Political Transition & Media 1

THE IMPACT OF POLITICAL TRANSITION ON MEDIA

Rebuilding the Media: Lessons from the Iragi Case

Dr. Jassim M Jaber Al-Mljawi
Associate Professor & Head of Communication Department
Sohar College of Applied Sciences - Sultanate of Oman

2008



Political Transition & Media 2

Abstract

After being a country of one party system that run every things including the media for more
than a three decades, with the occupation and overthrowing Saddam government, the
circumstances in example around 300 political entities fought the latest election, and if we look
at the media field, we will find Irag have been dramatically changed. The impacts went deeply
into every aspects of life. For huge amounts of such changes and impacts. Until April 2003,
there were no more than five daily newspapers, four radio programs and three TV channels with
only one satellite transmission, all run by the government. And the local legislations did not
allow people to install dishes to receive non-Iraqi (foreign) TV stations via satellites or publish a
newspaper or airing independently produced programs. In less than three years and in concert
with some shifts in the political situations in Baghdad, hundreds of new publications, television
stations, and radio channels have emerged in what is turned out to be an unparalleled media free-
for-all involving a broad range of Iragi and regional media forces. Additionally, a massive

increase in the numbers of satellite dishes opened Iragis up to new sources of information.



Political Transition & Media 3

Overview of the Research Border and Theoretical Background

The world has witnessed during the last past three decades, major political transitions in
many countries including Eastern Europe, Africa and Asia. Despite the different circumstances
and events led to these transitions, the fact is that most of the media in these countries were
influenced by the political systems, and used to be as a part of their tools. With the transitions
moved on in the process, the media were anxiously looking towards getting better situation and
having healthy environment to practice their role in the changing.

Numerous scholars have examined the impacts of the political transitions on the media
and their role in the process. The findings are varying at some points. But unfortunately, in most
of the cases suggests that the media freedom and having a healthy environment still far to be an
achieved.

There is a common understanding that a strong connection exists between mass
communication and democracy. Simple put the assumptions that for democracies to function,
civil society requires access to information as a means to make informed political choices.
Similarly, politicians require the media as a way in which they can take stock of the public
mood, present their views, and interact with society. The media are thus viewed as a vital conduit

of relations between state and society (O'Neil, 1998).

Some studies of democratization and the media have focused on the question of whether
the media operates as an engine for change in moments of transition. Randall concludes that
although the media were influential in earlier phases of democratic transition, media channels were

subsequently captured by elite interests, promoting notions of democracy and citizenship that work



Political Transition & Media 4

against any impulses for further change, while McCargo argues that generalizations about the role

of the media in transitions are impossible (Hughes, 2005) .

Dine states that in most post-Soviet countries, readers and listeners often see the media as
being controlled by forces that wish to advance their own interests rather than the interests of
freedom (Dine,2001).

Bennett suggests that free media systems in Eastern Europe are much better at bringing
authoritarian regimes than they at later sustaining stable, participatory
democracies.(Bennett,1998).

In Turkmenistan the idea of media freedom is still viewed largely along the same lines as
it was under communism. Turkmenistan has seen a consistent policy aimed at subordinating all
news media to the needs of a totalitarian state (Atayeva , 2002).

Soon after their jubilance over throwing Ceausescu' government, Romanians became
frustrated with state-run television. On February,1990, barely a month after citizens had
defended the television building with their presence, thousands returned to protest the
manipulative role of television.( Mollison, 1998).

Under apartheid, the South African media operated in a context of repression and
censorship and of extreme partisanship. In the post-apartheid, still the media largely white in its
ownership, management and editorial make-up. (Jacobs,1999).

Iraq is the last one in the line of those countries experienced the political transitions,
where the impacts of the transition on the media are tangibles and reflected in many directions.
The amounts and the varieties of the media outlets makes a turn point in the history of the Iraq

media, and capture the attentions of many experts and researchers.



Political Transition & Media 5

Moving from a state control media with a few outlets to non -governmental media with
mix messages and background, which reflects different political and ethical groups and sects,
was a mark stone of the new media in Iragq. Dismantling the Ministry of Information and
reconstructing a new governmental media body and setting up a regulatory frameworks and
institutional parameters for the private Iragi media and established new legal boundaries, were
the tasks of the governments and departments assumed responsibility for governance in Iraqg.

Enabling environment and designing plans and frameworks for a free media were the
main topics discussed by some related organizations and academic institutions:

The Office of Democracy and Governance Bureau for Democracy, Conflict, and Humanitarian
Assistances U.S. Agency for international Development conducted some discussions on the legal
environment that enable media to advance democratic goals. A report which concluded the
discussions suggests that “a basic understanding of the most pertinent laws , enforcement and
judicial practices, administrative processes, ownership structures ,and other aspects of the
enabling environment can help in design of more effective strategies for developing free media,
and this in turn reinforces more broadly the effectiveness of democratic institutions”.

To examine how media policy can be adapted to developing countries affected by crisis
and war, were the main topic of a workshop organized by the Crisis States Research Center, the
Stanhope Center for Communications and the Annenberg School for Communication. The
workshop was based on the proposition that” attention to the role of the media needs to be at the
heart of efforts to consolidate security, effective government and development in the wake of
crisis and war. The workshop concludes that:

“In the wake of crises, and war. In situations where the state is fragile, however, and

where the political process is unstable and de-legitimated, the primary objective of donor

assistance should be supporting the formation of functioning state. In such a scenario,
unsophisticated liberalization of the media can potentially undermine the state building



Political Transition & Media 6

project. The creation and sustaining of independent media is central to theories of
democratization. However, in the case of fragile states, it may also be misguided and
potentially dangerous o assume that encouraging the creation of free and independent
media will automatically strengthen civil society, or help establish a democratic system
that will hold government accountable. This approach underestimates the complexity of
the contexts of fragile states.”

The process of planning and rebuilding the Iragi media and the outcome of the
implementations of those plans have been examined by some scholars. Professor John Nguyet
Erni of city university of Hong Kong War, examined the “Incendiary Media, and International
Law” and come up with finding which suggests that: “the pre-conflict abuse of the media to
inflame inter-ethnic differences is seen as the catalyst for war. Once warfare breaks out, the
media can become a centerpiece of the struggle between factions that want to utilize the media
to escalate hatred and spread fear against one another. In post-conflict times, with the media
infrastructures possibly destroyed, journalists killed or fled, and the entire media space quickly
becoming a site of renewed struggle between the interim authority and remaining factions,” He
raised questions that urgently concern critical media studies from the perspective of international
human rights law: To what extent should foreign agencies s intervene in the post-conflict
reconstruction of the media space in order to prevent it from being abused again as well as to
help produce and maintain public order? What is the legal basis in human rights law for such an
intervention? How do different forms of intervention stand the legal scrutiny for managing' and
even restricting the freedom of the press in the post-conflict state? How is the line drawn
between a "media intervention™ aimed at achieving urgent military goals of stabilization and
peace-keeping?

Professor Monroe Price ( 2007), the director of the Center for Global and

Communications Studies, at University of Pennsylvania introduced two reports “on the emerging



Political Transition & Media 7

structure of media or media influences domestically in Iraq to understanding the influence of the
successor to Saddam’s state television”. Price states that:
The media in one state is the product not only of the state’s own actions but of others,
sometimes neighbors, sometimes powerful global actors.
Iraq is a laboratory for these kinds of interactions with United States, Saudi Arabia, Iran,
The United Kingdom, France, Turkey, and others seeming to have a stake in the
emerging mix of images.(Price,2007).
Scholars, Dr. Ibrahim Al-Marashi, who systematically tracking media developments in

Iraq ...( as cited in Price,2007) examined the evaluation and current state of Iraq’s media and

offer recommendations to local Iraqgi actors, as well as regional and international organizations.

The Objectives
Taking the above theoretical background and the past political transactions experiences in
consideration, the paper try to trace the developments led towards rebuilding the new media and
to draw a demographic map of the Iragi media, and to identify it from different aspects. The
paper will shed some lights on the drives, factors and the main players which played the main
roles in designing and rebuilding the media. And as the final goal is to examine the out come of

these developments to get some lessons form the Iragi media case.

Methodology
The method which has been employed to achieve the goals of this paper consist of

historical observations and analysis of the documents gathered.

Rebuilding of the Iragi New Media

The Framework of Rebuilding the Media Pre-War Developments



Political Transition & Media 8

Planning for the post-war media environment in Iraq was ongoing for at least two years
prior to the invasion and contained several elements-from overt media development initiatives,
preparations for the broadcast ventures and the like to 'black psy-ops , and drafting frame work

of rebuilding the Iragi media.

Several departments and organizations within the United States have been asked to give
their visions and suggestions for the frame work of the post-war media in Irag, Among those
who participating in planning for the post war media in Iragq were, the State Department, The

Defense Department and The United State Institute of peace.

The State Department in October 2001 began planning the post-Saddam Hussein
transition in Irag. The Department organized over 200 Iragi engineers, lawyers, businesspeople,
doctors and other experts into 17 working groups to strategize on topics, rebuilding free media
was one of these topics. The result of the project was a 1,200-page 13-volume report (which
names the future of Iraq project) that contains a multitude of facts, strategies, predictions and
warnings about a diverse range of complex and potentially explosive issues. The task of the
media group was:

To develop a strategy for the training Iragi journalists, legislators, government
officials and members of the judiciary involved in media —related matter on the role
of the press in free society.

Develop laws that will promote a free and responsible press, consistent with
international standards.

Assess the roles of the public and private sectors in the media, including developing a
plan for a transition to private ownership of Iragi media.

Develop a plan for the how to provide widespread internet access.



Political Transition & Media 9

The group suggested a framework for “immediate media reform in Iraq” which contained some

actions to be taken and provide some expectations.

The Defense Department planners recommended in January 2003 the creation of a
“Rapid Reaction Media Team”(RRMT) to serve as abridge between Iraq’s formerly state-
controlled news outlets and an” Iraqi Free Media” network. According to the white paper which
have been disclose last year by the National Security Archive that the RRMT concept is “ a
critical component of the overall information campaign beginning with the training and
preparations during pre-hostilities phase of the Irag mission (i.e., now) and ending when

USG/coalition civil authorities assume control ,and to:

Identify and vet Iraqi media experts and “anchors”, and train a group of Iraqi journalists.

Prepare two months of news and entertainment programming, and prepare several
editions of a new Iraqi (weekly) newspaper.

Identify the media infrastructure that we need left media intact, and work with
CENTCOM targeteers to find alternative ways of disabling key sites.(Battle,May,2007).

The United States Institute of Peace in February 2003 drafted a special report with some

recommendations to reform the media in Iraq:

“Within the first month of occupation, Iraq’s Ministry of Information, Journalism
Syndicate, and government censorship offices are dismantled. International
civilian media professionals should be placed in charge of state-owned
organizations, with Arab speaking and international media specialists being
necessary to fill out the numerous positions that will open as incumbents are
vetted out of state media outlets. A new media law developed. One channel of
state television should be developed into a public broadcast entity. Control over
the media should be relegated to an independent advisory board composed of
Iragi and expatriate professionals”.



Political Transition & Media 10

Beside the Americans as main player in designing and planning for the post war media in
Irag, there were some efforts in this direction by other Governments and nongovernmental

Organizations (NGOs).

On April 24, 2003 twenty media organizations met in London to discuss future media
development in post-war Iraq. Amongst the organizations that participated were International
Media support(IMS), the International Federation of Journalism (IFJ) Internews, Index on
Censorship, Alliance Internationale pour la justice, the Institute for War and Peace reporting and
Acrticle 19. The meeting concludes:

There is a need for the development of a media policy for Irag with a strong
local ownership and participation.

There is a need for the appropriate authorities in Iraq to issue a clear policy
statement on media.

The close involvement of the Iragi media community in designing the
international support will be of key importance in ensuring the effectiveness
and relevance of international assistance to media development.

A collaborative and strategic effort of international media development
organization is key to a successful to the Iragi media community.

On June 5,2003, Experts met at Athens in a conference organized by Internews Network
and Internews Europe, non-profit organizations supporting independent media worldwide to
hammer out a framework for democratic media in post-Saddam Iraq. The media framework calls
for laws guaranteeing media freedom, including the abolishment of any kind of censorship. The
framework also recommends setting up an independent public broadcasting authority in Irag, and
calls for bodies to assign broadcast frequencies. It includes ideas for developing journalistic
ethics and Internet policy.Robert Reilly, the US administration official in charge of media in
Irag, pledged to take the framework back to Baghdad to share it widely with other key decision-

makers. He said, "This conference addressed the critical questions being asked in Baghdad that



Political Transition & Media 11

needed to be answered immediately if media are to be open and responsible in the new Irag”. In
Athens, Haselock took charge of drafting a background paper and model law, which would be
the underpinning for his assignment from the British Foreign and Commonwealth Office to
continue, with the CPA, the work of structuring media policies and media entities in Baghdad.
Based on his work in Kosovo and Sarajevo, he believed that standards for broadcaster
performance needed to be articulated, but there also had to be due process. It was his view that
one needed a mechanism with autonomy and a clear and impartial hearing and appeals process.

(Price, 2007).

The final report of Athens conference ( Framework for Change: Transforming Iraq’s
Media Landscape ) presents a plan include details policy recommendations for legal and
regulatory measures to be implemented during the interim period, to promote media freedom
while providing sufficient regulatory authority to prevent misuse of the freedom o in ways that

would be harmful to the process of building freedom and democracy.(Internews,June,2003).

Some NGOs like Article 19 and INDEX on Censorship provides recommendations and
guidelines for the concerned authorities in Iraq.A Media Policy for Iraq is the title of a study
prepared by Article 19 and a review by Index on Censorship suggested some “Options for Media

Development in Iraq”.(IMS.2005).

By examining the plans and the frameworks of rebuilding the Irag media we might

conclude the following



Political Transition & Media 12

Post-war developments

Shortly after the collapse of Saddam's government, as occupying power, The US-led
collation forces set up a transitional government (the Collation Provisional Authority (CPA
formerly ORHA )) to handle many matters including the political process and the economical
and security developments. Dealing with the post-invasion media was among those
responsibilities of the CPA. To carry out its media policy and to establish healthy media
environments up to the standards of free society, claimed by the U.S government to replace the
ex-totalitarian regime. The CPA worked on two mane directions:

First. To fills the vacuum left by the disappearance of the state media. The plan intended to
establish and launch new media outlets, were the Iragi could get the right information.
Second. Control the media outlets and to establish new legal and regulatory framework for Iraq's

media.

The Iragi Media Network (IMN)

The Iragi Media Network (IMN) led by Bob Reilly, a former director of the Voice of
America, and Mike Furlong, a long-time Defense Department contractor who had worked on
broadcasting issues in post-war Kosovo. A budget of $15 million was confirmed in February, a
month before fighting began. The US assembled a diverse team of exile Iragi consultants, to
serve as an editorial group to establish a TV stations, a radio station and a newspaper, and to act
as a policy unit, to advice on media strategy. Several westerners were employed, to provide
journalism, technical and logistical support. Consultants were hired through Science
Applications International Corporation (SAIC), an employee-owned services company with a

long record as a Defense Department subcontractor. By mid-April, the overall media team



Political Transition & Media 13

comprised more than two dozen people, largely based in Kuwait. Contracts were set to expire,
and the entire operation due for review by the coalition authority, on June 10. The IMN team
began radio broadcasts from Um Qasr on mid-March (later moved to Basra to improve country-

wide coverage).(IWPR,2003).

In early June 2003, The US administrator Bremer, the chief of the CPA issued an order
(no.6) saying the IMN was an interim body to replace the Iragi information ministry, which was
dissolved in May. The preamble said the intent was to create "conditions to permit the Iraqi
people to develop a free, independent, responsible and reliable media for the people of Irag.”
IMN was given the premises and equipment of the old government media as well as several
hundred journalists and other people who had worked for it. More than 5,000 information
ministry officials were sacked. IMN sees itself as "an interim body with the job of building new
infrastructure, training journalists and laying the foundation of a public media policy," according
to one of its top officials. IMN was modeled on the BBC (British Broadcasting Corporation) and
the American PBS (Public Broadcasting Service). IMN currently includes a TV station, two

radio stations and a newspaper, Al-Sabah (Morning).(IWPR,2003).

The Regulatory Frameworks for the Iragi Media

On June 5, 2003, the CPA issued Order no. 7 " Public Notice Regarding Public
Incitement to Violence and Disorder" prohibits any individual making a" prohibited
pronouncement in a public place or distributing or attempting to distribute any prohibited
material in whatever form". On Junel0, 2003 issued Order 14, which set some basic rules for the
media a decree banning media activities aimed at inciting violence and spreading instability. In

addition, the order allows Coalition troops to raid premises and cancel licenses on nine grounds -



Political Transition & Media 14

among them inciting or potentially inciting violence against the CPA, inciting "racial, ethnic or
religious hatred," promoting "civil disorder, rioting or damage to property,” advocating support
for the Baath Party, advocating "alterations to Iraq’s borders by violent means" and putting out
news that is "patently false and calculated to promote opposition to the CPA." Punishment
includes closing down a media outlet, confiscation of its equipment and a prison sentence of up
to a year to be imposed by the "relevant authorities." The media can appeal by writing to the

Administrator.(Erni,2005).

"We want a free media,” a CPA spokesman said on 11 June, saying the order was not intended to
curb freedom but to rein in violence and preserve security.( Reporters without Borders,2003).
Such a measure may seem necessary because of current political instability but it remains to be
seen if the Coalition forces will interpret "incitement to violence" reasonably or excessively. In
the absence of a legal system, the US army and the CPA have the authority to prosecute and
punish the media. Working with its Iragi interim governing partners, the CPA invoked this Order

a number of times, shutting and banning some media outlets.

Many media outlets have been suspended under the Orderl4.The radio station Sawt
Baghdad was closed a month after it opened. The Shiite newspaper in Najjaf, Sada Al-Umma
(Voice of Umma) had also been shut down by the CPA. In May 2003, Major General David
Petraous, the military governor of northern Iraq, seized control of Mosul's TV station because of
its "predominantly nonfactual/unbalanced news coverage ". While admitting this was an act of
censorship, he justified it because of the need to keep from “inflaming

passions".(Mahajan,2003).



Political Transition & Media 15

The interim Iragi governing council temporary, bans and restrictions on coverage by the
Arab satellite television channels al-jazeera and Al-Arabiya. Both channels were repeatedly
barred from covering official sessions of IGC through late 2003 and early2004, accused of
working with armed groups opposed to the U.S led occupation .On March 28,2004,the CPA
shout down the weekly newspaper, Al-Hawza of Shiite cleric Mugtada al-Sadar

.(Conachy,2004).

The Iraqi National Communications and Media Commission (NCMC)

Through decrees(Order65and Order66) the CPA setup the regulatory frameworks and
institutional parameters for the private Iragi media and established new legal boundaries and
media regulatory body , the National Communications and Media Commission (NCMC) as an
independent, nonprofit administrative institution, responsible for licensing and regulating the
media. The NCMC is chartered by Order 66 to set new professional standards and codes of
conduct for media professionals, establish policies for radio-frequency management, and licenses

all media and telecommunications operations.(Erni,2005).

Order 65 stated the purpose of establishing the NCMC, to balance the interest of creating a
pluralistic media environment with commercial and investment interest in telecommunications.
The Order gave the NCMC the power to enforce sanctions, close operations, and withdraw
licenses and seizing equipments.

When the state-controlled media disappear on April 9, the country is left in a vacuum for

a couple weeks. With in just two months later the streets flowed by many daily and weekly



Political Transition & Media 16

publications. The air fills with many TV and radio channels. New ones seem to spring up all the

time. It was open for any one to print a newspaper or to air a TV and radio programs.

The Presences of the Foreign Media

In addition to the media massive increase in the number of Iragi publications and media

outlets, foreign media flocked to Iraq, anxious to gain a foothold. Some of those tried to
influence the public's perception with the political agenda of the states run these media.
Radio Sawa, the USA's Arabic-language station, began broadcasting 24 hours a day. Voice of
America (VOA) Kurdish and Radio Free Europe/Radio Liberty's (RFE/RL) Arabic, known as
Radio Free Iraqg, also began transmitting on FM from northern part of Irag. The USA in February
2004 established a regional satellite television station named Al-Hurra a public funded, 24 hours
Arabic-language channel. Al-Hurra then have been running a special channel calls Al-Hurra Irag.
The UK is also sponsoring 10.000 copies of Al-Zamman newspaper in the southern part of Iraq,
where the British forces put in charge.The BBC has only been broadcasting on FM in Baghdad
for a short while and does not seem to have needed any official permission. RMC-MO had been
broadcasting in the city on FM since 13 July on 93.5 frequencies. By May 2003 Libya had begun
shortwave broadcasts specifically for Iraq in Arabic. By November2003, Radio Exterior de
Espana had launched special programs. (Piper,2004).

Iranian-sponsored media outlets have gained greater prominence. a Tehran-backed group
of Iraqi Shi’ite exiles known as the Supreme Assembly for the Islamic Revolution in Iraq
(SAIRI) began broadcasting its "Voice of the Mojahedeen" radio programming on the frequency
formerly used by Iranian state radio. The external service of the "Voice of the Islamic Republic

of Iran" could be heard on AM and shortwave in Iraq even before the war. The official Islamic



Political Transition & Media 17

Republic of Irag Broadcasting Radio Channel can be heard in Baghdad. Two Iranian television
stations, Sahar and Al-Alam, have joined the ever-growing list of media options for ordinary

Iragis. (Piper, 2004).

The New Iragi Media Landscape

In the weeks since the end of hostilities, dozens of new newspapers and magazines have
been launched in the capital, Baghdad, while the media in Iragi Kurdistan — established during
the decade of self-rule — has continued. The new media outlets in Iraq can be classified into five
categories:

First: Media outlets run by the government body (IMN).

Second: Media outlets run by the foreign establishments and organs.

Third: Media outlets publish and finance by various political parties and group.

Fourth: Media with religious, ethnic base and constituency

Fifth: independent media run by individuals and group, covering different interests:

politics, art, literature and sports.

Beside the media outlets run by the CPA and later by the Iraqi government, many
political parties, business group and individuals launched their own media outlets. IMN’s TV
output was launched on May 13, from Baghdad. Al-Sabah, a CPA sponsored newspaper
produced in Baghdad by a SAIC employed Iraqi exile, was launched on May 15. On May 28, the
first issue of a second CPA sponsored newspaper, Sumer, produced in Kuwait.

The London-based international newspaper al-Zaman on 8 April published its first "Basra

edition”, which is being distributed in Basra, Umm Qasr, al-Faw, Nasiriya and elsewhere in



Political Transition & Media 18

southern Irag. Then another newspaper hit the streets of Baghdad is Tariq al Sha'ab (the Path of
the People) published by the communist party. The Kurds have moved in and have taken over
one of the printing houses in Baghdad, and they have launched a newspaper, The Irag. The other
major printing house has been taken over by the Iragi National Congress. The number of the
news papers and magazines exceeded 250 publications.

Some papers have already come and gone and others still running. Half of them say they
are dailies but in fact only about a dozen manage to publish every day. The other is half

weeklies, some appearing irregularly.

Baghdad Media

Among the first new papers to start publishing in Baghdad was Azzaman (“Time”),
owned by Sa’ad al-Bazzaz, former editor-in-chief of the state-owned Al-Jumhuriya who defected
in the mid-1990s. It is run as a slip edition, with the bulk of the pages produced in London, and
locally produced front and inside pages inserted in Baghdad before printing. Al-Saah (“The
Hour”) is published by Sheik Ahmed al-Kubeisy, a Sunni Muslim cleric who voluntarily left Iraq
a few years ago to work as an advisor for a senior sheikh from the United Arab Emirates. He had
a weekly religious program on Abu Dhabi TV. Al-Saah is regarded as a platform for an Iraqi
Sunni agenda. The most influential Islamist papers are likely to be Al-Da 'wa, the organ of the
Al-Da’wa party that was the first to fight against the Ba’ath; Sadr, the organ of radical Shias who
seek an Islamic Republic of Irag; and Al-Adallah, the organ of the Supreme Council of the
Islamic Republic in Irag of Ayatollah Hakim. For the moment, neither Al-Da 'wa nor Al-Adallah
criticise either other parties or the occupation forces. An anti-occupation agenda is apparent in

Sadr. Kurdish parties have established several newspapers, as well as radio stations.



Political Transition & Media 19

The Southern part of Iraq

Outside of the Baghdad newspaper hot-house, there is still considerable activity. Like
Baghdad, the south has seen a flood of indigenous publications. Almost all are in the hands of
religious groups or small collectives of intellectuals — or even single individuals — keen to
capitalise on the new freedom of expression. Basra boasts the main radio station which was
operating in the South at the time of the assessment mission besides the IMN operation in Um
Qasr. The 24-hour Radio Nahreen (“Two Rivers Radio”) appeared to have gained a considerable
audience, and affection, for its lively mix of Arab and European music, military messages and
public service announcements, and twice hourly news gleaned from the web and news wires.
Produced by a British Army Psychological Operations unit and run by reserve Col. Colin Mason,
a former BBC broadcaster now working in commercial radio, it launched on the eve of the war,
broadcasting towards the Fao peninsula from the Iraqi desert, and moved steadily north until it
arrived in Basra at the end of March. It broadcasts 24 hours a day — live only in daylight hours —
with news gleaned from the web and wires on the hour and local news gathered largely from the
military, “because most of the initiatives in Basra are military”, on the half-hour. A dozen local
restaurants and businesses get free advertising in return for advertising the radio on their
premises. On May 27, Radio Nahreen began to be re-broadcast by the CPA radio that had moved

a few days earlier into Basra from Um Qasr. ( Baltic Media centre,2003).

North Iragi (Kurdistan)



Political Transition & Media 20

Long-established during the past decade of autonomy from Baghdad, Kurdish media is
sharply divided between pro-Kurdistan Democratic Party (KDP) operations centered around
Erbil, and pro-Patriotic Union of Kurdistan (PUK) efforts, in Suleimaniya. The media
environment is extremely active, but also bound by the lack of training and resources, uncertain
legislation and heavy party political and other traditional influence .According to the best
estimates available during the assessment mission, there are 344 media outlets registered in Iraqi
Kurdistan. These are split between 132 print media and 24 TV and radio stations in Erbil, and
110 prints and 78 TV and radio station in Suleimaniya. The vast majority are supported by
political parties or specialist organizations contained within or directly associated to these
parties. (In Suleimaniya, a Council of Independent Media has been established to support
independent media efforts, though its council is strongly PUK-led.) There is little advertising. All
political parties have at least one print publication, often more. The faces of Massoud Barzani
and Jalal Talabani, the KDP and PUK leaders, respectively, dominate the front pages of the
publications in their respective power-base cities. In recent years a small number of less partisan
print publications have begun to appear.

Authorities in the autonomous region established separate legislation over the past
decade. Despite official commitment to freedom of speech, there is a sense that political and
tribal habits against public criticism of leaders remain strong, and that, in any case involving the

media, the judiciary are inclined to support the political parties.

Broadcasting
Beside the amounts and the varieties of the media outlets, the new TV and Radio stations

signal other aspects of the diverse and complex media environment in Irag. It has become



Political Transition & Media 21

common to launch a new television or radio station beamed to Iragi every week, and so it is
difficult to work out how many there is. Along with Al-Iragiyah Channel, Al-Diyar channel,
which, is run by faysal ai- Yasiri was launched, followed by. Al-Shargiyah owned by Sa'd al-
Bazzaz. Within just tow years later the number of TV satellite channels reaches more than
twenty five stations (Al-Sumaria, Baghdad, Al-fayhaa, Al-Forat,). "The Voice of Irag, which
transmits from Baghdad on 1179 kHz, is the first independent radio in Iraq's history. It started
transmitting on 15 July 2003 after a month of testing. Dijla, Annass and UR are among the
private stations still running.

As for terrestrial stations, their ability to multiply is no less than that of the satellite
channels, especially those that transmit within the bounds of one governorate. Al-Fayhaa is one
of the channels that transmit within Babylon Governorate. The governorate of Diyala, Nasiriyah,
Basra, Karbala and Kirkuk has their own local channels.

As for the northern governorates, both main Kurdish political parties sponsor a major
satellite-broadcasting channel, the PUK’s KurdSat and the KDP’s Kurdistan TV. These are large
operations: KurdSat boasts easily the most modern equipment seen in Irag on the mission. It has
access to VOA TV and APTN news feeds. The majority output is in Kurdish, with some Arabic
and English programming. Cultural programming and Kurdish folk music dominate, along with

extended interviews and live discussions on political issues.

There are also a total of 62 terrestrial TV and radio broadcasters registered with the two
respective Ministries of Culture in Erbil and Suleimaniya, with 24 in Erbil and 38 in

Suleimaniya. Many of the radio stations are based in the same premises as the TV broadcasters,



Political Transition & Media 22

and thus are similarly politically dominated. For the satellites stations some of them transmit

form Baghdad and major cities, while the rest operate from Dubai, Cairo, Beirut, and London.

The Challenges

The goals set by the CPA; to rebuild the new media in Iraq has been challenged by
different factors. The unrelenting violence that continued to threaten basic stability and safety in
Irag was the mane factor, which reflected on media developments. The poor management and the
reliance on unqualified people and institutions, led the process to negative point.

Beside the improvements have been noticed in the new Iragi media, many critics been
raised over. The efforts of the CPA to establish new media institutions (IMN and NCMC) got
many critics of ill management and bad Balancing of Press freedom with Responsible
Journalism.

Don North, long time TV producer, who took part in rebuilding the IMN. Identify one of
the challenges that face the process “The CPA doesn't seem to be able to differentiate between
public diplomacy, in other words telling Iragi and world what we American are trying to do in
Irag, and giving the Iragis a voice of independence that need themselves. That's been the
problems. It's unfortunate....with all of the intentions, we are trying to bring democracy to Iraq
in a way and in way, we are imposing democracy, and a free and independent media is the bull
work, the cornerstone of any democracy. But somehow, even though we are ourselves are

created and have established a marvelous democracy of our own, we don't seem to be able to



Political Transition & Media 23

transfer this and export this to people who are hungry for it and really want it like the Iraqi”.
( Phil Taylor’s Web Site).

Critics say the IMN mission is weakened by its goals. So far IMN is touted as both the
voice of an occupying force and an inspiration for Iragi to produce fair and balanced news
coverage. But many lIraqi have already dubbed the network a propaganda organ. A poll
conducted by the end of 2003, found that 35 percent of Iragis now have satellites receivers, and
of those, 67 percent prefer to get TV news from the satellite channels Al Arabiya and Al Jazeera,

rather than from IMN. ( Cotts, 2003).

The United States government awarded the initial contract for rebuilding Irag's media to
Science Application International Corporation (SAIC), a government contractor that specialize in
providing advanced technologies to support military operations. SAIC had experience in setting
up radio and television transmitter and other equipment required for building a new national
media network, but it had less experience in training broadcast and print journalists, a key part of
its contract. A November 2003 inspection by the Pentagon contracting officials found that SAIC
had not lived up to many of its contractual obligations.

The Iraq Media Assessment Report also found a host of other problems with the IMN™
Equipment were poorly planned, internet assess was not established. Fierce internal rivalries
emerged between projects with the network itself. Budgets were undefined and not devolved,
restricting the ability of the staff to get on with to get on with the job. No serious professional
training was offered, and program planning was nonexistent. Hiring of local staff in Baghdad
was not systematic, with very little pre-vetting for political links or professional capacity. Of the

approximately 130 staff, of which around 25 are journalists”( McCaul,2003). Gordon Robison,



Political Transition & Media 24

senior fellow, USC Annenberg School of Communication, presents his personal account of
rebuilding Iraqi television, were he had been hired to oversee the news department at Iraqi
television. Criticizing the intervention of the CPA officials in the news editorials and questioning
the credibility of TV station.

Some NGOs see IMN as "too close to the U.S. government and too akin to public
diplomacy, rather than independent media”. The Independent Iragi Media Assessment Report
carried out by the Baltic Media center, Index on censorship, call" Iragi Media Network should be
dismantled and the constituent parts all located within independent institution.

The Washington Post calls the IMN "psyops on steroids”. In October 2003, leaders of the
Supreme Council of the Islamic Revolution in Iraq threatened protests, bans, and religious
decrees or fatwas against the IMN has been issued, stating that it aired immoral programming.
Several seasoned journalists were reported to have quit the IMN out of frustration with CPA
oversight. Ahmad Al-Rikabi, news director at the IMN, resigned in August 2003, citing IMN's
under-funding and lack of independence. (lcarlekar, 2004). Veteran news boss Claypole, who
was the founder of the TV news agency APTN and chairman of broadcast advisory company
DMA-Media said all attempts to be independent was lost. While IMN attempted to give the
impression that it was conveying the views of ordinary Iraqis, it was heavily weighted in favor of
the official US line, Claypole claimed “We have got to have vox pops,’ became the mantra, so
that the Iragi people can see themselves talking in an atmosphere of liberty. When the vox pops
came back to the temporary studios with anti-American opinions, they were shelved for a day or
two to be intercut with official”. ( Claypole,2003).

When the CPA announced its vision for the NCMC, Al-Sabah criticized the NCMC as

being more powerful than the ministry of Information. Irag's interim minister of communication,



Political Transition & Media 25

Haider al-Abadi, who was appointed by the CPA, complained that the NCMC replaced him and
that the CPA officials had not kept him apprised of the plans for the NCMC as they developed.
Other analysts and authorities worried that the NCMC set a dangerous new precedent that might
encourage the new Iragi government to dominate and control the private media outlets that have
emerged since the invasion. John Nguyet Erni of City University of Hong Kong explains, that
the power to enforce the sanctions and the power to enlist enforcement and military forces,
positioned the NCMC as an adjudicating body in civil and criminal proceedings.(Erni,2005).
ARTICLE 19, an independent organization promoting freedom of speech rights, states
that the NCMC was not appropriately constituted to act as judicial body violates both Article 14
of the ICCRP and lIrag's own transitional constitution. ARTICLE 19, expresses a number of
detailed concerns regarding the specific content and other rules in the media. There are concerns,
for instance, about the vagueness of the documents, in which phrases like 'standards of decency’,

‘exercise care and consideration' or incitement to violence' are not defined at all.

ARTICLE 19, predicts in its review of the media development in Iraq 2004 that "Iraqi
journalists will probably have to spend the next few years campaigning for an independent self-

regulatory body that will look very much like Commission dose now".

Conclusion
In the political transition, where the media going to be a part of the change; moving from
stat- controlled to free media is a complex multi-tier process which could be derived and

influenced by a diversity of factors.



Political Transition & Media 26

A comparison between the media experience in post-occupation in Irag with the
experiences witnessed by other societies and countries or against the theoretical and academic
frameworks defined by academics and researchers in this field could yield some lessons set
below:

Tacking into consideration the crucial question raised by those concerned ; whether it
is politics that leads the media or it is the latter that influences the political process the
result underlines fact that, in Iraq’s experience , the media were led and influenced by
the political process. This in turn leads to a broader conclusion, namely that the
political transition, orchestrated by the military in bound to negatively . Influence the
process of rebuilding the media, which would be exploited to serve the military move
and to further their political objectives.
At the point of transition or the point that represent the dividing line between state-
run media and free media after witnesses a media vacuum. During this period , there
remains an indispensable need by the people for news and information sources. The
question that arises here; Who would be in charge of making these sources available
for the people? Is it the responsibility of the military or the political parties which
leads the transition process? Or , is it the institutions of the new free media which are
more often than not still in the offing and not yet qualified to assume this
responsibility for a period which could well be long? A review of similar experiences
and that of post occupation Iraq would help define a fact that:
The onus could rest with the party that leads the charge by the establishment of
institutions and information sources. Indeed such institution, no matter how unbiased

and objective, would eventually strive to serve politic ends and the interests of the



Political Transition & Media 27

parties that undertake the change. Notwithstanding the justification which could be
logical or spontaneous, these institutions must be dissolved , their role ended and new
state media institutions be set up.

The process of rebuilding a media system in Irag in terms of planning and
implementation regardless of the expertise of those who oversee it, should basically
depend on local players because they a better insight into the local situation and its
complexities. The Iraqi case has revealed an obvious in balance in this respect.

The planning and implementation phase was mostly done during the run up after the
transition without any serious contribution by the Iragi expertise.

Although broadcasting is viewed as of great important medium in the process of
transition or the construction of a democratic society and requires the mobilization of
all possible support and care , the structuring of other media , especially print media,
are in need of just much attention. The Iragi case has lacked the mechanism to
rebuilding the Iragi new media. Most of the plans and programmes have assigned

broadcasting the lion’s share at the expense of other media.

The management of the transition process in the media system cannot be inferior to
the type of the envisaged media . The management would cast its shadow on the
output of the transition process. As far as the Iragi case is concerned, it is obvious that
the management was poor and confused . It was planed with corruption. This has
deepened some negative results of which the Iragi media is still suffering, which

include among others:



Political Transition & Media 28

The absence of neutrality and objectivity and the perpetration of the
politically oriented media which speak for the parties and forces that
lead the government. This has spilled over to the state’s media outlets
and become a conspicuous feature of the day.

The financial corruption and poor management have contributed to
hampering and weakening the rebuilding process. Much time , efforts
have been gone down the drain let alone the invalidity of the outcome.
The absence of professional standards and failure to adopt media criteria
in the gathering and dissemination of news.

The conflict and rivalry among the state departments concerned and the
adoption of contradicting plans and progammes which are not viable
and are badly needed for the rebuilding of intuitional media.

The rebuilding of free media, unaffected by the state’s censorship requires in addition
to constitutional protection, moral and vocational norms, a vigorous economic and
investment environment that enhances the role of the private sector which is the basis of
free media capable of competing with public media and immune to state interference or
financial bondage to the state. The Iraqi experience offer some lessons in this regard
which includes:

The private sector still small and unqualified alluring big investment in them
Neither the state nor the non-governmental donors have failed to secure funds
to the private media to help them develop. Other financial aid are less than it

should be.



Political Transition & Media 29

In a multi-racial —ethnic society like Iraq, this blend of cultures has concretely reflected
on the trends and the outcome of the media. In the absence of an all-embracing national
and institutional media , ethic and sectarian oriented media have appeared and are
mushrooming . This in turn has turned the media into a tool of deepen political and
sectarian dissent at the expense of national unified media that can preach unity and

loyalty to the homeland.

References

Atayeva,.N .(February,2002).Mass Media Freedom In Turkmenistan: Only a Mirage . Media
Insight Central Asia ,23 .

Battle.  J.(  May,2007). Iragp, The Media War Plan. Retrieved  from
http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB219/irag_media_01.pdf.

Bennett, W. Lance (1998).Communicating Democracy: The Media and Political Transitions.
Boulder.P.195

Claypole.S.(2003). Beams Over Baghdad. Libreich.com. Retrieved from
http://www.liebreich.com/LDC/HTML/Opinion/Irag/IragTV.html

Conachy.J.(March,2004). WSWS Org .Retrieved from
http://www.defenselink.mil/news/newsarticle.aspx?id=26983.

Cotts.C. ( 2003, November 12).Village Voice New York.

Department Of State ,USA.(2002) The Future Of Irag Project, Free working group .Retrieved
from http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB198/index.htm.

Dine, T. (2001). Free Media in un free Societies . Harvard International Review, 23( 1) ,48.



Political Transition & Media 30

Icarlekar .K.D .(2004).Freedom of the Press, Global survey of Media Independence , Freedom
House. New York.

INDEX .(2004, December). Options for Media development in Iraq, Research for UNESCO.
Internews Net Work .(April,2003).Retrieved from
http://www.iwpr.net/docs/iraq_Media_in_Irag_Meeting.html.

Internews. ( June, 2003).Plan for Democratic Media in Irag. Retrieved from http: www.infowar-
monitor.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=339

Jacobs. S. (1999). Tensions of a Free Press: South Africa After Apartheid, The Joan Shorenstein
Center, Research Paper .R,22,P.2-3 .

Mahajan.R.(2003).Gunpoint Democracy in Iraq. Common Dreams.Org. Retrieved from
http://www.commondreams.org/views03/0825-11.htm

McCaul.C.(2003, July 21), The Iragi Media Network, Baghdad Bulletin.

Mollison, T.A. ( 1998) .Television Broadcasting Leads Romania’s march Toward an Open,
Democratic Society , Journal of Broadcasting & Electronic Media. ,42(1). P.128

O’Neil, P.H. (1998). Communicating Democracy: The Media and Political Transitions.
Boulder, 1

Phil Taylor’ Web Site. Retrieved from
http://ics.leeds.ac.uk/papers/vp0l.cfm?outfit=pmt&folder=10&paper=1249.

Putzel. J. and Zwan.J.V.D. (2005). Why Templates for Media Development do not work in
Crisis States. London School of Economics and Political Science.

Reporters without Borders.(2003). Retrieved from

http://www.rsf.org/article.php3?id_article=7583



Political Transition & Media 31

Robison.G.(2004),.Rebuilding Iraqi Television A Personal Account, USC Center on Public
Diplomacy.

U.S. Agency for International Development.(2002).Occasional Paper Series.Retrieved from
http://www.usaid.gov/our_work/democracy_and_governance/publications/pdfs/pnacm00 6.pdf.
United state Institute of Peace .( 2003). After Saddam Hussein, Winning a Peace if it Comes to

War. Special Report. Retrieved from http://www.usip.org/pubs/specialreports/sr102.pdf.



