
 1 

Remembering the Rwandan Genocide: 

Reconsidering the Role of Local and Global Media 

 

Jolyon Mitchell 

The University of Edinburgh 

 

Prologue 

Not long ago I found myself in the back of a battered old car, juddering down a long bumpy road in 

Rwanda. It was dusty and hot. The journey was longer than expected. We were in search of one 

particular building. When we finally arrived at the small village of Ntarama, barefoot children dashed 

out of their houses, waving and laughing at us. It was a relief to get out of the car. I felt shaken up by 

the journey; but I would be far more shaken by what we found. 

 

We were confronted by large metal gates, with purple and white ribbons dangling from the railings. 

Walking into a tree-lined enclosure, we found ourselves facing three buildings. I stooped to go inside 

the largest of these. The church was smaller than I had expected. Above low wooden benches drab 

clothes were hanging from the rafters. There was a musty smell of rotting fabric. As my eyes became 

accustomed to the darker interior, I could make out flowers on an altar at the front. On the wall, next to 

where we had come in, there were the remains of a poster of John Paul II. It was in tatters. To the left 

of this picture, there were ordinary metal shelves, reminiscent of those that you might find at a home 

improvement store. On these shelves, neatly organised in rows were skulls. They stared out silently. 

One still had a metal rod protruding from its forehead. Beneath them were layers of differently sized 

bones. 

 

This was one of the many churches in Rwanda where thousands of Tutsis had fled for safety. Here in 

Ntarama, about 25 miles South of Kigali, over five thousand Tutsi women, men and children sought 

sanctuary in or next to this place of worship. That was before many of their Hutu neighbours came, 

aided by gangs of young men, the Interahamwe, mostly from Kigali. They carried tools intended for 

the farm - machetes, hoes or clubs - along with a few guns, tear gas and grenades. These were thrown 

into the church. In a few hours almost everyone was killed. Like many of the other ‘killing churches’ it 

has been ‘tidied up’ and turned into a genocide memorial.  

 

Rwanda, a country famous for its ‘thousand hills’, its gorillas in the mist and its beauty, is now 

becoming better known for its hundreds or perhaps thousands of genocide memorials. For many 

Rwanda has become inextricably connected with, even defined by, the 1994 genocide. Our guide in 

Ntarama hardly smiled once as she showed us around, even 13 years on. Hardly surprising, given she 

had lost her parents, her brothers and her sisters nearby. It is strange how small details can haunt you, 

shake you, and inscribe themselves into your memory: an open wooden chest full of children’s note-

books, several biros hanging on a line above a pile of shoes, a woven communion cup lying in the dust. 

 



 2 

Walking around this and other memorials in Rwanda, it is hard to appreciate the sheer scale of the 

killing. Here was a quiet, shaded and tranquil space bearing solemn witness to one among thousands of 

unimaginable nightmares. Even though pictures of this church, both carpeted in bodies and after it was 

‘tidied up’, are now easily available around the world on the web, there were no obvious signs of 

global or local media presence. On our way out, I asked the guide what I could do. Her response has 

stayed with me ever since, resonating with the stated aim of other genocide memorials and museums 

around the world. Her exhortation to action has informed my own reflection, teaching and research: 

‘Make sure you tell people what happened here. So it never happens again. Never Again.’  

 

Introduction 

My aim in this article is to go beyond simply describing what happened in Rwanda, as this has been 

done in detail elsewhere. 1 My focus is upon the actual communicative process of ‘telling’.  I will 

therefore investigate some of the ways that people both inside and outside Rwanda were told about 

what happened in 1994. Behind this analysis is a simple question: What can be learnt from the uses of 

the local media in Rwanda at this time and the subsequent global coverage of the Rwandan Genocide? 

As we shall see the case of ‘telling people about’ the Rwandan genocide raises a number of important 

questions, including what is the relation between local and global media in moments of confusion and 

violence? Given the importance attributed to religion, especially Catholicism in Rwanda’s recent 

history, it also raises questions about how religious expression and themes are drawn upon, adapted or 

ignored in the process of telling. In the discussion which follows I analyse different kinds of telling: 

radio broadcasting, subverting and claiming, chatting and singing, publishing and naming, directing 

and inciting, reporting and interpreting, judging and assessing, and in the conclusion displaying.  

 

Radio Broadcasting 

‘I tell you that the Gospel has already changed in our movement. If someone gives you a slap, give him 

two in return, two fatal ones’.2 

 

Some of the most chilling broadcasts in the history of radio emerged from Rwanda in the 1990s. Radio-

Télévision Libre des Mille Collines (RTLM), One Thousand Hills Free Radio, is frequently blamed for 

inciting the genocide that claimed over eight hundred thousand lives during a hundred days in 1994.3 

In ‘its scale and apparent impact, hate radio in Rwanda seemed to have no parallel since the Nazi 

propaganda for genocide’.4 At the genocide’s peak there were more than five deaths every minute in 

Rwanda: the rate of killing was three times as rapid as the murder of the Jews in the Second World 

War.5 Unlike in Germany where people were mostly transported to die in gas chambers away from 

their home communities, many Rwandan women, children and men died from masu (nail studded 

clubs) or machete blows at the hands of neighbours in their own homes, or nearby, in local churches, 

hospitals, schools and at roadblocks. But what role did radio actually play in these intimate mass 

murders? Some early accounts claim that much ‘of the responsibility for the genocide in Rwanda can 

be blamed on the media’.6 Others suggest that the Rwandan genocide would have happened without 

the broadcasts of RTLM, and that blaming radio is one way of denying responsibility for what was an 

ethnocide.7 The precise role of radio in the genocide is a contested phenomenon, and while it is neither 



 3 

a new nor unique occurrence, the use of radio to express racial hatred and attempt to inspire ethnic 

violence remains one of the most disturbing examples of how the wireless can be misused.  

 

This radio station was by no means the only local media expressing hatred towards an ethnic minority, 

but it soon became one of the most popular. In the midst of both a civil war and genocide, RTLM 

offered listeners an account of reality, and increasingly blatant exhortations to act violently, that were 

profoundly at odds with the encouragement to love your enemy. By stereotyping, scape-goating and 

demonising the Tutsi and some moderate Hutus, as well as portraying RTLM as the defender of the 

previously victimised Hutu majority, this radio station helped to legitimise the slaughter of hundreds of 

thousands of innocent people. Many were murdered simply because they carried one wrong word in 

their identity card: ‘batutsi’. The role of radio in the Rwandan genocide may sometimes have been 

overstated as a way of deflecting legitimate criticism of previous colonial regimes, post-colonial 

governments and the non-intervention of powerful nations in the UN. Nevertheless, RTLM’s 

broadcasters found fertile ground upon which to sow seeds of hatred. Many Rwandans appear at best to 

have turned a deaf ear on the call to hate their neighbour or to have given active support by assisting or 

even participating in the killing. RTLM is no more, but hate speech is far from extinct.8 The problem: 

‘In what ways can mediated hate speech be resisted?’ remains a pressing one for anyone concerned 

with global media.  Rwanda provides an important case for reflecting on both past and current uses of 

media for promoting hatred and violence. 

 

In a country where nearly fifty percent of the population could not read nor write, radio was and 

remains a vital form of public communication.9 Radio appears also to have been widely trusted in 

Rwanda, with several surveys in the 1980s showing that the vast majority of the population believed 

that ‘radio tells the truth’.10 Television was expensive, and given the hilly terrain it was almost 

impossible at that time to receive a clear terrestrial signal. By contrast radio could reach nearly 90% of 

the country. During the 1980s, the production of radios was subsidised by foreign donors and the 

MRND government,11 who both sold sets at a reduced price and gave them away to party 

administrators, as well as more widely during elections. Some of these radios could only receive FM, 

thereby preventing many listeners from hearing international broadcasters based outside the country 

who used Short Wave. In 1970 there was about one radio to every 120 people, but by 1990 this had 

increased to one radio to every 13 people.12 With this greater availability, increasingly radio became a 

focal point for entertainment, information and discussion in Rwanda.13 With the founding of RTLM in 

July 1993, Rwanda’s airwaves were filled with a new sound. It soon became Rwanda’s most popular 

radio station, and in the months preceding the genocide, radios tuned to RTLM were to be found both 

in homes and ‘in offices, cafes, bars and other public gathering places, even in taxis’.14 In the midst of 

what some saw as a civil war and others an invasion, RTLM contributed to the development of an 

increasingly tense public sphere, which provided a forum for extremist speakers to articulate old 

grievances and new anxieties.    

 

Given this context it is not surprising that subsequent journalistic accounts of the Rwandan genocide 

pointed to locally produced radio broadcasts as a significant catalyst for the explosion of violence.15 

Other media particularly the Hutu extremist newspaper Kangura (‘Wake him up’) were also blamed, 



 4 

but it was the radio broadcasts of RTLM, and to a lesser extent Radio Rwanda, that were deemed to be 

particularly culpable. One Canadian journalist described how ‘Hutus could be seen listening attentively 

to every broadcast… They held their cheap radios in one hand and machetes in the other, ready to start 

killing once the order had been given’.16 Other journalists in the West also highlighted the part played 

by RTLM in the genocide. The Washington Post, for example, as early as April 7 quoted a RTLM 

broadcast that warned Tutsi in Rwanda, ‘You cockroaches must know you are made of flesh! We won't 

let you kill! We will kill you!'’ Associated Press on April 25 quoted a UN spokesman in Kigali 

claiming that ‘Radio RTLM is calling on militias to step up the killing of civilians.’ Such reports did 

little to galvanise action against the station in the West. They also reflect a presupposition expressed in 

many parts of the Western press that the media inevitably have a powerful influence on how people 

behave. The belief that radio was partly culpable for the Rwandan tragedy has been reinforced in other 

contexts. For example, a short French film Itsembatsemba: Rwanda One Genocide Later (Alexis 

Cordesse and Eyal Sivan, 1996) depicts how RTLM began to broadcast with the assistance of the 

government and then played a central part in ‘the unleashing and the coordination’ of the genocide. 

Recent feature films about the genocide, such as Hotel Rwanda (2004) also highlight the role of the 

radio. Nevertheless, the actual role that RTLM played in the Rwandan genocide remains not only a 

contested phenomenon, but also a point of judicial inquiry. 

  

Subverting and Claiming 

The power of radio to break down barriers of space and time has long been recognised.17 It is by no 

means a unique characteristic, but given the dominance of radio in the Rwandan media environment it 

takes on greater significance. For example, one local politician, Léon Mugesera, made a now infamous 

speech over sixteen months prior to the genocide on 22 November 1992, warning his audience to 

remain vigilant. He referred to the Tutsi as Inyenzi [cockroaches] and asserted that they had ‘threatened 

the security of the nation’ by sending their children to join the RPF (Rwandan Patriotic Front). They 

should be exterminated, and if the justice system fails to punish them then people should ‘take the law 

into their own hands’ and ‘we ourselves will take care of massacring these gangs of thugs’. His desire 

to see them sent home, on an ‘express trip’ back to Ethiopia via the river Nyabarongo,18 is particularly 

haunting given that many Tutsi were killed and then thrown into rivers during the genocide.19 

Mugesera encourages his listeners to overlook Matthew 5:39, so that if they are: ‘provoked, they 

should forget the biblical notion of turning the other cheek and instead should meet violence with 

greater violence.’ Mugesera ‘corrects’ biblical texts to suit his own purposes, asserting that the lessons 

of the Bible had been transformed, and in the words cited earlier:  “I tell you that the Gospel has 

already changed in our movement. If someone gives you a slap, give him two in return, two fatal 

ones”.’ Mugesera’s sentiments were frequently repeated on RTLM. His speech was also tape-recorded 

and broadcast on national radio, while cassettes of his speech were copied and circulated in Kigali.20 

Through recording and radio technologies his words attempting to incite violence were able to travel 

further and last longer. A decade later the web makes it possible for similar local hate speech to be 

made available globally.  

 

Mugesera’s corruption of a specific biblical text by Hutu power propagandists was by no means an 

isolated incident.21 The Ten Commandments published in several extremist newspapers, including 



 5 

Kangura, with extracts regularly repeated on air, exemplifies how a biblical text is mimicked, 

corrupted and reversed in order to heighten mistrust of the Tutsi people. It is an extremist manifesto: 

any Hutu who marries or befriends a Tutsi woman, or does business with a Tutsi is to be called a 

traitor. The attack upon intimate relations between ethnic groups also recurred on RTLM, where Tutsi 

women were often represented as agents for the RPF. According to these ‘commands’ the education 

system must be dominated by Hutu and the army ‘should be exclusively’ Hutu. An end of mercy 

towards the Tutsi and loyalty to the Hutu cause are marks of solidarity against the common enemy of 

the Tutsi.22 ‘Hutus must cease having any pity for the Tutsi’, according to the eighth command. Any 

sense of love or empathy for your Tutsi neighbour is to be erased, and replaced by a cold distance 

because the Tutsi is the enemy within.23  

 

One witness at the so called ‘media trial’, who had worked at the ministry of information, described 

hearing the ten commandments broadcast and commented upon several times on RTLM.24 He 

believed that the aim of broadcasting them was to encourage all Hutus in Rwanda to unite around ‘a 

single fighting goal’ and not to develop relationships with Tutsis. He also thought that these 

commandments were one of the reasons why some ‘men started killing their Tutsi wives, or children of 

a mixed marriage killed their own Tutsi parents.25 One of the journalists who worked for Kangura, 

believed that the promotion of The Ten Commandments actually led to the Hutu ‘perceiving the Tutsi 

as enemies instead of seeing them as citizens, and the Tutsi also starting seeing the Hutu as a threat’.26 

It is not possible to prove that the publication of The Ten Commandments were such a pivotal moment 

in ethnic relations, but other local observers recognised that their publication sent shock waves among 

the people.27  

 

RTLM was not the only medium to try to subvert traditional religious belief. For example, one cover of 

Kangura (no. 3, January, 1992) consists of a deceptively peaceful picture of the holy family. Mary 

looking down at her son says: ‘Son of God, you were just born at Christmas. Do all that you can to save 

the Hutu of Burundi from death.’ A childlike and angelic looking Jesus replies: ‘I will tell them to love 

each other as God loves them.’ In response, Joseph on the right of the picture retorts: ‘No, rather, tell 

the Hutu of the world to unite.’ The headline above the image leaves little doubt who has won the 

argument: ‘God is mobilized for the worldwide battle of the Hutu.’ The encouragement to love your 

neighbour, on the basis of God’s love for humanity, is portrayed as a force not a powerful enough to 

protect the Hutus in Burundi. Joseph’s statement, ‘tell the Hutu of the world to unite’, takes precedence 

over the words of both Mary and Jesus. Joseph offers Hutu unification as the only real solution to 

preventing a rerun of the 1972 extermination of over 100,000 Hutus in Burundi. Reminding the reader 

of past crimes against the Hutu people, the traditional Catholic iconography is subverted by the 

captions, showing that the male Joseph has authority over the virgin Mary. Joseph’s forceful assertion 

resonates with the extreme violence perpetrated against thousands of women during the genocide. The 

headline unequivocally enlists God to the Hutu cause.  

 

Several radio broadcasters would also later claim God’s support for the defence of the Hutu regime. In 

contrast to the image discussed above, Marian piety was sometimes used to support the Hutu cause. 

‘RTLM announcer Bemeriki maintained that the Virgin Mary, said to appear from time to time at 



 6 

Kibeho church, had declared that “we will have the victory”. In the same vein, the announcer Kantano 

Habimana said of the Tutsi, “Even God himself has dropped them”.’28 In another broadcast towards 

the end of the genocide Habimana celebrates: ‘Come let us sing: “Come, let us rejoice: the Inkotanyi 

have been exterminated! Come dear friends, let us rejoice, the Good Lord is just.” The Good Lord is 

really just, these evildoers, these terrorists, these people with suicidal tendencies will end up being 

exterminated.’29 Here name calling and demonising the enemy is fused into a mock liturgical chant. 

The manipulation of theistic language and religious symbols for violent ends is by no means unique to 

the Rwandan genocide, but the broadcasting of an inverted ‘turn the other cheek’, the Hutu ‘ten 

commandments’ and claims that God has deserted the enemy and justly supported their extermination, 

illustrates how religious expression was manipulated for violent ends.  

 

Chatting and Singing 

Radio-Télévision Libre des Mille Collines (RTLM) began broadcasting on 8 July 1993, nearly a year 

before the start of the genocide. The first three months of RTLM’s broadcasting (July until October, 

1994) was dominated by music. RTLM started by ‘endearing itself to the people’ by using popular 

music to help win an audience. This music was referred to as ‘hot’, and was predominantly Congolese 

in origin.30 The music, which also originated from Cameroon and the Caribbean, was complemented 

by some light-hearted and comparatively innocuous comment. The former director of Radio Rwanda, 

Jean-Marie Higirio, explained RTLM’s early success in the following terms: 

 

The broadcasts were like a conversation among Rwandans who knew each other well and were 

relaxing over some banana beer or a bottle of Primus [the local beer] in a bar. It was a conversation 

without a moderator and without any requirements as to the truth of what was said. The people who 

were there recounted what they had seen or heard during the day. The exchanges covered everything: 

rumours circulating on the hills, news from the national radio, conflicts among local political bosses… 

It was all in fun. Some people left the bar, others came in, the conversations went on or stopped if it got 

too late, and the next day took it up again after work.31 

  

At first RTLM employed eight educated and experienced journalists who skilfully adapted a Western 

disc jockey style presentation and talk-show format for a Rwandan context. Globalisation was put to 

local uses. The broadcasters had links with or were members of extremist parties, but initially their 

approach was far more subtle than the often quoted and possibly mythical cry: ‘The grave is only half 

full; who will help us to fill it up?’32 RTLM’s airtime was filled by a mixture of popular music 

interspersed with coarse jokes, banter, laughter, personal reflections, extended interviews and phone-

ins from the audience. It ‘revolutionised radio in Rwanda’.33 Often eschewing French, RTLM 

employed the slang of the Rwandan street and the language of Rwanda’s two main ethnic groups: 

Kinyarwanda.34  

 

A relaxed, informal approach pervaded the station’s output, and as such it had no real competition in 

Rwanda. Given the more formal and somewhat slow style of Radio Rwanda it is not surprising that 

RTLM rapidly grew in popularity, particularly among the under twenties. It was widely listened to in 

Kigali, often by workers during office hours. ‘Outside Kigali and other urban centres, the station is 



 7 

reported to have attracted people from urban backgrounds, administrators and teachers, rather than 

peasants from rural areas’.35 One witness at the media trial described how young people were ‘always’ 

to ‘be seen on the street with a radio listening to RTLM and that the broadcasts were a common topic 

of conversation’ both at home and in public.36 Even some fighting members of the Rwanda Patriotic 

Front (RPF) chose to listen to RTLM over their own Radio Muhabura (‘Radio Beacon’), which tended 

towards being over formal, explicitly propagandistic and simply countering the claims of Rwanda 

Radio. RTLM’s light-hearted approach was balanced with more serious interviews with academics or 

politicians. Throughout RTLM’s short broadcasting life many of its broadcasters made skilful use of 

apparently authoritative sources to endorse their informal commentaries about the problems facing 

Rwanda.   

 

Another way in which Tutsis were demonized by RTLM was through different forms of subtle 

stereotyping. In the same way that during the Holocaust the Jews were accused of owning an 

‘unjustifiable’ share of the wealth in Germany, so the Tutsi were also inaccurately portrayed on RTLM 

as ‘the ones having all the money’.37 The kernel of truth here was that socio-economic exclusion had 

been used by both colonial and post-colonial rulers as a form of control over the majority of the 

population.38 With the crash of the coffee market in 1987, a resulting famine in 1989, overpopulation 

and a 40% currency devaluation in 1990, many Rwandans were suffering from serious economic 

hardship in the years before the genocide. References to economic disparity, in a country where 

approximately 16% of the people held 43% of the cultivated land in 1991, would have further 

accentuated feelings of injustice.    

 

Beneath this apparently peaceful surface, lay a growing body of anti-Tutsi rhetoric. Through songs, and 

later through comments and interviews, it echoed the extremist paper Kangura who suggested that the 

Tutsi had infiltrated positions of power like ‘snakes’ in order to restore the old pre-1959 feudal regime 

where the Tutsi would once again control the country.39 RTLM would often play songs that 

highlighted this supposed danger, such as the popular singer Simon Bikindi’s Bene Sebahinzi (‘The 

Descendants of Sebahinzi’40). In this song Bikindi affirmed the importance of the 1959 revolution, 

where the Tutsi leadership was overthrown, as ‘a heritage that should be carefully maintained… and 

transmitted to posterity’. The reason: ‘the servitude, the whip, the lash, the forced work that exhausted 

the people, that has disappeared forever’. He exhorts the ‘great majority’, the descendants of Sebahinzi 

to ‘remember this evil that should be driven as far away as possible, so that it never returns to 

Rwanda’.41 Bikindi’s songs distorted the history and politics of Rwanda to advance Hutu unity against 

the Tutsi. For example, another of his popular compositions was Twasezereye, composed in 1987, 

which meant ‘we said good bye to the feudal regime’. It was regularly played on Radio Rwanda in 

1992, as well as on RTLM in 1993. ‘Twasezereye was a public call for Hutu solidarity in opposition to 

the Arusha [peace] accords’.42 Accounts of RTLM which pay little attention to songs and music as 

both a persuasive force and expression of ethnic division are omitting a highly significant component in 

the station’s popular appeal. 

 

Many of Bikindi’s compositions have a subtext, and are not explicitly violent, though for Rwandans the 

intended meaning is clear. For example, one of his songs that was repeatedly broadcast on RTLM, 



 8 

though banned before the genocide on Radio Rwanda, was his Nanga Ba-Hutu or Je déteste ces Hutu (I 

Hate the Hutu). He sang: ‘I hate these Hutus, these de-Hutuized Hutus, who have renounced their 

identity, dear comrades.’ He is referring here to those Hutus who married Tutsis. He then goes on to 

sing: ‘I hate these Hutus, these Hutus who march blindly, like imbeciles. This species of naive Hutus 

who join a war without knowing its cause.’ His target here is almost certainly a Hutu colonel and his 

force who changed sides and joined the RPF. ‘I hate them and I don’t apologize for that. Lucky for us 

that they are few in number…’43 In short Bikindi is referring to his own hatred for the Hutu who 

support the Tutsi. The tune of this song was extremely popular. According to one witness the lyrics 

‘broadcast ethnic hatred’ and later became a ‘hymn’ for the killings.44 In March 1994, ‘Interahamwe 

and Impuzamugambi youth in their uniforms with the radio to their ear were omnipresent, singing 

songs very loudly, songs of Bikindi and others saying “We shall exterminate the enemies of the 

country”.’45 

 

Publishing and Naming 

Kangura, described by one reader as ‘The Bell of Death’,46 lived up to this name with its front page in 

the November 1991 edition (issue 26). On this cover there is a question in a vertical black box: ‘What 

weapons shall we use to conquer the Inyenzi [cockroaches] once and for all?’ This is answered by the 

stark picture of a machete.47 The first President of Rwanda, Grégoire Kayibanda, and one of the 

leaders of the 1959 Hutu revolution, is in the center page and occupies most of the space. Beneath the 

picture of the former President is the text: ‘How about re-launching the 1959 Bahutu revolution so that 

we can conquer the Inyenzi-Ntutsi?’ In 1959 machetes had been used to kill many Tutsis and this cover 

appears to be calling its readers to a second revolution which will eradicate the enemy once and for all. 

At the top of the page is a simple headline: ‘Tutsi: Race of God?’ In this issue the Tutsi were actually 

characterised not as God’s race, but as thieves, hypocrites, liars and killers. This cover was distributed 

to soldiers in Bugesera, free of charge in February 1992, only a few weeks before the Bugesera 

massacres.48   

 

Other editorials, articles and cartoons published in Kangura echoed the contempt and hatred for Tutsi 

found in this notorious edition. The tone is a long way from detached or reflective journalism. One 

striking example is the article: ‘A Cockroach Cannot Give Birth To A Butterfly’ (Kangura, No. 40, 

February 1993). This article calls Tutsis Inyenzi, cockroaches, claiming that just as cockroaches cannot 

change, so too Tutsis will always remain wicked.49 In 1960-3 Inyenzi was the name given to the Tutsi 

guerrillas, both as a term of abuse and because, like cockroaches, they often moved at night. After 1990 

it was used for the RPF fighters who invaded Rwanda, and later RTLM and the interim government 

would use it to refer to the Tutsi in general. In the run up to the genocide Kangura and RTLM regularly 

employed the word Inyenzi to describe the Tutsi people, as the Nazis used the term ‘vermin’ to describe 

Jews. This name substitution or name calling was another common technique employed by RTLM 

broadcasters. Part of the danger of such language is that naming has a descriptive force that 

dehumanises perceived opponents, turning them into a subhuman species, who also completely lose 

their individuality. It may be deemed easier to stamp on a cockroach or to poison vermin than to 

extinguish a human life. During the actual genocide, RTLM claimed that ‘the cruelty of the Inyenzi 



 9 

[cockroaches] is incurable, the cruelty of the Inyenzi can only be cured by their total extermination’.50 

The term Inyenzi had come to mean: a person or animal to be killed. 

 

A Hutu civil servant who worked for the Ministry of Information, and was responsible for monitoring 

all private press between September and November 1993, described Kangura as ‘the most extremist 

paper’. He suggested that, in spite of the comparatively low literacy rates, it was due to the strong oral 

tradition in Rwanda that Kangura became a topic of conversation: those who could read discussed its 

contents with those who could not read. ‘Because Kangura was extremist in nature, everyone spoke of 

it, in buses and everywhere. He said, “thus, the news would spread like fire; it was sensational 

news”.’51 These popular discussions of the paper and the exposure on RTLM ensured that while 

Kangura had a comparatively small print run of only about 1500 to 3000, both its Kinyarwanda and 

French editions attracted wide public attention.52  

 

I have gone into some detail about Kangura to highlight that RTLM was by no means operating in a 

communicative vacuum. It was not the only voice inciting racial hatred. Like Radio Rwanda, the 

content of RTLM’s news broadcasts were often significantly different depending on whether they were 

broadcast in French or Kinyarwanda, with reports in the local language being more explicit in their 

incitement to racial hatred.53 The hate media found in Rwanda in the early 1990s, epitomised by 

RTLM and Kangura, helped prepare the ground for the explosion of extreme violence. They were part 

of a wider coalition, whose purpose ‘was to mobilize the Hutu population against the Tutsi ethnic 

minority.’54 Up to this point I have suggested that RTLM’s popularity was derived partly through its 

broadcasting style and partly because its broadcasts resonated with popular anti-Tutsi sentiment. The 

hate speech found on this station was symptomatic of the growing ethnic fear and abhorrence of the 

‘other’, which the RPF invasion had exacerbated. Many of these broadcasts and writings caricatured 

the Tutsi as an outsider, an alien, or a settler who was inherently ambitious and wicked, intent on 

returning Rwanda to a monarchial Tutsi dominated past. In the months before the start of the genocide 

on 6 April broadcasters increasingly used language which was intended to fan the flames of fear, anger 

and resentment against the Tutsi population. 

 

Directing and Inciting 

What RTLM did was almost to pour petrol – to spread petrol throughout the 

country little by little, so that one day it would be able to set fire to the whole 

country.55  

 

Before 6 April some people described RTLM as ‘Radio Rutswitsi’, which means ‘to burn’,56 implying 

that this was a station that fanned the flames of hatred. Within a few weeks of the start of the genocide 

on 6 April other listeners had begun to call it ‘Radio Machete’,57 with one person even describing it as 

‘Vampire Radio’, which was ‘calling for blood and massacres’.58 Several accounts, written soon after 

the genocide, failed to represent the sharp intensification of hate speech being broadcast after 6 April 

1994.59 Later descriptions demonstrate that these and other journalistic accounts also failed to 

distinguish between broadcasting before April 6 and after the start of the genocide.60 It was easier to 



 10 

paint RTLM as a station that had always engaged in such patterns of speech, when there had in fact 

been an evolution of hate speech. How then did RTLM’s role develop during the genocide itself?   

 

Within half an hour of the shooting down of the Falcon jet carrying the Presidents of Rwanda and 

Burundi (Cyprien Ntaryamira) on 6 April 1994 roadblocks had been set up in Kigali. RTLM was the 

first to break the news of his death, less than an hour after the ‘plane crash’. This event was not so 

much the spark as the signal for a highly organised and pre-planned killing campaign to begin. On 

April 10 RTLM had demanded that Hutus should remain vigilantly at their roadblocks.61 The 

commands to ‘be vigilant’ and to ‘take action’ were repeated regularly. These were places where 

thousands of Tutsis and moderate Hutus were stopped, questioned and killed. Several witnesses 

described seeing militia at road blocks listening to RTLM. A French lawyer and journalist, Philippe 

Dahinden, described how at roadblocks he frequently came across militia with radios, listening to 

RTLM. He was particularly struck by how much the militia relied on the radio for directions and 

information. They were clearly following orders to keep listening to the radio for instructions from the 

interim government. Radio had become an important tool in the genocide. 

 

One broadcast from a member of the CDR militia stated: ‘Whoever does not have his identity card 

should be arrested and maybe lose his head there’. (29 May) Other broadcasts encouraged listeners not 

simply to fight in a battle, but to ravage and to punish. RTLM would congratulate listeners for their 

‘heroic’ efforts, affirming the efforts of women alongside men.62 On 23 May, for example, Kantano 

Habimana promised rewards after the war was finished for those who helped on the roadblocks. ‘Those 

very active within the government and the army and who really ‘work’ are well known. They will get 

very nice rewards. Those who do not ‘work’ will receive no reward at all. This is not the time to fall 

ill’.63 Rewards were often promised, so too were punishments for those who failed to carry out what 

was euphemistically known as the ‘work’. Several of the monologues or conversations on RTLM 

included explicit encouragement to fight: ‘take your spears, clubs, guns, swords, stones, everything, 

sharpen them, hack them, those enemies, those cockroaches, those enemies of democracy, show that 

you can defend yourselves’.64 Repeated calls to action were based upon the impending threat of the 

‘enemy’, which was combined with the claim that everybody was involved in this war against these 

‘foreigners’, ‘terrorists’ or ‘wrong-doers’.65  

 

One of the survivors from the Ministry of Information stayed at home after 6 April, monitoring 

RTLM’s output:  

RTLM was constantly asking people to kill other people, to look for those who were in hiding, and to 

describe the hiding places of those who were described as being accomplices. I also remember RTLM 

programmes in which it was obvious that the people who were speaking were happy to say that there 

had been massive killings of Inyenzi, and they made no difference between Inyenzis and Tutsis. And 

they said that they should continue to search for those people and kill them so that the future 

generations would have to actually ask what Inyenzis looked like, or, ultimately, what Tutsis looked 

like.66 



 11 

The blurring of descriptive terms became far more acute during the genocide. It was clear that inyenzi 

and inkotanyi had in many cases come to mean Tutsi. These broadcasts also set the imaginative divide 

between ‘us’ and ‘them’ into concrete. 

 

Many broadcasts would go further than simply these generalised incitements to kill, and provide 

specific details of where particular individuals were to be found. For example, during the ‘first week of 

the genocide, RTLM described a red van which it claimed was “full of accomplices”, and provided its 

number-plate’.67 It is believed that it was stopped the same day and all its occupants were killed on the 

spot. Similar accounts of ambulances, cars and buses being stopped following announcements illustrate 

how RTLM worked closely with the militias. Names and locations of Tutsis in hiding, especially in 

Kigali, were also frequently broadcast, with fatal consequences. ‘Urgent! Urgent! Calling the militia 

members of Muhima! Direct yourselves to the Rugenge area…’.68 This broadcast referred to Dr 

Gafaranga, a leader of an opposition party the PSD, who was hunted down, arrested and executed later 

the same day. Early in the genocide RTLM appears to have been used to encourage Tutsis to leave their 

hiding place, either to show their loyalty by going to the roadblocks or to protect their property by 

returning home. Those Tutsi’s who followed these instructions were invariably killed.69 

 

The priests who actually took a stand against the killing also became a target for RTLM, who claimed 

that churches were being used by RPF troops as military bases. For example on RTLM Valerie 

Bemeriki named several priests as being involved in the armed conflict:  

we know that in God’s Place, there is a place where the body of Christ is kept, which is known as the 

tabernacle. So? Could Father Ntagara explain to the Rwandan people the reason why the Eucharist has 

been replaced by ammunition? And the sacristy? Isn’t it there that good priests – the ones we swamp 

with praise – keep their sacred vestments when they go to say mass, and also keep their consecrated 

items? Therefore, since when have these items been intermingled with guns? You, Father Modeste 

Mungwarareba, I have seen you ever since you were rector of Karubanda Minor Seminary. God looked 

at you and said: “No. What belongs to me cannot be mixed up all these instruments, which are used for 

shedding blood!” Can you therefore tell us a little bit about the small secrets in the sacristy? So all of us 

Hutus must remain vigilant.70 (20 May 1994) 

 

Bemeriki’s broadcast both questions the peacefulness of specific priests and identifies churches as 

places where arms might be hoarded. In fact, thousands of people around the country fled to them as 

places of sanctuary.  Tragically, ‘many of the largest massacres took place in churches because, rather 

than waiting to be picked off in their homes, people fled there looking for sanctuary, religious comfort, 

solidarity with others in danger and the opportunity to defend themselves in numbers.’71 Several other 

churches and a mosque were named on RTLM and soon afterwards became sites of extensive 

killing.72 When able to receive its broadcasts the semi-private Hutu youth gangs and many members of 

the presidential guard used RTLM not only for specific information and directions, but also for 

inspiration and entertainment. During the first ten days of the genocide, RTLM were broadcasting 

twenty-four hours a day, despite all these conveying these murderous details, they mostly maintained 

their informal, relaxed speaking style and mix of African music.   

 



 12 

Reporting and Interpreting 

Up to this point I have concentrated upon local media work before, during and after the genocide. From 

early April 1994, and the beginning of the Genocide, the interim government developed a practice of 

feeding the international media with a regular diet of misinformation. This led to many global news 

channels initially portraying the killings as emerging out of tribal conflict, which had a long tradition in 

Rwanda. The interim government appealed for international aid, and most dangerously, blurred the 

distinction between the genocide and the war against the RPF. Both Radio Rwanda and RTLM were 

used in its propaganda war of disinformation. Some foreign journalists did not accept the government 

line uncritically, ‘however, a disturbingly large number of foreign correspondents swallowed the “tribal 

violence” line either in whole or in part. “Anarchy” and “an orgy of violence” were favourite terms’. In 

the foreign media ‘references to “ethnic bloodbath” and “ancient tribal hatred” persisted into mid-

August’.73 The underlying assumption in many radio, television and newspaper reports was that 

Rwanda had fallen into an anarchic civil war, where Hutu fought Tutsi in a bloody resurgence of an 

ancient enmity.74 ‘Everyone was killing everyone else; it was uncontrollable violence’,75 rather than 

the reality: Rwanda was held in the grips of a government-supported genocide. Some newspapers 

offered more accurate accounts and by late May UN interviewees were more explicit in their 

condemnation. The then Secretary-General of the UN, Boutros Ghali, admitted:  ‘We are all to be held 

accountable for this failure, all of us, the great powers, African countries, the NGOs, the international 

community. It is a genocide… I have failed…It is a scandal’.76 With tragic consequences, many radio, 

television and newspapers failed to heighten public consciousness about was happening in Rwanda.  

Unfortunately, for many weeks editors were desperately short of ‘good’ pictures, as camera crews and 

most photojournalists would only travel with international troops for protection. These UNAMIR 

forces were primarily looking after foreign nationals, with the Rwandese being left to fend for 

themselves. The result was that many pictures and reports initially concentrated on Europeans being 

evacuated. There was nothing equivalent to the gripping television pictures of planes going into towers 

or missiles hitting their targets to awaken international consciousness. It was not until the genocide was 

effectively over that many foreign television crews ventured to cover the story. 

 

Another related issue was that there were no international journalists in the rural areas witnessing the 

massacres first hand. Most reporters relied instead on the accounts of non-governmental organisations, 

survivors and local media. Many of which were understandably distorted or initially unable to 

comprehend the vast scale of the killings. This was exacerbated by the fact that the vast majority of 

senior Western and African journalists were not in Rwanda, but in South Africa, covering Nelson 

Mandela’s triumph in the historic election and the related threat of extremist right wing violence. Many 

news organisations relied instead on inexperienced stringers or young journalists with little knowledge 

this area to cover the Rwanda story. While it received regular coverage, it was limited in terms of 

depth, accuracy and length. Unfortunately, not until it was too late, was there anything comparable to 

Michael Buerk’s unforgettable pictures and reports from Korem on the Ethiopian famines in 1983.77  

Nor was there anything to compare with Bob Geldof’s charismatic leadership of the telegenic BandAid, 

which assisted in galvanising public opinion in the West to care about the starving population of 

Ethiopia. In comparison to the initial treatment of the genocide there was far more international 

television coverage of the Rwandan refugees struggling to survive in Goma, Zaire, and the ensuing 



 13 

cholera epidemic in July and August. The unfolding tragedy during April, May and June in Rwanda 

effectively remained a closed book for many international audiences for several weeks, while the 

reports of RTLM and Radio Rwanda continued to incite violence around the country itself. 

 

Judging and Assessing 

RTLM is instrumental in awakening the majority of the people… today’s wars are not fought using 

bullets only, it is also a war of media, words, newspapers and radio stations’.78 

  

This claim was made by RTLM’s mastermind and sometime director, Ferdinand Nahimana, during an 

interview on Radio Rwanda at the height of the killing. The popularity of RTLM, the continued use of 

the radio to express hatred, and the cry heard at that time on the telephone out of Rwanda: ‘Stop that 

Radio’,79 raises several questions connected to what is the best way to counter hate radio? Is it, as 

some suggest, electronically to jam racist stations?80  Or does this set a precedent that allows 

authoritarian governments to clamp down on the expression of free speech? Is it better to wait before 

embarking on blocking the airwaves until the station becomes an explicit tool of the violence, as 

RTLM did after 6 April 1994? Or if this is a ‘war of media’ is it most effective to follow in the 

footsteps of RPF and actually bomb the offending radio station? Alternatively, is it more valuable in 

the long term to use powerful transmitters to broadcast peaceful messages, as was done in Cambodia by 

the UN in 1992 to out-broadcast the Khmer Rouge’s radio propaganda? At first sight for those intent on 

stopping ‘that radio’, these instrumental options appear to offer several possibilities, but simply 

concentrating on how physically to halt hate radio fails to address some of the more foundational issues 

highlighted by the part played by the media in the genocide. 

 

It is, of course, impossible to predict what would have happened if RTLM had been sanctioned or 

jammed as some commentators recommended, if Radio Rwanda had offered alternative perspectives 

and if there had been greater diversity of local and global broadcast media in Rwanda. The genocide 

would almost certainly still have gone ahead, but with perhaps a little less efficiency and possibly even 

less fear-motivated anger. Some still assert that ‘the fundamental reality, which cannot be stated too 

often is that genocide is not caused by the mass media. At worst they may abet the process, but 

inflammatory media coverage is essentially a symptom of a process resulting from other causes’.81 

The roots of evil and what actually causes the inversion of morality are extremely difficult to 

untangle.82 While many claim that the ‘massacres would have taken place with or without the RTLM 

broadcasts’,83 one strand to my argument in this article is that radio may well be more than just a 

symptom of listeners’ mistrust and prejudice: RTLM did broadcast many words and much music which 

used fear and hatred to incite violence. 

 

This conclusion is supported by the observation from the seven hundred page Human Rights Watch 

report on the Rwandan genocide: ‘It is difficult to overstate the importance of the mass media in 

whipping up popular sentiment. Most rural people in Rwanda could only obtain their news from radio 

broadcasts, and the incessant propaganda, to exterminate the Tutsi, and the claims that the government 

was winning the war, made many ordinary people believe that the future belonged solely to Hutu 

extremism’.84 As suggested earlier it is almost impossible to demonstrate conclusively that the mass 



 14 

media actually galvanised people to violence; in fact, motivations for participation in the genocide 

clearly varied from individual to individual. ‘Some were moved by virulent hatred, others by real fear, 

by ambition, by greed, by a desire to escape injury at the hands of those who demanded they 

participate, or by the wish to avoid fines for non-participation that they could not hope to pay’.85 Part 

of the skill of RTLM’s broadcasters was to tap and even heighten many of these emotions and motives, 

thereby exacerbating an already explosive situation. Add to this radio’s dominance in Rwanda as a 

means of disseminating information it is reasonable to conclude that radio played a significant part in 

contributing or reinforcing many listeners’ fearful and violent imaginative world as well as directing 

the killers to their victims.  

 

Some scholars have drawn comparisons between RTLM’s broadcasts in Rwanda in 1993/4 and a radio 

broadcast in the USA in 1938. War of the Worlds is perhaps the most famous dramatic adaptation in the 

history of radio. The Mercury Theatre Company’s rendition of H.G.Wells’ story derives its fame from 

the extreme responses it provoked from many listeners.  Out of an estimated audience of 6 million, 

some 1 million are believed to have been frightened, with many taking panic driven action on hearing 

the broadcast. For example, in New Jersey ‘in a single block, more than 20 families rushed out of their 

houses with wet handkerchiefs and towels over their faces.’ In Birmingham, Alabama, ‘many gathered 

in churches and prayed’, with some students in a South Eastern college huddling round their radios 

trembling and weeping in each other’s arms.’86 While there are clearly significant differences between 

the USA in 1938 and Rwanda in 1994, there are according to Kellow and Steeves several intriguing 

parallels. First, many in both countries put ‘great faith’ in radio as a reliable and authoritative form of 

news. Second, at a time of political and economic turmoil radio played an important role in providing 

‘information and guidance’. Third, Orson Welles and his company created a believable imaginative 

soundscape through the skilful use of ‘on-the-spot reporting’, interviews with experts and the reference 

to real places. RTLM’s broadcasts may have been of a very different style, but they also created a 

sound environment which was both enjoyable to listen to and believable. Kellow and Steeves’ 

conclusion is that in both cases, in the USA in the 1930s and Rwanda in the 1990s listeners ‘acted on 

what they believed to be true and real.’87  

 

One important qualification is rooted in the observation that some 5 million people in the USA were 

not frightened and did not panic. They resisted believing what they heard for a number of reasons, 

including, they realised that the timescale of the drama was impossible or they checked with other 

sources and so discovered that what they were listening to was a play. On the basis of such critical 

verification they were able to resist being sucked into the extreme responses of others around the 

country.88 Simply hearing a credible radio programme, and being surrounded by people who are 

frightened, does not absolve the listener from individual moral responsibility in how they themselves 

respond; nor does the listener’s moral agency absolve broadcasters from responsibility towards their 

audiences. 

 

This was also part of the conclusion of the International Criminal Tribunal for Rwanda’s so called 

‘Media Trial’.89 On 3 December 1993 the International Criminal Tribunal for Rwanda (ICTR) judged 

two of the founders of RTLM the academic Ferdinand Nahimana and the lawyer Jean-Bosco 



 15 

Barayagwiza, as well as the owner and editor of Kangura, Hassan Ngeze, guilty of genocide, 

conspiracy to commit genocide, public incitement to commit genocide and crimes against humanity. 

The tribunal declared that the former history professor Nahimana acted ‘without a firearm, machete or 

any physical weapon’, but ‘caused the deaths of thousands of innocent civilians,’90 through helping to 

create ‘a climate of harm’.91 All three wielded not machetes but words against many of their 

neighbours. Nahimana and Ngeze were sentenced to imprisonment for the rest of their lives and 

Barayagwiza received a thirty five year sentence. Not since the Nuremberg trials in 1946, where Julius 

Streicher the publisher and editor of the virulently anti-semitic Der Stürmer (The Attacker) was 

sentenced to death by hanging for crimes against humanity,92 have media practitioners been found 

guilty of such wrongdoing. The actual trial provides valuable additional evidence for helping to assess 

accurately the broadcasting practices and audience uses of radio prior to and during the four months of 

genocidal violence. Reading through more than 300 pages of judgement and sentence, based upon over 

three years of legal proceedings, it is clear that words of peace were overwhelmed by expressions of 

hatred.  

 

The December 2003 judgment at Arusha is too late, of course, for many of the victims. Another form 

of resistance is to understand more clearly how RTLM was able to operate with such freedom. Alexis 

and Mpambara’s report on The Rwandan Media Experience from the Genocide (2003),93 emphasises 

how there were no effective external institutions to counter RTLM’s flagrant transgression of its 

original agreement with the government which stated that it would not ‘broadcast any programs of a 

nature to incite hatred, violence or any form of division’, and would ‘refrain from telling lies or giving 

out information that may mislead the public’.94 With powerful supporters and close links in the 

government RTLM was able to ignore the Minister of Information’s orders and avoid sanctions.95 

Legislation will not always protect the airwaves, particularly when powerful vested interests are 

determined to protect the channels which are expressing their own extremist views. 

 

It is sometimes argued that the spread of global media and the fragmentation of local media is an 

entirely problematic social and communicative trend. But given what we know what happened in 

Rwanda, surely it is reasonable to suggest that access to more than the simply government run channels 

or state-backed local broadcasting stations will be an advantage to citizens in search of a just peace? 

Consider how the recent demonstrations by Buddhist monks in Myanmar provoked violent repression 

by the military government against independent media as well as an even stricter clamp-down on 

global networks trying to tell the story of their repression. Similarly, though in a very different setting, 

it is hard not to wonder whether in Rwanda, had there been more diversity of media outlets and greater 

access to international media channels whether the slide towards hatred and ultimately genocide would 

have at least been exposed more swiftly and questioned more rigorously both in Rwanda and around 

the globe.   

 

Conclusion 

I began this article with a personal prologue: a brief description of one of my own visits to a genocide 

memorial in Rwanda earlier this year (2007), the church at Ntarama. The form of telling is 

comparatively understated there, with a guide to show you around, answer questions and even point out 



 16 

what you might miss. There is now additional covering to protect the three small church buildings. The 

intention is clearly to preserve this as a monument for visitors from all around the world, who leave 

their marks in the visitors’ book. There is also a long memorial wall with many victims’ names. What 

is striking here is that there remain extensive blank spaces for the anonymous victims. In the capital, 

the Kigali Memorial Centre tells the story of the Genocide in far greater detail. It is easy to forget while 

walking around the displays that the place where the centre is located, the district of Gisozi, is also the 

resting place of about 250,000 victims of the genocide in Kigali. Outside the centre are eight mass 

graves, made up of concrete crypts which are filled from floor to ceiling with coffins containing the 

remains of up to fifty victims. Situated by a memorial garden these are usually silent spaces, apart from 

the sounds of the city drifting across the valley. These horizontal presences are less obviously 

expressive than the media inside the centre which are employed to tell part of the Genocide’s story. 

These varied media include photograph after photograph of victims when they were still alive, recorded 

interviews of survivors, images of the immediate aftermath of the genocide and neatly ordered skulls 

and bones. One display shows how local radio, newspapers and magazines were used as tools for 

propaganda to incite hatred.  Another wall displays the limited international press coverage preceding 

the Genocide from papers such as The Times or The New York Times. Put side by side they reveal the 

sharp contrast between local media and global media coverage of the Rwandan genocide: a divide 

which I have highlighted in previous discussions.  

 

There are several elements in the exhibition that highlight Rwanda’s religious history and in particular 

its connection with the Catholic Church. For instance one photograph depicts several Western priests 

dressed in white standing surrounded by young Rwandans. Such images are used to illustrate the 

influence of the Church on education during the later part of the Belgian rule (1916-1962). The 

commentary alongside several other pictures portrays a church that was a divisive influence, initially 

favouring Tutsis to be leaders, then supporting the Hutus after 1959.  In the sections on the actual 

genocide there are several photos of the ‘killing churches’, such as one image from Ntarama, Bugesera, 

showing photos taken soon after the genocide of bodies carpeting the inside of the church I had visited. 

The descriptions are without adornment: ‘People ran to churches for shelter in large numbers. But 

churches were not sanctuaries of safety. The genocidaires moved into the pews and altars and 

massacred thousands at a time. Believers ended their lives piled in the aisles in pools of blood.’96 Next 

to harrowing photographs of these events, there are contrasting accounts of the role of local religious 

leaders during the genocide. The ambiguity of the role of the churches and their leaders are highlighted 

through two contrasting stories. On the one hand Father Wenceslas Munyeshyaka priest in charge of St 

Famille, Kigali, a priest who according to witnesses discarded his priest’s cassock and took to wearing 

a flak jacket and carrying a pistol. He not only colluded but also actually committed acts of violence 

against Tutsis. And on the other hand, Father Célestin Hakizimana, who at considerable personal risk 

helped to turn St Paul’s Pastoral Centre, close to the parish of St Familie, into a haven for around 2000 

people. The ambiguous role of religion displayed in the museum was expressed, as we saw earlier, 

through RTLM by the appropriation of religious language while also encouraging direct attacks on 

‘troublesome priests’.   

 



 17 

It is hard to remain unmoved by what you see or hear at the centre in Kigali which acts as both a 

memorial and a museum. Unlike the Jewish Museum in Berlin, reminiscent of an unravelling Star of 

David and designed by Daniel Libeskind, where visitors walk through into disorientating voids visitors 

in Kigali walk around a series of displays. Responses vary. Some visitors are silent, while others more 

vocal, I saw a young woman from Europe burst into tears and crumple to the floor after listening to one 

story of a survivor, who lost all of their extended family in the genocide. Alongside this exhibition is a 

children’s memorial, dedicated to ‘the memory of the many thousands of children whose lives were cut 

short cruelly and intentionally’ in Rwanda. Part of the power of this mediated memorial space is the 

way it leads visitors beyond the bounds of the local to global. The Rwandan Genocide is not depicted 

as an isolated phenomenon. Situated above the memorial museum, which documents some of the 

causes and consequences of genocide, is an exhibition entitled ‘Wasted Lives’, which provides several 

other examples of twentieth century genocidal violence in Namibia, Armenia, Nazi Germany, 

Cambodia and the Balkans. By locating the Rwandan Genocide in a wider context it offers visitors a 

global and historical perspective to reflect on both the similarities and dissimilarities between what 

happened in Rwanda and what has happened elsewhere. This is a form of ‘global telling’ in a local 

setting. 

 

In this article I have shown through an examination of RTLM, Radio Rwanda and Kangura how 

‘telling’ well is globally significant. A broadcaster may sound innocuous, but easy-going banter and 

singing may mask more sinister intentions.  Publishing biased news, naming enemies, directing 

violence and inciting hatred are examples of ‘telling’ inadequately. Reporting can tell the truth, 

revealing hidden violence, but it can also overlook or obscure violence. Visiting and then walking 

round the comparatively untidy remains of a devastated former church may speak more memorably 

about a genocide than watching a news report or even traipsing around another well-ordered gallery 

which points back to a moment of chaos.    Displaying can keep memories fresh and heighten the desire 

to make sure genocide will never happen again, but if too neatly or gratuitously laid out it can 

transform viewers into little more than voyeurs who feel powerless under the weight of violence.  

 

-------------------------------------------------------------------------------------------  

 

Dr Jolyon Mitchell (Jolyon.Mitchell@ed.acuk) is a Senior Lecturer at New College, the University of 

Edinburgh, Edinburgh, Scotland, UK, EH1 2LX. A former BBC World Service producer and journalist 

his most recent publications include The Religion and Film Reader (Routledge, 2007) and Media 

Violence and Christian Ethics (Cambridge University Press, 2007).  

 

Web site:  

http://www.div.ed.ac.uk/jolyonmitche 

-------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Abstract:  

 

mailto:Jolyon.Mitchell@ed.acuk
http://www.div.ed.ac.uk/jolyonmitche


 18 

In this article I investigate some of the ways that audiences both inside and outside Rwanda were told 

about what was happening in 1994 during and after the Genocide. This article is therefore structured 

around a discussion of different kinds of telling: radio broadcasting, subverting and claiming, chatting 

and singing, publishing and naming, directing and inciting, reporting and finally displaying. I 

particularly focus upon the Rwandan radio station RTLM and the extremist paper Kangura. With 

special reference to these media I demonstrate how religious expressions and themes were drawn upon, 

subverted or totally ignored. I also, though more briefly, consider the subsequent global coverage of the 

Rwandan Genocide. Alongside this discussion I describe the attempts in Rwanda both to keep the 

memory of the killings alive and to highlight the Genocide’s global significance through memorials 

and a museum. 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------- 

  

Key Words: Rwanda, Radio, Religion, Genocide, Media, RTLM, Kangura, Global.  

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------  

Notes 

1. See, for example, African Rights (1998). Rwanda: Death Despair and Defiance (Revised Edition). 

London: African Rights. 

2. Léon Mugesera, from a speech delivered on 22 November 1992. Extracts of which were repeated on 

RTLM and Radio Rwanda.  

3. Estimates range from half-a-million to one million victims. See Prunier, Gérard. (1997). How many 

were killed? In The Rwanda Crisis: History of a Genocide. London: Hurst and Company, pp.259-265. 

Prunier makes a strong case for there being about 850,000 victims. 

4. See Carver, Richard. (1996). Introduction. In Linda Kirschke, et al. Broadcasting Genocide: 

Censorship, Propaganda & State-Sponsored Violence in Rwanda 1990-1994. London: Article 19, p.3. 

5. See Cohen, Stanley. (2001). States of Denial: Knowing About Atrocities and Suffering. Cambridge: 

Polity, p.284. And Gourevitch, Philip (1998). We Wish to Inform You That Tomorrow We Will be 

Killed With Our Families: Stories from Rwanda. New York: Farrar, Straus, Giroux.  

6. Carver, Richard. (2000). Broadcasting & Political Transition. In Fardon, Richard and Furniss,  

Graham (Eds), African Broadcast Cultures: Radio in Transition. Oxford: James Currey, p.189. Carver 

cites Ed Broadbent a journalist writing in The Gazette (Montreal), 3 May 1994. 

7. Carver (2000), ‘Broadcasting & Political Transition’, pp. 190-1. 

8. See Sennitt, Andy (Ed.) (2004). Media Network Dossier, Hate Radio. Hilversum: Radio 

Netherlands, 2004, available via www.Medianetwork.nl. For an analysis of hate media in the USA, 

especially radio, see Hilliard, Robert L. and Keith, Michael C. (1999). Waves of Rancor: Tuning In The 

Radical Right Armonk, N.Y.: M.E. Sharp. 

9. There are several different figures for non-literacy in Rwanda during the twentieth century, I have 

based mine upon the UN Human Development Reports that show how in 1990 the adult (15 years and 

above) literacy rate was 53.3%, and in 2001 had risen to 68% of the population.  



 19 

10. Gatwa, Tharcisse. (1998). The Churches and Ethnic Ideology in the Rwandan Crisis (1900-1994). 

PhD thesis, University of Edinburgh, p.167. See also a more recent book of the same title by Tharcisse 

Gatwa (2005). Milton Keynes: Regnum Books International. 

11. MRND [Mouvement Révolutionnaire National pour le Développement (National Revolutionary 

Movement for Development)]. 

12. Temple-Raston, Dina. (Sept/Oct 2002). Journalism and Genocide. Columbia Journalism Review, 

p.18.  

13. Alison Des Forges, historian and expert witness, cited in: International Criminal Tribunal for 

Rwanda (ICTR), (3 Dec. 2003). The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana, Jean-Bosco Barayagwiza, 

Hassan Ngeze, case no. Ictr-99-52-t. Judgement and Sentence, p.117, paragraph 342.  

14. Francois Xavier Nsanzuwera, who was Prosecutor in Kigali in 1994 and expert witness at ICTR, 

cited in: The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.117, paragraph 343.  

15. See, for example, Broadbent, E. (3 May 1995). Media, even in the West, is partly to blame for the 

Rwandan Massacres. In The Gazette (Montreal). Also cited by Carver in Broadcasting Genocide, p.2. 

16. Cited by Carver in Broadcasting Genocide, p.5. 

17. See, for example, McLuhan, Marshal (1987). Understanding Media: The Extensions of Man.  

London: Ark, pp.297-307.  

18. See discussion of the Hamite hypothesis on page … which emphasised the idea that Tutsi’s came 

through Ethiopia on their way to Rwanda. 

19. Kirschke et al, Broadcasting Genocide, pp.38-40.Mugesera also employed this reference to the 

river Nyabarongo in a RTLM broadcast in Kinyarwanda between the period of September 1993-March 

1994. Also cited in African Rights, Rwanda: Death, Despair and Defiance, p.79.  

20. Des Forges, Alison and Des Forges, Alison Liebhafsky (1999). Leave None to Tell the Story: 

Genocide in Rwanda. New York: Human Rights Watch, pp.83-86. 

21. Des Forges et al, Leave None to Tell the Story, p.72. 

22. For ‘The Hutu Ten Commandments’ in full see African Rights, Rwanda: Death, Despair and 

Defiance, pp.42-3. See also brief discussion in Kirschke et al, Broadcasting Genocide, p.68.  

23. For a clear discussion of the Ten Commandments see ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand 

Nahimana et al, pp.45-53, paragraphs 138-159  

24. ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.148, paragraph 438. 

25. ITCR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.47, paragraph 140. 

26. ITCR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.47, paragraph 141. 

27. ITCR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.48, paragraph 142. 

28. See Des Forges et al, Leave None to Tell the Story, p.245-6. 

29. RTLM, 2 July 1994. Given the timing, the context and the speaker it is not entirely unreasonable to 

interpret Inkotayni as being used synonymously here with the Tutsi people as a whole. Contra ITCR, 

The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.137, paragraphs 403-4. 

30. Prosecution Witness GO, a civil servant in the Ministry of Information whose job it was to monitor 

RTLM before 6 April 1994, cited in: ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.117, 

paragraph 435. 

31. Higiro, Jean-Marie Vianney (1999), ‘Distorsions et Omissions’, p.171 cited in Des Forges et al, 

Leave None to Tell the Story, p.70. 



 20 

32. See Hilsum, Lindsey (1994, 15 May). The radio station whose call sign is mass murder. The 

Observe, p.19. She continues: ‘Over the past five weeks it [RTML] has played a key part in inciting the 

massacres…’  

33. Chalk, Frank (1999a). Radio broadcasting in the incitement of interdiction of gross violations of 

human rights, including genocide.  In R. Smith (Ed.), Genocide: Essays toward understanding, early-

warning, and prevention. Williamsburg, VA: Association of Genocide Scholars, 1999. pp. 185-203.  

See also Chalk, Frank (1999b). Hate radio in Rwanda, in Adelman, Howard and Suhkre, Astri (Eds). 

The Path of a genocide: The Rwanda crisis from Uganda to Zaire. New Brunswick, NJ: Transaction 

Publishers, pp.99-107. 

34. Kinyarwanda is the universal Bantu language spoken by all groups in the population. The language 

is also known as Ikinyarwanda, Orunyarwanda, Urunyaruanda, Ruanda and Rwanda. There are a 

number of different dialects spoken. 

35. Kirschke et al, Broadcasting Genocide, p.84. 

36. Prosecution Witness BI, cited in: ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.117, 

paragraph p.342. 

37. ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.124, paragraphs 364 and 365. 

38. See Nzacahayo, Paul (2000). Shared Life as God’s People: An Exploration of Exclusion and 

Koinonia in Social Relations in Rwanda. PhD thesis, University of Edinburgh University. 

39. For further details on the content of Kangura propaganda see: Forges et al, Leave None to Tell the 

Story, pp.70-82, and African Rights, Rwanda: Death, Despair and Defiance, pp.70-75. For details on 

the period which began with the disturbances or muyaga (strong but unpredictable wind) of 1959 to the 

day Rwanda became formally independent on 1 July 1962, see Prunier, The Rwanda Crisis, pp.41-54. 

40. Sebahinzi is a proper name which literally means the ‘Father of the Cultivators’. 

41. Des Forges et al, Leave None to Tell the Story, p.77. 

42. Inditment, The Prosecutor v. Simon Bikindi, ICTR 2001-72-1, marked as p.3, paragraph 37. 

43. From recording of RTLM broadcasts, October 17-31, 1993, and also cited in a slightly different 

form in Des Forges et al, Leave None to Tell the Story, p.83. 

44. Witness BI and Nsanzuwera, cited in: ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.117, 

paragraph p.148, paragraph 440. 

45. Witness BI cited in: ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.117, paragraph p.150, 

paragraph 443. 

46.This phrase was coined by François-Xavier Nsanzuwera, the former Prosecutor of Kigali, who 

asserted that to be named by Kungura could lead at the very least to loosing your job or your freedom. 

ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.77, paragraph 237.  

47. ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, pp.53-58, paragraphs 160-173. 

48. ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.56, paragraph 168. 

49. ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, pp.59-60, paragraph 179. 

50. Broadcast on June 3, and cited by Kirschke et al, Broadcasting Genocide, p.113. See also, Prunier, 

The Rwanda Crisis, p.402. In 1960-3 this was the name given to the Tutsi guerrillas, both as a term of 

abuse and because, like coakroaches, they often moved at night. Post 1990 it was used for the RPF 

fighters who invaded Rwanda, and later RTML and the interim government would use it to refer to the 

Tutsi in general. 



 21 

51. ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.76, paragraph 235. 

52. ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, pp.39-40, paragraph 122 

53. Richard Carver, ‘Broadcasting & Political Transition’, in Richard Fardon and Graham Furniss 

(eds), African Broadcast Cultures: Radio in Transition (Oxford: James Currey, 2000) p. 192. 

54. ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.316, paragraph 943. 

55. Account from witness GO who monitored RTLM almost every day from day of its creation to the 

end of the genocide. See p.147, ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, paragraph 437. 

56. ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al., p.150, paragraph 444. 

57. ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.150, paragraph 444. 

58. Prunier, The Rwanda Crisis, p.189. 

59. Chrétien, Jean-Pierre, (1995). Media and Propaganda in Preparation for and during the Rwandan 

Genocide. Reporters sans Frontières/ CNRS/ UNESCO, and Chrétien, Jean-Pierre, (1995) Rwanda: les 

medias du genocide. Paris: Editions Karthala.  

60. Carver, ‘Broadcasting & Political Transition’, p. 190. 

61. Kirschke et al, Broadcasting Genocide, p.115. 

62. Kirschke et al, Broadcasting Genocide, p.116 and pp.118-9. 

63. African Rights, Rwanda: Death, Despair and Defiance, p.1003. 

64. African Rights, Rwanda: Death, Despair and Defiance, p.80. 

65. Gulseth, Hege Løvdal (2004), The Use of Propaganda in the Rwandan Genocide: A Study of 

Radio-Télévision Libre des Mille Collines (RTLM), Cand. Polit. degree thesis, University of Oslo, p.98.   

66. Witness GO cited in ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.147, paragraph 437.  

67. Kirschke et al, Broadcasting Genocide, p.121. 

68. Kirschke et al, Broadcasting Genocide, p.127. 

69. ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.152, paragraph 449.  

70. ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.139, paragraph 410. 

71. Physicians for Human Rights. (1994/5) Rwanda 1994: a report of the genocide. Dundee, Scotland, 

p.22. 

72. Kirschke et al, Broadcasting Genocide, pp.130-1. For the role of RTLM on the attack of the Islamic 

Cultural Centre see ICTR The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.152 paragraph 450. 

73. African Rights, Rwanda: Death, Despair and Defiance, pp.250-2. See also Sunday Times, 8 May, 

1994. ‘Hopeless, helpless, horror beyond belief… There is nothing the west can do, says Annabel 

Heseltine, after Witnessing the Rwanda bloodbath.’ Also cites: John Mulaa, 10 April 1994, ‘Decades 

of hatred and bloodletting,’ Sunday Nation (Kenya)  

74. See, for example, the leading articles in The Independent, 11 April, 1994 The New York Times, 12 

April, 1994. Both are also briefly cited in African Rights, Rwanda: Death, Despair and Defiance, 

p.253. 

75. African Rights, Rwanda: Death, Despair and Defiance, p.252. 

76. Le Monde, 27 May 1994. Also cited in Prunier, The Rwanda Crisis, p.277. 

77. See Eldridge, John (Ed.) (1993). Getting the Message: News, Truth and Power. London: Routledge. 

78. Radio Rwanda, April 25, 1994, cited in ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al., 

p.184, paragraph 539, and discussed on p.321, paragraph 966.  

79. ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al., p.164, paragraph 482.  



 22 

80. Metzl, Jamie Fredric, (1997). ‘Rwandan Genocide and the International Law of Radio Jamming’, in 

The American Journal of International Law, Volume 91, 628-651. 

81. Kirschke et al, Broadcasting Genocide, p.166. 

82. See Staub, Ervin, (1989). The Roots of Evil: The Origins of Genocide and other group violence 

Cambridge: Cambridge University Press, p.18. Through the book Staub identifies a number of common 

roots to the holocaust, the Armenian and Cambodian genocides, and the disappearances in Argentina. 

83. Carver, ‘Broadcasting & Political Transition’, p. 192. 

84. African Rights, Rwanda: Death, Despair and Defiance, p.85. 

85. Forges et al, Leave None to Tell the Story, p.770. 

86. Lowery, Shearon A. and DeFleur, Melvin L. (1995), Milestones in Mass Communication Research: 

Media Effects (3
rd

 Ed.) White Plains, NY: Longman, pp.45-67. 

87. Kellow, Christine L. and Stevens, H. Leslie (1998, Summer). The role of radio in the Rwandan 

genocide. Journal of Communication 48:3, 107-28. 

88. See Cantril, Hadley. (1940). The Invasion from Mars: A Study in the Psychology of Panic. 

Princeton, N.J.: Princeton University Press.  

89. ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al., p.164, paragraph 482. 

90. ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al p.359, paragraph 1099. 

91. ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al p.351, paragraph 1073. 

92. See Bytwerk, Randal L. (2001) Julius Streicher (2
nd

 ed.) New York: Cooper Square. See also 

ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al p.335, paragraph 1007; pp.351-2, paragraphs 

1073, 1075.   

93. Alexis, Monique and Mpambara, Ines (2003) IMS Assessment Mission Report: The Rwanda Media 

Experience from the Genocide. Copehagen: International Media Support, March 2003. 

94. ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, p.194, paragraph 569. 

95. ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al, pp.194-210, paragraphs 571-619. 

96 Aegis Trust (2004), Jenoside, Kigali: Kigali Memorial Centre, p.24. 

 

 


