Saudi 
Arabia, UAE, Egypt and Bahrain) decided to cut their diplomatic 
ties with Qatar. June 5 is therefore the first day of the official 
crisis. How a news source first represents an event will usually 
be the precise dynamic they wish to convey, and it is from this 
framework that they will build upon in successive publications. 
Therefore author have selected all the articles published on June 
5, which would make the frames used by Aljazeera clearer for me 
to recognize and analyze.

A pattern of the frames used are noticeable to the reader after 
reading a few articles. Author was able to access the news articles 
from Aljazeera’s English website.

Article 1: Saudi Arabia, UAE, Egypt, Bahrain cut ties to Qatar

Article 2: Leaders and markets react to Gulf diplomatic rift

Article 3: Qatar diplomatic crisis: How it affects air travel

Article 4: Social media reacts to Gulf diplomatic rift

Article 5: How the world reacted to the GCC diplomatic rift

Article 6: Economic impact of Gulf diplomatic rift

Article 7: Qatar: ‘No justification’ for cutting diplomatic ties

Article 8: Qatar: Decision to cut ties violates our sovereignty

Article 9: Gulf diplomatic crisis: Qatar’s reaction in full

Nine news articles were posted on that day, one of which was the 
defending statement released by Qatar’s Foreign Ministry. After 
critically reading the eight remaining articles author has noticed 
three main frames used by Aljazeera:

• The conspiracy frame

• The Saudi Arabia and the UAE as a source of the conflict frame

• The negative economic effects frame

Having established the three main frames, author looked for 
references to each frame in every article. Author started looking 
for stylistic clues like language choices and modes of reference. 
These can be in the form of specific sentences, key words, and 
emotive language used to convey a certain meaning or narrative. 
Researcher have decided not to use quotations from other 
sources found in the articles as one could argue that these quotes 
are exact words said by individuals and the language used was 
not determined by Aljazeera (however, their choice to include 
these quotes is still noteworthy). After highlighting each stylistic 
clue, researcher started matching each clue to one of the three 
frames. This procedure was repeated on all of the articles. To 
ensure accuracy, author read the articles more than once and at 
different times to make sure that the stylistic clues were all taken 
into account and were matched to the right frame.

All of the results will be shown in a table for each frame where 
every stylistic clue will be clearly displayed. Author intended 
to analyze the results by relating them to the relevant theories 
researcher have stated in the theoretical framework and other 
related studies. In addition, researcher have looked at what these 
frames highlight as important, what they take for granted, what 
these frames exclude from discussion, what views are these 
frames reinforcing, and finally if other frames would lead to a 
better informed society [13].

Limitations
Although 8 news articles are enough to recognize frames used, 
they remain limited to Aljazeera’s coverage of the Qatar Crisis on 
that particular day. In addition, the news articles from Aljazeera’s 
English website are only one part of Aljazeera’s coverage of the 
Qatar crisis. The television broadcasts in Arabic and English could 
have used different frames on that day. Moreover, frames used 
in media usually change with time and Aljazeera’s frames of the 
current crisis could have changed and developed. However, some 
studies have shown that the frames used on the first day are still 
used one year after the beginning of the crisis.

Results
Aljazeera’s coverage of any Qatari issue has been questioned 
due to the fact that the news network is based in Qatar and is 
financially supported by the Qatari government [1]. This fact makes 
the coverage of the current Qatar crisis somewhat controversial; 
therefore author has decided to look into Aljazeera’s coverage of 
the crisis on its first day. The results below are all of the stylistic 
clues of the three frames found in the eight articles posted on 
June 5, 2017 (Tables 1-3).

There were 15 references in the conspiracy frame. The main 
messages being sent through these references is that a conspiracy 
was taking place in at least three forms:

• The Qatari News Agency was hacked;

• A falsely attributed statement of the Qatari Emir was being aired 
despite being officially denied, and

• That the actions taken by the four countries were coordinated 
moves.



ARCHIVOS DE MEDICINA
ISSN 1698-9465

2019
Vol.17 No.32:183

5

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

© Under License of Creative Commons Attribution 3.0 License

The Saudi Arabia and UAE as source of conflict frame had a total 
of 10 references in the 8 articles. These references focused on 
how

• Saudi Arabia is accusing Qatar, claiming that it is taking these 
actions against Qatar for the protection of its national security,

• That the removal of Qatar from the coalition in Yemen is Saudi-led,

• That UAE-based channels were playing the falsely attributed 
statements even after the Qatari denials, and finally

• That UAE-based airlines stopped their flights to Doha. The focus 
on Saudi Arabia and the United Arab Emirates by Aljazeera in the 
articles as the source of conflict is quite clear.

The third frame, which is the negative economic effects of the 
actions taken by the four countries, had a total of 13 references. 
Most of the references focused on

• That Qatar’s stock market experienced loss and the price of oil 
increased,

• That the boycotting countries stock markets also faced losses, 
and

• That the GCC economy will suffer if the dispute continues.

In total, Aljazeera used three frames to create an image for the 
reader that a conspiracy took place against Qatar. It is conveyed 
that the source of the conflict is Saudi Arabia and the United 
Arab Emirates, and that the actions taken by the four countries 
have negative economic effects on the whole region. The focus 
on the hacking of the news agency and that the statement of 
Qatar’s Emir was being aired although they were denied, were 
clear references to a conspiracy. In the second frame, Aljazeera 
tried to represent Saudi Arabia and the UAE as sources of conflict 
by linking their name to any pressuring action taken by the four 
countries. In the last frame Aljazeera was linking the actions 

  Stylistic Clue Article
1. “The [Saudi] statement appeared to be timed in concert with an earlier announcement by Bahrain” 1
2. “The dispute between Qatar and the Gulf’s Arab countries escalated after a recent hack of Qatar’s state-run news agency” 1
3. “UAE-based Sky News Arabia and Al Arabiya kept running the discredited story, despite the Qatari denials” 1
4. “The move [cutting diplomatic ties with Qatar] escalated a row following a recent hack of Qatar’s state-run news agency” 2
5. “What is happening is the preliminary result of the sword dance,” he [Hamid Aboutalebi] added in an apparent reference to 

Trump’s recent visit to Saudi Arabia”
2

6. “Saudi Arabia, Egypt, UAE, Bahrain, Yemen, and Maldives announced they would suspend relations with the Gulf state on Monday, 
escalating a row following a recent hack of the Qatari state-news agency”

4

7. “The move escalated a row following a recent hack of the Qatari state news agency” 5
8. “Asked [U.S. Secretary of State] about the coordinated moves against Qatar” 5
9. “Similarly, Saudi Arabia and other GCC countries traditionally account for only about 5 to 10 percent of trading on the Qatari stock 

market, according to exchange data, even a total pullout would not sink the market”
6

10. “Saudi Arabia had called on “brotherly” countries to join its measures against Qatar.” 7
11. “The dispute between Qatar and the Gulf’s Arab countries escalated after a recent hack of Qatar’s state-run news agency. It has 

spiraled since.”
7

12. “UAE-based Sky News Arabia and Al Arabiya kept running the discredited story, despite the Qatari denials.” 7
13. “The dispute between Qatar and the Gulf’s Arab countries escalated after a recent hack of Qatar’s state-run news agency. It has 

spiraled since.”
8

14. “Following the hacking on Tuesday comments falsely attributed to Qatar’s emir, Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani, were 
published”

8

15. “UAE-based Sky News Arabia and Al Arabiya kept running the discredited story, despite the Qatari denials” 8

Table 1 Conspiracy Frame.

  Stylistic Clue Article
1. “Saying it [Saudi Arabia] was taking action for what it called the protection of national security.” 1
2. “The [Saudi] news agency released a statement in which it accused Qatar ” 1
3. “UAE-based carriers Emirates, Etihad Airways and FlyDubai said they would suspend flights” 1
4. “A Saudi-led coalition which for more than two years has been fighting Iran-backed rebels in Yemen separately announced that 

Qatar was no longer welcome in the alliance.”
1

5. “The economic fallout loomed immediately, as Abu Dhabi’s state-owned Etihad Airways, Dubai’s Emirates Airline and budget carriers 
FlyDubai and AirArabia said they would suspend all flights to and from Doha from Tuesday morning until further notice”

2

6. “This time, Saudi Arabia has promised to “begin legal procedures for immediate understandings with brotherly and friendly 
countries and international companies to apply the same procedures as soon as possible” ”

6

7. “Saying it was taking action for what it [Saudi Arabia] called the protection of national security” 7
8. “The [Saudi] news agency released a statement in which it accused Qatar” 7
9. “As part of the measures, Saudi Arabia said it would pull Qatari support from the Yemen war.” 7

10. “The [Saudi] news agency released a statement in which it accused Qatar ” 8

Table 2 Saudi Arabia and UAE as source of conflict.



ARCHIVOS DE MEDICINA
ISSN 1698-9465

2019
Vol.17 No.32:183

6

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

This article is available in: http://www.globalmediajournal.com

taken by the four countries to short-term and long-term negative 
economic effects.

Analysis
The results of the framing analysis on the Aljazeera articles are 
clearly an example of what Entman (1993) has suggested about 
frames. Keywords, stock phrases, stereotyped images, certain 
sources of information, and sentences that provide thematically 
reinforcing clusters of facts or judgements were all present in 
the articles. Aljazeera has also used ‘salience’, which is a term 
Entman defines as making the information more memorable. 
Aljazeera has achieved salience by using repetition; as noticed in 
the frame tables many of the keywords/phrases/sentences were 
repeated in more than one article. At first, one may question why 
a news organization would repeat the same information which 
in some cases have been copied and pasted into another article. 
It is now clear that Aljazeera wanted to make the information 
more memorable to the readers. Although many readers will 
be affected by the repetition, other readers will not be affected 
due to existing schemata which do not confirm to the media 
discourse, as suggested by van Dijk.

Aljazeera articles gave almost no attention to the boycotting 
countries statements and only focused on Qatar’s statements 
and other statements supportive of Qatar’s side of the conflict. 
This is common within framing in political news as suggested 
by Entman. Frames in political communication focus on some 
parts of the reality and ignore other parts. Entman also provides 
an example of how in reporting a conflict, a news outlet may 
emphasize the aggression of one party over another. This is 
what Aljazeera has practiced in reporting the Qatar Crisis on its 
first day. Minimal information has been provided on why the 
boycotting countries took action against Qatar. Each country 
of the four boycotting countries has released statements that 
explained their country’s reasons for such action. For example, 
none of the articles mention Bahrain’s reasons for cutting ties 
with Qatar which include Qatar’s support and finance of terrorist 
activities in Bahrain. Saudi Arabia also included Qatar’s support 

of terrorist activities in Bahrain as one of Saudi’s reasons to cut 
diplomatic ties with Qatar. These statements were not discussed, 
while on the other hand a whole article was specified for Qatar’s 
Foreign Ministry’s statement.

Slant was evident in most of the articles posted by Aljazeera 
on June 5 2017. Entman describes slant as when a news report 
emphasizes one side’s preferred frame in a political conflict by 
focusing on some elements and ignoring others to give attention 
and weight to the favored side’s interpretation. Aljazeera has 
achieved this by emphasizing Qatar’s preferred frame in the 
Qatar Crisis. Moreover, Aljazeera focused on the actions of the 
four boycotting states and ignored the causes of such actions. 
Van Dijk’s concept of ‘ideological square’ could also be used to 
describe Aljazeera’s media bias narrative where the good of the 
self and the bad of the others are emphasized, while the bad 
of the self and the good of the other are de-emphasized. For 
example, all of the articles being discussed do not include Qatar’s 
actions that led to the crisis nor do they mention the previous 
two agreements between the Gulf States that were later violated 
by Qatar as the statements of the boycotting countries clearly state.

In author reading of sources addressing Aljazeera’s role in modern 
political discourse, the following three themes were common:

1. Aljazeera and Qatar’s foreign policy,

2. Aljazeera and Muslim Brotherhood Ideology, and

3. Aljazeera news coverage during the Qatar Crisis.

In the following paragraphs researcher have related results to 
these themes.

Aljazeera and Qatar’s Foreign Policy
Research results have found that Aljazeera was trying to frame 
the Qatar Crisis by using Qatar’s narrative. The main points 
Aljazeera focused on in the conspiracy frame are that

• The Qatari News Agency was hacked and relating it to the 
cutting of diplomatic ties;

Stylistic Clue Article
1. “[cutting diplomatic ties] sent stocks in gas-rich Qatar plunging and the price of oil rising” 2
2. “The Qatari stock index sank 7.6 percent in the first hour of trade, with some of the market’s top blue chips hit the hardest.” 2
3. “Other GCC stock markets also fell, with Dubai losing 0.8 percent and Saudi Arabia falling 0.2 percent.” 2
4. “The diplomatic rift has wreaked havoc with airlines in the region” 3
5. “[Alan Peaford] said Qatar Airways will see greatest impact” 3
6. “[cutting diplomatic ties] sent stocks in gas-rich Qatar plunging and the price of oil rising” 5
7. “The diplomatic rift between Qatar and its Arab Gulf neighbors may cost them billions of dollars by slowing trade and investment 

and making it more expensive for the region to borrow money as it grapples with low oil prices”
6

8. “With an estimated $335bn of assets in its sovereign wealth fund, Qatar looks able to avoid an economic crisis over the decision 
on Monday by Saudi Arabia, Egypt, the United Arab Emirates and Bahrain to cut air, sea, and land transport links.”

6

9. “Qatar’s main stock index fell more than 7 percent Dubai stocks fell 0.7 percent and the main Saudi index also fell before reversing 
course to rise half a percent.”

6

10. “But parts of the GCC economy could suffer badly if the dispute drags on.” 6
11. “The region’s carriers, which have made Dubai, Doha and Abu Dhabi travel hubs, are likely to face losses owing to the diplomatic 

rift”
6

12. “Some foreign bankers said the whole region could end up paying more to borrow if the diplomatic tensions persisted.” 6
13. “The announcements roiled financial markets, with the price of oil surging and Qatari stocks and shares falling.” 7

Table 3 Negative economic effects.



ARCHIVOS DE MEDICINA
ISSN 1698-9465

2019
Vol.17 No.32:183

7

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

© Under License of Creative Commons Attribution 3.0 License

• A falsely attributed statement of the Qatari Emir was being aired 
despite being officially denied, and

• That the actions taken by the four countries were coordinated 
moves.

Aljazeera serving Qatar’s interests is no surprise since they control 
many of the filters in the in the propaganda model, suggested 
by Herman and Chomsky. For example, the first filter in creating 
propaganda is ownership, and Qatar clearly owns Aljazeera. Sulaib 
[1] suggests that in 1996, Hamad bin Khalifa, Qatar’s previous 
Amir, provided $137 million to Aljazeera’s founding team to 
establish the channel. In addition to financing the channel directly, 
state-owned companies advertise majorly on Aljazeera, which 
could be considered as controlling and managing another filter 
identified by Herman and Chomsky, which is advertising. Herman 
[11] clarifies that the model serves the interests of the elites 
and are often considered elite institutions. They thus commonly 
frame news and allow debate within the parameters allowed by 
the elites. The propaganda model and what it suggests clearly 
demonstrates how an elite institution like Aljazeera is controlled 
and managed by the state of Qatar and will serve its interests 
unquestionably. Abdul-Nabi [14] interviewed Wadah Khanfar, the 
former managing director of Aljazeera, who states:

“it can't be showed that Al-Jazeera is fully independent like BBC 
or CNN. We are an Arabic channel based in Qatar. But we have 
been always aware of our bias. We are aware that we should 
never become the voice of the foreign affairs of Qatar, or Sunni 
majority in the Middle East, or a voice of this part against another. 
We are aware of that. Given the fact that we are in Qatar, we may 
by one way or another be influenced by certain narratives... So 
to answer your question, we try not to be the voice of Qatar and 
author has thought he have succeeded to a large extent, but can’t 
say that it is a 100 per cent independent organization. It’s funded 
by Qatar and we try to find the balance regardless of this fact.”

Sulaib [1] highlights that the timing of Aljazeera being founded 
came after the liberation of Kuwait, which Saudi Arabia played 
an important role financially and logistically. Therefore, Abu 
Sulaib suggests that to counter Saudi’s influence, Qatar founded 
Aljazeera. He also adds that to bring Iraq back to the power 
equation in the region, Qatar and Aljazeera launched a campaign 
to weaken the international and regional siege against Iraq. 
Zainab Abdul-Nabi has found that some media scholars argue 
that Aljazeera was founded partly to challenge Saudi Arabia and 
weaken its influence in the region. According to a Qatari official, 
Qatar’s previous Emir, Hamad bin Khalifa, founded Aljazeera 
as a political self-defense against Saudi Arabia, which owned 
many media channels at that time. Abdul-Nabi refers to a study 
conducted by Samuel-Azran where he sets a theory called the 
hybrid model. He defines this model as when a state-sponsored 
station operates independently in routine affairs and this gives 
it credibility, but it turns into state-sponsored-style broadcasting 
during a state-involved crisis. Samuel-Azran’s hybrid model, 
therefore, overlaps with Entman’s definition of ‘slant’ which is 
when a news report emphasizes one side’s preferred frame in a 
political conflict.

The results of research frame analysis show how Aljazeera 
tries to picture Saudi Arabia as a source of the conflict. This is 

a negative representation which was the case in earlier conflicts 
between Saudi Arabia and Qatar. A study Abdul-Nabi mentions 
is by Samuel-Azran and Pecht’s, where they analyzed Aljazeera’s 
coverage of Saudi politics from 2001 to 2008 and found that there 
was a strong consistency between Aljazeera’s Arabic channel and 
Qatari interests. The study found that during the Saudi-Qatari 
conflict from 2001 to 2007, there was a dramatic rise of negative 
news about Saudi Arabia while there was an absence of negative 
news in the year that followed after the historic resolution in 
2007. The US Ambassador to Qatar at the time, Joseph Lebron, 
in a WikiLeaks cable revealed that the toning down of Aljazeera 
was part of the resolution between the two countries. Abdul-
Nabi also uses a quote by a news editor of Aljazeera who explains 
to the New York Times that before the resolution, the top 
management of Aljazeera used to force-feed news staff negative 
news about Saudi Arabia, while after the resolution they were 
not able to discuss any Saudi issue without going back to the 
top management. This negative representation continues to be 
evident in this current study; however, in the current conflict 
Aljazeera has also included the UAE to be another target of its 
negative news coverage.

Abdul-Nabi also refers to another WikiLeaks document where 
Ambassador Lebron states that Qatar will continue to use 
Aljazeera as a bargaining tool with countries that are disturbed 
by Aljazeera’s broadcasts. This is the case in the current crisis 
as well since the four countries have asked for the closure of 
Aljazeera, while Aljazeera continues to report negatively on the 
four countries starting on the first day of the crisis. Aljazeera tried 
to frame the events of the crisis as a conspiracy as seen in the 
conspiracy frame results. This frame supports Qatar’s version 
of the story and shows the narrative Qatar, through Aljazeera, 
wants its audience to believe. The Qatar Crisis proves once again 
that Aljazeera is one of the tools Qatar uses to achieve its foreign 
policy. As Faisal Abu Sulaib states, Aljazeera is one of the most 
influential aspects of Qatari diplomacy.

Aljazeera and Muslim brotherhood ideology
Aljazeera could be considered as using ‘effective communication,’ 
which is one of the new power sources Nye mentions. Joseph Nye 
in his article “Soft Power” clarifies that at current times, states 
are not the only players in the international arena. Soft power is 
achieved by intangible power resources like culture, ideology, and 
institutions. When a state makes its soft power look legitimate it 
will receive less resistance to its wishes. As such, Aljazeera could 
be considered an intangible power resource of Qatar as a media 
institution.

Although the role of sovereign states is important, complex 
coalitions with non-state actors also affect the outcomes of 
events. Qatar’s coalition with the Muslim Brotherhood is an 
example of that. In fact, Nye specifically mentions transnational 
religious groups as having a role in the region. Stout [6] in his 
book Media and Religion also supports this by adding that 
religious groups try to have influence on mainstream media and 
some religious organizations try to maximize their impact on as 
much media channels as possible. Stout calls this ‘media synergy’. 
Religious groups also use media for political reasons to spread 
their ideology within the social and political spheres.



ARCHIVOS DE MEDICINA
ISSN 1698-9465

2019
Vol.17 No.32:183

8

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

This article is available in: http://www.globalmediajournal.com

Qatar’s coalition with the Muslim Brotherhood is one of the main 
sources of conflict. Although, Qatar’s positive relations with Iran 
is also an important reason, it is driven from the good relations 
the Muslim Brotherhood enjoys with Iran. Part of the Muslim 
Brotherhood’s coalition with Qatar is its usage of Aljazeera as a 
platform to connect with their followers and influence others. 
This is evident in previous examples like the television show that 
airs the spiritual leader of the Muslim Brotherhood weekly. In 
author review of the 8 articles, none of them mention Qatar’s 
support of the Muslim Brotherhood to be part of the conflict. 
Instead, Aljazeera blames Saudi Arabia and Qatar as the source of 
the conflict as shown in research results.

Research results have found that Aljazeera was trying to frame 
Saudi Arabia and the UAE as the main source of conflict. It focused 
on the following points to support this frame:

• Saudi Arabia is accusing Qatar, claiming that it is taking these 
actions against Qatar for the protection of its national security,

• That the removal of Qatar from the coalition in Yemen is Saudi-led,

• That UAE-based channels were playing the falsely attributed 
statements even after the Qatari denials, and finally

• That UAE-based airlines stopped their flights to Doha.

Gasim [2] raises an important point which is that Qatar’s support 
of the Muslim Brotherhood in Egypt was important in the post-
Mubarak era. This was a turning point in Qatar’s relations with 
two important members of the GCC: the UAE and Saudi Arabia. 
While Saudi Arabia was not pleased with the treatment of the 
previous president Mubarak, the UAE was concerned with the 
region’s stability after the rise of the Muslim Brotherhood to 
power. This explains Aljazeera’s usage of the ‘Saudi Arabia and 
UAE as a source of conflict frame’ in its coverage of the Qatar 
Crisis on its first day.

Prasanta Pradhan states that that Qatar’s engagement with 
the Muslim Brotherhood and Hamas, which are banned by 
Saudi Arabia, is one of the main reasons of the growing Saudi 
discontent towards Qatar. Zainab Abdul-Nabi also raises the fact 
that Qatar embraced the Muslim Brotherhood ideology and 
believes that it has done so to avoid relying on Saudi scholars 
and jurists. The spiritual leader of the Muslim Brotherhood, Yusuf 
AL-Qaradawi, was welcomed in Qatar and has been a regular 
guest on Sharia and Life, which is a weekly television show on 
Aljazeera that has been described as a propaganda tool for the 
Muslim Brotherhood. Abdul-Nabi also mentions an incident 
where in July 2013, 22 staff members of Aljazeera Egypt and 
four Egyptian editors based in Aljazeera’s headquarter in Doha 
resigned because of the channel’s bias editorial policy that was 
in favor of the Muslim Brotherhood. A former Egyptian anchor 
on Aljazeera, Karem Mahmoud, had stated in an interview with 
Gulf News that each staff member was asked to favor the Muslim 
Brotherhood. This is a perfect example of what Entman suggests 
that framing is either shaped from journalists’ personal beliefs or 
the forces that affect the news produced by journalists.

Aljazeera’s coverage during the Qatar crisis
Research results have shown that Aljazeera has tried to link 

the actions taken by the four boycotting countries to negative 
economic effects generally. The negative economic effects frame 
focused on

• That Qatar stock market lost and the price of oil increased,

• That the boycotting countries stock markets also faced losses, and

• That the GCC economy will suffer if the dispute continues.

In his article The Politicization of Arab Gulf Media Outlets in the 
Gulf Crisis: A Content Analysis, Alshabnan [15] does a content 
analysis of material from Al Arabiya and Sky News Arabia on the 
Saudi/UAE side and Aljazeera Arabic on the Qatari side. His report 
looks at the approach and narratives of the media outlets in four 
areas which are: difference in pre-crisis and post-crisis reporting 
on the Yemen conflict by Aljazeera, reporting on economy of 
the opposing side, human rights, and terrorism accusations. In 
the economic content Alshabnan found that Aljazeera focused 
on showing Qatar being able to overcome the economic storm 
caused by the sanctions and that the boycotting countries’ 
economies, mainly Saudi Arabia, was facing economic challenges 
that have an effect on social cohesion.

Interestingly, Alshabnan notes that Aljazeera was pointing out the 
negative effects of the crisis on the boycotting countries, which 
was included in the third frame of research frame analysis. The 
third frame in research results which was the ‘negative economic 
affects frame’ and the results were very similar to the findings of 
Alshabnan. Research results also show that Aljazeera was framing 
Qatar’s economy to be strong enough to handle the sanctions. 
Author has not focused on this point in results because it was only 
mentioned once. From Alshabnan’s findings Aljazeera strongly 
used this point in its future economic news content of the crisis. 
While Aljazeera was contradicting itself in research results by 
showing the current and future negative effects on Qatar’s stock 
market and Qatar Airways. Furthermore, Alshabnan and research 
results confirm that Aljazeera has tried to picture the economies 
of the boycotting states as facing economic hardships due to the 
current crisis.

In research results, one of the main points of the ‘Saudi Arabia 
and UAE as source of conflict’ frame was that the removal of 
Qatar from the coalition in Yemen is Saudi-led. In author opinion, 
this was the turning point in Aljazeera’s coverage of the Yemen 
War. In his study, Gamal Gasim examined the coverage of the 
Yemen War by Aljazeera before and after the Qatar Crisis. His 
aim was to identify any variation in the news coverage and to 
examine the degree to which Aljazeera is independent from 
Qatari influence. The study found that there was 125% increase 
in negative news articles that blamed the Saudi-led coalition for 
the negative outcomes of the Yemen war after the beginning of 
the Qatar Crisis. Gasim also concluded that news coverage of 
the Yemen war increased significantly after the Qatar Crisis. It 
is worth noting that the Qatari troops were part of the Saudi-
led coalition, but with the start of the Qatar crisis the coalition 
ended the Qatari military support and ordered the withdrawal of 
the Qatari troops in Yemen. The study concludes that Aljazeera 
may have chosen to rally behind the Qatari state by its selective 
coverage of the Yemen war. This trend also exists within media 
outlets in liberal democracies during foreign crises.



ARCHIVOS DE MEDICINA
ISSN 1698-9465

2019
Vol.17 No.32:183

9

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

© Under License of Creative Commons Attribution 3.0 License

Alshabnan finds that Aljazeera’s coverage of the Yemen war has 
changed significantly after the Qatar crisis. Before the crisis he 
states that the coverage was more positive and emphasized 
the dangers of the Iranian-backed Houthi rebels and the ousted 
Yemeni President, Ali Abdullah Saleh, who is aligned with the 
Houthis. Aljazeera’s coverage of the Yemen war after the Qatar 
Crisis focused on the civilian and humanitarian toll that the 
coalition has caused and have framed the operations of the 
coalition as failing to achieve their goals and instead causing 
devastation. The two studies by Gasim and Alshabnan in addition 
to research results confirm Qatar’s involvement in the narrative 
used by Aljazeera. Another important finding Alshabnan notes is 
the change of the terminology used by Aljazeera from the “Arab 
Coalition” to “Saudi-led Coalition”. In research frame analysis 
Author has also noted the terminology Aljazeera uses to describe 
the coalition. The change in their terminology of the coalition was 
the beginning of their negative coverage of the coalition in the 
Yemen War.

In general, research results and the studies author has mentioned 
support the idea that Qatar controls the narrative of Aljazeera and 
that Qatar uses Aljazeera to pressure the boycotting countries. It 
has pressured them by its negative coverage of the coalition in 
Yemen, using the ‘conspiracy frame’ in the current crisis, using 
the ‘Saudi and UAE as source of conflict frame’, and using the 
‘negative economic effects frame’.

Conclusion
One could argue that Aljazeera has been used by Qatar in many 
of its conflicts. There have been studies carried out in the past 
that clearly state that Aljazeera’s coverage does change with 
the Qatar’s stance in a conflict. The Qatar Crisis is another 
example of Aljazeera’s changing narrative according to the Qatari 
government’s stance. The frame analysis author has conducted 
shows the clear influence of Qatar’s government on Aljazeera 
coverage of the Qatar Crisis. Other studies researcher mentioned 
confirm the change in the narrative of Aljazeera on an issue like 
the Yemen war. Since Qatar does not have military power or huge 
influence on the region, instead it uses Aljazeera as a power tool 
and it continues to do so in the current crisis. However, author 
believes that viewers in the Arab world are now more aware that 
Aljazeera is owned and financed by Qatar and is achieving its 
foreign policy.

Qatar’s coalition with the Muslim Brotherhood which also 
affects Aljazeera’s narrative is one of the main sources of the 
current conflict. However, Aljazeera frames Saudi Arabia and the 
UAE to be the main source of the current conflict. None of the 
articles posted by Aljazeera made any reference of the Riyadh 
agreements which were signed by Qatar in which Qatar would 
stop supporting the Muslim Brotherhood and change Aljazeera’s 
narrative towards the GCC states and Egypt. The conspiracy frame 
used in the articles supports Qatar’s story and narrative.

The coverage of Aljazeera has always changed whenever Qatar 
was involved in a conflict. In particular, the change in its coverage 
during the current crisis was evident in the economic effects 
frame where Qatar was trying to frame the boycotting countries 
as being in economic hardship while its own economy as being 
strong enough to overcome the sanctions. Similar findings 
by other studies also proved the change of its coverage of the 
Yemen War and its coverage on the boycotting countries. The 
focus of the coverage changed from showing the dangers of the 
Iranian-backed Houthi rebels to the humanitarian toll caused by 
the coalition and the coalition’s failure to achieve its goals. This 
change once again proves Qatar’s involvement in the media 
narrative of Aljazeera and its usage as a tool by Qatar to achieve 
its foreign policy.

Independent and neutral media are descriptions that are very 
ideal and somewhat unrealistic. Although audiences would 
definitely prefer such media, the way media institutions are 
established and managed make them almost impossible to be 
fully independent. The propaganda model suggested by Herman 
and Chomsky shows how factors like ownership, advertising, and 
sourcing all have an effect on the production of media outlets. In 
author opinion, although these facts are acceptable and many of 
the audiences are aware of the influencing factors, it could still 
be problematic. For example, when the narrative of these media 
outlets cause conflicts between states or encourages chaos 
within states. Aljazeera for instance has always been part of 
Qatar’s conflicts with other states, and it is evident in the current 
conflict as one of the thirteen demands stated by the boycotting 
countries is the closure of Aljazeera. The narrative of Aljazeera 
is also problematic if it is used as a communication tool for the 
Muslim Brotherhood, which is considered a terrorist organization 
by some countries.

More than a year after the beginning of the Qatar crisis, Qatar’s 
narrative remains similar to the frames used by Aljazeera on the 
first day of the crisis. Qatar’s Amir Tamim bin Hamad delivered a 
speech on September 25, 2018 at the General Debate of the 73rd 
Session of the General Assembly at the United Nations in New 
York. The speech framed the crisis to be a conspiracy by stating 
that there was “pre-arranged campaign of incitement against it, 
beside the insinuation and fabrications used to create the crisis” 
(Peninsula, 2018). In addition, the sanctions were described as an 
economic warfare that was launched to hinder the development 
process of Qatar, which was very similar to the negative economic 
effects frame. Further research could be done to study the 
changes in Aljazeera’s framing of the crisis. The relation between 
Aljazeera and transnational Islamic groups like the Muslim 
Brotherhood could also be studied and researched further to 
see the effect of political Islam on media. Many researchers and 
viewers have become more aware of who controls the media, but 
the extent to which media outlets can truly be held to account 
for the social and political upheaval caused by their coverage 
remains questionable.

References
1	 Sulaib FA (2017) Understanding Qatar’s Foreign Policy, 1995-2017. 

Middle East Policy 24: 29-44.

2	 Gasim G (2018) The Qatari Crisis and Al Jazeera's Coverage of the 
War in Yemen. Arab Media & Society 25: 1-9.

3	 Pradhan P (2018) Qatar Crisis and the Deepening Regional Faultlines. 
Strategic Analysis 42: 437-442.



ARCHIVOS DE MEDICINA
ISSN 1698-9465

2019
Vol.17 No.32:183

10

Global Media Journal     
ISSN 1550-7521

This article is available in: http://www.globalmediajournal.com

4	 Entman R (1993) Framing: Toward Clarification of a Fractured 
Paradigm. Journal of Communication 51-58.

5	 Herman E (1996) The Propaganda Model Revisited. Monthly Review 
p: 115.

6	 Stout D (2012) Media and Religion: Foundations of an Emerging 
Field. New York: Routledge.

7	 Shaheen J (2003) Reel Bad Arabs: How Hollywood Vilifies a People. 
Arris: Moreton-in-Marsh.

8	 Entman R (2010) Media framing biases and political power: Explaining 
slant in news of Campaign 2008. Journalism 389-408.

9	 Entman R (2007) Framing Bias: Media in the Distribution of Power. 
Journal of Communication pp: 163-173.

10	 Tewksbury DAS (2007) Framing, Agenda Setting, and Priming: The 
Evolution of Three Media Effects Models. Journal of Communication 
57: 9-20.

11	 Herman E (2000) The Propaganda Model: a retrospective. Journalism 
Studies 1: 101-112.

12	 Nye JS (1990) Soft Power. Foreign Policy 80: 153-171.

13	 Vermont TU (2009) Sociology of News. 

14	 Abdul-Nabi Z (2017) Al-Jazeera’s relationship with Qatar before and 
after Arab Spring: Effective public diplomacy or blatant propaganda? 
Arab Media & Society 24: 1-21.

15	 Alshabnan A (2018) The Politicization of Arab Gulf Media Outlets in 
the Gulf Crisis: A Content Analysis. Global Media Journal 16: 1-6.


